Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

08-01-2012 om 12:04

Een woningbouwver. reserveert uiteraard een deel van de huur die betaald wordt voor onderhoud. Alleen het hele basic onderhoud is gratis, de rest verloopt via zo'n onderhoudscontract. De keuken die ik krijg, is in beginsel ook heel basic. Als ik wat anders wil of meerwerk wil laten toepassen, moet ik bijbetalen. En dan betaal ik net zoveel als een winingbezitter betaald aan een aannemer.

Tinus_p

Tinus_p

08-01-2012 om 12:07

Bekend misverstand

TQ:
"Hra afschaffen of beperken dan mag van mij ook het scheefwonen in huurwoningen aangepakt worden. Want waarom zouden daar wel voordelen mogen bestaan en voor mensen met een koopwoning niet"
Dat is een bekend misverstand, dus ik schrijf ff in hoofdletters: DE HRA IS GEEN VOORDEEL VOOR JOU. Het enige effect van de HRA is, dat de koophuizen duurder worden; de huizenprijs wordt namelijk volledig bepaald door het budget van de huizenkopers, en de HRA zorgt voor een hoger budget. ALLEEN DE BANKEN EN DE GRONDVERKOPERS(=GEMEENTEN) WORDEN BETER VAN DE HRA. Dit vanwege de hogere grondprijzen (1/3e vd prijs van nieuwbouwwoingen) en het hogere rentebedrag, wat bovendien hoog blijft omdat er niet wordt afgelost.

Dit lijkt me verder evident triviaal.

Joyeux

"ik weet zeker dat mijn ene buurvrouw (eenoudergezin met 1 kind) geen huursubsidie krijgt en mijn andere buurvrouw (eenoudergezin met 3 kinderen) wel, terwijl de huizen en de huren exact hetzelfde zijn en ze beiden minder verdienen dan de huursubsidiegrens."

Hoe kan jouw ene buurvrouw nou geen huursubsidie krijgen terwijl ze wel onder de huursubsidiegrens verdient, ervan uitgaande dat het huis ook onder de subsidieregeling valt? Als ik op toeslagen.nl invul: twee volwassenen, geen kinderen, gezinsinkomen 32.000, huur 600 dan komt daar een huursubsidie uit van 254 euro. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat jouw ene buurvrouw niks krijgt.

skik

tq

tq

08-01-2012 om 12:22

Ben niet doof tinus-p

dus je hoeft echt niet te schreeuwen. En ook hier weer: vooral de mensen die een huis kopen aanpakken, want het is hun schuld! Je bevestigd dit zelf.

Kaaskopje

Pas meegemaakt in mijn omgeving: stellen die uit elkaar gaan en waarvan de vrouw in eerste instantie meer wil gaan werken. Na enig rekenwerk blijkt dan dat het eerder loont om minder te gaan werken in verband met allerlei toeslagen. Dus dat doen ze dan maar. Minder werken levert dan meer geld op, bij een gezond persoon die zonder die toeslagen gewoon veertig uur kan werken. Ik vind dat tamelijk bizar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2012 om 13:26

Maar serwe

Nog steeds met de vermelding dat ik er weinig verstand van heb: iemand die huurtoeslag krijgt betaalt over het algemeen toch geen inkomstenbelasting? In ieder geval niet als je in loondienst bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2012 om 13:38

Mimoza

Ik denk dat je onderscheid moet maken in lage en hogere lonen. Als je bij de minimumlonen kijkt kan een euro al het verschil uitmaken en om eerlijk te zijn vind ik het geen schande als iemand besluit om die euro niet te willen hebben als dat inhoudt dat je inkomsten er drastisch door afnemen in plaats van erop vooruitgaan. Als je in de hogere lonen zit en die euro verschil toch al niet aan de orde is en je door 4 dagen werken ipv 3 redelijk soepel alle verplichtingen kunt nakomen, is meer werken misschien wel lonend.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2012 om 13:38

Ik wil het van Serwe horen

tq

tq

08-01-2012 om 13:41

hoezo?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2012 om 13:48

Tq - vervolg

Ik ben je link aan het lezen Vergeet bovenstaande opmerking maar.

tq

tq

08-01-2012 om 13:53

Misschien gaat het toch goedkomen

wel pas bij verkiezingen: http://www.nu.nl/politiek/2710105/sp-zet-opmars.html

Maar ja, wanneer?

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2012 om 13:55

Ik begrijp dat loonbelasting via je loon wordt geheven en dat inkomstenbelasting over het algemeen apart wordt geheven als daar aanleiding toe is. Dus als je door inkomsten naast je inkomen nog ander geld binnenkrijgt moet je inkomstenbelasting betalen. Ik voel me wel een beetje blond dat ik hier nog steeds niet zo goed mee uit de voeten kan En dat terwijl ik het afgelopen jaar een abonnement had op blauwe enveloppen

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2012 om 14:01

Maar dan nog

Dan blijft mijn vraag nog steeds staan: wat heeft iemand die huurt en geen inkomstenbelasting hoeft te betalen eraan als in het algemeen de inkomstenbelasting wordt verlaagd. Vanuit de overheid gezien stel ik me bovendien zo voor dat het een veel duurdere maatregel is, gezien het feit dat daarmee ook alle huizenkopers bevoordeeld worden.

tq

tq

08-01-2012 om 14:03

Maar

daar staat dan beperking van de hra tegenover, zodat het per saldo voor de huizenkopers ook geen voordeel is.

