Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cato

Cato

29-05-2012 om 22:25

Madelon (belastingschijven)

Mensen die 60.000 euro per jaar verdienen betalen over het eerste gedeelte (tot 30.000) ook maar net zo veel belasting als mensen die 30.000 per jaar verdienen. Het is dus niet zo dat je wanneer je boven een bepaalde inkomensgrens komt, je over je hele jaarsalaris het hoogste tarief moet betalen. Ik begrijp dan ook niet wat er bij zus is gebeurd met haar loonsverhoging.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 22:26

Tja wisse

Ik vind Texel een prachtig eiland, met heel veel te doen. Maar ik hou niet van strand, sorry. En als het slecht weer is, vind ik het wel prettig dat mijn kinderen kunnen zwemmen. Man o man, wat een gezeik soms!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2012 om 22:26

Tuurlijk

Ik had al eerder geschreven dat iedereen er op achter uit gaat en iedereen dus de tering naar de nering moet zetten. Ik met mijn inkomen op het absolute sociaal minimum dus ook. Dat is heel vervelend, want ik heb nog minder financiele speelruimte over dan iemand met een modaal inkomen maar het is niet anders. Dat iemand die werkt wat meer wil overhouden snap ik ook heel goed. Je werkt immers niet alleen voor je plezier of omdat het nu eenmaal "moet". Je wilt er ook de vruchten of in dit geval de centen van plukken en overhouden.
Ik wil heel graag weer werken maar ik wil daar ook financieel wat op vooruit door gaan; het hoeft niet veel meer te zijn, maar wel dat ik eindelijk eens niet dag-in dag-uit me kopzorgen hoef te maken over hoe het eind van de maand weer zien te halen. Los van de andere voordelen van werken.
De armoedeval treft iedereen en als je al gewend was om een bepaalde levensstandaard te hebben is het extra zuur en lastig om te zien dat je minder in de portemonnee krijgt en het geld eruit lijkt te vliegen.
Maar dan nog mogen we hier in Nederland niet klagen. Het is hier nog steeds beter geregeld qua voorzieningen en gezondheidszorg dan in veel andere landen. Uiteraard zijn er ook landen waar bepaalde andere zaken weer beter geregeld zijn maar ieder huisje heeft zijn kruisje. Het feit ligt er, dus je moet het maar accepteren zoals het is en er het beste van zien te maken. Na de zeven slechte jaren komen er vaak weer zeven goede jaren en zo gaat het al sinds mensenheugenis. Het zijn nu slechte jaren dus de broekriem aantrekken, een stapje terugdoen en een moment van bezinning. Zo erg als in de jaren 30 is het gelukkig niet en we hebben ook geen oorlog. Optimistisch blijven; even klagen en zeuren mag best maar je kan ook dankbaar zijn dat je een baan hebt, een dak boven je hoofd en voldoende te eten. Er zijn legio mensen die het met veel en veel minder moeten doen; ook in Nederland.

Spaarpotje

Spaarpotje

29-05-2012 om 22:29

Loonsverhoging

Die loonsverhoging viel misschien samen met premieverhogingen?

Ik ben trouwens ook heel zielig want ik betaal wel 52 %, het is een wonder dat ik nog zo vrolijk ben....

Het enige dat in dit draadje totaal niet aanslaat zijn concrete suggesties om zelf dingen anders te doen. Frustaties daar draait het om. Blij dat ik zo niet in het leven sta.

kamille

kamille

29-05-2012 om 22:32

Spaarpotje

Foei, dat mag je niet zeggen, je moet juist meeklagen!

kamille

kamille

29-05-2012 om 22:33

Truus (ook al off topic)

Als het om een overdekt zwembad gaat, handig bij slecht weer, snap ik het wel

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 22:36

Ja kamille

daar gaat het om. Als wij in Nederland een camping zoeken, dan stellen wij als "eis" dat er een binnenzwembad is. Dat hoeft niet heel uitgebreid, maar een glijbaan er bij is wel leuk. Want de Nederlandse zomers, tja.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 22:37

Over bezuinigingen

Wij betalen per jaar 4.340 euro aan onze ziektekostenverzekering; basis + gemiddelde aanvullende + tandpolissen (incl. orthodontie tot 18 jaar).

