Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn blonde vrouwelijke huisarts - o.t.

heeft een ouwe toyota corolla.
Tjonge. Daar zit een verhaal in. Misschien geeft ze gewoon niks om auto's

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

31-05-2012 om 21:29

Op site anwb

kun je laten uitrekenen wat het je kost, die reiskostenvergoeding belasten. Zoals ik al zei, mijzelf ongeveer 45 euro, dat zal voor man dan ook wel zoiets zijn, iets meer wellicht omdat hij meer werkt, dus 100 euro per maand.

Vic

Vic

31-05-2012 om 21:35

Dat kun je zelf ook

Daar heb je geen ANWB-site voor nodig. Gewoon je reiskostenvergoeding of prijs van je trajectkaart maal het belastingpercentage waar je in valt.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

31-05-2012 om 21:50

Vond dit wel makkelijk

vandaar.

Fiorucci

Fiorucci

01-06-2012 om 07:12

Nee, Mix woont in dezelfde stad als ik, hier kun je verder niks doen behalve folders en weekbladen lopen. Dus meer werken wordt lastig.

Vic

Vic

01-06-2012 om 09:19

Ben toch benieuwd

Ik heb eens wat reacties gelezen op het Telegraafforum. Zoals bij dit artikel:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/belastingen/12261321/__Autoforens_ng_duurder_uit__.html
Die zijn ongeveer 100% het tegenovergestelde van reacties hier, inclusief adviezen om PVV te stemmen. Grappig, echt twee werelden

blauwtje

blauwtje

01-06-2012 om 13:06

Klopt beemer

kennis van mijn is directeur bij een regio van de Rabobank met veel villabuurten, en hij vertelde laatst weer dat er enorm veel consumptief geleend wordt vanaf modaal tot hoog, om de stand op te houden. Voor vakanties, auto's, allemaal buitenkant. Indrukwekkend vind ik dat.

Blauwtje

En kennelijk worden die leningen dus zonder morren verstrekt. Iemand kan moeilijk rondkomen, dus gaat-ie lenen om de schijn op te houden, waardoor-ie nog moeilijker kan rondkomen want rente en aflossing moeten nu ook nog worden betaald. Dat gaat natuurlijk een keer serieus mis.

Dat snapt die bank ook wel, lijkt mij toch. Kennelijk wordt het risico op niet-terugbetaling niet bijzonder hoog ingeschat. Als de leners en masse in de WSNP zouden verdwijnen kon de bank fluiten naar een flink deel van het geld.

Dus of de bank gaat ervan uit dat er wel wordt terugbetaald, of er is kennelijk voldoende onderpand. Dat intrigeert me dan toch wel weer, zo hopeloos is het bij die mensen dan kennelijk ook (nog) niet.

Groeten,

Temet

Blauwtje

Blauwtje

01-06-2012 om 14:08

Goeie vraag temet

om precies te zijn hoorde ik het van de echtgenote van die kennis. Ze zaten in een duur restaurant en ze zei tegen haar man dat ze zich verbaasde dat zoveel mensen zich dat kunnen veroorloven. Waarop hij zei dat het allemaal met geleend geld was waarschijnlijk. Dat ze bijvoorbeeld in juni heel veel aanvragen krijgen voor het betalen van de zomervakantie.

En wat de dekking betreft, een pl kan je heel langzaam afbetalen dus het is een soort financiele verstikkingsdood.
Het kan heel lang goed gaan, elk jaar wordt je bestedingsruimte weer kleiner en kleiner. Bij kennissen van mij waar het nu mis dreigt te gaan zijn wat rare dingen gebeurd met pensioen-bv, zelfstandige, en naheffing loonbelasting omdat ze van de bedrijfsrekening het huishoudgeld hadden aangevraagd, hypotheek verhoogd voor betalen naheffing, huis te duur verbouwd en lager getaxeerd, ze blijven te veel uitgeven, geen overzicht, niet naar de accountant luisteren.... kortom het kan een tijdje duren voordat de boel klapt.

kamille

kamille

01-06-2012 om 14:23

Blauwtje

I weet niet of dit voor jouw kennissen ook opgaat, maar ik vermoed dat veel mensen zoals jouw kennissen vervolgens dingen roepen als: "Waar blijft mijn geld," "Ik werk er hard voor", "ik verdien dat beetje luxe" en "mensen met een uitkering krijgen alles cadeau en wij houden niets over"...

