Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 12:51

vandaag is ook nog een deel van de belastingteruggave gekomen. Kunnen we het buffertje nog wat verder vullen.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 13:55

Kijk, en dit soort invloeden van buiten bedoel ik dus

vandaag open ik thuis intranet van het werk en dan lees je dit:

Zoals ieder jaar ontvangt iedereen in mei het vakantiegeld. Op de salarisstrook van de maand mei is te zien dat het netto vakantiegeld dit jaar lager uitvalt vergeleken met vorig jaar. De oorzaak hiervan is dat iedereen dit jaar meer premie moet afdragen voor de Zorgverzekeringswet (ZVW).

Op het loon wordt voor de ZVW een inkomensafhankelijke bijdrage ingehouden. Het gaat daarbij om een percentage van een maximum bedrag, het zogenoemde ‘bijdrageloon’. In 2011 werd 7,75 procent van maximaal € 33.427 ingehouden. Dat kwam in 2011 neer op een maximum van € 215,89 per maand.

In 2012 is dit bedrag door de overheid (Belastingdienst) verhoogd naar € 50.064. Over dat bedrag wordt dit jaar een percentage van 7,1 procent ingehouden. Dit betekent dat de verrekende ZVW-premie maximaal € 296,21 per maand bedraagt.
Cumulatief
Premies werknemersverzekeringen worden berekend op basis van voortschrijdend cumulatief rekenen. Dit betekent dat de werkgever iedere maand kijkt wat er tot dan aan premie is verrekend. Dan wordt dus ook gekeken naar het cumulatieve loon ZVW.
Meer informatie is te verkrijgen bij de eigen HRM-administratie.

Dat is dus zo'n 80 euro per maand waar je als werknemer totaal geen invloed op hebt, maar die je dus wel ineens kwijt bent! Dat is bijna 1 week boodschappen he!

blauwtje

blauwtje

29-05-2012 om 14:00

Ja, en?

wie moet de stijging van de ziektekosten dan wél betalen, als jij dat niet wilt.

Ik begrijp nog steeds niet waarom jullie wel gebruik willen maken van alle collectieve voorzieningen, maar de rekening bij anderen willen leggen. Welke anderen?

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 14:03

En ik

begrijp nog steeds niet dat nu juist dit soort dingen de nekslag betekent voor veel mensen en dat jullie dat dan weer niet begrijpen.

Er is de zorg nog wel op andere manieren te bezuinigen. Daarbij betaal ik ook al ruim 3000 euro per jaar aan ziektekostenverzekering! Terwijl er nog steeds heel veel mensen onverzekerd zijn(best knap, voor een verplichte verzekering!)

kamille

kamille

29-05-2012 om 14:13

Truus etcetera, verzekering

Ik zal je maar even quoten, voor je weer gaat gillen dat we je niet goed hebben gelezen.

"Terwijl er nog steeds heel veel mensen onverzekerd zijn(best knap, voor een verplichte verzekering!)".

Oh ja? Hoeveel is "heel veel"? Getallen graag, plus bron.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 14:13

Ja knurf

zie nogmaals de postings van tsjor en tinus.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

29-05-2012 om 14:24

Schoonmaakster

Eens per week komt ze, onze schoonmaakster. Gescheiden moeder, bijna volwassen zoon en jaren in de bijstand gezeten. Sinds twee jaar is ze aan het werk gezet, zoals ze dat zelf noemt. Ze werkt nu vijf volle dagen in de week in verschillende huishoudens. Werkte moet ik zeggen, vanmorgen vertelde ze me dat drie klanten om verschillende redenen hebben opgezegd (crisis). Ze moet alle zeilen bijzetten en haar bejaarde moeder en broer springen regelmatig bij omdat het nog steeds niet lukt om de eindjes aan elkaar te knopen. Hoewel ze soms behoorlijk kan klagen hoopt ze nog steeds op betere tijden want ze werkt nu toch. Toen ik zei dat ik denk dat de crisis nog wel een paar jaar kan aanhouden, sprongen de tranen haar in de ogen. Ik heb echt met haar te doen.
N.a.v. deze draad vraag ik me af of zij er werkelijk op voorruit gaat nu ze werkt. Ze reist met het o.v. de hele stad door en maakt de meeste dagen twee huishoudens per dag schoon. Ze hoopt zo dat ze nu langzaam maar zeker het wat beter krijgt, maar als ik haar zo hoor is het vooral heel hard werken voor weinig vooruitgang.

