Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2012 om 23:14

Truus

Het is ook vermoeiend en frustrerend. Ik zou het ook dolgraag anders en beter willen zien; niet alleen voor mij maar voor iedereen maar ik zou niet weten hoe. Echt niet. Ik weet niet eens meer waar ik op moet gaan stemmen. Altijd links of links van het midden gestemd maar het helpt niet echt geloof ik...

Wisse

Wisse

29-05-2012 om 23:20

Dat kan inderdaad niet (madelon, vic)

Het kan inderdaad niet dat je netto maandelijks minder in handen krijgt als gevolg van een kleine loonsverhoging. Het hogere belastingtarief betaal je nl. alleen over het bedrag dat je boven de grens zit, niet over je hele salaris. Ik heb zelf ervaring met kleine loonsverhogingen bij een salaris op de grens tussen schijf 1 en 2, en echt, op mijn maandelijkse loonstrookje stond een bedrag dat netto hoger was dan daarvoor.

Misschien dat het wel van invloed is op eventuele jaarlijkse belastingteruggave of toeslagen, maar dat hangt van je persoonlijke situatie af.

JansjeRommy

JansjeRommy

29-05-2012 om 23:22

Spaarpotje

Premiewijzigingen vielen denk ik samen met de verhoging, ik hield ook enkele maanden terug heel weinig over van mijn periodieke salarisverhoging.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 23:25

Geen perspectief?

"Tja, waarom vergelijk je jezelf juist met die persoon denk ik dan. Die heeft geen enkel perspectief in het leven zo te lezen."

Hoezo geen perspectief? Hij vindt het prima zo!! En hij leeft min of meer net zo comfortabel als wij denk ik dan.
Pa heeft dezelfde instelling dus wat is het probleem?

IK ga elke dag om 8 uur de deur uit en kom om 6 uur weer binnenvallen. Oh oh, ik ben één dag per week vrij (pff ook al slecht). Mijn man staat elke dag om 7 uur op zijn werk, 5 dagen per week. Hij is dan gelukkig om 4 uur thuis zodat ik pas om 6 uur thuis kan komen (kinderen).

Dat ventje loopt alleen een keer met de hond voorbij, dat is het verschil, ik ZIE hem elke dag.
En dit is maar één voorbeeld, ik ken er meer.

Naarmate mij het vel strakker over de oren wordt getrokken ga ik die dingen zien helaas. Vroeger lette ik daar nooit op. Ik weet dat het me niet helpt, maar soms zijn er periodes waarin ik er gewoon even helemaal klaar mee ben. In zo'n periode zit ik nu, omdat i.d.d. op alle mogelijke manieren het gras onder onze voeten wordt weggemaaid.
Begrijp me niet verkeerd, voor minima die niet anders kunnen is elke verdere inkrimping een groter drama, dat besef ik heel goed. Wij hebben nog enige buffer/ruimte!
En dat er in arme landen mensen zijn die nog veel dieper in de shit verkeren en zich alleen maar druk kúnnen maken over voedsel en een droge slaapplaats, daar gaat deze draad niet over..

Ik weet werkelijk niet meer op wie ik moet gaan stemmen. Daar moet ik me heel serieus eens verder in gaan verdiepen.

kamille

kamille

29-05-2012 om 23:25

Meerdanmodaal

Misschien een domme vraag, maar ik bedoel het serieus. Als ik het goed begrijp heb jij de schoonmaakster nodig vanwege je gezondheid. Kom jij niet in aanmerking voor huishoudelijke thuiszorg?
Wat jij schrijft over slechtere gezondheid en bijstand komt helaas meer voor dan veel mensen denken. Die arbeidsongeschiktheidsverzekering is echt niet te betalen, zeker als je net begint. En ik vraag me af of beginnende ZZP-ers die al een ziekte hebben zo'n verzekering wel kunnen afsluiten. Een brandend huis kan je immers ook niet verzekeren. En dan heb je wel een probleem als het echt mis gaat.
Mocht het inderdaad gebeuren dat je naar de bijstand moet, hou er dan wel rekening mee dat je je bezit eerst moet "opeten". Je eigen huis, je auto, zaken als een boot of een caravan en alle andere waardevolle dingen zoals sieraden en kunst. Ook als je ZZP-er bent zitten er allerlei voorwaarden aan vast.
Hopelijk komt het niet zover, want ook al is het goed dat zulke voorzieningen bestaan, het is niet goed voor je bloeddruk als je er mee te maken krijgt.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 23:29

