Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

an-nA

an-nA

16-08-2020 om 20:00

Op kantoor werken - voel me onder druk gezet

Ik kreeg net een appje van een Mijn collega. De vakantie is voorbij, ik zie je morgen op kantoor, samen met andere collega ( die wel aangegeven heeft te willen komen) Volgens mij is het advies nog steeds werk zoveel mogelijk thuis. Ik voel me onder druk gezet om naar kantoor te komen. Wat zouden jullie doen? Ik heb gezondheidsklachten niet Corona gerelateerd...


ElenaH

ElenaH

19-08-2020 om 09:53

Kopzorg

'Omdat de politici niet achter de voordeur kunnen handhaven, roepen zij op tot sociale controle onder het motto: "Hou corona buiten de deur."'

https://www.nu.nl/coronavirus/6071703/rutte-geef-thuis-geen-feestjes-meer-ontvang-maximaal-zes-gasten.html?redirect=1

Wel dus 😠

Beertje37

Beertje37

19-08-2020 om 10:02

Max 6 volwassenen

Geen feestjes thuis dus, ook niet als je een grote tuin hebt. Juist daar gaat het fout omdat er niet gehandhaafd kan worden.
Gewoon even geen feestjes of een zaaltje waar gehandhaafd wordt.
Waarom is het zo moeilijk om simpele regels te volgen en vinden veel mensen dat die op hun niet van toepassing zijn?
Dankzij dit soort mensen zitten we straks weer allemaal thuis, inclusief de kinderen.
Is dat wat jullie willen?

Kopzorg

Kopzorg

19-08-2020 om 10:07

Heb jij de persco gekeken?

Ik heb het Rutte en de Jonge niet horen zeggen. Ik zie die als de uitleg van Nu.nl.

Sociale controle is op zich niks mis mee. Ik kijk ook even uit het raam of de auto er staat als ik bij de buren tumult hoor in de gang terwijl ik denk dat ze naar hun werk zijn. Maar de politie bellen als de buren 10 man visite in de tuin hebben ga ik niet doen. Als er bij de buren in de 65 vierkante meter tuin ineens 100 man staat te borrelen misschien wel. Dan niet vanwege corona maar vanwege de geluidsoverlast die dat geeft.

ElenaH

ElenaH

19-08-2020 om 10:20

Beertje73

'Dankzij dit soort mensen'

Ben jij een andere soort dan? Wedden van niet?!

Kopzorg

Kopzorg

19-08-2020 om 10:49

Ze is een beer

Dat zegt haar nickname dus ze hoort niet bij dit soort mensen🤣😊😇

Maja

Maja

19-08-2020 om 11:01

hier

in het kader van een feestje gisteren na de persco een plan B opgesteld.
Feestje buiten, buffet binnen, zo veel mogelijk vaste zitplaatsen, verplichte looproute, per gezin/echtpaar, ruimte voldoende om alles op afstand te doen.
Bij slecht weer: alles naar binnen, waar ook ruim voldoende zitruimte is, ook weer: vaste looproutes e.d.
extra toilet-schoonmaakrondes, voldoende handenwasgelegenheid, desinfectant, gasten opgeroepen zich aan de algemeen geldende maatregelen te houden (1,5 mtr, thuisblijven bij klachten e.d.)….

Ben zelf niet de regelaar van de uitnodigingen, maar begreep dat dit nog extra gecommuniceerd werd naar de gasten.

Pennestreek

Pennestreek

19-08-2020 om 11:05

Dit soort mensen

Ik denk dat we allemaal van tijd tot tijd 'dit soort mensen' zijn. Soms komen dingen niet uit, of wil je iets heel graag. Je maakt allemaal afwegingen. Ik heb in juni mijn 50e verjaardag wel gevierd. In de tuin, in 2 sessies, gezinnen/stellen ieder aan een eigen statafel en ieder een eigen blad met hapjes en drankjes. En beide sessies maar 1,5 uur. Het was naar mijn idee prima coronaproof. En toch best gezellig, ook zonder de verjaardagszoenen en -knuffels. Volgens de regels zou dat nu dus niet (meer) mogen. Maar ik weet niet of het nu dan ook niet gedaan zou hebben. Misschien wel. Ik heb begin september een verjaardag op het strand. Lijkt me ook prima setting. Als iedereen maar afstand houdt. Daar ga ik dus wel naar toe. Ook met deze aanscherpingen.