Cato

Cato

29-05-2012 om 14:27

Truus, misschien helpt het om

Truus, ik ben het volkomen met je eens dat het gewoon ƒ∞¢£€*onrechtvaardig is verdeeld in de wereld. Maar misschien helpt het om je te realiseren dat jouw welvaartsniveau – of je dat nou hoog genoeg vind of niet – lager zou zijn als er niet in landen als China en India mensen onder vreselijke arbeidsomstandigheden voor een hongerloontje zouden werken aan onze iPhones, kleding etc. O ja, en dat doen ze meer dan 32 uur/per week. Ik zou zeggen 'Count your blessings' en ben bedenk dan of je dankbaar met zijn of je schuldig moet voelen.

kamille

kamille

29-05-2012 om 14:29

Truus

Bedankt voor je URL!

Dat zijn er inderdaad wel een flink aantal, hoewel ik me wel afvraag of daar de mensen die principieel niet betalen (vanwege hun geloof) daarbij zijn meegerekend. Zij worden, voor zover ik weet, vrijgesteld van die verplichting, en eventuele kosten worden door hun geloofsgemeenschap/de kerk gedragen.
Ik ben benieuwd of de vermelde maatregelen daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten, maar ik denk dat er ook wel gevalletjes "van een kale kikker kan je niet plukken" bij zitten.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 14:32

Uitgaande

van de laagste stand van 130.000 en dat maal 100 euro p.m. (gemiddeld voor een basisverzekering) is dat 13.000.000 per maand wat NIET aan geld binnenkomt. En denk maar niet dat deze mensen aan de poort worden weggestuurd van het ziekenhuis!

Knurf e.a.

Zegt Truus dan dat ze niet genoeg heeft? De vraag was: waar blijft mijn geld. Het voorbeeld van het vakantiegeld laat zien, dat geld verdwijnt zonder dat je er iets van ziet of iets aan kunt doen.

Tsjor

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2012 om 14:39

Besparen

Wat kan helpen als je moet bezuinigen is ieder jaar de energieleveranciers, verzekeringen en aanbieders van internet, (mobiele) telefoon, televisie te vergelijken en te kijken waar en hoe deze zaken nog goedkoper kunnen. In deze concurrentiemarkt kan het ergens anders vaak nog goedkoper. Er zijn verschillende prachtige vergelijkingssites te vinden.
Zelf kun je natuurlijk ook veel doen met de gebruikelijke besparingstips; zeker op deze uitgaven. Het kan zomaar tientallen euro's per maand schelen.
Voor iedereen, beneden modaal, modaal en boven-modaal, zou het daarnaast nuttig en verhelderend zijn om alle inkomsten en uitgaven zwart op wit naast elkaar te zetten en een tijdje bij te houden wat je precies waaraan en wanneer uitgeeft. Ongemerkt en onbewust glippen er zo dingen doorheen waar je nog op kunt besparen.
Toen ik in de WSNP terechtkwam, zag ik op deze manier dat ik nog meer kon bezuinigen en besparen, zelfs komende vanuit een laag inkomen en al gewend om erg op de centen te letten.
Uiteraard krijgt iedereen het moeilijker in deze tijden maar je maakt mij niet wijs dat alles te gooien is op spontaan wegvloeiend geld buiten jou om. Ook niet als je modaal of boven-modaal verdient. Je voelt het wellicht anders omdat je het dan niet gewend bent om extra op de centen te letten en te kijken waarop je kan besparen. Los daarvan staat het iedereen vrij om keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Wel op vakantie, geen nieuwe schoenen; niet op vakantie, wel nieuwe schoenen.

