Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zoeker

zoeker

04-01-2012 om 19:36

Overigens: ben ook mijn baan kwijt door bezuinigingen

Dus ook ik ervaar zelf hoe bezuinigingen aan kunnen komen. Het was een droombaan en ik baaaaaaaaaal ervan dat ik die kwijt ben. Op zoek dus naar iets nieuws, I need a dollar....
Eerlijk gezegd vind ik de toon van deze discussie behoorlijk bitter en kwetsend. Laten we elkaar een beetje met rust laten.

Serwe

Serwe

04-01-2012 om 19:38

Als ik jouw stukjes lees word ik ook een beetje moedeloos al dus ik heb het idee dat je inderdaad je moedeloos voelt. Ik lees alleen maar wat niet kan (meer werken, bezuinigen...) en niet wat er allemaal wel kan. Als ik op zo'n manier tegen de wereld aan zou kijken dan zou ik ook moedeloos zijn.

Er zijn altijd mogelijkheden. Dat is waarin ik geloof en dat is ook gewoon zo. Kan het niet op de ene manier dan op de andere manier. Ik zou vooral kijken naar wat ik wel heb. Maar goed dat is een hele houding die je moet hebben.

Je klinkt ook heel boos. Maar op wie dan? Op de overheid? Op de mensen die op de betreffende partijen hebben gestemd? Op de hele maatschappij? Uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor je eigen inkomen en je leven. Subsidies zijn heel leuk maar daar moet je geen leven opbouwen. Die kunnen immers verdwijnen. Deze regering is democratisch gekozen en hoewel jij en ik misschien niet op een van deze partijen hebben gestemd is het nu eenmaal zo dat deze regering er zit. Bovendien ik weet zeker dat als de coalitie iets anders was uitgevallen (PVDA/CDA/VVD bijvoorbeeld) het netto resultaat niet heel anders zou zijn. Ook dan zou er bezuinigd moeten worden. Misschien zou het accent iets anders liggen maar ook dan zouden er pijnlijke beslissingen genomen zijn die mensen raken.

Uiteindelijk zal je verantwoordelijkheid moeten nemen voor je eigen financiën; ook als die minder rooskleurig zijn dan je in een ideale wereld zou wensen. En als dat inhoudt dat je bepaalde aanpassingen moet maken dan is dat zo. Jij schrijft dat je niet meer kan werken. Je kan natuurlijk ook aan andere dingen denken. Zo kan je partner indien je die hebt bijvoorbeeld een extra baantje nemen op de zaterdag ochtend. Of je kan een kamer onderverhuren in huis. Heb je toch weer wat extra geld. Het is misschien niet leuk maar soms zijn dat soort dingen noodzakelijk. Maar om de een of andere reden heb ik het idee dat het tekort bij jullie nog niet zo enorm is dat dit soort maatregelen noodzakelijk zijn. Maar ook als dat wel zo is dan is dat zo. Het kan wel niet leuk zijn of niet zoals je zou willen maar zo is het nu eenmaal.

Jammer cypres

jouw bijdrage lijkt er meer eentje om Belle onderuit te schoffelen dan dat je wat bijdraagt.

En nav jouw opmerking naar mij toe, als je in de riante positie zit dat je kunt kiezen voor commerciële bedrijven, dan heb je mazzel..

Als je bijv. met het UWV te maken krijgt, dan heb je niet veel keus dan hun (slechte)klantenservice.

Als je veel in het ziekenhuis moet zijn en geen afspraak kan op elkaar afgestemd zodat je dag na dag richting ziekenhuis moet, terwijl je weinig energie hebt..

Natuurlijk zijn er situaties die ik zie van mensen die een PGB krijgen waarbij ik ook wel wat fronsende neigingen krijg, maar ik ken ook hele andere verhalen van mensen die zelfstandig kunnen blijven wonen en de zorg om zichzelf heen mooi konden regelen met een PGB.

Zelf mensen aannemen zodat er niet elke dag een nieuw gezicht voor de deur staat..

Nee, ik vind in veel gevallen het een slechte zaak dat het PGB afgeschaft wordt

Dat men het PGB in eerste instantie gewoon beroerd heeft geregeld zodat er zo mee gefraudeerd kon worden, dat moet je de regelgever en de misbruikers aanrekenen, het is wel erg zuur als al die mensen die prima hun PGB beheren en verantwoorden nu al die zelfstandigheid op moeten geven.

(bedenk wel dat een opname in een instelling vaak veel duurder is dan thuis verzorgd worden)

Tirza G.

Tirza G.

