Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

akkemarie

akkemarie

23-08-2017 om 23:27

Naar toilet in eigen tijd en nog wat zaken


Sally MacLennane

Sally MacLennane

26-08-2017 om 14:19

Inger

Ik betwijfel of "jouw" gezondheidscentrum en de lokatie representatief is voor het gemiddelde gezondheidscentrum en de lokatie.

Postbezorger

Postbezorger

26-08-2017 om 14:26

kijk.

dan is de cirkel rond. Thuiszorgorganisaties worden uitgeknepen door aanbestedingen en postnl kan met geen mogelijkheid concurreren tegen de goedkope concurrent omdat de overheid het vertikt om die concurrenten te berispen omdat ze ze niet aan de afspraken houden. De andere bedrijven moeten zich houden aan bijv 80% contracten op basis van uurloon maar de meeste medewerkers lopen op stukloon. Denken dat de bedrijven wel even gaan betalen voor wc's onder weg of meer gaan denken aan hun medewerkers is bijzonder naïef. Het wordt eerder slechter dan beter. Mijn punt is vooral: denk eens aan de mensen met dit soort beroepen die voor stukloon of minimumloon op straat werken, zo ook dus de thuiszorgmedewerkers.

Anooo

Anooo

26-08-2017 om 16:18

maar waarom

" Mijn punt is vooral: denk eens aan de mensen met dit soort beroepen die voor stukloon of minimumloon op straat werken, zo ook dus de thuiszorgmedewerkers."

Jij lijkt te verwachten dat een ander ergens voor jou een wc schoon houdt.

Dat vind ik raar. Waarom zou een andere werkgever aan jou denken, terwijl jouw eigen werkgever dat niet doet? Tenslotte ben je duidelijk niet de enige beroepsgroep die een wc-probleem heeft. Bij zo'n makkelijk bereikbaar toilet kan ik me voorstellen dat het aantal passanten goed oploopt. Een kwestie van tijd dus voordat jouw wc's bij de huisarts en fysio's ook niet meer door jou te gebruiken zijn, zeker als je hier publiekelijk tipt erover

De wc in onze bibliotheek is ook al tijden niet meer gratis en openbaar. Dat kwam ook niet door de lezers, maar door mensen die alleen langskwamen om de wc te gebruiken. Voor de kinder-wc kon je eerst een sleutel halen, maar nadat de sleutel niet meer terug kwam is dat ook afgeschaft.

Dan maar sjoemelen.

Als alle mogelijkheden bekeken zijn en er is geen oplossing dan dat kwartier plaspauze maar registreren als vrije tijd. Dan toch maar bij iedere cliënt 2 minuten sjoemelem met de tijd. Eind van de ochtend heb je je kwartier weer terugverdiend.

Als werkgever niet wil meedenken dan moet het maar zo.

Amsterdamse

Amsterdamse

26-08-2017 om 17:15

Openbaar toilet

Een openbaar toilet is toch niet van 'iemand anders'? Een openbare wc is voor iedereen. Wiki zegt 'Een openbaar toilet is een toilet dat bestemd is voor algemeen gebruik en dat zich bevindt in de openbare ruimte of op een locatie met veel passanten, zoals in trein- of benzinestations, of op een evenemententerrein.'

Dus als er een openbaar toilet in de bieb zit, moet de bieb die schoonhouden, dat lijkt me logisch. Of ze schakelen een toiletjuffrouw in. (waarom zijn dat alleen juffrouwen, trouwens).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2017 om 18:20

Of, Amsterdamse...

Ze vragen er geld voor.

Je snapt toch zelf ook wel dat het toilet in de bieb in eerste instantie bedoeld is voor de gebruikers van de bieb.
Ik vind het best bijzonder om speciaal de bieb in te lopen om naar de wc te gaan en dan ook nog te gaan klagen als deze niet schoon is. Fijn als het kan, maar het is geen recht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2017 om 18:22

Wil40

Dat kan niet.
Bij iedere client wordt begin en eindtijd genoteerd. Een kwartier op die manier wegschrijven wordt dan moeilijk.

Postbezorger

Postbezorger

26-08-2017 om 18:24

toilet in de bieb

In onze bieb mag iedereen naar binnen, kun je rustig lezen, je huiswerk maken, gratis op de computer, boeken kopiëren, kortom van alles zonder boeken te lenen. Mogen die mensen wel van het toilet gebruik maken?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2017 om 18:34

Ja want die maken gebruik van de bieb

Wat doe jij?