Premiewijziging?

Ik denk dat dit i.d.d. wellicht een bijkomend probleem geweest kan zijn? Het moet bijna wel, mijn zus was ontzettend verdrietig eigenlijk op dat moment.. ze leverde in... terwijl ze dacht dat ze elke maand 25 euro of zo extra zou krijgen..
Waar hebben we het over, dat je als een kind zo blij moet zijn met 25 euro extra per maand (helaas, het werd 10-15 euro minder)..

Wisse

Wisse

29-05-2012 om 23:31

Madelon, wat fijn!

"Hoezo geen perspectief? Hij vindt het prima zo!! En hij leeft min of meer net zo comfortabel als wij denk ik dan."

Madelon, wat fijn voor je dat je denkt dat je er niet op achteruit zou gaan als je in de bijstand zou belanden. Dan hoef je ook helemaal niet bang te zijn voor ontslag en werkloosheid! Het zou zelfs een verbetering voor je kunnen betekenen. Rustgevend lijkt me dat. Geen angst om in de bijstand te raken.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 23:45

Wisse

Je geeft er een draai aan die ik er helemaal niet aan geef, IK bedoel: HIJ heeft voldoende perspectief, voor zichzelf, hij maakt zich nergens druk om!

Ik maak me wel druk, als ik hem zie. Hoe zou jij je voelen dan, als dat bijv. je buurman was? Als jij dan thuis komt van je werk en voor 100,- per maand of zo meer (even als voorbeeld) werk jij je stuk en zit hij met zijn kratje pils in de tuin leuk te wezen? Op jouw kosten? Jij stapt 's ochtends de deur uit met hem op je rug?

Ik erger me kapot aan dit soort mensen die niet solidair zijn en overal ook nog een grote mond over hebben, en de mazen van de wet en de regels kennen. Ik heb nl. ook wel eens post voor meneer in mijn brievenbus aangetroffen, en dan komt de blonde God toch ook heel erg in beeld

Maar ik ben ontzettend dom dat ik me daar kwaad over maak, het zal allemaal wel.

Zeer binnenkort gaat de knop weer om bij mij, ik zal wel moeten anders raakt het tellen van mijn zegeningen (ja dat doe ik) helemaal ondergesneeuwd en kan ik het straks niet meer vinden. En zo ver mag het nooit komen. Dat ga ik doen zodra ik voor mezelf genoeg van me af geprutteld heb.

En nu op naar mijn droge slaapplaats

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 23:47

Correctie wisse

dan komt die blonde God wel erg in beeld bedoel ik: bij die gozer dus, ik begrijp uit de post die hij ontvangt dat hij de blonde God aanhangt.

Snuggle's

Snuggle's

29-05-2012 om 23:50

Haha wisse

Hij is leuk!
Ik snap best dat het moeilijk is als je terug valt. Maar het schoppen naar mensen met een minimum salaris of uitkering irriteert me. Dan krijg je lekker zorg toeslag, pff.
Vooral als mensen met een koophuis met hra dat zeggen kan me dat mateloos irriteren. Die krijgen namelijk heel wat meer van de overheid dan mensen met een minimum inkomen. Rijke mensen met een duur huis krijgen soms een complete bijstandsuitkering van de overheid in de vorm van hra.
En volgens mij maakte een van jullie ook gebruik van de kinderopvang toeslag toch? Waarschijnlijk ook al meer dan de zorgtoeslag.
Wat ik maar wil zeggen; voel je niet zo achter gesteld tov mensen met een minimum inkomen. Echt, ze hebben het slechter dan jullie.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2012 om 23:50