Dat vind ik me nogal een bedrag. Hier komt volgend jaar behoudens wellicht premieverhoging nog eens 260 extra eigen risico bij, mits het eigen risico p.p. van 220 nu naar 350 dan gaat (hopen dat het niet nog hoger wordt).

De huishoudinkomenstoets die ingezet was bij gemeenten omdat het kabinet had besloten dat er nog maar één bijstandsuitkering per gezin zou mogen zijn (is iets voor te zeggen onder omstandigheden maar dan wordt ik vast weer neergesabeld) is afgeschaft, er is al bijna 20 miljoen aan voorbereidingen door gemeentes gespendeerd om deze nieuwe regels te implementeren (met frisse tegenzin).
Die 20 miljoen moeten wij met zijn allen dokken, zo simpel is het.
En dit is maar één voorbeeld! NZ lijn? Nog een voorbeeld! Hogesnelheidslijn??? Need I say more?!

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 22:37

Nou spaarpotje

als je het draadje echt goed had gelezen had je gezien dat zowel ik als Madelon (alsook diverse anderen) al diverse dingen hebben gedaan om te besparen, maar dat daar de rek wel een beetje uit is. Dat het met name gaat om al die dingen waar we zelf GEEN invloed op hebben.

kamille

kamille

29-05-2012 om 22:39

Binnenzwembad (ot)

Ik dacht eigenlijk vooral aan warme landen met buitenzwembaden direct aan het strand. Zoals dat enorme zwembad in Chili. In Nederland zou ik, als ik zwemliefhebber was, ook niet gokken op een strand alleen

Vic

Vic

29-05-2012 om 22:43

Het kwartje valt maar moeizaam

Het gaat niet om de zielige kindertjes in India, over Zuid-Europeanen met gaten in hun kiezen, of om mensen die in Nederland van de voedselbank leven. Het gaat erom dat het voor mensen met een modaal of iets bovenmodaal inkomen een uitdaging is om rond te komen, en dat er alleen maar vanaf gaat en niets bij komt. En daar mag je ook best over klagen. En ja, we moeten allemaal bijdragen aan het oplossen van 'onze' fincanciële problemen, maar ik vind het niet terecht om dat allemaal bij de werkenden vandaan te halen, zeker als ze druiven plukken. Dan is de vraag van blauwtje wie het dan moeten betalen. Dat moeten we allemaal, niet alleen die politieman en leerkracht (vrij vertaald
Waarmee ik overigens absoluut niet de problemen van de zielige kinderen in India en overige genoemden wil bagatelliseren.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 22:43

Ja en

dat soort voorzieningen, daar betaal je dus wat meer voor, dat is nu eenmaal zo. En dan nog vind ik 800 euro best netjes. En mocht het ooit zover komen dat ook dat teveel is, tja, dan zullen we verder moeten kijken.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 22:43

Foutje ook alleen

Hoe weet jij nou dat wij "2x modaal" zijn? Zoals gezegd zijn wij 1,5 keer modaal, goed lezen s.v.p. Al in het begin van de draad duidelijk gemaakt en net nog eens.

Ik begin me echt zorgen te maken....

Als bij de modaal en boven modalen de rek er nu al uit is, hoe moet dat dan als ze plotsklaps naar een minimum inkomen dalen? Ben ik even blij dat ik niet tot die groep behoor

Gr. Poezie.

Wisse

Wisse

29-05-2012 om 22:48

Twee maal minimumloon is meer dan modaal

Al dat gedoe met inkomen "per huishouden" vind ik ontzettend verwarrend en vertroebelend, omdat "huishoudens" zo kunnen verschillen. Waar je natuurlijk op uit komt, en wat relevant voor dit forum is, is dat kinderen veel geld kosten. Ik ben dan ook voor goede, inkomensonafhankelijke (financiële en praktische) ondersteuning van kinderen en hun ouders, maar ook dat is een andere discussie. (En ja, daar wil ik graag belasting voor betalen, ook voor de kinderen van anderen zelf heb ik er niet zoveel.)

Ik stel voor dat er voortaan vermeld wordt voor wie het betreffende inkomen is, het aantal kinderen, en of die onderhouden worden door een of twee ouders.