Maar volgens mij betaalt iedereen inkomstenbelasting begrijp ik uit het verhaal van rijksoverheid.nl

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2012 om 14:27

Laat ik het dan zo stellen tq

als je naast loonbelasting niets hoeft terug te betalen.

tq

tq

08-01-2012 om 14:29

natuurlijk zit dat ook in de huur. Al ben ik over het algemeen niet onder de indruk van het groot onderhoud van woningbouwverenigingen. Schilderen laten ze doen in het zeer vroege voorjaar of zeer late najaar. Vaak wel net voor de huurverhoging, maar op een moment dat een echter schilder nooit zijn eigen huis zou doen, vanwege de weersomstandigheden.
Maar het onderhoudspotje komt bij huizenkopers nog NAAST het hypotheekbedrag per maand. Bij huurders zit het er dus ook al bij IN.

tq

tq

08-01-2012 om 14:30

Kaaskopje

als je niks hoeft terug te betalen betekent dat niks anders dan dat je dus precies genoeg belasting hebt betaald. Maar wat bedoel je dan?

Vic

Vic

08-01-2012 om 14:39

Kaaskopje

Inkomstenbelasting en loonbelasting zijn hetzelfde, met het verschil dat loonbelasting door je werkgever wordt ingehouden (hij betaalt het dan weer aan de belastingdienst) en je voor inkomstenbelasting aangifte moet doen. Als de inkomstenbelasting wordt verlaagd, wordt de loonbelasting dus ook verlaagd omdat dat hetzelfde is. Dan houdt je van je bruto loon meer over netto.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-01-2012 om 14:49

Tq en vic

Ik ga er eerst maar eens nog wat uitgebreider over lezen

tq

tq

08-01-2012 om 14:51

Geen verantwoording eigenlijk

maar ik los deels af en deels niet. Grootste deel is spaarhypotheek, kleiner deel is aflossingsvrij. Op het eind wordt het gespaarde geld als aflos gebruikt voor dat deel hypotheek en blijft dus een kleiner deel aflossingsvrij over. Dus nee, mijn huis is op het einde niet helemaal afgelost nee.

tq

tq

08-01-2012 om 14:52

Dus eigenlijk

is die zak met geld op het einde helemaal niet zo groot als je dacht.

Vic

Vic

08-01-2012 om 15:05

Laatste peilingen

Ik zag net op telegraaf.nl dat de VVD en SP bijna even groot zijn. Samen met de PVV komen ze uit op meer dan 80 zetels. Roemer heeft al aangegeven dat hij best met de VVD in een kabinet wil.

tq

tq

08-01-2012 om 15:10

dan zal toch eerst dit kabinet moeten vallen en 2. hoop ik toch dat Emile verstandiger is dan dat.

Kaaskopje

"Als je bij de minimumlonen kijkt kan een euro al het verschil uitmaken en om eerlijk te zijn vind ik het geen schande als iemand besluit om die euro niet te willen hebben als dat inhoudt dat je inkomsten er drastisch door afnemen in plaats van erop vooruitgaan"
Ik vind het wel een schande. Zonder die toeslagen had je de keuze: op een houtje bijten of meer werken voor een voldoende inkomen. Nu is de keuze meer gaan werken voor niets of belastinggeld innen, terwijl je best in staat bent om meer te werken. Dat geld komt niet uit de lucht vallen en had ook aan veel dringerder zaken uitgegeven kunnen worden (verpleeghuizen bv.)

tq

tq

08-01-2012 om 15:27

je ging steeds uit van 2,5 ton toch? Nou, dat heb ik niet op het eind.
En ik persoonlijk zal er geen voordeel aan hebben als jij moet verhuizen. Maar volgens mij heb ik al gezegd dat ik 2 oplossingen had. Verhuizen is dan misschien niet de beste optie, dus blijft over, het verhogen van de huren. En ja, ik weet dat dat elk jaar al gebeurt. Maar ik heb het over een manier dat iemand met een goed inkomen gewoon meer huur betaalt. En dat kan prima via bijv. belastingdienst, die kijkt nu ook al naar het recht op een evt. huurtoeslag, dat kan dus ook andersom.

tq

tq

08-01-2012 om 15:38

Niet zo goed in terugzoeken

maar iemand is met 2,5 ton gekomen, en ik meen dat jij dat was

tq

tq

08-01-2012 om 16:09

Zou kunnen

nogmaals, ik ben slecht in zoeken. Hoe dan ook, 2,5 is wel een beetje het gemiddelde denk ik dat huizen waard zijn. Dus.

Asa Torell

Asa Torell

08-01-2012 om 16:46

Wat betreft wonen versus inkomen: P had toch net zo goed een heel goedkoop koophuis kunnen hebben? Wat destijds bij haar inkomen paste, maar nu niet meer omdat haar inkomen omhoog is gegaan? In dat geval zou ze zelfs nog meer voordeel hebben want hypotheeklasten gaan helemaal niet omhoog en de huur wel. Of je zou hypotheken ook moeten verhogen als mensen meer gaan verdienen...
Ik vind het vrij maf dat je mensen gaat straffen voor goedkoop wonen. Die mensen wonen over het algemeen kleiner, met meer ruimte voor opvangen van financiële tegenvallers (dus minder bouwend op overheidssubsidies) en ze houden meer geld over om anderszins in de economie te steken.

tq

tq

08-01-2012 om 16:52

Waarom dan wel

mensen straffen die een huis hebben gekocht? Ik zie echt het verschil niet en is zie het ook niet als straffen, maar meer eerlijke verdeling.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.