Maar, Corona is echt wel een heel heftig iets. Mijn collega's uit de zorg worden nu met de weer oplopende aantallen besmettingen toch wel heel zenuwachtig. Ze zijn geestelijk nog niet hersteld van wat ze hebben meegemaakt in de crisis. En de mensen die zelf ziek zijn geweest zijn nog nauwelijks fysiek hersteld. Op een andere locatie dan de mijne zijn er in mei 17 mensen ziek geweest, daarvan is er maar 1 (1!) die zelf vindt dat ze weer volledig terug is op haar oude niveau. De rest heeft allemaal nog restverschijnselen, snel moe en geen concentratie. Er zijn mensen nog aan het revalideren. En dat zijn allemaal 40-ers, een paar 50-ers en 1 60-er. Ik vind dat echt heftig. Er zijn ook veel mensen die een andere baan hebben gezocht. Die willen dit niet nog een keer meemaken. Ik vind dat echt heftige verhalen hoor. Dus please, houd afstand, werk thuis en beperk je sociale leven...

Dees

Dees

19-08-2020 om 11:10

Piep

Rutte had het toch ook over in huis, hij had het niet over de tuin.

Piep

Piep

19-08-2020 om 11:14

Soort mensen

Dit soort mens heeft gisteren anderhalf uur gereden om puber te laten testen. Maar ik ga echt niet tegen mijn gezonde verstand in mijn familie in een zaaltje zetten (zo'n zaaltje waar de bediening de vorige avond voor tante Sjaan en ome Han heeft gewerkt als dat ook veilig in de tuin kan.

Piep

Piep

19-08-2020 om 11:15

Dees

in de infographic van de overheid staat ook expliciet tuin. Vind ik wel raar, ze maken dus nog steeds geen onderscheid tussen binnen een buiten. Anders had ik het een stuk logischer gevonden.

Piep

Piep

19-08-2020 om 11:44

brief

https://opendebat.info/brief-kamerleden/?fbclid=IwAR1dnKVrhOZwx89t__M-iGakIaw54E_srLcHxs7qzEyh5F7emuytoVHzypk

Er is weer eens een open brief. Deze vind ik wel hout snijden (grotendeels).

Adelaide

Adelaide

19-08-2020 om 11:49

Pennestreek

Je schrijft: gezinnen/stellen ieder aan een eigen statafel en ieder een eigen blad met hapjes en drankjes.

Ik ga niet naar een verjaardag om met mijn eigen man te praten maar juist om met anderen te spreken.

Triva

Triva

19-08-2020 om 11:54

Adelaide

Dus jij kunt niet praten met iemand op 1,5 m afstand in een tuin? Bijzonder....

Pennestreek

Pennestreek

19-08-2020 om 12:04

Adelaide

Klopt hoor, doordat het erg statisch was, was het ook niet het meest gezellige feest ooit. Wel het meest memorabele . Mensen hadden alleen contact met mij in het midden en de tafels links en rechts van ze. Maar alles bij elkaar vond ik het toch de moeite waard, en wat ik hoorde van de gasten gold dat voor hen ook.

De uitleg van nu.nl

Misschien hebben ze wel gelijk en is het advies, want dat is het een dringend advies, om voorlopig geen feestjes thuis te geven, ook niet in de tuin. Daar is de afgelopen tijd teveel mis gegaan.

Maar ik kan me niet voorstellen dat als je zelf de regels goed in de hand weet te houden dat het dan een probleem zou zijn.

