Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou

Jullie zitten op 1,5 modaal toch, dat is een kleine 50.000 per jaar met een hypotheek van 175.000 dus circa 730 euro bruto per maand aan hypo kosten (je krijgt dan ook nog eens een flink percentage terug via hra zeg 33%, dus hypo kosten a 500 per maand). Jullie netto inkomen ligt op ongeveer 2500 euro per maand, dus houden jullie na de hypotheek zo'n 2000 netto over voor verzekeringen, kinderopvang, boodschappen, kleding, onderhoud huis, vakantie etc.

500 netto per week moet dan toch niet vreselijk erg weinig zijn ??

Of haal ik nou

madelon en truus door elkaar met die 1,5 modaal en 3,5 x bruto inkomen aan hypotheek ?

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 17:22

Spoor bijster

ik ben het spoor in ieder geval bijster en vind het lijstje wat je opsomt wel erg kort door de bocht.

Nou

hoeveel verdienen jullie nu samen en hoeveel is de hypotheek dan reken ik het nog een keertje voor je uit.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 17:30

Nou manda

vind je het heel erg? Dat vul ik zelfs nooit bij enquetes in, dat gaat echt niemand wat aan. Wat er in komt en uitgaat kan ik prima in mijn schema zien.

Nou hoeft ook niet

maar omdat je ook zegt dat 80 euro bijna een hele week boodschappen is valt het toch wel mee denk ik.

je kan namelijk als je wat moeite doet en wat creatief bent voor 80 euro per week prima met zijn vieren eten.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 17:36

dan ga je er dus maar meteen van uit dat wij met zijn 4-en zijn. Wie weet zijn wij wel met meer. 80 euro voor een gezin is echt niet ongewoon hoor!

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 17:38

Maar he

het gaat niet alleen om die 80 euro, het gaat om de opeenstapeling van al die 80 euro's aan diverse kanten, waardoor het besteedbaar inkomen steeds minder wordt! Dáár gaat het om. Nu is het 80 euro, vorig jaar was het X euro, komend jaar die 100 euro van de reiskosten, komt nog 170 euro per jaar voor eigen risico bij, reken ik de premie-verhoging van de zorgverzekering nog even niet mee, enzenzenzenz. Blijf niet hangen op die 80 euro, of 40 euro. Het is de stapeling.

kamille

kamille

29-05-2012 om 18:20

Over de smartphone

Ik heb zelf al een aantal jaar een smartphone met tweejaarlijks abo. Dat had ik voor mijn werk op lokatie nodig. Dat werk is helaas weg, en hoe mooi de telefoon ook is, mijn beltegoed groeit met de maand omdat ik niet meer op lokatie werk en dat dure abonnement heb ik niet meer nodig, maar mijn abonnement loopt nog een klein jaar door, downgraden mag niet, kortom, ik zit er nog even aan vast.
Zonde, en als ik dit van tevoren had geweten... Maar goed, ik had gehoopt mijn werk nog lang te kunnen doen en zo liggen de feiten nu.
Maar wie weet is er toch een manier om er eerder onderuit te komen? Volgens de provider niet, maar je weet maar nooit
Wie heeft voor mij de ultieme tip? Als die er is? Zodat ik elders iets goedkoops kan nemen?

Tihama

Tihama

29-05-2012 om 19:23

Druivenplukkers in de bijbel

P.
De term die in het voorbeeld van Primavera gebruikt wordt, klopt weliswaar niet, maar de rest van de rekensom klopt wel. Het is het voorbeeld dat ik ook al gaf. De armoedeval.

Primavera,

Jij betoogde eerder dat Truus misschien wel wil dat die bijstandsgerechtigden gepakt moesten worden. Ik denk niet dat dit het is. Jij stelt in feite het druivenplukkersverhaal uit de Bijbel als uitgangspunt. Ongeacht hoe hard je werkt: je hebt alleen recht op wat je nodig hebt. En je gaat daar zeker niet over klagen. Nu is dat druivenplukkersverhaal ook een van de weinige parabels die ik nooit begrepen heb.