Tinus_p

Tinus_p

01-06-2012 om 15:26

Elisabeth (2 dagen terug)

Elisabeth:
"Met nivellering zal de armoedeval niet opgelost worden, nivellering is belangrijke oorzaak van de armoedeval. "

Tihama:
"Kun je me dat uitleggen? Ik snap het namelijk niet."
Ik snapte t ook niet, en ik zou het nog steeds leuk vinden hier iets over te horen van Elisabeth.

Elisabeth:
"Ik koppelde inflatie niet aan de waarde van woningen, dat doe jij nu. Ook nu is er inflatie (beperkt gehouden door de EC, toch worden de woningen in eurolanden dramatisch minder waard(Ierland, Spanje en ook hier in Nederland). Dat wordt niet veroorzaakt door inflatie maar het is dus niet waar dat de woning zijn waarde wel houdt. De prijs van een woning wordt bepaald door vraag en aanbod. Als de vraag daalt en het aanbod blijft groot, dalen de prijzen."
Jij begrijpt me niet, omdat jij in je hoofd twee dingen direct aan elkaar koppelt, die ik niet had gekoppeld.
Inflatie maakt een woning niet minder waard. Op dit moment worden woningen minder waard door lagere vraag, en dat heeft niets met inflatie te maken. Of inflatie hoog of laag zou zijn, de intrinsieke waarde van woningen daalt op dit moment, en inflatie lost dat probleem niet op. Tot 2008 was inflatie laag, en steeg de intrinsieke waarde van woningen (hoewle je je tegelijk kunt afvragen of de intrinsieke waarde van woningen wel steeg, er was eerder een zeepbel, maar dat is een iets andere discussie).
Omgekeerd: Er zijn ook periodes van hogere inflatie geweest, waarbij de woningen gewoon elk jaar meer waard werden: de jaren 60 en 70 bv. Nominale waarde steeg, intrinsieke waarde bleef gelijk.

Het nuttige van inflatie anno 2012 is niet, dat woningen meer of minder waard worden. wat er gebeurt door inflatie, is dat SCHULDEN (zoals hypotheekschulden op woningen) minder waard worden. Als we 30% inflatie zouden hebben, is je inkomen 30% hoger, de nominale waarde van je woning 30% hoger, maar je hypotheekschuld 0% hoger. Onderwaarde infleert weg -en dat is gunstig.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 15:40

Nivellering (tihama)

Met nivellering bedoel ik het gelijktrekken van inkomens door de overheid. Door het progressieve belastingstelsel (hoe hoger je inkomen, hoe hoger het percentage van je inkomen dat je aan belasting betaalt) maar ook door alle inkomensafhankelijke regelingen van de overheid. Door de rijksverzekering maar ook gemeentes hebben een wirwar van inkomensafhankelijke regelingen en belastingen. Het afromen van hogere inkomens is de manier van de overheid welvaart over te dragen aan de lagere inkomens. Alles onder het mom 'de sterkste schouders kunnen de zwaarste lasten dragen'.
Dit klinkt sympathiek (en is het ook) heeft wel een belangrijk nadeel. Zowel een hoge(re) progressieve belasting als de bijstand (ook een vorm van nivellering) verlaagt de prikkel om te werken en geld te verdienen. De totale welvaart kan door doorgeschoten nivelleringen zelfs dalen. Ik zal om die reden niet stemmen op partijen als PvdA of SP die pleiten voor (veel) nivellerende maatregelen.
Concreet hebben we in deze draad enkele voorbeelden gelezen over de nadelige gevolgen van nivellering. Je inkomen uit werk stijgt maar je besteedbaar inkomen blijft gelijk of daalt zelfs omdat je meer belasting gaat betalen en of inkomensafhankelijke regelingen verliest. Heel actueel: het verdwijnen van belastingvrije reiskostenvergoeding.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 15:42

? (tinus)

Ik volg je niet meer hoor, mij ben je even kwijt. Denk dat je mij niet goed begrepen hebt ...

Tinus_p

Tinus_p

01-06-2012 om 15:46

Ratingbureaus

Izar:
"Dat is het natuurlijk wel een heel basaal marktprincipe. Naarmate het risico hoger is krijg je daar een hogere prijs voor. De prijs van geldlenen is rente.