04-01-2012 om 20:08

Ik vind dat je erg generaliseert. Ik stem geen SP - niet omdat ze bij mij bekend staan als 'overal tegen'-partij, maar omdat ze tegen kernenergie zijn. Verder hebben ze bést mijn sympathie, maar de energievoorziening is voor mij nou eenmaal een punt wat ik zwaar mee laat wegen. En zo heeft iedereen zijn redenen.

Tirza

tq

tq

04-01-2012 om 20:11

Serwe, denk je

dat ik dat zelf niet weet? Volgens mij heb ik ook al heel wat dingen benoemd die ik WEL al gedaan heb, maar er zijn grenzen ja!

->Jij schrijft dat je niet meer kan werken. Je kan natuurlijk ook aan andere dingen denken. Zo kan je partner indien je die hebt bijvoorbeeld een extra baantje nemen op de zaterdag ochtend. -> Nee, dat kan dus niet, volgens mij heb ik ergens al aangegeven dat mijn man al fulltime werkt EN onregelmatig, dus ook heel vaak in de weekenden.

->Of je kan een kamer onderverhuren in huis. Heb je toch weer wat extra geld. -> Ja, en dan de kinderen bij elkaar ofzo? Alle kamers in huis zijn bezet.

->Het is misschien niet leuk maar soms zijn dat soort dingen noodzakelijk. Maar om de een of andere reden heb ik het idee dat het tekort bij jullie nog niet zo enorm is dat dit soort maatregelen noodzakelijk zijn. Maar ook als dat wel zo is dan is dat zo. Het kan wel niet leuk zijn of niet zoals je zou willen maar zo is het nu eenmaal.
-> Het tekort is nog niet dusdanig nee, maar daarom geef ik ook al aan, met de bezuingingen die er aan komen, weet ik niet of we het nog wel gaan redden. En dan heb ik het nog niet gehad (of misschien ook wel) over de banen die wij beiden hebben die allebei in een hoek zitten waar binnenkort de klappen gaan vallen.

tq

tq

04-01-2012 om 20:13

Kernenergie is ook niks, dus

ook daar geef ik ze gelijk in. Kijk naar Japan en Tsjernobyl wat de gevolgen van zo'n ramp kunnen zijn. Er zijn betere manieren om energie te verkrijgen, veiliger.

Denk eens in mogelijkheden

Serwe's boodschap is volgens mij dat je in mogelijkheden moet denken.

Hij/zij komt met een aantal voorbeelden en vervolgens streep jij ieder voorbeeld af met een 'kan niet'.

Dan heb je de boodschap nog niet begrepen, denk ik.

Cypres

Cypres

04-01-2012 om 20:20

Tirza

Ik ken die situaties in verzorgongshuizen en ja, dat schuurt bij mij ook. De verhoudingen zijn hier en daar volkomen zoek en ik zou ervoor willen pleiten de vrijgekomen PGBgelden aan die situaties te besteden.

tq

tq

04-01-2012 om 20:28

Henk82

omdat al die mogelijkheden allang de revue gepasseerd zijn en dus niet mogelijk blijken!!!!

Serwe

Serwe

04-01-2012 om 20:43

Ja, dan leg je bijvoorbeeld de kinderen bij elkaar. Onze kinderen slapen ook bij elkaar omdat wij er voor hebben gekozen om niet te groot te gaan wonen vanwege het niet willen van hogere hypotheekkosten. Maar het gaat mij niet perse om dit ene specifieke voorbeeld(kamers verhuren). Zoals Henk opmerkt, het gaat om een manier van denken. In oplossingen denken.

Hoeveel geld heb ik minimaal nodig en hoe kom ik aan dat geld? Dat is uiteindelijk aan iedereen zelf om een antwoord op te vinden. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.

tq

tq

04-01-2012 om 20:54

en dan komen we weer bij dat bijstandsgezin, dat zijn stinkende best doet wat meer geld te verkrijgen en die, als ze dan teveel erbij hebben, meteen alle andere toeslagen mogen inleveren. Nogmaals, ik praat hier niet alleen over mezelf. We zullen het wel weer redden, zoals we altijd gedaan hebben, en hopen dat er geen gekke dingen gaan gebeuren met ons werk (want dat heb ik helaas NIET zelf in de hand, maar daar wordt maar weer lekker makkelijk overheen gelezen).

Twee manieren van denken

Weer een Kan Niet. Dat kerkhof komt zo wel erg vol te liggen ; )

Maar eigenlijk heeft dit toch geen zin, want het zijn twee verschillende manieren van denken die volkomen langs elkaar heen gaan

De negatieve denker ziet alleen maar de positivo die allerlei onrealistische oplossingen aandraagt en daarmee staalhard ontkent dat er een probleem is.