Ik herinner me van meer dan 20 jaar geleden een uitspraak van Toenmalige minister Andriessen van Economische zaken. Iemand merkte op dat je mensen niet motiveert om te werken als ze amper meer overhouden dan met een uitkering. Hij zei toen dat geld niet de motivatie moet zijn, maar je ethos. Helemaal mee eens: ik ben opgevoed met de instelling dat je werkt, maakt niet uit hoe/waar/wanneer of hoeveel je ervoor krijgt, maar werken zul je. Om mijn moeder te quoten: ' al moet je schijthuizen schrobben, maar als je kunt werken, dan moet je werken'.

Maar ik weet ook dat ik bij die uitspraak van Andriessen toen ook al dacht: dat is makkelijk praten als je een leuke baan hebt, maar als je moet buffelen voor een paar centen, en je komt 's avonds op een hete dag thuis, nadat je je de hele dag in het zweet hebt gewerkt en je ziet dat de werkloze buren in de tuin zitten met een biertje, dan ben je een heilige als je kunt denken : ' ah, wat fijn dat zij een lekkere dag hebben gehad, dat gun ik ze van harte'.

Tihama

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 19:28

Tihama

ik had primavera er ook al op gewezen dat dat helemaal niet mijn uitspraken zijn! Absoluut niet.
En vwb je voorbeeld. Ja, dat is herkenbaar. Toch zijn er ook in mijn omgeving genoeg mensen die echt echt echt niet kunnen werken om wat voor uiteenlopende redenen dan ook. Dat daar een vangnet voor is vind ik ook normaal. En ook dat wij daar met zijn allen een bijdrage aan leveren, tuurlijk. Maar ergens houdt het op. Ook bij mij.
Overigens, die instelling van het werken, die heb ik ook. Tuurlijk wil ik straks het liefst weer een baan op gelijkwaardig nivo, maar als dat er niet is, dan desnoods maar plees schrobben. Zolang ik kan, werk ik.

Moontje

Moontje

29-05-2012 om 20:32

Blonde god

Kamille, ik weet niet waar jij het vandaan haalt, maar niemand van de dames heeft hier gedreigd met de Blonde God.
Voor mij géén blonde God, nu niet en nooit niet.
Je bent echt verblind door je vooroordelen en leest niet goed. Je leest niet echt wat we zeggen.
Ik wou mijn zorgen en ongenoegen uiten over MIJN fin. positie. Ik word toch ook niet afgemaakt als ik mijn zorgen en ongenoegen uit over mijn gebroken been? Waarom reageer je zo fel en vooringenomen... trouwens, laat maar. Het leidt allemaal tot niets.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 20:44

Niet rondkomen? huh?

Primavera e.a.
Ik heb nergens gesteld dat wij als gezin niet (meer) kunnen rondkomen. Ik heb verteld dat wij nog altijd geen schulden hebben en onze rekeningen tot op heden (gelukkig) kunnen betalen.
Goed lezen a.u.b.!
Daarover klaag ik niet. Ik vraag ook niet om besparingstips in mijn draad..

Maar nogmaals, en het wordt inmiddels herhaling op herhaling, ik wilde mijn gal een keer spuien over het feit dat ik in de middenklasse (of hoe je het ook wilt noemen) steeds minder over houdt voor ándere dingen dan gas, water, licht, boodschappen en ziektekosten.
En dat ik me daardoor, hoe slecht, irriteer aan een aantal zaken die daar wellicht geen directe link mee hebben, maar voor mij wel steeds rottiger gaan voelen.

Maar..... dat mag van een aantal mensen hier niet gezegd worden want dan ben ik een prinses ? een blonde God stemmer ? en een rupsje nooit genoeg...

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 20:47

Recht op....

Er wordt hierboven gesteld dat Truus en ik van mening zijn dat wij RECHT menen te hebben op bijv. vakantie vieren in een campingvehicel / huisje / blokhut of mobile home of wat dan ook.

Ook dat hebben we nergens geschreven. Maar... als het zover zou komen dat we de jaarlijkse vakantie van 2 weken camping moeten vergeten, dan word ik daar niet vrolijk van.

