Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tq

tq

06-01-2012 om 15:17

Financiele problemen

is een te groot woord, ik heb aangegeven niet meer te weten waar ik nog verder op kan bezuinigen. Da's wat anders, en dat de maatregelen die nu genomen worden wel dubbel zo hard bij ons aankomen. En dat het dus steeds moeilijker wordt. En verder heb ik aangegeven vrij goedkoop op vakantie te gaan, een eigen kampeermiddel te hebben, en pas echt vakantie heb als we er ook echt uit zijn. Ook deze kerstvakantie weer gemerkt. Thuis is leuk, maar het is niet echt vakantie voor ons.

Serwe

Serwe

06-01-2012 om 15:19

Eens met jetteke

Ik ben er voorstander van om de HRA en huursubsidie af te schaffen. Dat is op de lange termijn beter voor een gezonde woningmarkt die markt conform werkt. Daar kan dan inderdaad een verlaging van de inkomstenbelasting tegenover staan. Dat geeft mensen meer ruimte in hun inkomen en dus meer ruimte voor het opbrengen van de kosten maar ook meer keuze vrijheid in hoe ze precies hun inkomen willen besteden.

Uiteraard moet een en ander niet van de ene dag op de andere gebeuren maar zeer geleidelijk gaan zodat de woningmarkt niet instort.

Iedereen moet de mogelijkheid hebben om een dak boven zijn hoofd te hebben maar er is niks mis mee als dat dak inderdaad een flat op drie hoog is. In

Vic

75 vierkante meter is in mijn woonplaats heel gemiddeld voor een eengezinswoning. Daarnaast, als je een eigen woning hebt kun je zelf beslissen of en welke luxueuze voorzieningen je daarin zou willen plaatsen. Ik weet zeker dat jij en Manda een gemiddelde sociale huurwoning (ook geen gloednieuwe) niet zouden willen accepteren zoals ze worden geleverd. Daarnaast zijn de meeste nieuwe eengezinswoningen óf niet meer bereikbaar voor de sociale woningzoekenden, óf daar komen mensen in te zitten die jarenlang in een verwaarloosd huis hebben gewoond en dus lang hebben gewacht op die nieuwe woning. Zo simpel kun je het allemaal dus echt niet stellen.

Gr. Poezie.

Vic

Vic

06-01-2012 om 15:28

Poezie

Hoezo weet jij zeker dat ik zo'n woning niet zou accepteren? Denk je dat ik hier zo'n paleisje heb? Nou ja, ik heb wel cv en in bijna alle ramen dubbel glas

Vic

Vic

06-01-2012 om 15:30

Als ik erover nadenk

Ik had het waarschijnlijk wel gedaan, zo'n sociale huurwoning accepteren. Ondanks eventueel gammel keukenblokje of oude badkamer (heb ik nu ook). Stel dat het me 650 euro zou kosten. Nah, hoef ik me daar ook geen zorgen meer over te maken, want als werken niet meer zou lukken zou ik huurtoeslag krijgen. Lijkt me heel fijn om daar geen zorgen over te hebben.

Eureka!

Dan heb ik hierbij de oplossing voor je: minder gaan werken, en/of minder verdienen en je op de wachtlijst laten zetten voor een huis. Dan heb je met veel geluk en doorzettingsvermogen over 15 jaar een eengezinswoning met tuin maar zonder cv en dubbel glas.

Gr. Poezie.

Maar wél

.. in een sociaal arme buurt...

Gr. Poezie.

Vic

Vic

06-01-2012 om 15:43

Over 15 jaar

Over 15 jaar zijn mijn kinderen uit huis en was ik eigenlijk van plan om kleiner te gaan wonen. Lekker zorgeloos een tweekamerappartementje, en dan 4x per jaar op vakantie.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

06-01-2012 om 15:43

Vic: levensverzekering

Een levensverzekering is toch alleen handig voor partners zodat de ene partner de hypotheek kan blijven betalen als de andere komt te overlijden? Mijn financieel adviseur raadde mij een levensverzekering af, er is immers niemand die mijn hypotheek moet blijven betalen als ik dood ben.

Vic

Vic

06-01-2012 om 15:47

Roosje

Het heeft te maken met het aflossingsvrije deel. Daarvan moet een deel gedekt worden door een uitkering omdat de waarde bij verkoop door de bank lager is dan de hypotheek.