Zonodig kun je even met het stadhuis emailen. Emailen, want dan heb je iets op papier.

Horeca hoeft ook geen probleem te zijn. Beetje opletten en je kunt als een prins eten en drinken. Heel erg jammer voor iedereen dat men zich zo slecht aan de voorzorgsmaatregelen houdt.

En je kunt de medewerkers er ook niet verantwoordelijk voor houden. Behalve wat vriendelijk verzoeken willen ze niet gaan, want de klant is koning.

Hanne

Hanne

19-08-2020 om 17:16

Eten en drinken is niet het probleem

Wat ik hoor van mensen die een eetcafé hebben is het eten geen probleem. Mensen blijven netjes zitten en houden zich aan de regels.

In het café deel is het tot een uur of 11 ook prima, mensen zijn hebben niet teveel gedronken en houden zich aan regels. Alleen na een aantal drankjes worden de regels aanzienlijk lastiger en staan mensen te dicht op elkaar. Ik neem aan dat dit ook geldt voor feestjes in de tuin of thuis.

Controleren achter een voordeur is lastig, de horeca krijgt hoge boetes en worden gedwongen gesloten als het mis gaat. Daarop is het beter controleerbaar, met hoge boetes en sluiting als zij zich er niet aan houden.

Overigens horen zij dat op veel horeca locaties na sluitingstijd en achter gesloten deuren toch vaak de regels niet al te nauw genomen worden.

Max

Max

20-08-2020 om 08:17

Veel te ingewikkeld

Natuurlijk kun je een feestje coronaproof doen.
Maar dat lukt vaak toch niet. Je hebt niet al je gasten in de hand en ga je dan politieagent spelen op je eigen feestje?
Alleen maar de mensen uitnodigen waarvan je zeker weet dat ze zich voegen?
Het lijkt erop dat er veel besmettingen zijn gekomen de laatste tijd op dat soort bijeenkomsten.
Het is geen doen om te stellen dat mensen feestjes mogen geven maar wel volledig volgens de regels.
De meeste mensen geven niet iedere week een feestje. Op het moment dat ze erachter komen dat het feestje toch niet helemaal gelukt is volgens plan is het te laat.

Veel simpeler om het gewoon te ontraden nu.

bicyclette

bicyclette

20-08-2020 om 08:55

coulant?

"Mijn leidinggevende was heel coulant. Gewoon thuiswerken zei die."

Dat is niet 'coulant', dat is gewoon werken volgens de richtlijnen. Zoals het hoort. Je lijkt het als een persoonlijke 'geste' naar de medewerkers te zien. Dat is het allerminst! Jouw werkgever heeft namelijk óók een grote verantwoordelijkheid. Maatschappelijke (mensen niet onnodig laten reizen en bij elkaar zetten), maar ook bedrijfseconomisch (zieke medewerkers kosten een bedrijf geld en kunnen de continuïteit in gevaar brengen) en daarnaast persoonlijk (medewerkers niet in de problemen brengen).

Jammer dat je de door een enkel berichtje van een collega al onder druk gezet voelt. Ben je onzeker? Gewoon een berichtje terugsturen: leuk voor je dat je een dagje naar kantoor gaat, ik werk voorlopig gewoon nog thuis.

Max

Max

20-08-2020 om 09:05

Feestjes

Ik bedoel eigenlijk dat ik best geloof dat het een enkeling lukt een veilig feestje te geven.
Maar de meeste mensen kunnen dat niet.
Een regel als 'feestje mag, mits.....' is gedoemd te mislukken. Omdat het te vaak toch mis gaat.
En dan kun je als enkeling wel flink roepen: ja maar ik kan het wel. Maar als grote groep zijn we echt gebaat bij duidelijke, heldere adviezen, die grote groepen mensen op kunnen volgen.

