Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

06-01-2012 om 00:56

Herstel

Amerikanen vinden sociaal gedrag vanuit de overheid al snel communistisch. Zo vindt een aantal Obama ook een communist.

Snuggle's

Snuggle's

06-01-2012 om 02:24

Kronkels

Wat een vreemde redeneringen komen er toch voorbij af en toe. Mensen met huursubsidie mogen geen caravan kopen want ze moeten eerst maar zelf hun huur betalen. Dan mogen mensen die gebruik maken van de hra dat ook niet? Dan betaal je toch ook niet al je woonlasten zelf? Dus alleen mensen met een huurhuis zonder huursubsidie mogen een caravan. Dat ruimt lekker op van de zomer op de wegen.

Laat iedereen toch zijn eigen keuzes maken.

Snuggle's

Snuggle's

06-01-2012 om 02:47

Skik

Wat heeft een tuinhuisje met huursubsidie te maken? Geen idee wat zoiets kost, maar die mensen geven hun besteedbare geld dus daaraan uit ipv aan iets anders. Wat is daar mis mee?

Al die (ver)oordelen over hoe mensen met minder geld hun geld moeten uitgeven. Het stoort me enorm. Zeker als het over mensen gaat die steun krijgen van de overheid. Dan meent iedereen opeens te mogen bepalen waar iemand zijn geld aan uitgeeft. Maar bijna alle mensen krijgen wel een vorm van steun van de overheid, kinderopvang toeslag, hra, kindgebonden budget, kinderbijslag, noem maar op. En die hra is vaak een stuk hoger dan huursubsidie. Aan de huursubsidie zit namelijk wél een grens tot hoe hoog je huur mag zijn.

tq

tq

06-01-2012 om 09:00

Het punt is

dat als je de ene vorm van subsidie vreemd vindt, dat ook voor elke andere vorm van subsidie zou moeten vinden. Als HRA onlogisch is, waarom is huurtoeslag/zorgtoeslag/kinderopvangtoeslag dan wel logisch?

Nou ja tq

Omdat mensen die huurtoeslag en zorgtoeslag krijgen een laag inkomen hebben en het anders met moeite of niet zouden kunnen betalen. Dat zal voor de hra voor een kleine groep mensen ook wel gelden, maar heel veel, zo niet het gros van de mensen die hra ontvangt heeft een inkomen waarmee ze ook zonder hra fatsoenlijk kunnen wonen.

skik

Izar

Nee, zover ben ik niet gekomen. Jimmy ging namelijk vertellen dat alle daklozen zelf kiezen voor dakloosheid en dat werklozen gewoon niet willen werken (anyone can get a job at McDonald's). Jimmy zelf had een eigen transportbedrijf en een fulltimebaan bij het schooldistrict. Hij was reuzetrots op zijn huis, pickuptruck en camper (somde meteen de bedragen van zijn inkomen en de afbetalingen van zijn schulden op). Ik dacht alleen maar: jammer dat je maar één week per jaar vrij kan nemen om met je camper op vakantie te gaan terwijl je er elke maand een paar honderd dollar voor afbetaalt. En dat dat gezin dat we eerder ontmoet hadden dat met zijn vijven in een aftandse tourcaravan langs de snelweg woonden toch liever in een gewoon huis zou wonen als ze wat te kiezen zouden hebben. Met een fulltime baan bij McDonalds kon de vader zijn gezin zelfs in die caravan niet onderhouden. We konden elkaar niet echt vinden in het gesprek, Jimmy en ik.

skik

Vic

Vic

06-01-2012 om 10:49

Gut

Geef ze de kost die zorgtoeslag krijgen juist omdát ze HRA hebben. Dat drukt je inkomen namelijk.

Hypotheek, opvang

ik heb een afspraak gemaakt om onze hypotheek eens opnieuw door te nemen (ergens eind februari), de rente staat laag, de prognose is dat hij nog wat gaat zakken. Ik heb geen idee of er wat mee te doen is. Ik wil de boel wat langer vast zetten (hebben nu 10 jr rente vast).