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2012 om 16:00

Huurhuis

Wij wonen ook al 13 jaar in een sociale huurwoning, en met ons inkomen zouden we daar nu niet meer voor in aanmerking komen. Maar met drie opgroeiende pubers zou ik eigenlijk ook niet meer kunnen missen. Ik zou wellicht net een hypotheek kunnen ophoesten voor een flatje, maar de onderhoudskosten zouden een probleem worden. Ik denk dat je nooit zondermeer kunt stellen dat iemand al dan niet iets kan betalen, omdat bij iedereen de omstandigheden anders zijn. Als je veel chronisch zieken in je gezin hebt met de extra kosten vandien bijvoorbeeld.

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2012 om 16:03

Tq vakantie

Ik snap je punt wel, maar kennelijk kun je je die goedkope vakantie nog veroorloven en heb je dus een keus om te gaan.
Voor velen zit zelfs dat er niet in. Ik denk net zo over vakantie als jij, maar helaas, dat gaat gewoon niet lukken. Dan kan ik twee dingen doen: gaan,tegen beter weten in, of toch zoveel mogelijk van de zomer genieten zonder te gaan en toch proberen te genieten van mijn vrije tijd. Want niet werken is ook vakantie..

Ha poezie

ik snap je hoor, ik bedoelde natuurlijk een duur huis, groot, tuin, netjes afgewerkt.

cv zat hier nog net wel in, de rest was zo vreselijk qua onderhoud dat niemand (hoogtepunt van de huizenmarkt) er in wou wonen en ik vond het een paleisje in wording, voordeel van zoiets vreselijks kopen in een goede buurt is dat je gegarandeerd winst maakt.

Ik denk dat vooral Vic zich een voorstelling van die sociale woningbouw huizen maakt die niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Vooral nieuwe huizen zijn éénheidsworsten, waar je (als bewoner zijnde) bijna niets aan mag doen. Nogal inspiratieloos voor types zoals jij en Vic. (En mezelf, ik bof eigenlijk wel met zo'n gedateerd huis waar nog enige sfeer in zit) Dus jaloers hoef je daar niet op te zijn. Verder vind ik dat als je niet tevreden bent met je eigen situatie, je daar wat aan moet doen ipv je te vergapen aan wat een ander wel niet "gratis en voor niks" krijgt aangeboden. Daarom noemde ik ook dat groene gras.

Gr. Poezie.

Serwe

Serwe

06-01-2012 om 18:31

Waarom vond je het oneerlijk dat mensen met lange woonduur een eensgezinswoning kregen toen jij op de flat woonde? Dat is toch logisch dat mensen met langere woonduur en wachttijd dus recht hebben op een mooie en grotere woning? Immers de grotere/mooiere woningen zijn nou eenmaal schaarser en dus minder vlug beschikbaar. Ik vind het meest eerlijke en logischer dat deze woningen gaan naar mensen met een langere woonduur.

Natuurlijk zou je deze woningen op basis van bijvoorbeeld motivatie kunnen verdelen of verloten of iets dergelijks maar daar speelt een veel groter element van willekeur in mee. Op deze manier kan iedereen die maar lang genoeg wacht uiteindelijk voor de eensgezinswoning in aanmerking komen.

Of wat zou dan een eerlijker systeem zijn?

Vic

Vic

06-01-2012 om 18:55

Het was niet mijn bedoeling om je verdrietig te maken en ik ben blij voor je dat je zo'n mooi huis hebt. Maar als ik zeg dat ik vind dat je moet wonen naar je inkomen, bedoel ik cru gezegd dat de timmerman dus niet in een groot huis met tuin kan wonen als hij dat niet kan betalen. Ik vind het namelijk heel krom dat een timmerman met een inkomen van 25.000 euro voor weinig een eengezinswoning kan huren, terwijl een ander met een inkomen van 35.000 niet zo mooi kan wonen als de timmerman. Diegene is namelijk aangewezen op vrije sector huur, maar dan heb je voor wat hij kan betalen een piepklein appartementje, óf hij moet een goedkope woning kopen maar dan is het huis nog steeds piepklein of staat in Oost-Groningen.