Bijstand

O ja, een uitkering is heerlijk rustgevend. Je wordt helemaal niet in je nek gezeten door diverse instanties om weer aan de slag te gaan, je hoeft niet maandelijks allerlei formulieren in te vullen, voor iedere aanvraag je hele hebben en houden te kopieren en te laten zien. Je hoeft er niet mee te zitten dat het UWV pas na drie maanden je uitkering uitkeert vanwege een communicatiefoutje of kwijtgeraakte dossiers tussen verschillende afdelingen en je hoeft er ook geen rekening mee te houden dat het UWV over meerdere uitkeringen zoals bijv. WW en ZW loonheffing inhoudt zodat je het jaar erop minstens 1000 Euro terug mag betalen aan de Belastingdienst terwijl je naar eer en geweten met behulp van een gratis belastingconsulent je aangiftes invult.
Je hebt te maken met diverse loketten en iedereen verwijst door naar het andere. Je moet die ene baan accepteren ook al lukt het je niet om (op tijd) kinderopvang te regelen of moet je verhuizen naar de andere kant van het land.
Het is echt een feest, een uitkering. Ik heb nog nooit zoveel bezwaarschriften moeten schrijven, nog nooit zoveel en zo vaak vruchteloos aan de telefoon gehangen; heb meerdere keren de Nationale Ombudsman en het Juridisch Loket moeten inschakelen. Ik ben nog nooit zo gestressed geweest. Het leverde mij een enorme depressie alsmede een gigantische overspannenheid op. En ik ben niet de enige. Een uitkering, of het nou van de gemeente is of van het UWV is niet alleen maar fijn je hand ophouden en geld incasseren. Het is met je billen bloot gaan, je privacy inleveren en vechten en knokken. Persoonlijk zou ik het niemand aanraden tenzij je echt niet anders kan...

blauwtje

blauwtje

30-05-2012 om 07:07

Ik sluit me aan bij elisa

Ik heb dezelfde ervaring. Mijn bevallingsverlof begon op een dag dat UWV 2 systemen combineerde.. het heeft meer dan 7 maanden geduurd voordat er uitgekeerd werd. Eindeloos doorverbonden. Echt tientallen euro's per maand verbeld om geholpen te worden.

En dat is nog maar 1 voorbeeld.

Madelon

Madelon

30-05-2012 om 08:11

Geloof ik niks van

Het spijt me, en idd de uitzonderingen daargelaten, ik geloof er geen sikkepit van dat de meerderheid met een uitkering door dit soort drama's heen moet als Elisa net beschrijft. Ik kén mensen die al 20 jr. van een bijstandsuitkering leven, er zwart wat bij werken en zonder één centje pijn. Dus ga me niet vertellen dat het voor iedereen met een uitkering kommer en kwel is om deze te hebben. De mensen waar ik op doel geven graag hun "privacy" op voor hun fin. zekerheid, klaarblijkelijk.
Ik heb nog nooit een uitkering gehad van mijn leven (ik ben bijna 50), maar van mij weten ze OOK alles.

blauwtje

blauwtje

30-05-2012 om 09:00

Madelon

Goh, wat reageer jij hard. Ik schrik ervan, merk ik.