Anooo

Anooo

26-08-2017 om 18:52

hier

Kwamen mensen zich wassen in de bieb-wc.

Nu is er een poortje waar geld in moet. Dat zal niet gebeurd zijn omdat al die toevallige passanten de wc zo netjes en schoon achterlieten.

Amserdamse

Amserdamse

26-08-2017 om 19:00

Openbaar

Zie wiki: voor algemeen gebruik in openbare ruimte. Lijkt me n duidelijke tekst. Dus niet alleen voor biebgebruikers.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2017 om 19:47

Je eigen tekst....

Een openbaar toilet is toch niet van 'iemand anders'? Een openbare wc is voor iedereen. Wiki zegt 'Een openbaar toilet is een toilet dat bestemd is voor algemeen gebruik en dat zich bevindt in de openbare ruimte of op een locatie met veel passanten, zoals in trein- of benzinestations, of op een evenemententerrein.'

Waar staat daar bieb? Of gezondheidscentrum?
En bovendien nog vaak betaald ook, of enkel te bereiken via het betalen van entreegeld.
Volgens deze logica kan TO ook bij de Efteling naar de wc.

Amsterdamse

Amsterdamse

26-08-2017 om 19:55

Openbare ruimte

Openbare ruimte of publieke ruimte is de ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Het is een fysieke plaats waar een groot deel van het publieke leven zich afspeelt. De meeste openbare ruimtes bevinden zich in de open lucht, maar ook vrij toegankelijke overheidsgebouwen en publieke instellingen kunnen tot de openbare ruimte worden gerekend.

Een bieb is een openbare ruimte. Net als een gerechtsgebouw. Of een ziekenhuis.

Ginny.

Een cliënt moet uit bed gehaald en TS moet brood klaarmaken. Ze krijgt daarvoor bijvoorbeeld 40 minuten. Nu is ze al na een half uur klaar, dan kan ze dus rustig 10 min. een bak koffie drinken en dan uitchecken.
Terug pakken in tijd dat kwartier. Moet lukken tijdens een dienst van 7.00 tot 14.00 uur.

En hoe vaak is dat? TS heeft het plasprobleem tijdens een ochtenddienst en als ze dan een reeks vieze huishoudens moet bezoeken. Twee of drie keer per week naar kantoor rijden, als het moet, dan moet dat maar.

Amsterdamse

Amsterdamse

26-08-2017 om 20:01

Tekort aan openbare toiletten

We gaan misschien een beetje ot (ik heb ook geen oplossing voor het oorspronkelijke probleem), maar er zijn in NL veel te weinig openbare toiletten. Ook darmpatienten, senioren, toeristen en zwangere vrouwen hebben hier last van. De Maag Lever en Darmstichting roept regelmatig op hiervoor om oplssingen te bedenken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2017 om 20:06

Nee Wil

Als To na 30 minuten klaar is kan ze niet zomaar 40 minuten opschrijven. In ieder geval niet bij clienten die nog een beetje bij de tijd zijn.
En bovendien als ze in 30 minuten klaar is, is het vooral de bedoeling dat ze doorgaat naar de volgende, waar ze die 10 extra minuten misschien wel heel erg hard nodig heeft. Want als ze daar ipv 40 minuten 50 minuten nodig heeft is het jammer voor haar, het is niet dat ze die 10 minuten kan opschrijven als overwerk.
Ik heb het uit tweede hand, zo,is het mij verteld.

Snap nu overigens waarom deze bron als een gek ging poetsen in haar ouderlijk huis, toen haar eigen vader thuiszorg toegewezen kreeg. Zodat haar collega's daar tenminste wel naar de wc konden vermoed ik...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2017 om 20:19

Ook Wiki Amsterdamse

'Een openbaar toilet is een toilet dat bestemd is voor algemeen gebruik en dat zich bevindt in de openbare ruimte of op een locatie met veel passanten, zoals in trein- of benzinestations, of op een evenemententerrein.

Het gebruik van een openbaar toilet is soms gratis, maar meestal wordt een vergoeding gevraagd. Meestal 50 eurocent, maar goedkoper of duurder komt ook voor. Het geld is dan voor de toiletjuffrouw die de toiletten pacht en zorgt voor de hygiëne. Ook zijn er zelfreinigende openbare toiletten die tegen inworp van muntgeld toegankelijk zijn. Ook worden wel urinoirs geplaatst, die soms verzinkbaar zijn en alleen tijdens uitgaansavonden en evenementen gebruikt kunnen worden.