Serwe

Serwe

06-01-2012 om 19:15

Maar wat is dan precies het probleem voor je vader? Ik neem aan dat zeker een kleinere woning wel makkelijker te krijgen is als hij daar naar op zoek is. Of zijn die niet beschikbaar?

Nou p

Je mag echt niet zomaar van alles veranderen aan je huurhuis. Daarnaast kosten zulk soort verbouwingen handenvol geld, waarvan ik me afvraag of je, als je in het bezit bent van zoveel geld, wel recht hebt op zo'n huis en of je niet beter een huis kunt kopen. Verder vind ik het ook niet slim om zoveel geld te investeren in een huurhuis; als je gaat verhuizen ben je al dat geld kwijt en profiteert de woningbouwvereniging. Die zal namelijk door de veranderingen die jij hebt aangebracht de huur omhooggooien.

Gr. Poezie.

Vic

Vic

06-01-2012 om 19:52

Poezie

Jij vindt het ook niet snel goed hè?

Huh? (vic)

"Jij vindt het ook niet snel goed hè?"
Wat bedoel je daar mee? Wat vindt ik niet snel goed? (Volgens mij ben ik best makkelijk, maar goed....)

Gr. Poezie.

Tsja p

Je moet zelf weten waar jij je geld aan uitgeeft. Maar dakkapellen en uitbouwen plaatsen mag echt niet zomaar hoor. Ook niet bij een koophuis...

Gr. Poezie.

Vic

Vic

06-01-2012 om 20:17

Nou

Heeft iemand zelf groen gras, is het ook niet goed (gezien jouw reactie naar P over of het wel slim was om te verbouwen en of ze wel recht had op haar huis als ze zoveel geld heeft etc.).

Huh? 2

"Heeft iemand zelf groen gras, is het ook niet goed" Wat bedoel je nou? Ik ben zelf uitermate tevreden met mijn huis hoor. Sterker nog; dit huis stond een tijdje op de slooplijst, en ik was als de dood dat ik in zo'n fantasieloze nieuwbouwwoning gestopt zou worden.

Gr. Poezie.

Vic

Vic

06-01-2012 om 20:26

Poezie

Ik bedoelde in jouw reactie naar P. Nou ja, laat maar zitten, het was vast niet rot bedoeld.
Mijn eigen huis is trouwens ook niet heel erg inspirerend, een rijtjeshuis uit 1955. Maar ik ben er wel blij mee

Ik zei niet dat je "helemaal niets" mag doen aan die huizen.

Gr. Poezie.

Wisse

Wisse

06-01-2012 om 20:43

Welnee poezie! (huurwoning)

Poezie: "Dan heb je met veel geluk en doorzettingsvermogen over 15 jaar een eengezinswoning met tuin maar zonder cv en dubbel glas."

Welnee Poezie, dan heb je hier over 15 jaar een appartementje van 45 m2 drie hoog achter zonder cv, zonder tuin, etc. – als je geluk hebt! Ja ook als alleenstaande ouder...

Eensgezinwoningen zitten hier nauwelijks in het woningaanbod, daar maak je alleen kans op met speciale indicatie (gehandicapt of zo), minstens 20 jaar wachttijd en een groot gezin.

Wisse

Ik geloof je zomaar. Maar misschien kun je dit beter aan Vic uitleggen?

Gr. Poezie.

Wisse

Ik geloof je zomaar. Maar misschien kun je dit beter aan Vic uitleggen?

Gr. Poezie.

Vic

Vic

06-01-2012 om 20:52

Kijk poezie

Dat bedoel ik dus. Ik krijg heel vaak het gevoel dat jouw reacties steken onder water zijn, of in dit geval boven water. Kan natuurlijk zijn dat ik het helemaal verkeerd zie, maar ik vraag me dan af waar die sneren voor nodig zijn.

Jammer vic!

Ik denk namelijk oprecht dat je je wat blind staart op de sociale woningbouw.
Daarnaast heb ik volgens mij jou en Manda een compliment gegeven door te zeggen: "Vooral nieuwe huizen zijn éénheidsworsten, waar je (als bewoner zijnde) bijna niets aan mag doen. Nogal inspiratieloos voor types zoals jij en Vic." Daarmee wil ik aangeven dat ik jullie wat smaakvoller inschat.

Gr. Poezie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.