En als je de rapporten van de Ombudsman leest dan zijn de mensen die jij kent eerder de uitzondering dan Elisa en ik.
http://www.nationaleombudsman-nieuws.nl/nieuws/2011/ombudsman-brenninkmeijer-uwv-moet-beter

Fiorucci

Fiorucci

30-05-2012 om 09:25

Madelon

Ah, wat struisvogel jij heerlijk. Mijn moeder heeft een vergelijkbare ervaring, en is daarin echt niet uniek. Het is zoveel meer dan het opgeven van je privacy.

krin

krin

30-05-2012 om 09:46

Ergernis

Ergernis, vooral over anderen op wie je geen enkele invloed hebt, is een energievreter. Daar zou je op moeten bezuinigen.
Ik ben ZZP'er, min of meer uit noodzaak, in elk geval niet omdat ik een geboren ondernemer ben, en verwonder mij wel eens over de regelingen, vangnetten en vooral het 'ik-ken-mijn-rechten' fetisjisme voor en bij werknemers. Die na ontslag, soms ook gewoon omdat ze niet functioneren, nog eindeloos uit potje hier, potje daar, wetje zus, regeling zo op alle gemak al hypotheek betalend naar een nieuwe baan kunnen uitzien.
Op het moment dat mijn klus ophoudt, of mijn opdrachtgever me niet meer ziet zitten, is het geld op.
En nee, dit zeg ik niet om Madelon te vertellen dat het altijd erger kan. Wel om te zeggen dat ik mezelf, als ik eens begin te pruttelen, op het hart druk dat ik dan maar geen vak had moeten leren en een baan had moeten gaan zoeken. Maar dat doe ik niet, want ik hou van mijn werk. En dat redt me.
Zeuren mag. Net als Manda kan ik erg genieten van andermans volstrekt nuanceloze gefoeter. Maar heb dan ook begrip voor de reflex van de rest van de wereld om je lijden te verlichten door jou te wijzen wat er anders kan.

kamille

kamille

30-05-2012 om 10:13

Madelon

Weet je wat jij moet doen? Laat je lekker afzakken tot bijstandsniveau, neem er een leuke zwarte klus bij en je zit voor de rest van je leven op rozen!

kamille

kamille

30-05-2012 om 10:27

Werkloze buurman en zijn biertje

Ik zie zomaar voor me hoe die man bezig is geweest met solliciteren. Wéér aan dat verdomde cv werken. Wéér solliciteren, vaak op banen die bij voorbaat al kansloos lijken omdat zijn profiel net niet matcht.
De buren kijken hem al niet meer aan. Het wekt nou eenmaal geen fijne indruk als je de hele dag thuis zit, zeker als het langer en langer duurt. Hij heeft nog een tijdje gewerkt bij een uitzendbureau, maar dat duurde maar drie maanden, en een paar jaar geleden had hij zowaar een baantje, maar binnen een jaar raakte het bedrijf in de problemen (crisis, he) en werd hij gedumpt volgens het "last in, first out"-principe.
Gelukkig, zijn minimale aantal sollicitaties om in aanmerking te blijven komen voor een uitkering zijn weer de deur uit, maar hij heeft nog even rondgesurft naar andere vacatures. Misschien is die ene baan wel leuk, al is het ver weg en zal hij zoveel kwijt zijn aan reiskosten dat hij er netto fors op achteruit zal gaan. Maar binnenkort loopt zijn WW-termijn af en dan wordt het sappelen in de bijstand. Ze zeggen dat dat lekker makkelijk is, je krijgt je toeslagen, de gemeente zorgt voor een nieuwe wasmachine en de gebraden kippetjes komen zo je mond in gevlogen, als hij de buren moet geloven.
Zo. Die laatste sollicitatie is de deur uit. Morgen nog maar even advies vragen over zijn cv, misschien kan hij het vrijwilligerswerk in het buurthuis nog opgeven als relevante werkervaring?
Nu heeft hij wel een biertje verdiend! Hij trekt het blikje open, loopt de tuin in en gaat in de stoel zitten. Toevallig komen net de buren thuis, hoort hij. "Ja, hoor, hij zit weer in de tuin met bier, dat werkschuwe schorem! En wij maar werken voor zijn uitkering!" hoort hij.