Er zijn dan twee oplosssingen of je verkleint het risico (geldmarkt vertrouwen geven dat er terugbetaald gaat worden) of er worden leningen buiten de reguliere markt verstrekt. Dat stelt de kredietverlener zelf een rentepercentage vast, die dan lager ligt dan de marktrente. Dat heeft wel het risico dat dergelijke leningen als laatste terugbetaald gaan worden.
Ik weet ook niet wat de oplossing is, maar de oorzaak van de hoge rente die landen als Spanje, Griekenland etc moeten betalen ligt niet bij ratingbureaus of kredietbeoordelaars."
O, jawel. Nu suggereer je, dat die ratingbureaus volledig onafhankelijk, objectief en alwetend zijn. Alsof die feilloos/foutloos registreren wat de kredietstatus is van deze landen. maar dat is domweg niet zo. Deze ratingbureaus zijn commerciële bedrijven met onduidelijke belangen. Genuanceerd kun je zeggen, dat ze schattingen doen van de kans dat een schuldenaar niet aan zijn verplichtingen voldoet (en dat dat betekent dat ze proberen de toekomst in te schatten, en voorspellen is nu eenmaal moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat); wat cynischer kun je zeggen, dat ratingbureaus uiterst subjectieve oordelen geven, op basis van volstrekt onduidelijke criteria, die erg ideologisch gedreven zijn (economie is nauwelijks een wetenschap), maar die in hoge mate een self-fulfilling prophecy zijn.

Tinus_p

Tinus_p

01-06-2012 om 15:51

Elisabeth, wat begrijp je niet

Elisabeth:
Ik volg je niet meer hoor, mij ben je even kwijt. Denk dat je mij niet goed begrepen hebt ..."
En wat begrijp je dan niet?

De basis is helder. Zolang de rest gelijk blijft, geldt: Door inflatie blijft de waarde van je woning gelijk, maar de waarde van je schuld wordt minder.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 15:53

Dochters van leeuwen

Gisteren in het Parool een interview met Docters van Leeuwen over de woning corporaties die deze discussie raakt. Volgens hem is de woningcorporatie markt de meest geperverteerde markt die hij kent en is het systeem doodziek en niet meer van deze tijd. "verdienen aan de rijken om geld uit te delen aan de armen, dat kan niet goed gaan".
Docters van Leeuwen vindt sociale woningbouw nodig en nuttig, maar het aandeel sociale woningen is in Nederland veel te hoog. In Europa 17% van het totaal tegen 33% in Nederland. Sociale woningbouw kost heel veel geld. Het huidige verdienmodel deugd niet, dus het moet anders. dat moet langzaam en voorzichtig gebeuren. Scheefwonen aanpakken, maar niet te snel of onbeheerst. Net als de aanpak van de hypotheekrente aftrek, het moet maar doe het voorzichtig aan.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 15:54

Tinus

Ik begrijp de werking van financiële markten best goed hoor, ik volg jou niet meer

Tinus_p

Tinus_p

01-06-2012 om 15:55

Nivellering

Ok, Elisabeth, ik begrijp je, maar nivellering is dan maar het halve verhaal. Het probleem 'armoedeval' is niet direct een gevolg van nivellering, ook met nivellering kan 'meer werken' leiden tot 'meer inkomen'. Het probleem ontstaat doordat er teveel inkomensafhankelijke regelingen zijn. Als er alleen inkomstenbelasting was, en verder geen inkomensdafhaneklijek regelingen betsonden, was er wel nivellering, maar geen armoedeval.
Je hebt wel gelijk, dat nivellering als het ware de basis legt voor de armoedeval, omdat het anders makkelijker zou zijn om aan de armoedeval te ontsnappen.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 15:56

Tinus

Eh ... Volgens mij zeg je hetzelfde als ik: doorgeslagen nivellering moeten we niet willen ...

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 16:21

Lk verzin het niet

33% is het percentage dat Docters van Leeuwen, toezichthouder (commissaris) van sociale woning corporaties noemt. Klopt ook wel met het feit dat hier bij elk bouwproject 33% sociale huur geëist wordt door de politiek.

Mooi punt. Goeie vraag voor Next Checkt, wat mij betreft. Kan zijn dat het klopt, kan ook zijn dat dit zo'n cijfer is dat iedereen van elkaar overneemt.

Het feit dat in Amsterdam bij elk project 33% sociale huur wordt ingepland (de laatste tijd wordt dat al minder trouwens) wil natuurlijk niet zeggen dat het in de rest van het land ook zo werkt.

33% is ook precies 1/3, en dat is wel weer een erg mooi rond getal. Schakel jij NRC even in?

Groeten,

Temet

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 16:55

Feit

Is dat in NL veel meer sociale huur is dan in andere vergelijkbare landen in Europa. Feit is ook dat het fenomeen scheefwonen bestaat.