Dat laatste maakt natuurlijk heel veel uit. Twee ouders, of die nou gehuwd zijn of co-ouderen, betalen in principe ieder de helft van de kindkosten. Een alleenstaande ouder zonder betalende ex moet er helemaal alleen voor opdraaien en heeft dus dubbele kindkosten. Met dit verschil wordt lijkt mij onvoldoende rekening gehouden met het huidige stelsel.

Een "eenpersoonshuishouden" met een modaal inkomen (33.000 bruto per jaar) vind ik niet zielig. Dat lijkt mij helemaal niet krap (en ja ik heb ervaring met minder), ruim genoeg om lekker van te leven en leuke dingen mee te doen (maar natuurlijk niet alles wat je hartje begeert). Tenzij misschien als zo iemand in een duur huis woont, een auto heeft en veel ziektekosten die niet vergoed worden. De eerste twee zijn keuzes, de derde is botte pech (en niet eerlijk).

Bij een echtpaar/gezin met een modaal totaalinkomen moet er sprake zijn van keuze of van (gedeeltelijke) werkloosheid (of een slechtlopende eigen zaak of zzp-bestaan). Met twee maal minimumloon (fulltime) zit je nl. al boven modaal (twee maal 18.747,94 = bijna 37.500 bruto per jaar). Dit natuurlijk ex. kinderbijslag etc.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 22:51

Ja poezie

dat denk ik ook weleens, maar daar heb ik dan weer oplossingen voor, zoals ik al zei. als mijn inkomen minder wordt (WW) of wegvalt kan er 1 auto weg en heb ik geen kinderopvang meer nodig. Dat bespaart al een flink stuk.

Ik word een beetje moe van die constante verwijten aan mijn en anderen hun adres dat WIJ maar niks willen veranderen of bezuinigen. ER VALT NIET VEEL MEER TE BEZUINIGEN. De kam is er al doorheen, de stofkam zelfs, en misschien de luizenkam wel. Ja, op een houtje kunnen we bijten. Dat kan wel. Zijn jullie dan tevreden?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2012 om 22:51

Poezie

Dat wilde ik nou net zeggen. Ook bij de minima gaan de kosten omhoog en wordt er minder gecompenseerd. Oftewel de kale kip wordt nog verder geplukt. Enig idee hoezeer dat er in hakt? Waar de modalen en bovenmodalen iets meer speelruimte hebben, hebben de minima dit beslist niet. Of mag ik niet klagen omdat ik (door ziekte en omstandigheden) al langere tijd niet werk en "van een uitkering geniet"? Of omdat ik "het toch al gewend ben om iedere cent 10 keer om te draaien" voor ik hem uitgeef?

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 22:53

Elisa

Heb je dat iemand hier horen zeggen? Nee. Maar er zijn bij ons ook niet veel veren meer. al lijkt dat op papier misschien wel zo te zijn, in de praktijk valt dat erg tegen.

Zeg truus,

Bij de minima VALT ER AL HEEL LANG NIET MEER TE BEZUINIGEN!

Gr. Poezie.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 22:55

Zucht poezie

laat maar.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 23:01

En over psychische hulp gesproken!

Nu lees ik hier iets over eventueel het stoppen met psychologische hulp vanwege de kosten. Er is ook al veel discussie geweest over de 200 extra eigen risico voor mensen die een beroep doen op ps. hulp.

Dat doet mij denken aan het feit dat ik helaas in de omstandigheid verkeerde dat ik als 19 jarige op straat kwam te staan en 9 jaar (!) lang al mijn psychologische hulp zelf heb betaald, waarom, omdat het niet vergoed werd destijds. Daarna kon ik het grotendeels wel zelf, maar nog betaalde ik regelmatig 50 euro voor een consult, omdat mijn therapeut zo vriendelijk was een aangepast tarief te rekenen.
Zo dat moest ik ff kwijt. En met die 4.340 euro per jaar die ik nu betaal zonder dat we roken en drinken (daar gaan we weer) en altijd heb gewerkt ondanks mijn soms belabberde toestand tel ik daar bij op. Ik heb nooit mezelf in de ziektewet gepraat en dat had ik zonder één enkel obstakel kunnen doen, er waren alle redenen om me ziek te melden maar dat wilde ik persé niet. Mijn privé leven stond op een zeer laag pitje, maar ik was gewoon op mijn werk klaar. Mensen moesten op mij kunnen rekenen. Een prinsesje denkt zo wellicht niet.