Verder merk ik dat er steeds meer gevraagd wordt om opvang te regelen, over en weer, mijn oudste wordt 9 jaar. Ik zit dus ook te denken om mijn oudste van de nso af te halen (eind van dit schooljaar denk ik) en met overbuurvrouw (haar oudste neem ik toch al regelmatig van school mee op haar verzoek) iets af te spreken, scheelt weer.

Oh, ik heb afgelopen maanden heel hard gewerkt in huis en nu 3500 bespaard door ipv nieuw parket te leggen de oude vloer te gebruiken (de overloop is al klaar, isolatie onder de planken, wat planken vervangen, kitten en lakken, erg mooi geworden).

En ik heb weer een nieuw plan voor de schuur die nog vervangen moet worden, misschien is dit ontwerp wel goedkoper, zal wat offertes gaan aanvragen.

Ach en zo helpt de crisis mij weer wat actiever en creatiever te worden, heb nu ook het voornemen het afdakje zelf te vervangen ipv een timmerman langs te laten komen (400 euro), dan leen ik een cirkelzaag gratis bij een vriend en doe ik het zelf wel (a 100 voor het hout).

tq

tq

06-01-2012 om 11:15

Waarom

niet gewoon de huren en verzekering goedkoper maken zodat je die subsidies niet hoeft te verstrekken?

Maar goed, iedereen preekt toch een beetje voor eigen parochie, inclusief mezelf. Ik laat het maar voor wat het is.
Dank voor de tips, in sommige zie ik nog wel mogelijkheden.

Snuggle's

Op ons complex ben je ongeveer 1000 euro per jaar kwijt aan huur van de grond, aanschaf, onderhoud en verzekering van het huisje. Op zich maakt het natuurlijk niet uit of je het door het krijgen van huursubsidie vrijgekomen besteedbaar inkomen uitgeeft aan een tweede huisje, sigaretten of gulle giften aan een goed doel, maar klaarblijkelijk is er, net als bij de hra, een groep die een subsidie geniet waar ze ook wel zonder kunnen.

Ik zie huursubsidie als een noodzakelijke voorziening om mensen met een laag inkomen te voorzien van een fatsoenlijke woning en genoeg besteedbaar inkomen voor een normaal bestaan. Dat je voldoende eten en kleren kan kopen, kan deelnemen aan het sociale leven.

Hra mag van mij afgeschaft worden, nu wonen veel mensen te riant voor hun inkomen dankzij die hra. Niet reeel.

Ik ben blij dat Nederland een sociaal beleid is zodat er hier geen Amerikaanse toestanden zijn en daar probeerde ik die Amerikaan ook van te overtuigen. Maar soms vind ik regelingen niet eerlijk of probleemoplossend. Dat een bijstandsuitkering voor een echtpaar of gezin gelijk is aan het minimumloon lijkt me niet stimulerend om de weg naar arbeid te vinden. Er is natuurlijk een groep mensen die echt niet kan werken maar de drempel wordt zo wel erg hoog. Hra om mensen met een bescheiden inkomen te mogelijkheid te geven een huis te kopen, bijvoorbeeld maximaal ter hoogte van huursubsidie, zou ik nog wel verdedigbaar vinden maar dat je als grootverdiener met een kapitaalpand duizenden euro's van de belastingdienst krijgt vind ik van den zotte. Of logeerweekenden a 450 euro die geen weldenkend mens uit eigen zak zou betalen (als ze dat al zouden kunnen) maar wel uit een pgb.

Maar ik denk dat het bij een hoop regelingen zo is dat en vanwege efficiëncy algemeen geldende regels zijn die niet in alle gevallen even logisch uitpakken (zoals het feit dat ik eens 300 euro tegemoetkoming aangeboden kreeg voor medische kosten die ik niet heb gehad). Maar een individuelere beoordeling of iemand overheidsgeld nodig heeft of niet zal wel duurder zijn dan soms geld geven aan mensen die het eigenlijk niet nodig hebben. Dus daarmee zullen we het moeten doen. Maar opmerkelijk is het soms wel.

skik

Huh tq?