De positie denker ziet iemand die alleen maar in zijn negatieve positie blijft hangen, en alle mogelijke oplossingen afkamt, maar zelf ook geen oplossingen aan draagt..

Never the twain shall meet.

Vic

Vic

04-01-2012 om 21:01

Klopt jetteke

Plus dat beide partijen gedijen bij ontevredenheid. Lekker schoppen en populaire uitspraken doen.

tq

tq

04-01-2012 om 21:06

Hahahaha vic

ja, je hebt helemaal gelijk. Gelukkig doet de VVD dat een stuk beter. Die roepen vanalles tot ze op het pluche zitten. Slim gedaan.

tq

tq

04-01-2012 om 21:16

Maar vic

het verschil is dan wel dat de gevestigde partijen het wel aandurven om met de gillers van PVV samen te gaan, maar men toch wel angstig om met de SP afspraken te maken. Bang dat ze het beter doen dan ze denken.

Ely

Ely

04-01-2012 om 21:20

Jammer

Veel verder dan rolators rouleren en verdere efficientie in de zorg komen we nog niet. Ik was juist zo benieuwd...

Medicijnen en indicatie materialen kunnen ook verpakt niet hergebruikt worden omdat er soms mee gerommeld /verkeerd bewaard is zonder dat dat zichtbaar is.

Toch weer nieuwsgierig: welke manieren om energie op te wekken zijn een goed alternatief voor kernenergie?

@Tirza: wat een schrijnende voorbeelden in je posting. Lijkt me enorm lastig om mee om te gaan.

@tq: ik ben nu ook wel nieuwsgierig: het leestekengebruik in je postings komen op mij over alsof je (heel) boos bent. Iemand anders vroeg het ook al: op wie dan?

Trouwens: volgens mij heeft geen 1 kiezer voor deze combinatie van partijen gekozen...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

tq

tq

04-01-2012 om 21:24

Boos

dat maakt iedereen er hier van. Heb ik ergens het woord boos gebruikt? Ik zou niet weten op wie ik boos moet zijn nee, aangezien we in een democratie wonen en dit kennelijk de keuze van de democratie is. Moet ik daar dan boos op zijn? De democratie? alsof dat helpt.

Hier zijn mijn bezuinigingen..

Terugdringen landbouw subsidies, vooral op vlees, dat hebben we niet nodig. Subsidieer biologische veeteelt.

Importheffingen op vlees uit het buitenland, zodat we daar onze kiloknallers niet vandaan gaan halen.

PGB bezuinigen, maar dan met 50%, ipv 90.

Voor AWBZ dingen een inkomensafhankelijke bijdrage. Rollators enz zelf betalen, je betaalt je fiets toch ook zelf? (wel potje voor armlastigen)

HRA er af voor huizen van > 5 ton. Over 10 jaar er helemaal af, aangekondigd. Misschien zakt de grondprijs dan ook weer.

Mensen met een hoger onderwijs diploma betalen 2% meer belasting. Zo blijft het onderwijs betaalbaar zonder leenstelsels. Alternatief, alleen stu-fie als je gemiddeld hoger dan een 7 staat, per jaar te bekijken. Eventueel te combineren met de eerste maatregel.

Alle sport en cultuur potjes voor bijstandsgezinnen afschaffen. Met het bespaarde geld het buurthuis open houden, zorgen dat je daar kunt sporten, computeren en cursussen volgen. Zo kunnen kinderen uit arme gezinnen zich ook maatschappelijk verrijken, nu is nog maar de vraag om mams het 'participatiebudget' niet oprookt.

Ouders met werkende kinderen wel op hun uitkering korten, maar niet helemaal met de uitkering verrekenen, zo loont het ook nog een beetje voor een kind.

Stop de wildgroei van het GGZ. Maak etiketten plakken minder aantrekkelijk. Steeds meer dingen die vroeger bij het leven hoorden staan nu als 'afwijking' te boek.

Als je wilt weten of jouw geldingsdrang voorkomt uit de slechte relatie met je afwezige vader, ja, dat's mooi, maar moet de staat daarvoor opdraaien? Dacht het niet.

We moeten dit soort dingen weer gaan zien als investering in onszelf, Dan blijft er geld over voor mensen die echt in de war zijn.

Uitkeringstrekkers vrijwilligerswerk laten doen. Schoonmaken op school, helpen bij het bejaardenhuis, al die dingen waar toch geen betaalde kracht meer voor komt, maar die wel nodig zijn.

