Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pecunia

Pecunia

26-05-2019 om 14:31

Onder/boven je stand wonen?


Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2019 om 11:51

Rode Krullenbol

Wij hebben momenteel een gemeenteraad met VVD/GL/PvdA. De hoofdmoot is dus wat we links noemen. Het is deze hoofdmoot een doorn in het oog dat die verhuurdersheffing bestaat en wel om de argumenten die jij noemt. De beslissing die toen in Rutte II genomen is, wordt (op plaatselijk niveau) dus niet (meer) gesteund door de PvdA en GL. Het lastige met coalities is dat je er met elkaar uit moet zien te komen en concessies moet doen. D66 lijdt daar op landelijk niveau ook onder nu. In onze vorige gemeenteraad zat voornamelijk 'rechts' en 'plaatselijk-ook rechts' en dat kun je nog steeds merken aan besluiten die nu nog uitgevoerd moeten worden. Nieuwbouw was voornamelijk gericht op de wat dikkere beurs.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-06-2019 om 23:20

"Een neveneffect zou zijn, dat de tot 'scheefwoner' gestigmatiseerde huurders de extra huur die zij betalen niet zien verdwijnen in de algemene middelen, maar geïnvesteerd in verbeteringen op het terrein van de volkshuisvesting."

Natuurlijk, want iedereen weet toch dat die verhuurders liefdadige instellingen zijn die iedere cent die ze overhouden direct investeren ten algemene nutte? Een beetje zoals de overheid met de 'algemene middelen' omgaat.

Toen ik zo oud was als mijn jongste woonden we in de straat met de directeur van de (best grote) woningstichting waar we toen bij huurden. Daar hoef je nu echt niet meer op te rekenen, die woont in een vrijstaande villa buiten de stad. Ver weg van het plebs...

Als er iets corrumpeert is het namelijk wel voor een 'sociale instelling' of liefdadigheid werken. Dat is namelijk heel belangrijk werk en dus is het logisch dat de directie dan ook 'heel belangrijk' betaald wordt. En dan is zo'n verhuurdersheffing weer best lastig.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2019 om 09:56

Je haalt twee dingen door elkaar: 1.een deel van de mensheid heeft de kennelijk onuitroeibare neiging tot zucht naar macht en daaraan gekoppeld, om zichzelf te verrijken ten koste van mensen die dat zelf niet voor elkaar kunnen krijgen en 2. een overheid die in tijden van crisis melkkoeien zocht en vond. Corrupte woningcorporatiedirecteuren hebben niets te maken met belastingheffing.

Wat je wel een overeenkomst kunt vinden, is dat de corrupte directeur en overheid doelbewust de kas en daarmee de mogelijkheden voor de corporatie én bewoners heeft benadeeld voor het spekken van de eigen kas. De eerste is een crimineel, de tweede mag dat legaal doen en kun je nog bij aanvoeren dat de opbrengst voor het algemeen belang is, maar wel ten koste van de betaalbaarheid van de bouw en verhuur van huurwoningen.

Er schiet mij nu spontaan te binnen dat de verhuurdersheffing ronduit asociaal te noemen is als je bedenkt dat op vliegen nog steeds geen belasting wordt geheven. Dit gaat wel veranderen gelukkig, maar ik vind het belachelijk weinig. Je betaalt meer belasting voor de aanschaf van een fiets dan voor een luchtreis om de wereld. Het weerhoudt mensen niet om die fiets te kopen, waarom dan wel om te vliegen?

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2019 om 11:33

"Je haalt twee dingen door elkaar:"

Nee hoor.

" 1.een deel van de mensheid heeft de kennelijk onuitroeibare neiging tot zucht naar macht en daaraan gekoppeld, om zichzelf te verrijken ten koste van mensen die dat zelf niet voor elkaar kunnen krijgen en"

De hele mensheid, mits in de juiste (verkeerde) omstandigheden geplaatst. Vroeger waren alleen VVD-ers en CDA-ers zakkenvullers. Tegenwoordig doet een hele rits PvdA-ers en D66-ers vrolijk mee. Geef ze de kans en ook GL-ers en SP-ers en wat voor afkortingen dan ook zullen voor de bijl gaan.

"2. een overheid die in tijden van crisis melkkoeien zocht en vond. Corrupte woningcorporatiedirecteuren hebben niets te maken met belastingheffing."