Maar ook dat mag ik niet zeggen. Ik heb nergens gemeend rechten te hebben.

Als je geplaagd wordt door ee lichamelijke kwaal en daar op OOL je ongenoegen over uit, wordt je dan ook neergesabeld met: je moet niet zeuren jij meent het RECHT te hebben op gezondheid!??

???

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 20:59

Tsjor & tinus_p

Dank, Tsjor speciaal voor de cijfermatige toelichting, en voor jullie onderbouwing. Wat dát is precies de situatie waarin de Jan Doedel in NL in verkeert.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 21:04

Tsjor over vakantie/schooltrip

Ik persoonlijk vind het niet echt normaal dat de school voor een uitwisseling rond de 400 (450 in dit geval) vraagt.. Maar het is wel begrijpelijk dát het dat kost, alleen dat wij voor die keuze staan vind ik minder. Want de school die bedenkt dit allemaal wel, snap je (we vragen er niet om zogezegd).

En natuurlijk zouden wij tegen ons kind kunnen zeggen (dat nog NIET mag werken vanwege haar leeftijd m.u.v. krantenwijk) dat ze niet mee mag. Vorig jaar is ze ook niet mee geweest en omdat dit een uitwisseling met Spanje betreft willen we proberen haar deze kans één maal te geven, door (jaja) een betalingsregeling met school te treffen. Want, er zitten véél meer ouders in hetzelfde schuitje als wij.. (klaarblijkelijk)..
Ik denk bovendien ook zoals hierboven gesteld werd; een gezinsvakantie die het dubbele kost en waarvan 4 mensen genieten is ook nog ff wat anders dan een éénvrouws schooltrip...
Maar, als ouders van schoolgaande pubers staan we ook voor dit soort beslissingen (nummer twee gaat komend jaar.. bibber )

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 21:19

Bromvlieg, morele steun?

Nou het spijt me, maar die morele steun dat was precies waar ik i.i.g. naar op zoek was, maar die ik van een aantal uit deze draad i.i.g. absoluut niet ontving.
Alleen verwijten, woorden in mijn mond leggen en een boos vingertje!

Gelukkig zijn er ook een aantal hier die wel snappen wat ik bedoel!

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 21:41

Elisa

13e maand? Amehoela... denk dat er weinig Jan Doedels zijn die een 13e maand ontvangen hoor!

Een mooi voorbeeld is het volgende.
Zus was blij dat ze eindelijk weer eens een kleine salarisverhoging kreeg, ook al ging het maar om een paar tientjes. Ze heeft een klein inkomen en kan met moeite rondkomen.
Groot was de teleurstelling toen ze haar nieuwste strookje kreeg en zag dat ze... minder overhield met haar loonsverhoging als de maand ervoor!
Dat kwam, omdat ze net over de 33% schaal kwam, en dus ineens in de 42% schaal viel!
Dan krijg je dus méér geld, maar dat gaat niet naar haar, maar naar de fiscus... en met dat geld worden alle voorzieningen in NL betaald!

Iemand die 5x of 10x zoveel verdient als wij betaalt dezelfde ziektekostenpremie als Jan Modaal. Iemand die 5x of 10x zoveel verdient als Jan Modaal krijgt dezelfde kinderbijslag. Voor zo iemand zijn het peanuts, zowel in de ontvangst als in de uitgave. Maar voor Jan Modaal, of mensen die daar nog net onder zitten, zijn het cruciale bedragen! Uiteraard betaalt die persoon (BT) 52% belasting, maar dat is nog altijd relatief een minder zware druk dan Jan Modaal (of iets meer).

Iemand met een stuk lager kleiner inkomen krijgt dit weer (deels) gecompenseerd door zorgtoeslag, al repareert dat natuurlijk niet alles.