"waarom niet gewoon de huren en verzekering goedkoper maken zodat je die subsidies niet hoeft te verstrekken?"

Yeah right, en precies hoe is dat voordeliger voor de samenleving? Of eerlijker?

Misschien moet je een keer wat zorgvuldiger nadenken over maatregelen voordat je wat roept. Bijvoorbeeld over de stijging van het eigenwoningforfait, die een half procentpunt omhoog gaat volgend jaar en daarmee uitkomt op het nivea van 2006, maar daarmee nog steeds lager is dan het niveau van de daarvoorgaande jaren. Voor de gemiddelde woningbezitter scheelt deze maatregel (afhankelijk van de woz-taxatie) een tientje per maand of minder. Natuurlijk is elk tientje er één, maar jij noemt het in een andere posting "keihard aanpakken van woningeigenaren" en da's behoorlijk overdreven.

skik

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2012 om 11:55

Izar

" Maar ik heb een groot hart voor de mensen die het echt nodig hebben, dat die straks niet meer geholpen kunnen worden als het zo doorgaat, daar maak ik me nu druk om. "
Precies, dit ben ik helemaal met je eens.

Vic

Vic

06-01-2012 om 12:39

Volkstuintjes

Ik heb even gemist waarom het ineens over tuintjes ging, maar ik weet wel dat die tegenwoordig niet meer voor 'de behoeftigen' zijn. Ik ken diverse mensen die voor een appel en een ei zo'n volkstuin huren (150 euro per jaar ofzo), maar bij overdracht moet je wel betalen voor het huisje wat erop staat. En dat zijn niet meer de lullige schuurtjes van 20 jaar geleden, maar een soort van vakantiechalets (vaak met wc en electra 8 Amp), die voor tussen de 4.000 en 16.000 van de hand gaan.

Ik verbaas mij ook

ik heb geen verstand van huursubsidie maar ik vind het ook opmerkelijk dat je huursubsidie krijgt bij een heel lage huur. Dat het dus alleen inkomensafhankelijk is.

Ik vind dat als je kan werken gewoon moet werken en je eigen broek moet kunnen ophouden, ook qua woning, huren kan als het passend is, verdien je te veel dan moet je dat goedkope huurhuis ook uit.

Zo erger ik mij aan een kennis die haar 'tijd uitzingt totdat de jongste naar school gaat' en dus die uitkering blijft trekken terwijl ze best kan gaan werken, maar dat doet ze niet want de opvang is dan zo duur. Zet haar gewoon verplicht aan het werk en trek die uitkering in. Zo vind ik het ook absurd dat een andere kennis al decennia in een groot huis in A'dam woont voor weinig en best zelf een huis kan kopen. Dan kunnen er weer mensen met minder dat huis huren.

En ik vind dat huurprijzen realistisch moeten zijn, dus vergelijkbaar met de verkoopwaarde. Niet te duur, niet te goedkoop en degene die om een goede reden dan te weinig inkomen hebben die moeten dan afhankelijk van de huurprijs huursubsidie krijgen.

Maar goed, ik zit er niet in, heb geen idee hoe de regelingen precies zijn met de huren en huursubsidie. Toen wij wilde samen wonen in de randstad konden we niet huren (te hoog inkomen en huren in de privesector te duur, ook al stonden we enorm lang beide op wachtlijsten). En dus maar een huisje gekocht en dat voelt goed, mijn eigen huis waar ik aan kan zagen wat ik wil.

Oh en

Ik vind het ook ABSURD dat je in NL hoe meer je verdiend hoe meer je HRA kan aftrekken, daarin ben ik dan weer heel links. Mijn man roept wekelijks een percentage van de 10% rijkste die 70% oid profiteren, etc.

ok en dat treft ons zelf keihard straks maar dat ligt dus geheel aan ons zelf. Dus nee ik praat niet alleen vanuit mijn eigen portomonnee, het is zo onwijze oneerlijk die hra.