Fiorucci

Fiorucci

04-01-2012 om 22:32

Serwe

Natuurlijk kan dat. Maar of dat werken lukt komende vakantie is maar de vraag, en of dat later lukt is ook maar de vraag. Dus liever niet. Gezien zijn gezondheid.

Tq, mijn eerste post op oo heel lang geleden

Ging over tegemoetkoming kosten kinderopvang. Die kreeg ik niet van mijn werkgever, dat hoefde toen nog niet, laat staan dat de belasting bijdroeg. Ik had uitgerekend dat ik, met mijn baan op academisch nivo, erop vooruit zou gaan als ik thuis zou blijven. Dit had natuurlijk ook met andere kosten te maken, maar die kinderopvang bedroeg 65% van mijn salaris toen. Uiteraard werd ik gefileerd door de dames hier (Marjolein vd Wekken nog bedankt), want dat was geen manier van denken. Toendertijd was ik best gepikeerd, maar ging wel zoeken naar andere oplossingen. Het bleek vrij eenvoudig om kleinschalige kinderopvang te regelen met een andere part-time collega in het zelfde schuitje, met gesloten beurzen. Dat gaf mij weer het idee dat ik niet voor niks werkte en nu mijn kinderen groot zijn, ben ik daar nog steeds blij om.
Kortom, je bent creatiever dan je zelf weet of denkt!

Overigens ben ik ook lid van de SP, hoewel ik steeds liberaler word, moet ik maar eens wat aan gaan doen,

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

tq

tq

04-01-2012 om 23:09

en als je nooit de kans krijgt om het te laten zien, zal het ook bij roepen blijven en blijft iedereen zeggen, lekker makkelijk roepen in de oppositie.

En ik had graag een wat linkser kabinet gezien.

Serwe

Serwe

04-01-2012 om 23:10

Fiorucci

Als werken echt niet kan dan is lenen misschien wel de beste optie. Mocht hij later ook niet kunnen werken dan hoeft hij het geleende bedrag ook niet terug te betalen want dat hoeft pas als je boven een bepaald bedrag gaat verdienen. Wat dat betreft hoeven de financiën niemand tegen te houden om te studeren. Natuurlijk is het fijn als je als ouder een bijdrage kan leveren. Ik hoop dat later ook te kunnen maar dat moeten we tegen die tijd maar even zien.

Tirza G.

Tirza G.

04-01-2012 om 23:20

Ik had ook graag een wat linkser kabinet gezien. Wat meer intellectuelen en wat minder mensen die daar voor hun ego zitten. Maar de SP kan ook niet in zijn eentje regeren en zal coalities aan moeten gaan met andere partijen. En dat betekent water bij de wijn doen.
O, en TQ, vind je het heel erg als ik je opmerking over kernenergie even laat liggen? Die is zo kortzichtig, dat weerleggen me minstens twee weken kost.

Tirza

tq

tq

04-01-2012 om 23:29

Kortzichtig?

omdat ik het een gevaar vind, een kerncentrale? Dát is pas kortzichtig. De gevolgen zijn toch gezien bij die 2 rampen? En laten we nou als Nederlanders niet zo arrogant zijn om te denken, ach, dat gebeurt ons niet! Een ontwikkeld land als Japan is het ook gebeurd, en ok, dat had ook voor een groot deel met de tsunami e.d. te maken, maar als je land aan een breuklijn ligt, dan zou je toch kunnen verwachten dat er aardbevingen plaats kunnen vinden en dan zul je moeten zorgen dat je centrale daar op een of andere manier tegen bestand is.
Nee, kernenergie lijkt mij niet de oplossing.

Cypres

Cypres

05-01-2012 om 08:57

Henk 82

Grotendeels eens met jouw bezuinigingen. Ik zou PGB vor opvoedingsproblemen afschaffen, niet halveren.