Die link legt RK, die denkt namelijk dat geld bij woningcorporaties laten vanzelf leidt tot goede dingen voor de wereld. Wat interessant is want de overheid is daarvoor natuurlijk veel beter uitgerust, nl, gecontroleerd door het parlement. Mijn punt is dat dat onzinnig is.

Niet dat ik daarmee wil beweren dat die verhuurdersheffing zijn kennelijke doel bereikt, want daar geloof ik ook niet zoveel van. Maatregelen missen vaak hun doel.

Het enige wat echt zou helpen om de huizenmarkt enigszins gezond te krijgen is het afschaffen van alle woningerelateerde toeslagen, inkomensregels en aftrekmogelijkheden. Maar ik geloof niet dat er een partij is die dat aandurft.

Het lost het woningtekort niet op, want daartegen helpt maar een ding, liberalisatie van het grondbeleid (meer bouwgrond vrijgeven) en daar is in het verleden geloof ik al eens een kabinet over gevallen.

@Emma

@Emma

02-06-2019 om 11:56

De details Ad

"Geef ze de kans en ook GL-ers en SP-ers en wat voor afkortingen dan ook zullen voor de bijl gaan."

Je vergeet LPF, PVV, FvD. Opvallend hoor!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2019 om 12:53

Stomme knop 😤

Ik had een heel verhaal getypt, maar met een onhandige beweging weggeklikt. Maar wat een toeval.....het onderwerp huizen bouwen komt aan bod in Buitenhof. Laatste onderwerp voor wie nog wil kijken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-06-2019 om 13:00

Niks hele mensheid Ad

Alle politici ja, en zelfs ook die niet allemaal.
Gelukkig zijn er ook nog Dalai Lama’s.

Wat een zwart mensbeeld heb jij. Ik snap nu wel waar dat Calimero-complex bij sommige politieke stromingen vandaan komt.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2019 om 13:10

Zakkenvullers...

Ik kan het woord niet meer zien! Net als verraders, landverraders. Soms is het net of we in oorlog zijn met elkaar.

Liberalisatie

We weten wat er komt van liberalisatie van de (bouw)grond. We houden gewoon uitverkoop aan buitenlandse investeerders en dan komt het goed, not.

Klopt kaaskopje

'Soms is het net of we in oorlog zijn met elkaar.'

Dat is waarom ik zowel de PVV als de SP niks vind. De een ziet een strijd tussen arme christenen en gemene moslims, de ander tussen zielige stratenmakers en megalomane notarissen.
We moeten het toch echt binnen een samenleving en op een aarde rooien met elkaar.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2019 om 20:44

Emma

"Je vergeet LPF, PVV, FvD. Opvallend hoor!"

Die blazen niet zo hoog van de toren als de socio's, maar die vallen natuurlijk onder de 'andere afkortingen'. Als ik die erbij gezet had was je waarschijnlijk over SGP en PvdD begonnen.

En als er een partij is die ik ten diepste haat is het wel de PvdD.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-06-2019 om 21:00

Kaaskopje, Knurf

"Zakkenvullers... "

Dat woord heb ik ook niet gebruikt. Mijn mensbeeld zit iets gecompliceerder in elkaar. Het jouwe niet, blijkbaar. Je denkt nog steeds dat ik een simpele PVV/FvD-er ben.

In mijn optiek zijn bijna alle mensen tot de meest vreselijke dingen in staat als je ze in de juiste positie/verleiding brengt. Je zou denken dat iedereen dat sinds WO2 wel zou weten, maar goed.

Die Dalai Lama is van kinds af aan opgevoed tot priester, wat voor leven zou hij geleid hebben als hij in 1940 de volwassen zoon van een Duitse SS officier was geweest? ZIjn jullie werkelijk zo stuitend naief om zeker te weten dat hij dan nog steeds een heilige was geweest?

Knurf:
"We moeten het toch echt binnen een samenleving en op een aarde rooien met elkaar."

Zeker en wat we daarbij eindelijk voluit eens moeten erkennen is dat mensen allerlei soorten financiele regelingen gebruiken en misbruiken in plaats van altijd weer verbaasd te zijn als dat gebeurt. Als je dat 'zakkenvullers' wilt noemen, mag je dat van mij hoor. Ik ben ook een zakkenvuller, net als iedereen. Is er een regeling voor zwangere vrouwen van ondernemers dan vul ik mijn (onze) zakken met die 5600 (bruto), net zo makkelijk al vind ik het een onnodige onzinregeling.