Vic

Vic

06-01-2012 om 13:03

Tja, de woningmarkt

Die is gewoon raar geregeld. Iedereen vindt dat mensen met een laag inkomen ook in een huisje met tuintje moeten kunnen wonen, maar daar moet je wel 12+ jaar op wachten. Als je in de tussentijd door hard werken 33.000+ verdient (zeg 35.000) heb je die rechten ineens niet meer en mag je als het lukt een appartementje kopen van 60 vierkante meter. Hier in het dorp zijn net sociale huurwoningen opgeleverd, prachtige huizen. Ik denk dat ze in de verkoop zeker 3,5 ton zouden doen, maar ik ken er mensen die (met huurtoeslag) nog geen 400 euro betalen.
Als ik dan zeg dat je maar moet wonen naar je inkomen, dus laag inkomen = klein huis, ben ik ineens rechts, maar dit is dan wel 'eerlijk en sociaal'?

Vic

Vic

06-01-2012 om 13:07

Huiseigenaar

Persoonlijk wil ik helemaal geen huiseigenaar zijn, veel te veel gedoe voor 'een vrouw alleen'. En ik wil best huren naar mijn inkomen, 700 euro lijkt me een mooi bedrag. Zelfs dat is dus geen reële wens, althans hier in de omgeving.

tq

tq

06-01-2012 om 13:07

Wonen naar inkomen

vind ik wel terecht, maar nu treft het inderdaad vooral de huizenbezitters. Het voorbeeld dat Vic geeft vind ik dus ook niet eerlijk en correct. Met een hoog inkomen in een huurwoning van een prikkie ook niet. Daar mag van mij ook best meer naar gekeken worden.

tq

tq

06-01-2012 om 13:38

Hypotheek en huur

zie ik toch wel verschil in. Huis kopen doen toch nog steeds veel mensen als investering, en niet voor de HRA. Zo hebben wij ook gekocht. Er zijn mensen die jaren geleden hun huisje kochten, hyptheek van 40:000 hebben nu en betalen inderdaad 3 maal niks. Maar hebben ook nauwelijks aftrek. Dan kan het inderdaad zijn dat je nu 400 euro aan je hypotheek aflost terwijl je huis meer waard is. waarom zou dat erg zijn?

Vic

Vic

06-01-2012 om 13:39

Echt geen broodje aap! Ik weet niet hoe hoog de kale huur is van die huizen, maar wel wat het gezin dat ik ken betaalt aan huur. Hun inkomen weet ik niet, maar aangezien zij in aanmerking zijn gekomen voor het huis zal het onder de 33.000 zijn. Dus... hoezo broodje aap? In de vrije verkoop zal dat huis een stuk meer opleveren dan mijn huis, terwijl ik wel maandelijks 1150 euro mag betalen + levensverzekeringspremie. En mijn inkomen is geen 3 x 33.000.
Ik gun het die mensen, en ik heb het heus niet slecht, en het verbaast me niet dat jij het nu weer 'extreem rechts' noemt, hoewel ik niet snap dat jij niet begrijpt dat het toch best wel een beetje vreemd verdeeld is.

Vic

Vic

06-01-2012 om 13:41

En nee

Die 1150 is niet netto (gelukkig), maar er zit ook spaarpremie in, en ik heb geen 52% aftrek, dus het blijft alles bij elkaar zeker het dubbele van jouw huur.

Cypres

Cypres

06-01-2012 om 14:03

Manda vraagje

Manda jij zegt: "Zo erger ik mij aan een kennis die haar 'tijd uitzingt totdat de jongste naar school gaat' en dus die uitkering blijft trekken terwijl ze best kan gaan werken, maar dat doet ze niet want de opvang is dan zo duur. Zet haar gewoon verplicht aan het werk en trek die uitkering in."
Nieuwsgierig vraagje: wat voor uitkering heeft zo'n mens dan? WW? Bijstand? Er wordt tegenwoordig steeds geroepen dat je zo moeilijk aan een uitkering komt, over sollicitatieplicht en wat al niet, maar dat zie ik aan jouw verhaal toch niet af.