Een toilet in een particulier bedrijf zoals een horeca-bedrijf of winkel is soms alleen voor klanten, maar soms (vooral als het een betaald toilet is) voor iedereen. Een tussenvorm is een betaald toilet waarbij men ter waarde van de kosten van het toiletgebruik (of een deel daarvan) korting krijgt op een aankoop in het bedrijf (of soms ook andere acceptanten/inwisselpartners).'

Wel openbaar dus, maar niet per se gratis. Ik vind het verder prima hoor, en ik werk ook in een openbaar gebouw.
Waar het mij, zoals gezegd, vooral om ging is de houding van postbezorger. Het is nogal makkelijk om dan ook nog te bepalen dat zo'n toilet dan ook nog brandschoon moet zijn.

Ginny.

Ik kan je verzekeren dat er echt wel bij cliënten een kop koffie wordt gedronken en een gebakje gegeten als er een verjaardag is. Cliënten die bij de tijd zijn en die een indicatie hebben zal het een worst zijn of TS een half uur of 3 kwartier bij hun is.
Ze betalen niet privé een verpleegster.

Natuurlijk is er een periode in je dienst dat je flink moet aanpoten maar zeker ook momenten dat het wat relaxter is. En als het wat uitloopt kan je dat niet declareren, dat klopt, maar wel aankaarten dat er tijd tekort is bij een bepaalde cliënt.

Iedereen heeft recht op pauze, ook de thuiszorgmedewerkster in een dienst van 7.00 tot 14.00 uur.

Anooo

Anooo

26-08-2017 om 20:29

Amsterdamse

Er zijn er te weinig. Ik moet ook vaak.

Maar....ik zou niet gaan verwachten dat bv. een huisarts zijn toilet openstelt voor mensen die daar verder niets te zoeken hebben. Dat vind ik echt bizar.
De bieb, OK, maar als het te vies wordt en je met ervoor betalen, dan vind ik dat logisch. Hoewel ik de bieb-wc ook eigenlijk alleen voor mensen vind die daar iets anders al doen, maar bij gebrek aan openbare toiletten-die-alleen-toilet zijn, gingen mensen naar de bieb. Vervolgens is nu bijna overal de toegang beperkt doordat je moet betalen.

En...

Het toilet poetsen bij je ouders als het vervuilt zou ik sowieso doen, de buren komen toch ook op bezoek, je familie en anderen?

Dus als een gek aan de gang omdat je collega"s langs gaan komen is misschien meer uit schaamte? "Joh, wat vies hier, zou Truus haar ouders nou nooit helpen?"

Amsterdamse

Amsterdamse

26-08-2017 om 20:37

Gratis en openbaar niet hetzelfde

Ik heb nergens gezegd dat een openbare wc gratis moet zijn. Sterker nog, ik heb de toiletjuffrouw (waarom altijd een vrouw) ergens genoemd. Lijkt me een prima oplossing.

Het gaat erom dat openbare toiletten voor iedereen toegankelijk zijn, omdat ze in de openbare ruimte staan, oa bibliotheken en ziekenhuizen. Iedereen mag er gebruik van maken, ook mensen die geen gebruik maken van de bieb, gerechtshof, etc.

Ik zou ook verwachten dat ze schoon zijn. Of dat nou door de openbare instelling wordt geregeld of door een externe partij, maakt me niet uit. Ik vermoed dat de meeste mensen geen probleem hebben om 50 cent te betalen voor een schone wc.

Amsterdamse

Amsterdamse

26-08-2017 om 20:49

Dokterspraktijk

De definitie van openbare ruimte laat veel ruimte voor interpretatie. Of een dokterspraktijk openbare ruimte is, weet ik eigenlijk niet. Gevoelsmatig niet.
Er zijn veel en vaak discussies door overheid, burgers en bedrijven over de openbare ruimte, en wie ervoor verantwoordelijk is. Ik vind het echt rete interessant!

Postbezorger

Postbezorger

26-08-2017 om 20:52

pauze

'Iedereen heeft recht op pauze, ook de thuiszorgmedewerkster in een dienst van 7.00 tot 14.00 uur.'