kamille

kamille

30-05-2012 om 10:34

Izar

Ik kan je vriend helaas niet concreet helpen, maar als ik me goed herinner is er onder bepaalde omstandigheden wel zoiets als een vangnet. Maar ik weet te weinig hierover en ook niet of het nu nog bestaat. Ik dacht dat het iets van woonfonds of zo heette, maar toen ik google opende bleek dat een hypotheekverstrekker te zijn.
Misschien kunnen sociale raadslieden of maatschappelijk werkers meer info verstrekken?
Sorry dat ik niet concretere info kan geven, en misschien deel ik dode mussen uit, maar ik heb er bij mijn vroegere werk iets vaags van meegekregen, vandaar dat ik toch even wilde reageren.

krin

krin

30-05-2012 om 10:42

Izar (ot)

Ik zal vast overdrijven over de groenheid van het gras. Ik ken van redelijk nabij verhalen over uitstapregelingen bij reorganisaties, de moeite die gedaan wordt voor herplaatsingen, de niet functionerende bureauhangers die jarenlang betaald uit het raam staren omdat ontslaan duurder is, en dan is er nog de standaard WW-regeling, natuurlijk, die tot voor kort echt niet slecht was. Ja, je krijgt een stuk minder, maar minder is meer dan niks. En nu, al typend, lijk ik ongewild groen te kleuren en klink ik al net als Madelon over haar uitkeringtrekkende buurmannen.
Dus. Wat ik wilde zeggen: je bent er zelf bij. Als je met een scheef oog naar anderen kijkt, is het volgens mij vaak een kwestie van beter kijken wat je zelf aan je eigen leven zou willen veranderen. En dat dan vervolgens doen, wat makkelijker gezegd dan gedaan is.
En dat die vriend van je zich zorgen maakt, kan ik me maar al te goed voorstellen.

Rosase

Rosase

30-05-2012 om 10:43

35+

Bij ons kom je met 35 pas kijken.

Ik heb de 35 al een aantal jaren achter me liggen en ben nog steeds een van de jongere werknemers op het werk. Herken het beeld dus echt niet dat je op je 35e afgeschreven bent voor de arbeidsmarkt. Ja als je vakkenvuller wilt worden, want zelfs achter de kassa zitten tegenwoordig niet zo heel veel jonge blommen valt mij op. Bij ons worden echt meer 40+ dan 30+ aangenomen.

Rosase

Rosase

30-05-2012 om 10:55

Tihama - armoedeval

Er is wel een partij die iets aan de armoedeval wil doen, maar die wil dat volgens mij vooral doen door de uitkeringen en toeslagen te verminderen.

Iets zegt mij dat dat niet de oplossing is die jij zoekt

Al met al denk ik wel dat wat jij nou constateert de basis van het probleem is. Modaal verdienen loont financieel niet. Ik herken het beeld wel dat je als Jan Modaal met zijn tweeen bijna fulltime moet werken om leuk rond te kunnen komen. Gelukkig kan dat tegenwoordig.

Tihama

Tihama

30-05-2012 om 11:16

Oplossing

Er is wel een oplossing: stop met de HRA voor de hoge inkomens. Dan kun je de belastingen voor de modale inkomens verlagen. Als je dat doet voor de inkomens van 3-keer modaal, dan levert dat netto 100 euro per maand op voor alle inkomens van 1 keer modaal. Dan krijg je vanzelf een grotere kloof tussen uitkering en modaal, zonder dat de uitkeringen in de knel komen. Ik meen dat het nivellering heet

Ik ben de eerste om voor te stemmen. Ik ben gewoon verbijsterd dat wij nog steeds elke maand een leuke bijdrage van de belasting krijgen voor onze ruime woning. Gewoon afschaffen die handel: wij zullen ook moeten inleveren.

Tihama

Rosase

Rosase

30-05-2012 om 11:30

Tihama

Ken jij een partij die dat voorstelt?

Lijkt mij overigens ook een prima voorstel...

blauwtje

blauwtje

30-05-2012 om 11:30

Kijk, en dat herken ik nou wel

Dat gevoel van Tihama.
Íemand zal het moeten betalen, en waarom alleen de anderen?