Geen idee

ze was ontslagen, daarna in de ziektewet en nu moet ze verplicht solliciteren en als ze wordt uitgenodigd voor een gesprek is ze niet gemotiveerd en dan wordt ze het dus niet.

Snap ik ook niet vic

hoe huizen met een hogere verkoopwaarde voor zo weinig verhuurd kunnen worden, de rekening ligt dan iig niet bij die mensen en dat vind ik scheef.

Goh, ik begin steeds meer jouw lijn te volgen, wie had dat ooit gedacht.

Maar vic

jij kiest zelf er voor om daar te blijven wonen, je kan ook in oost groningen gaan wonen en daar een baan zoeken.

Of welke andere plek in nl waar de woningen erg goedkoop zijn, ik zag net in het blad van ver. eigen huis een huis in Eindhoven vergelijkbaar dat van ons, gekocht voor 220 ofzo en evrbouwd voor 80.

tja wij hebben gekocht voor 312.500 en de teller van de verbouwingen staat nu boven de 126.000, en waarom, omdat ik hier in H mij thuis voel, het is een mooi huis vind in een aardige wijk. Ik had ook een huis ergens in Hoofddorp oid kunnen kopen voor minder.

ach ja, zodra het huis dan af is (qua moderniseringen en dus verbouwingen) dan houden we weer geld over, hoven we namelijk alleen het onderhoud te bekostigen.

Tjongejonge

Wat is het gras weer felgroen aan de overkant! Zou je willen ruilen dan met die mensen? En vind je dat je het zelf niet goed voor elkaar hebt dan?

Gr. Poezie.

Vic

Vic

06-01-2012 om 14:28

Klopt manda

Het is helemaal eigen keuze Toen ik in Haarlem woonde kreeg ik altijd van die foldertjes van makelaars in Lelystad. Daar koop je voor 150.000 euro een echt huis, en qua werk is het ook nog te doen. Maarja, Lelystad he... En zo denk ik ook over Groningen. Bovendien wordt het lastig co-ouderen met 200 km ertussen.

Huh felgroen

op wie doel je, ik snap effe deze opmerking niet.

ik ben sterk van mening dat de hra dus oneerlijk is, daarnast vind ik wel dat iedereen keuzes kan maken en zelf verantwoordelijk is, tenzij je dus echt niet kan werken etc dan moet je goed onderhouden worden (wat nu steeds minder gebeurt bij de echt zwakke) en als je weinig verdient dan is het niet logisch dat je wel een in relatief groot huis met tuin woont.

t's en dt's en d's zullen vast niet goed zijn, maar heb geen energie het te gaan bestuderen.

Beetje kort door de bocht manda!

"als je weinig verdient dan is het niet logisch dat je wel een in relatief groot huis met tuin woont"
Zelf heb ik vrij weinig inkomen, maar woon wel in een relatief groot huis met een tuin. Echter niemand met een hoger inkomen wil in dit huis in deze staat wonen. Dat komt omdat het huis sterk verouderd is. (Geen cv, enkel glas een badkamer en keuken uit de jaren 70....) Dus je moet ook kijken naar een stuk luxe wat er in die huizen aanwezig is en niet alleen naar de ruimtes.

Gr. Poezie.

Vic

Vic

06-01-2012 om 15:06

Poezie

Dat is natuurlijk een beetje flauwekul. Als je een nieuwer huurhuis hebt, zijn je voorzieningen natuurlijk ook van recentere datum. Ik denk dat de meeste mensen liever wat meer ruimte (en bijv. voor ieder kind een slaapkamer) willen hebben dan in een te klein huis blijven omdat daar toevallig een nieuwe badkamer in zit.
Mijn appartement in Haarlem (75 vierkante meter, geen cv, retro keuken en badkamer van 0,8*2 m.) kost tegenwoordig tussen de 150 en 170 duizend. Die huizen worden dus gekocht door starters met 2 salarissen, of alleenstaanden met bovenmodaal inkomen (je hebt zo'n 50.000 nodig om de hypotheek te krijgen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.