Mensen en organisaties zijn allemaal bezig om hun macht en inkomsten te maximaliseren, dat is gewoon realiteit en als je dat te ver uit de hand laat lopen dan schaadt dat het draagvlak van je samenleving. Maar ja, wat maakt jullie dat uit? Als je maar lekker mensen om de stomste redenen als dom-rechts kunt labelen is je dag weer goed toch? Want eigenlijk interesseert die samenleving je geen reet. Je eigen morele superioriteitsgevoel is belangrijker en waarom ook niet? Het maakt toch allemaal niks uit wat we hier uitkramen maar binnen het forum staan jullie aan de *goede kant*.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2019 om 23:31

Zakkenvullers

Even los van de rest... ik zei dat in het algemeen.

Huh ad

Ik kan je heftige reactie aan mij niet plaatsen. Ik label mensen niet links of rechts, ik heb niets tegen subsidies of slimme aftrekposten. Ik heb wel iets tegen de uitholling van de verzorgingsstaat, en ik vind dat mensen met schulden of andere problemen het NIET aan zichzelf te danken hebben. Maar reageer je gerust af op de mensen die, net als jij, op dit forum zitten.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2019 om 07:12

De heftigheid was met name geadresseerd aan degene die het woord zakkenvullers er framenderwijs bijhaalde. Soms is het handiger om iedereen apart te antwoorden maar dat expandeert zo...

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2019 om 07:13

Knurf

De vorige post was dus juist wel aan jou gericht. (Slecht geslapen na een weekendje Norovirus met de halve familie)

Triva

Triva

03-06-2019 om 07:37

Kaaskopje

"en ik vind dat mensen met schulden of andere problemen het NIET aan zichzelf te danken hebben. "

Ok, dat is dan ook weer duidelijk.... Gelukkig vind jij dat en mag je van alles vinden maar dit is ook maar een mening

@Emma

@Emma

03-06-2019 om 08:36

mening

" Gelukkig vind jij dat en mag je van alles vinden maar dit is ook maar een mening"

Mijn mening: de maatschappelijke gevolgen van laaggeletterdheid (oa schulden) worden ernstig onderschat. Het kabinet erkent het totaal niet. Een veel te hoog percentage jongeren verlaat de school met onvoldoende leesvaardigheid. Nederland bungelt ergens onderaan de ranglijst als het om leesmotivatie bij jongeren gaat. Of je onderwijs nou links of rechts vindt: het is onder de maat.
Maar ja, ieder zijn mening

Triva

Triva

03-06-2019 om 08:41

Emma

Die mensen zijn, ondanks hun laaggeletterdheid heel goed in staat om van alles op internet te kopen op afbetaling omdat ze dat "verdienen"....

Eens dat het onderwijs beter moet maar waar is de opvoeding? Waarom kan mijn laaggeletterde zoon wel sparen en een vriend van hem niet? Is het toeval dat die ouders ook geen cent kunnen sparen?

@Emma

@Emma

03-06-2019 om 09:11

Zoon

Als jij mijn moeder was zou ik niet anders durven dan sparen

Guppie

Guppie

03-06-2019 om 10:32

Stand

5 of 7 ton lijkt me niet veel verschil als je het hebt over 'stand'. Een verschil tussen een huurflatje van een paar honderd euro in de maand en een villa lijkt me groter. Belangrijker is dat je je er prettig in voelt en of de aankoop verstandig is.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2019 om 10:34

Triva

Ik zou even niet weten uit welke reactie dit komt en het komt me niet bekend voor van mezelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2019 om 10:42

Emma

Een spontane gedachte: Nederland staat meen ik bovenaan in de lijst met mobieltje/tablet/computergebruik en internetdichtheid. Dat zeg ik uit mijn hoofd. Zou het kunnen dat dit fenomeen samenhangt met de lage leesmotivatie? Dát kun je niet bij het onderwijs leggen.

Ik merk het zelf ook, ikzelf dus. Ik heb sowieso wat moeite gekregen met het lezen van een boek, door mijn ogen, maar ik ben door mijn internetgedrag ook niet meer gemotiveerd om de tijd te nemen voor een boek. Vroeger kon ik amper stoppen met lezen, nu met internet'lezen'.