Tinus_p

Tinus_p

30-05-2012 om 11:31

Wisse -hoger bruto, lager netto

Wisse:"
"Het kan inderdaad niet dat je netto maandelijks minder in handen krijgt als gevolg van een kleine loonsverhoging. Het hogere belastingtarief betaal je nl. alleen over het bedrag dat je boven de grens zit, niet over je hele salaris. Ik heb zelf ervaring met kleine loonsverhogingen bij een salaris op de grens tussen schijf 1 en 2, en echt, op mijn maandelijkse loonstrookje stond een bedrag dat netto hoger was dan daarvoor."
Dat kan WEL, omdat je verder moet kijken dan alleen de belasting. Hoger inkomen betekent ook minder huurzorgtoeslag etc etc etc. Het totale effect kan uitkomen op bijna nul of (soms) negatief. Daarom is het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeidng ook zo fnuikend: Niet alleen moet je meer belasting betalen, maar je krijgt ook minder toeslagen.

Tinus_p

Tinus_p

30-05-2012 om 11:36

Solidariteit

blauwtje:
"Íemand zal het moeten betalen, en waarom alleen de anderen?"
Moeten 'de anderen' betalen? Nogmaals, het gaat hier om solidariteit, en dat gaat net als vertrouwen: het komt te voet en gaat te paard.
Nu wordt de solidariteit ondergraven door het omgekeerde idee: Ik betaal, maar de ander niet.

Overigens, een aanzienlijk dele van de huidige problemen valt op te lossen met inflatie. Inflatie is namelijk geen probleem voor mensen die werken, en ook niet voor mensen met uitkeringen, betaakld door mensen die werken. Inflatie is vooral een probleme voor de banken, en de mensen die daar werklen -maar een sanering van bankensector (met saneren in de betekenis van: drastisch heelveel kleiner worden) is dringend nodig voor een gezonde economie. Herstel van solidariteit begint bij Rijkman Groenink en Gerrit Zalm.

Tinus_p

Tinus_p

30-05-2012 om 11:37

Ot -vakantie aan zee

Wisse:
"Ik hoor wel vaker dat mensen naar een camping/hotel aan de kust gaan, of het nou in NL of Turkije is, met een zwembad! Ik vind dat zo vreemd. Je gaat toch naar de kust om lekker in zee te zwemmen?"
nee, ebn het helpt, als je waardenvrij verder kijkt dan je neus lang is.

Je gaat naar zee voor het klimaat (aangenaam warm, dit itt landklimaten); zwemmen in zee is optioneel en zwemmen in zwembaden leuker+veiliger.

Tinus_p

Tinus_p

30-05-2012 om 11:51

Amerikaanse zorgkosten

Primavera:
"Truus, zou je dan willen dat die mensen aan de ziekenhuispoort worden weggestuurt, zodat we in Nederland ook amerikaanse toestanden krijgen?"
Het merkwaardige is, dat amerika (veel) meer uitgeeft aan zorg, en tegelijk een groot aantal onverzekerden kent. Kortom, het één staat min of meer los van het ander.

Tinus_p

Tinus_p

30-05-2012 om 11:55

Herstel solidariteit 2

kamille:
"Ik zie zomaar voor me hoe die man bezig is geweest met solliciteren. Wéér aan dat verdomde cv werken. Wéér solliciteren, vaak op banen die bij voorbaat al kansloos lijken omdat zijn profiel net niet matcht."
Dit soort verhalen (hoewel op zichzlef niet onwaar) helpen niet. Solidariteit wordt ondergraven door fraudeurs, profiteurs, en andere free-riders, en door gebrek aan sociale cohesie.
Dat gebrek herstel je niet met jouw verhalen. Die herstel je, door openlijk de verschillende soorten freeriders aan te pakken -de bijstandsfraudeur, maar ook Rijkman Groenink.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.