Iedereen heeft recht op pauze na 5,5 uur werken maar die hoeft niet betaald te zijn.

Postbezorger

Postbezorger

26-08-2017 om 20:57

maar ginny

'Wel openbaar dus, maar niet per se gratis. Ik vind het verder prima hoor, en ik werk ook in een openbaar gebouw.
Waar het mij, zoals gezegd, vooral om ging is de houding van postbezorger. Het is nogal makkelijk om dan ook nog te bepalen dat zo'n toilet dan ook nog brandschoon moet zijn.'

Als ik naar een gezondheidscentrum ga dan wil ik een schoon toilet, jij niet? Het zou mij enorm verbazen dat daar zulke vieze toiletten zijn dat het persoon er geen gebruik van wil maken. Nogmaals: een GEZONDHEIDScentrum? Verder heb ik helemaal niets bepaald als postbezorger, lees maar terug, dat droom je. Ik verbaasde mij over het niet schoon zijn van de toiletten in een gezondheidscentrum bij Inger. Dat is niet mijn gezondheidscentrum toch dus ik bepaal helemaal niets.

Waarom zou een huisarts, tandarts, fysio er een probleem mee hebben als eens per dag een postbezorger daar even naar het toilet gaat? Wij hebben hier ook een verzorgingshuis waar we naar het toilet gaan, in ruil daarvoor breng je de post even tot aan de balie, doe ik ook op het industrieterrein: even de post boven brengen en dan daar even naar de wc. Die mensen zijn begripvoller dan jij blijkbaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2017 om 21:02

Dat vraag ik me dus af Amsterdamse

Of iedereen bereid is om daar voor te betalen.

Zou dat je probleem oplossen TO?

Postbezorger

Postbezorger

26-08-2017 om 21:07

ik niet

Ik zou er geen probleem mee hebben om te betalen, er moeten sowieso veel meer schone nette openbare toiletten komen, zie ook de eerder genoemde maagleverdarmstichting: http://servicemanagement.nl/maag-lever-darm-stichting-gebrek-aan-openbare-toiletten/ gewoon een plek waar je welkom bent en waar het schoon is.

Anooo

Anooo

26-08-2017 om 21:08

praktijk

Je zal je praktijk maar aan huis hebben

Ik had zo'n huisarts toen ik nog thuis woonde. Nooit een wc gezien trouwens. Is een wc verplicht voor de bedrijfsvoering of voldoet een potje en een gordijn, of potje later komen inleveren?

Bij een groep die een pand huurt of heeft is er natuurlijk wel een wc, maar het pand is niet openbaar, lijkt me. Anders kun je ook bij iedere pedicure of nagelstyliste aanbellen aan hun huis. Als er meer klanten of patienten komen is de deur vaker open, maar dat maakr het niet publieker. Ik ben ook wel eens verzocht te vertrekken toen ik nog een minuut ging zitten na mijn tandartsafspraak met dreumes. Je bent soms niet meteen klaar voor de fiets. Jasjes aan enzo. Maarre mocht niet. Stel dat ik had geprobeerd te toiletteren... was ook praktijk aan huis dus ik denk niet mogelijk, maar de assistente beschouwde het iig niet als openbare ruimte.

Amsterdamse

Amsterdamse

26-08-2017 om 21:10

Breder probleem

Postbezorger, het is een veel breder probleem, ook zwangere vrouwen, toeristen, senioren, darmpatienten en kinderen moeten regelmatig naar de wc in de openbare ruimte.

Ginny Twijfelvuur: ik weet het ook niet zeker, maar ik vind het niet gek om voor een openbare wc een bedrag te vragen voor schoonmaak/ hygiene. Is toch werk dat door iemand wordt gedaan.

Postbezorger

Postbezorger

26-08-2017 om 21:13

Amsterdamse

Dat weet ik, daarom verwees ik ook al naar die site, ik heb er privé ook last van als ik niet weet waar ik welkom ben.

Anooo

Anooo

26-08-2017 om 21:15

eens per dag

Er komen wel vaker dan eens per dag bezorgers. Bij een gewoon huis al minstens 5 in de straat. Blijkbaar denk jij dat je de enige bent die daar plast - waarom denk je dat je uniek bent? Als jij kunt bedenken dat je daar kunt plassen kan iemand anders dat ook. Er hoeft maar 1 viezerd bij te zitten en jij mag ook niet meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.