En iemand die 5x of 10x zoveel verdient als wij en die een HBO opleiding heeft afgerond en 70 uur in de week werkt en daarin heel succesvol is (bijv. ondernemer) heeft ook geen zin om mijn geklaag aan te horen en vindt dat hij/zij "recht" heeft op zijn beloning, bij wijze van spreken.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 21:43

Meerdanmodaal

Thanx Meerdanmodaal..
"Per maand hou ik minder over om vrij te besteden dan mijn buurvrouw die in de wao zit, niet dat ik wil ruilen. En ik besef natuurlijk ook hoe goed ik het heb. Maar toch voelt het verkeerd. Werken mag wat mij betreft best beloond worden."

Vic

Vic

29-05-2012 om 21:45

Dat kan haast niet

Je kunt niet (bij dezelfde werkgever) meer gaan verdienen en netto minder overhouden. Het kan wel dat je procentueel minder overhoudt van je salarisverhoging, dan wat je voorheen overhield, maar een lager netto salaris van hogere bruto is onwaarschijnlijk.

Vic

Vic

29-05-2012 om 21:51

Wao

WAO is gebaseerd op iemands laatstverdiende salaris. Het is dus helemaal niet vreemd dat er WAO'ers zijn met een inkomen hoger dan dat van iemand die werkt. Zo uit mijn hoofd gezegd is de maximale uitkering zo'n 2700 bruto per maand. Dat is een fractie bovenmodaal.

Het druivenplukkersverhaal. o.t.

Hè, wat grappig dat je dat erbij haalt TIhama. Dat is een verhaal waar van alles in zit. Om te beginnen maar vast dat iedereen die niet als dagloner gehuurd werd die dag simpelweg niks verdiende. Er bestaan nog landen waar dat zo werkt.

De eerste mensen die hij inhuurt belooft hij een gebruikelijk dagloon. In de loop van de dag huurt hij er mensen bij. En inderdaad, degenen die s morgens werden gehuurd krijgen het beloofde bedrag. Hij was met de uitbetaling echter bij de laatsten begonnen, waardoor de eersten meer verwachtten dan hun was toegezegd. Ze klaagden toen dat dit niet het geval bleek, ze kregen gewoon wat was afgesproken. In de oude vertaling staat er dan "is uw oog boos omdat ik goed ben, staat het mij moe vrij me mijn geld te doen wat ik wil, u hebt toch gekregen wat ik had toegezegd. - of iets van die strekking.
Ja, dat voelt oneerlijk.
Maar degenen die de hele dag hebben staan wachten en vreesden voor een verloren dag hebben dat anders beleefd.

Afijn, we leven in een compleet andere samenleving.

Om er nog even wat bij te halen / velen leven na hun pensioen nog 20 - 30 vaak dure jaren. Dat moet ergens vandaan komen, aangezien men die 20 tot 30 jaar niks meer verdient. Dat was vroeger ook heel anders.

E valt nog heel wat werk te verrichten ten behoeve van de solidariteit. Een ingewikkelde puzzel!

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 21:55

Huh kamille

Waarom ga jij na zo'n lekker gratis natuur dagje nog kijken naar deze draad?
Als het je allemaal zo afstotelijk vind stop je je internet abonnement (weer besparing) en laat je ons met rust. Je rea's dragen toch niet zoveel bij aan de discussie, wat mij betreft althans..

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 22:01

Over vergelijken manda

Als ik me vergelijk vergelijk ik me met twee groepen, de kleinste groep is de groep in mijn directe omgeving die het ongeveer zo heeft als wij, de tweede groep is de groep waar ik het meest mee te maken heb; de tweeverdieners met beiden een goed salaris, ook vooral door mijn werk.
Man en ik hebben nl. een salaris uit beide categorieën, wij zijn een soort mengelmoes zeg maar.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 22:04

Thanx tinus

Dit pakt het hele verhaal voor mij samen.. Zo voelt het voor mij, dáár zit hem de crux.