Primavera

Primavera

29-05-2012 om 14:39

Zou je dat dan willen, truus?

Truus, zou je dan willen dat die mensen aan de ziekenhuispoort worden weggestuurt, zodat we in Nederland ook amerikaanse toestanden krijgen?

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 14:43

Ja en nee

aan de ene kant niet, maar aan de andere kant irriteert het me wel, want de premie wordt dus voor iedereen verhoogt (zie mijn voorbeeld van mijn werk), ja, dat betalen die wanbetalers en onverzekerden ook, MAAAAR, daarnaast betaal ik nog 3000 euro (en krijg dan nog lang niet alles vergoed, maar laat dat dan maar even buiten beschouwing)

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 14:44

Juist tsjor

>De vraag was: waar blijft mijn geld. Het voorbeeld van het vakantiegeld laat zien, dat geld verdwijnt zonder dat je er iets van ziet of iets aan kunt doen.<

Dat is de vraag, en door dit soort maatregelen moet ik hier thuis weer gaan zitten zoeken of ik niet toch nog ergens een post heb waar ik op kan besparen. Zodat die 80 euro minder voelbaar is zeg maar.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 14:45

Elisa

Ik heb het wereldberoemde schema van Claudia hier ook. Alle posten staan daarin opgenomen.

Wanbetalers

Even een terzijde over wanbetalers. Mijn zoon was zo'n wanbetaler, dat wil zeggen dat hij plots een brief kreeg over de ziektekostenverzekering met boete etc. We begrepen niet waar het vandaan kwam en de ziektekostenverzekeraar wilde geen rekening sturen of overzicht waaruit bleek wat er niet betaald was. Waarschijnlijk ging het om een bedrag voor administratiekosten van een rekening die wel betaald was, maar de rekening met administratiekosten niet. Vermoeden we, want we hebben nooit de uitslag daarvan gekregen. De rekening bedroeg inmiddels al 1500% van het oorspronkelijke bedrag. Natuurlijk betaal je. En natuurlijks ta je dan bekend als wanbetaler. Dat je in hetzelfde jaar 175 euro betaald hebt aan de zorgverzekeraar voor kosten die niet vergoed werden telt niet. Dat je (indertijd)het bedrag van bijna 250 euro terug hebt gekregen (verrekenen kon niet, had met data te maken) ook dat telt niet. Je bent wanbetaler en daar is niets aan te veranderen.
Uiteindelijk bleek dat het probleem was dat we met automatische overschrijving betaalden, waardoor een verhoging niet werd overgemaakt. Dat hebben we opgelost door er een automatisch incasso van te maken (heeft heel wat telefoontjes gekost).
En de ziektekostenverzekeraar stuurt nu wel overzichten als er iets niet klopt. Ook dat scheelt.
Nu nog zorgen dat de post ook echt post bezorgt, en dan kunnen we weer gewoon leven.

Tsjor

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 14:52

Pff tsjor

lekker dan! Doe je wel goed je best, sta je nog te boek als wanbetaler. Ik mag hopen dat ze dit soort gevallen buiten beschouwing laten en alleen praten over de "echte wanbetalers"

Ontkenning

'.....maar je maakt mij niet wijs dat alles te gooien is op spontaan wegvloeiend geld buiten jou om.' Elisa, waarom niet?