Tinus_p

Tinus_p

01-06-2012 om 16:59

P huurwoningen

P:
"33% vind ik enorm hoog gezien het feit dat meer dan de helft van alle woningen al koop zijn en de grens voor sociale huur bij iets van 665 ligt. Dat zou betekenen dat er maar rond de 10% van de huurwoningen OF boven de 665 ligt of door een particuliere verhuurder wordt verhuurd. Lijkt me enorm weinig!"
Vziw kloppen deze cijfers; er is in NL bijna geen particuliere verhuur.

Overigens, dat komt niet zozeer door de corporaties, maar door -jawel- de hypotheekrenteaftrek. Die maakt wonen duur, en vooral, beleggen in huurwoningen onaantrekkelijk. Geld lenen om een huurwoning te bouwen (als belegging) is onaantrekkelijk, omdat de rente dan plots niet aftrekbaar is.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 17:00

Ruim 33% zelfs

Figure 1: Social rented dwellings as % of total stock in EU-countries
(Source: Eurostat and Housing Statistics in the European Union, 2005/2006)
Ik kan geen tabel copy pasten, maar NL bijna 34%, daarna Tsjechië 29%. België zit ruim onder de 10%, zo'n 7%

Tinus_p

Tinus_p

01-06-2012 om 17:01

Elisabeth, slordige redenering

Elisabeth:
Eh ... Volgens mij zeg je hetzelfde als ik: doorgeslagen nivellering moeten we niet willen ..."
Je redeneert slordig. Het probleem is niet 'doorgeslagen' nivelleren, maar onzorgvuldig nivelleren. Zomaar minder nivelleren (door bv een belastingverlaging) lost het probleem niet op; de inkomensafhankelijke regelingen moeten weg.

Tinus_p

Tinus_p

01-06-2012 om 17:05

Elisabeth, meer werken door anderhalfverdieners

Elisabeth:
Als vrouwen meer gaan werken, zou de crisis snel voorbij zijn: als vrouwen 15% meer binnenbrengen dan is al een bedrag verdiend ter grootte van de bezuinigingen uit het lenteakkoord. Anderhalfverdieneners die moeilijk rond kunnen komen, hebben een oplossing binnen handbereik: meer gaan werken."
Jaha, das een mooie. dan moet dat werk er wel ZIJN. Nauwkeuriger; is er een vraag naar die arbeid, zodra die aangeboden wordt door anderhalfverdieners? Dat zou dan zichtbaar moeten zijn in de vorm van een krappe arbeidsmarkt, dus lage werkloosheid. Alternatief is natuurlijk, de arbeidsmarkt krapper te MAKEN, door een totaalstop op immigratie en het verbieden van combineren van studie en werk door studenten.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 17:10

Tinus, spijkers op kaag water

Whatever Tinus, je zoekt spijkers op laag water vind ik maar goed. We vinden volgens mij hetzelfde. Niet zo aardig hoor Tinus, mij van slordig redeneren beschuldigen

Elisabeth B.

Elisabeth B.

01-06-2012 om 17:15

Tsja

Over slordig gesproken
Meer werken creëert meer inkomen en meer inkomen creëert weer nieuwe banen. De hausse in welvaart van de jaren negentig was grotendeels te danken aan de op de arbeidsmarkt toetredende vrouwen. Het bracht een enorme banenmotor op gang. Oorspronkelijk was nog de angst dat vrouwen banen zouden ' inpikkent'.
En ik zal je maar voorlezen: overal zitten mitsen en maren aan.

Tinus_p

Tinus_p

01-06-2012 om 17:41

P huurwoningen 2

P:
"Tinus: de vrije sector is best wel groot met huurhuizen en hier in de buurt moest 20% huurwoningen zijn (10 jaar geleden) en huizen waar de eerste huurder uit gaan komen niet terug als sociale huurwoningen."
Dat wisselt, maar in Amsterdam zijn (of waren iig tot voor kort) bijna woningen sociale huurwoningen -en Amsterdam is groot, dus dat tikt aan.

Tinus_p

Tinus_p

01-06-2012 om 17:43

Huizenmarktzeepbelhausse

Elisabeth:
"De hausse in welvaart van de jaren negentig was grotendeels te danken aan de op de arbeidsmarkt toetredende vrouwen. Het bracht een enorme banenmotor op gang."
Nee, die hausse was vooral een gevolg van de huizenmarktzeepbel (voorzover zulke hausses nationale oorzaken hebben -hausses zijn ook sterk exportgedreven).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.