Brrr Trica

'Die mensen zijn, ondanks hun laaggeletterdheid heel goed in staat om van alles op internet te kopen op afbetaling omdat ze dat "verdienen"....'

Ik hoop oprecht dat ik nooit jouw zwartgallige mensbeeld overneem. Wat moet jij een hekel hebben aan de helft van de mensheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2019 om 11:12

Knurf

Soms ben ik blij als een ander mijn gedachten al heeft uitgesproken.

Laaggeletterdheid hoeft ook niet automatisch te betekenen dat iemand niet werkt voor zijn geld. Voor veel werk hoef je niet per se te kunnen lezen. Als je de gesproken instructies maar kunt opvolgen.

Pennestreek

Pennestreek

03-06-2019 om 12:58

Oei, Triva

wat een enorm veroordelende reactie. Ik wil je uitnodigen om eens een dagje mee te lopen met de stichting Lezen & Schrijven. Met de trainers en de vrijwilligers die enorm veel tijd, energie en liefde stoppen in het begeleiden van mensen die om wat voor reden dan ook nooit goed genoeg hebben leren lezen om zich in onze maatschappij goed staande te kunnen houden.
Of kijk eens een dagje mee met de vrijwilligers van Schuldhulpmaatje. Luister eens naar de verhalen van de mensen die daar geholpen worden.

Om het voorbeeld van Ad van de Dalai Lama maar eens te parafraseren: als je geboren wordt in een gezin bestaande uit laaggeletterde mensen, die zelf schulden hebben, is het inderdaad maar zeer de vraag of jij als kind dat weet te ontstijgen. Meestal niet. Kun je dat zo iemand kwalijk nemen? Of is de maatschappij dan eigenlijk verplicht om zo iemand bij de hand te nemen tot hij het wel zelf kan?

Tel je zegeningen, en veroordeel niemand tot je een dag in zijn/haar schoenen hebt gelopen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

03-06-2019 om 13:14

tja...

Ik vind de reacties hier sowieso erg veroordelend. Mensen in sociale huurwoningen worden massaal weggezet als mensen die je niet naast je wil hebben. Ja, natuurlijk zijn er wijken waar dat het geval is, maar dat is echt niet overal zo! En nu opeens zijn het ook laaggeletterden die wel in staat zijn het internet leeg te kopen.

Hebben we nog meer stereotypen? Zijn de kratten bier en de drie pitbulls per huishouden al langsgekomen? Het roken en de tattoos? Misschien ga ik wel een bingokaart maken voor discussies over lage inkomens.

Bah, je zult maar (terecht) sociaal huren en telkens weer deze stereotypen tegen moeten komen.

Marijke

Marijke

03-06-2019 om 14:33

ik huur al 20 jaar

Ik huur al 20 jaar. Zelfde huis.
Maar inderdaad in mijn vriendenkring hoor ik het nog wel eens op verjaardagen; in huurhuizen moet je niet investeren want dat is zonde. Dat moet je alleen in een koophuis doen. Maar ja, mijn partner en ik konden op ons 26e nog niets kopen, we hadden een te armetierig salarisje (ja of een krot kopen) dus we stuitten op een huurhuis van de woningbouwvereniging. Wát een fijn huis, grote tuin, fijne buurt, we konden het nét krijgen op onze salarissen (eigenlijk verdienden we te weinig) En nu, 20 jaar later? Nog steeds fijn. Salarissen fluctueerden, ook een tijd te hoog voor deze woning. Tot ik ging scheiden en mijn ex uit huis vertrok, ik kon prima in het huisje blijven wonen met de niet al te hoge huur (en ik krijg nu huursubsidie) wat was ik blij dat we nooit hadden gekocht op dat moment. En het huis hebben we helemaal naar ons zin gemaakt in al die jaren. Zolder zelf verbouwd, badkamer en keuken werd vernieuwd door de woningbouw en we mochten zelf tegels en kleuren uitkiezen.
De buurt is gezellig en heel gemixt, geen rotte appels ertussen gelukkig, maar die kan je overal treffen als ik het wel eens hoor op verjaardagen (ook tussen de koophuizen) Dus ik snap de stereotypen ook niet echt.

bieb63

bieb63

03-06-2019 om 14:46

Marijke

Precies zo kan het ook!

wat een negativiteit

Mensen veroordelen om hoe ze wonen, 'diepe haat' voelen voor een politieke partij? Ik kan me er niets bij voorstellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.