(waarbij je als enkeling dus ook vooraf niet helemaal kunt inschatten of het jou ook wel gaat lukken al zet je nog zo'n superstrakke organisatie in. Het is natuurlijk wel een feestje, bij feestje zijn mensen losser, gemakkelijker enz

Piep

Piep

20-08-2020 om 09:17

Maar Max

Dat geldt toch net zo goed voor feestjes in zaaltjes. Maar dat wordt juist aangeraden.

Eigenlijk bedoel ik niet echt feestjes met muziek en zo, maar gewoon een famliebarbecue met een man of vijftien. Heel goed te doen bij ons buiten. Met misschien 1 biertje of wijntje maar meer ook niet. Ik wil dat gewoon kunnen doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-08-2020 om 11:10

Echt niet Piep

Feestjes worden afgeraden. En als het dan toch moet dan dus in een zaaltje.
Of met max. 6 gasten thuis.

Bosbes

Bosbes

20-08-2020 om 11:35

eens met Piep

Ik ben het zo eens met Piep. Kom op zeg, wat is nu veiliger: 15 mensen in een GROTE tuin, buiten. Of in een zaaltje (omdat dat zou moeten).
Je mag één keer raden.

Maar voor de meeste mensen is het dus het best om géén feestje te geven.
Ik heb afgelopen weekend een mini-feestje gegeven. Nee feestje kun je het niet eens echt noemen, maar er kwam drie keer een paar uur bezoek (buiten). Bezoek bestond dan uit één of twee personen, en soms een kwartier overlap. We hadden zo dus veel aandacht voor schoonmoeder, mijn zus etc. En toch verjaardag gevierd.

Max

Max

20-08-2020 om 11:59

Piep

Het is maar een advies hé...

Maar dus wel een advies waar ik het mee eens ben.
Het is toch geen doen, het advies geven wel een feestje te kunnen geven als je tuin zoveel meter groot is, het weer meehelpt om het buiten te doen, je geen gast uitnodigt die te losjes is of maatregelen vergeet, je maar 1 alcoholconsumptie uitdeelt enz enz pfff.

Ik ken mensen die reppen over perfect georganiseerde feestjes in tuin maar toen er een onverwachte regenbui losbrak vloog iedereen op elkaar binnen.
En ja, ook dat kun je ondervangen. Maar je snapt toch wel dat het niet iedereen gegeven is zo'n goed doordacht plan maken.

Zelf heb ik het ook pas meegemaakt, ik was op een super veilig strand, rustig, heerlijk, geen centje pijn. Tot er idd een hevige regenbui losbrak. Toen was het echt wel even flink dringen bij de aanwezige terrassen.

Je kunt niet alles ondervangen. Staat voor mij ook wat haaks op het wezen van feestjes...
Even geen feestjes vind ik een helder advies.

Dees

Dees

20-08-2020 om 11:59

Feestjws

Voor kinderen lijkt het me heftig, geen kinderfeestje ofzo. Hoewel wel het kinderfeestje (want voor kinderen gelden al die afstandsregels niet) maar geen grote mensen feest. Overigens heb ik om.mij heen vele raamfeestjes gezien, iedereen die op bezoek kwam kwam even aan het raam, het gebak stond al op de tafel waar ze hun cadeautje voor het kind af konden geven even zingen en juichen en kort praten en weer weg. Voor kinderen prachtig. Ik heb zelf al jaren mijn verjaardag niet gevierd, bezoek op die dag krijg ik weleens maar dit jaar hoeft dat van mij ook niet. We krijgen bezoek in de tuin en dat kan prima op 1,5 meter maar dan komt er 1 gezin op bezoek geen 5. Verder hebben we het gezellig met de buren, ieder in de eigen achtertuin en gezellig zitten beppen over van alles en nog wat. De kinderen uit de buurt hebben al allerlei kinderfeestjes georganiseerd. Zoals met zijn allen een waterfeest en een speurtocht. En omdat zij het een feestje en noemen komen er chips snoepjes en ijsjes tevoorschijn.