Tsjor

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2012 om 14:57

Truus

Ik weet niet over welk schema je het hebt maar goed dat je een inkomsten- en uitgaven overzicht hebt

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 14:59

Iemand op ool, genaamd claudia

heeft al meerdere malen haar excel-schema beschikbaar gesteld. En zo ben ik er ook aangekomen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-05-2012 om 15:23

Tsjor

Omdat los van het verlies aan koopkracht, de stijgende ziektekosten etc. er nog altijd een deel bij jezelf ligt. Dat kan een klein deel zijn maar ook een groot deel. Voorbeeld: de smartphone. Als je zo'n ding niet perse nodig hebt voor bijvoorbeeld je werk kan het zo 15 euro per maand schelen om alleen een bel/SMS abo te nemen ipv een abo waarmee je ook kan internetten, whatsappen etc. Voor al die functionaliteiten betaal je. Zoon en ik hebben nog gewoon een mobieltje (geen smartphone) waarmee we vooral bereikbaar zijn en incidenteel bellen of een enkele keer smsje sturen. Internetten, e-mails sturen en lezen etc. doen we thuis op de computer. Zoon heeft prepaid, ik een heel goedkoop abonnement. Het goedkoopste abonnement voor een smartphone met Internet is 15 euro duurder. Dat is toch weer 15 euro per maand. En zo zijn er nog wel meer dingen. Ik heb 10 euro per maand bespaard door een ander televisie/internet/bellen pakket te nemen en 100 euro per jaar door een andere energieleverancier te kiezen. Samen met radiatorfolie, spaarlampen, waterbespaarders, wassen op 40 graden etc. heb ik m'n rekening nog meer naar beneden kunnen halen. Alles bij elkaar scheelt het behoorlijk.

Solidariteit

Ondertussen blijft de vraag van Tinus_p staan: hoe organiseren we solidariteit. Een paar opmerkingen alvast.

Ik ben voorstander van een overheid die de solidariteit organiseert. Dat heb ik liever dan dat burgers onderling het moeten doen (zoals in zoveel landen). Maar als diezelfde overheid zegt dat we niet bij hen moeten zijn, dan wordt het lastiger om solidair te zijn met die overheid die steeds maar weer meer geld nodigt lijkt te hebben. Waarvoor dan? Ik mis in dit verhaal vooral van links een duidelijke visie op de rol van de overheid. Samson gaat nu de wensen van individuen inventariseren en daar een keuzepakket uit samenstellen, dat dan het partijprogramma moet worden. Dat is geen visie.

De nationale overheid heeft een aantal zaken overgedragen aan Europa en andere zaken aan de gemeentes. Dat maakt een visie op de rol van de overheid ingewikkelder: lastige kwesties stuurt ze door naar de gemeentes die vervolgens direct met burgers geconfronteerd worden met lastige vragen; en anderzijds voert ze uit wat Europa wil, terwijl de gevolgen daarvan voor de bevolking groot zijn, bijvoorbeeld de inkomensgrens voor sociale woningbouw;over die maatregelen kun je niet meer discussiëren, terwijl ze voor mensen met een modaal inkomen grote gevolgen hebben.

De solidariteitsbasis is wat mij betreft al verbroken met de invoering van de huidige ziektekostenverzekering. Mensen moesten vooral voor zichzelf kiezen. Met prompt een reclame, waarin een man zegt: ik word toch niet zwanger. Daar brak de solidariteit al: vrouwen, betaal maar meer voor je aanvullende verzekering als jij kinderen wil, ik doe het niet. Kiezen voor jezelf werd het motto.

Het korte-termijn-denken waarmee de ww is opgeheven: op korte termijn meer koopkracht, maar op langere termijn: grote problemen als de economie tegen zit. En nog sluipender: consumenten die geen grote uitgaven meer durven doen, die geen vertrouwen meer hebben, want je weet wat je vandaag hebt, maar niet wat er morgen gebeurt. Van mij mag die ww-premie al lang weer terug. Ja, ik weet het, dan houd ik nog minder geld over, maar daar staat dan een vorm van solidariteit tegenover.