"Maar een sociaal systeem werkt alleen, als degenen die ervoor betalen (belasting, premies) gemotiveerd blijven om mee te betalen -om solidair te blijven. Die motivatie kan bestaan uit diverse onderdelen -medelijden, oprecht altruïsme, of het (al dan niet terechte) idee dat je als betaler zelf ooit ontvanger kan of zal worden. Aan die solidaire motivatie zitten twee kanten -de last van het betalen moet draaglijk blijven, en de betaler moet het oprechte idee hebben, dat de ontvangers dat geld terecht ontvangen. Solidariteit is daarom makkelijk als het gaat om bejaarden of gehandicapten -we hopen allemaal dat ook bejaard worden, en dat er voor ons gezorgd wordt als we gehandicapt zouden raken (of dat de samenleving eventueel voor ons gehandicapte kind zou zorgen) -het zijn dingen die ons overkomen. Werklozen hebben het een stuk lastiger om die solidaire gevoel op te roepen, zeker als het langdurig werklozen zijn. Solidariteit is daarentegen makkelijk, als de betaler zelf ooit ontvanger was, of dat ergens in zijn leven wel eens zal zijn -denk aan kinderopvang en scholen.

Kortom, hier kraakt het systeem in NL, en het beleid van de laatste regering om 'de betaalbaarheid van het sociale systeem te bevorderen' hebben het onderliggende probleem eerder erger gemaakt."

Wisse

Wisse

29-05-2012 om 22:06

Zwembad aan zee (o.t.)

Dit draadje gaat zo ontzettend hard dat het alweer mosterd na de maaltijd lijkt, maar toch nog even (o.t.):

Ik hoor wel vaker dat mensen naar een camping/hotel aan de kust gaan, of het nou in NL of Turkije is, met een zwembad! Ik vind dat zo vreemd. Je gaat toch naar de kust om lekker in zee te zwemmen? Dan heb je toch helemaal geen zwembad nodig? Een zwembad is toch alleen fijn voor vakanties in warme landen waar geen natuurzwemwater is? Of om thuis baantjes te trekken natuurlijk, of om in de stad een hittegolf te overleven...

Een camping met zwembad op Texel! Ik zou niet eens op het idee komen...

Nou ja, tot zover mijn verwondering. Ieder zijn meug natuurlijk. Maar ik zou het zonde van het geld vinden.

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 22:12

Tihama

"Als je met zijn tweeen 1,5 keer modaal verdient, dan heb je vaak kosten aan kinderopvang. Dus die halve keer modaal die het verschil zou moeten maken, verlies je door de kosten voor kinderopvang. Je moet dus richting 2 keer modaal gaan om echt een verschil te merken."

Maar ook wat hieraan vooraf ging wat je schreef, zo zit dat!

kamille

kamille

29-05-2012 om 22:15

Wisse, off topic

Dat vraag ik me nou ook altijd af: waarom een zwembad als je toch aan het strand zit? Maar misschien vinden sommige mensen het zoute water niet zo prettig?
Een tijdje geleden zag ik op internet een foto van het grootste zwembad ter wereld. Het ligt in Chili, direct aan zee!
Hier is een foto, kijk en huiver!
http://www.meesterbrein.com/view.php/het-grootste-zwembad-ter-wereld-is-groter-dan-1000-meter.html

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 22:21

Primavera foutje

"En je kan er wel omheen draaien met allerlei wetten en ideologische voorstellen, maar de kern is dat ze vinden dat bijstandsgerechtigen het slechter moeten hebben dan zij."

Nee, ik zou het als volgt willen stellen: de kern is dat ze vinden dat zij het wat beter zouden moeten hebben dan bijstands"gerechtigden" (om over RECHT te spreken)

Ik heb al div. malen herhaald dat ik bijstandsuitkeringen niet altijd ten onrechte vindt, en dat ik solidair wil zijn met mensen die niet kunnen.

Maar helaas zie ik ook mensen die wel kunnen, maar desondanks NIET werken, nu niet, een jaar geleden niet en volgend jaar ook niet. Helaas kan niemand mij daar een antwoord op geven, en dáár word ik frusti van!

Madelon

Madelon

29-05-2012 om 22:23

Meer dan jan modaal

Ik was te voorbarig met mijn kreet, en wij zijn 1,5 modaal, maar dat zie ik nog altijd als Jan Doedel, zo noem ik dat ook wel. De grote groep middenklassers in de 42% schaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.