Wij volwassenen kunnen toch wel even een jaartje of 2 zonder echte feestjes?

Piep

Piep

20-08-2020 om 12:18

Familie

Hebben jullie niet de behoefte om af en toe met de familie bij elkaar te zijn? Gewoon opa oma, broers, zussen en de kleinkinderen? Ik wel en mijn ouders zeker. Wij zijn dan met vijftien.

Het advies geen feestjes zou ook niet duidelijk zijn, want als je met de familie bij elkaar zit op zondag is dat dan een feestje? Ik denk dat de 1,5 meter een handige en duidelijke oplossing is. Dat geldt overal en voor iedereen. En dan daar maar meer op pushen.

Dees

Dees

20-08-2020 om 12:32

Hier

Ja die behoefte is er maar het lukt ons nog om er niet aan toe te geven, soms komen we bij elkaar op bezoek maar dat is dan buiten en op 1,5 meter en niet met zijn allen maar los van elkaar.

Laura

Laura

20-08-2020 om 12:45

Behoefte wel

maar het gaat niet op anderhalve meter. Dus ik heb sinds maart mijn ouders één keer gezien en de rest van de familie niet. Het is niet anders en we gaan gewoon zo verder.

Familie van mijn man heb ik twee keer gezien, precies zo als Rutte voorstelt eigenlijk: buiten de deur (maar wel binnen).

Josien

Josien

20-08-2020 om 12:59

feestjes in de tuin

Ik zag een dag na de aankondiging dat je je eigen verantwoordelijkheid moet nemen en voorlopig maar maximaal 6 gasten mag ontvangen, een moeder in beeld die met haar dochter een tuinfeestje had willen geven voor haar verjaardag.
Ze hadden het direct afgelast en dat was denk ik maar beter ook. Die tuin zag je in beeld (een plaatsje, in een oogopslag kon ik de linker schutting, rechterschutting én de achter schutting zien. Ik gok dat die tuin 6 meter bij 6 meter was, maar al zou hij 8x8 zijn, dat kón toch sowieso niet? En oké, het was een feestje voor voornamelijk 18 jarigen (de jarige job werd 18) maar dan nog, daar kon je echt geen 1,5 meter afstand houden als je meer dan 6 personen had uitgenodigd (wat zij dus hadden willen doen)
Dan is het beter dat mensen toch maar weer eens dat advies te horen krijgen, voordat er daar één iemand rondloopt die misschien ongemerkt besmet is en de rest ook aansteekt.
Ik zie wel hier en daar wat vrienden maar eigenijk nooit meer dan max 6 bij elkaar. En dan toch buiten, geen aanrakingen en 1,5 meter afstand(en vermoedelijk ook wel eens iets minder, bijv. 1 meter, maar dan heel kort (iets even aangeven of zo) Het blijft lastig om het helemaal goed te doen, dan zou ik gewoon altijd alleen thuis moeten blijven en niemand meer zien, tja....

Piep

Piep

20-08-2020 om 13:28

Ouders

Wij knuffelen niet meer met de familie, geen kus geen hand. De eerste tijd ben ik alleen maar mijn ouders gegaan in hun tuintje. Naarmate er meer mocht hebben we in onze tuin met de familie bij elkaar gezeten.

Weet je, dit duurt nog wel even en mijn tuin is de enige plek waar we allemaal samen kunnen zijn op een veilige manier. Mijn ouders zitten in hun laatste jaren en familie is alles voor hen. Ze genieten ontzettend als we allemaal bij elkaar zijn. Ik ga ze dat niet ontnemen.

ElenaH

ElenaH

20-08-2020 om 14:07

Nee

'Hebben jullie niet de behoefte om af en toe met de familie bij elkaar te zijn? Gewoon opa oma, broers, zussen en de kleinkinderen? Ik wel en mijn ouders zeker. Wij zijn dan met vijftien.'

Nee. Ik zie echt het probleem niet om de familie per gezin/huishouden te bezoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.