Op dit moment lijkt het geld vooral gevraagd te worden voor solidariteit met de euro en de landen die het moeilijk hebben zoals Griekenland, Italië etc. Wat dan gebeurt is hetzelfde als wat in deze discussie gebeurt: er wordt scherp gekeken naar hoe die landen omgaan met belastingen, met pensioenleeftijd, met productiviteit etc. Het is te ver, het verband tussen de burgers van die landen en de fondsen waarin het geld gaat is te vaag, en de situaties zijn nu nog niet te vergelijken. Ik pleit niet voor nationalistische navelstaarderij, en tegelijk realiseer ik me dat situaties gelijker maken opoffering van soevereiniteit vraagt. Aan de andere kant, Europa bepaalt al veel ingrijpende zaken, bijvoorbeeld de inkomensgrens voor sociale woningbouwwoningen, wat een gigantisch probleem oplevert voor mensen met een modaal inkomen.

Ik ben ook geen sp-aanhanger die alles conservatief terug wil draaien. De minister van sociale zaken verwijst ons naar de Poolse arbeiders als voorbeeld. Misschien wordt dat de nieuwe invulling van solidariteit: even slecht als de slechtste.

We gaan wel die kant uit. Ik schreef eerder al dat CAO een luxe is. De huidige arbeidsmarktontwikkelingen wijzen wel die kant op. Tijdelijke banen, werk uitbesteden aan andere organisaties die niet onder een CAO vallen, meer dan 750.000 ZZP-ers, allemaal nog met de vrolijke lach van vrijheid en eigen keuze, maar ondertussen sociaal gezien een dreigende ramp. Ik ben wat dat betreft heel benieuwd wat het effect wordt van de maatregel dat werkgevers 6 maanden ww moeten betalen. Als diezelfde werkgevers ontdekken dat ze daar onderuit kunnen komen door ZZP-ers in te huren, of een andere constructie, dan praten alleen de overgebleven mastodonten van de vakbonden nog over CAO's, maar weet de volgende generatie echt niet meer waar dat over ging. Dan wordt het echt: kies voor jezelf.

Tsjor

Elisa

Ga eens even zo door, tot je de 80 euro per maand bij elkaar hebt die Truus nu minder heeft.
geen smartphone: 15 euro.
andere televisieleverancier: 10 euro.
andere energieleverancier: 8 euro.

Dat zijn er al 33. Nog 47 euro te gaan. En dan heb je het alleen over deze ene aanpassing. Straks doen we nog: het verdwijnen van de onbelaste reiskostenvergoeding. En daarna nog het verhoogde eigen risico. Maar eerst maar dit. Waarvoor was het ook al weer? Iets met zorgpremie.

Tsjor

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 16:05

er is echt wel voordeliger met je smartphone te krijgen.

ja weet ik, ik kan bezuinigen want er was en is voldoende ruimte. Snap ik helemaal maar ik wil gewoon ook wat tips kunnen geven.

En verder, ook dicht bij huis zijn er hele goedkope accomodaties, leen je een tent, ga je op een natuurcamping op de veluwe oid staan. Als het volgend jaar mis is met de auto dan heb ik dat als backup plan.

Hmm

begrijp ik nu dat Truus zelf ondermodaal en man bovenmodaal verdient ???

hmmm, apart en de hypotheek is maar 3,5 keer het inkomen.

ik snap het niet meer.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 17:11

Ja en dus?

Wat wil je daarmee zeggen?

Primavera

Primavera

29-05-2012 om 17:14

Ach modaal

Met de één bovenmodaal en de andere ondermodaal, is het nog niet duidelijk wat het gezinsinkomen is. Ik vond het volgende stukje wel interessant: "Jan Modaal is niet meer"
http://www.nu.nl/economie/2759603/jan-modaal-niet-meer.html
En ook dat je met een Modaal inkomen toch echt wel wat meer overhoudt:
http://financieel.infonu.nl/geld/74387-modaal-inkomen-tussen-wal-en-schip.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.