Cypres

Cypres

05-01-2012 om 09:05

Oeps vervolg henk 82

Landbouw is een belangrijke exportsector genereert nationaal inkomen. Dus wel bezuinigen op subsidies voor martelvlees, maar niet op landbouw algemeen. Vrijgekomen PGB gelden steken in verpleeghuiszorg en doorgaan met verslaafden van de straat halen. Het is denk zij hulpverlening aan deze allerzwaksten in de GGZ, die voorheen nergens terecht konden, al veel prettiger geworden op straat. Heeft iedereen plezier van.
Onderwijs weer vaker centrale eisen formuleren, meer lesuren, en lerarenopleidingen verzwaren en meer controle op MBO en HBO-onderwijs. Salarissen van bestuurders in publieke sector aan maxima binden. Dat levert niet veel op, maar is als gebaar noodzakelijk.
Hypotheekrenteaftrek voor leningen groter dan 2,5 ton afschaffen.
Kinderopvanginstellingen kunnen ook hun tarieven eens bevriezen. Er is zoveel toeslag nodig omdat de tarieven van het begin af aan schrikbarend zijn. Daar wordt hogerop dik verdiend. Ik heb voor de tijd van de toeslagen, een tijdje meer kinderopvang betaald dan dat ik salaris kreeg. NIettemin doorgewerkt en inderdaad, zoals iemand hier al opmerkte, is dat toch een goede investering geweest. Maar als de toeslagen zo hoog blijven, kunnen de instellingen voor kinderopvang maar blijven vragen, vanwege de kunstmatige hoge koopkracht bij de doelgroep.
Enfin, verder eens met Henk dus,

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-01-2012 om 09:08

Creatief omgaan met kinderopvang

Ik ben het heel erg eens met Mimoza en Jetteke. Is een KDV te duur, dan zoek je dus een andere oplossing. Inderdaad, niet eens zo heel erg lang geleden hing het gewoon van je werkgever af of er een bijdrage in de kosten was. Toen onze oudste werd geboren (hij is nu 14) gaven onze beide werkgevers geen bijdrage. Een KDV was voor ons te duur, dus we hebben gezocht naar een andere oplossing. Gewoon, omdat je kiest voor oplossingen die passen bij je situatie. Als je weinig geld hebt, oriënteer je je immers ook niet op een reis naar Afrika, maar kies je voor een kampeervakantie in Nederland. Zoiets. Maar stoppen met werken, is voor de korte termijn misschien aantrekkelijk, maar je verkleint je kansen op de arbeidsmarkt enorm.

Zorg en hergebruik

Het lijkt prachtig dat hergebruik van rollators, maar wat kost een rollator? Nieuw dan hé? En in het groot ingekocht, rond de 100 euro. Bij aflevering wordt ie 1 keer op maat afgesteld of door bedrijf of door fysiotherapeut. Kost (gokje) 20 euro?
Dus 120 euro.
2de hands: Inname oude rollator (adminstratiekosten+vervoer en retour halen+ opslag ruimte) 30 euro. Dan moet ie nog schoongemaakt worden (zeer hard nodig ook als zo'n ding net nieuw is, je wil niet weten wat ermee gedaan is) ook 20 euro. Dan moet ie weer op de basisstand gezet worden en nagekeken en gerepareerd (remmen e.d.) ook 30 euro tenminste als de reparaties meevallen...en dan nog weer gedistrubeerd en rondgebracht en wederom op maar gemaakt. weer 20 euro.
Kosten dus totaal 120 euro.
Bezuiniging 0 euro.
Nou geweldige bezuiniging dát zet zoden aan de dijk.
En een rollator vergelijken met een fiets is ook een erg domme vergelijking. Een fiets is een vervoermiddel, die brengt je van A naar B omdat je dat zelf wil. Een rollator is een loop-hulp-middel. Zonder dat zullen diezelfde mensen vervoert moeten worden in een rolstoel of op hun stoel blijven zitten (wat weer achteruitgang betekent in conditie e.d.) en zowiezo méér hulp nodig hebben met alleen simpele dingen als plassen, wat pakken e.d.. Wat ook weer geld kost. Een heleboel geld, heel wat meer dan die 120 euro van die rollator.
groeten albana

sahara

sahara

05-01-2012 om 11:18

Ja, ijsvogeltje

Toen onze oudste naar het kinderdagverblijf ging in 2002 kreeg ik van mijn werkgever 1/3 van de kinderopvangkosten vergoed. Ik heb bij het solliciteren destijds speciaal gelet op goede secundaire voorwaarden. Daarvoor accepteerde ik een minder interessante functie met een lager salaris.

Vervolgens begon het gerommel.

En nu krijgen wij nog steeds 1/3 vergoed maar zijn de tarieven enorm gestegen (volgens mij van € 3,95 naar € 6,50). Krijgen wij niet meer 1/3 over het tarief maar over een maximum. Of te wel. Die regeling heeft ons alleen maar geld gekost.

Oja, een tijd krijgen wij opeens nog maar 1/6 want toen mocht mijn werkgever niet langer meer 1/3 vergoeden. Dat was echt een topjaar (2005). Drie kinderen in de kinderopvang en ineens veel minder vergoeding.

Whahhaa 2005

Toen gingen wij van 200 per maand naar 750 per maand. 3 dagen kdv voor 1 kind.
Dat waren nog eens tijden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.