De uitkomst van dat sommetje is dat is me boos en tamenlijk gefrustreerd voel als ik die vent van drie deuren verderop weer voorbij zie komen die nog NOOIT betaald werk heeft gedaan (midden 20) maar wel elke maand een uitkering opstrijkt.
Mag ik a.u.b. !

Sorry, maar als ik dit soort dingen bij elkaar haal word ik i.d.d. heel primair.

Spaarpotje

Spaarpotje

29-05-2012 om 23:03

Vergelijken

Tja, waarom vergelijk je jezelf juist met die persoon denk ik dan. Die heeft geen enkel perspectief in het leven zo te lezen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2012 om 23:04

Truus

Ik neem het echt zo van je aan maar ik kan het gewoon niet zo heel scherp voor me zien. Dat komt wellicht ook omdat ik nog nooit meer verdiend heb dan het sociaal minimum (altijd parttime gewerkt) en alleenstaande ouder ben zonder kinderalimentatie oid. Daarvoor was ik alleenstaand zonder kind dus ik heb nooit een fiscale partner gehad.
Ik krijg trouwens geen kinderalimentatie omdat de vader van mijn zoon ook maar een bijstandsuitkering heeft. Hmm, die veer zou hij best wel kunnen laten als alleenstaande lijkt mij. Ook al zou het maar een tientje per maand zijn. Voor mijn part zet hij het op een spaarrekening voor zijn zoon waar hij zo trots op is en die ik in mijn eentje heb opgevoed vanaf de zwangerschap...
Nogmaals, ik geloof best dat het voor jullie ook de tering naar de nering zetten is. Maar zijn er dan echt zo weinig veren over?

Ach..

Bij types die je hierboven beschrijft denk ik altijd maar: "ik ben blij dat ik niet zo ben", en loop ik fluitend verder. Het is alleen maar heel slecht voor je gezondheid om je zo druk om een ander te maken.

Gr. Poezie.

Die was dus voor madelon..

Gr. Poezie.

Meerdanmodaal

Meerdanmodaal

29-05-2012 om 23:06

Toeslagen en andere douceurtjes

Dat is het verschil tussen dat minimum en de modalen. Bij de laatste groep komt nooit wat terug, wat hun omstandigheden ook zijn. Bij mij hakken vooral allerlei eigen bijdragen voor ziektekosten en medicijnen erin. En de schoonmaakster. Lees ook de post van Elisa van gisteren meen ik, die aangeeft hoe weinig ze terugkreeg bij diverse instellingen. Ik krijg niks. En dus houd ik netto niet veel over. Ik maak me echt zorgen over de reiskostenvergoeding, scheelt me 500 euro per maand. Het enige dat ik kan doen is mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering opzeggen. Mocht mijn gezondheid verder achteruitgaan, dan word het voor mij ook bijstand helaas. Tot nu toe is wat ik aan belasting betaal een bijstandsuitkering voor een gezin. Ik vind dit een enorme kapitaalvernietiging.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 23:06

Ja elisa

en met de plannen die er aan komen blijven er nog minder over. Het zal allemaal wel weer gaan lukken, uit de lengte of uit de breedte, maar het enkele feit dat het MOET, dat ik dus weer creatieve oplossingen moet gaan zoeken voor maatregelen die van bovenaf worden opgelegd, waar ik, behalve het eens in de 4 jaar (normaal dan) stemmen, dat is zo vermoeiend. En dan wil ik heus wel aannemen dat dat voor minima ook is.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 23:07

Geen invloed op heb

moet nog in de laatste zin na "stemmen"

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 23:10

Vic

Ik heb de strookjes gezien en het was echt zo, het scheelde 10 of 15 euro minder dat zou ik nog ff na moeten checken (speelde poosje terug). Ze had een opslag van 40 of 50 euro.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 23:13

Cato

Ik ook niet! Maar het werkt knap frustrerend, dat kan ik je wel vertellen..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.