Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Madelon

Madelon

23-05-2012 om 15:42

Modaal gezin; waar blijft mijn geld


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja 3000 euro

was het vorig jaar, voor 2 weken op een camping, 2 overnachtingen, inclusief boodschappen, tolwegen en benzine, ijsjes, uitjes, een paar keer uit eten.

Het kan allemaal hier inderdaad. Maar toen het niet kon - of beter was om eht niet te doen- hebben we het dus niet gedaan. En als het zo moet dan blijven we weer een keer thuis, gaan we lekker naar het strand en een dagje dierentuin doen, ik zit zelfs te overwegen om het volgend jaar te doen (thuis blijven) want dat kan het zijn dat er een andere auto moet komen (volgende week apk ik ben ergggg benieuwd wat er nu allemaal weer gedaan moet worden).

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 21:51

Nou

daar schrik ik dan wel een beetje van. Sorry. En dan een vingertje naar mij opsteken.

Huh?

"daar schrik ik dan wel een beetje van. Sorry. En dan een vingertje naar mij opsteken."

Truus, ik begin het toch nu ook een beetje apart te vinden .... Dat kunnen we ons veroorloven en als we dat niet kunnen passen we dat wel aan, gelukkig kan ik op vakantie op de manier zoals we dat doen. Ik vind alle reacties van Fiorucci hier in de draad inspirerend, ook vanaf mijn comfortabele zijde. Heb je dat al gerealiseerd, die doet dat allemaal binnen het budget, komt rond en moet dingen laten die ze ook graag wil.

Wat wil je nu eigenlijk hieruit halen, uit deze draad, of wat wil je er mee, gal spuien vemoed ik, mag hoor, maar verwacht dan ook geen oprechte inhoudelijke reacties meer.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 22:11

Nou manda

je hebt een hele verhandeling gegeven over hoe jij bezuinigd hebt en wat ik vervolgens allemaal wel niet kan doen. om dan doodleuk te verkondigen dat je 3000 euro aan een vakantie gaat en kan uitgeven. sorry, maar dat komt erg decadent over. En dan word ik van prinsessen gedrag beschuldigd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-05-2012 om 22:32

Vakantie

Ja maar als je het geld hebt, dan kan een vakantie van 3000 euro. De vakantie van een teamgenootje van zoon en zijn ouders (advocaat en rechter) vorig jaar kostte zo'n slordige 20.000 euro. Voor die unieke vakantie ("dat was een droomwens van ons en een ervaring die je maar een keer in je leven kan doen") hebben ze wel een paar jaar gespaard ondanks hun riante inkomens. Ze lopen er ook niet mee te koop en smijten hun geld zeker niet zomaar over de balk.
Prima toch? Als het kan, kan het. Als het niet kan, niet.

Jouw geluk

ligt niet bij wat andere mensen wel of niet kunnen doen of moeten laten.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 22:38

Nee

dat klopt, dat zeg ik toch ook niet?

Tihama

Tihama

28-05-2012 om 22:39

Gevoel

Ik snap het gevoel dat Tinus beschrijft wel. Het is namelijk gewoon niet eerlijk dat je met 40 uur werken net zoveel overhoudt als iemand die niet werkt. Dat klopt gewoon niet.

Ik heb net de belastingsite er eens bij gepakt om proefberekeningen te maken.

Met een modaal inkomen heb je ongeveer € 1800 per maand. Een bijstandsuitkering voor een gezin is € 1336. Dat is dus een verschil van € 464. Op zich wel aardig, maar dan begint zich wat te wreken. Je krijgt geen huursubsidie, terwijl degene met de uitkering bijna €300 huursubsidie krijgt. Verder zijn er nog verschillen in zorgtoeslag en kindgebonden budget. Het gevolg is dat je na alle verschillen in toeslagen, nog maar €100 meer overhoudt. Maar dat ben je al vrijwel direct kwijt aan de extra kosten die werken nu eenmaal met zich meebrengt: reiskosten, beetje meer kleding, cadeautje voor collega, lunch op het werk. Ik weet nog dat mijn moeder dat opmerkte na de pensionering van mijn pa: ze hielden opeens een paar honderd euro meer over.

Het tragische is dus dat het gewoon klopt: met een modaal inkomen werk je 40 uur om precies gelijk te blijven met iemand die een uitkering heeft. Mijn man en ik hebben dit ontdekt toen hij wel werk had, ik nog niet en ik de buurvrouw die in de bijstand zat, ging helpen. Dankzij alle toeslagen (1991) hield zij netto per maand evenveel over als wij. Blijkbaar is er in 20 jaar niets veranderd.

Als je met zijn tweeen 1,5 keer modaal verdient, dan heb je vaak kosten aan kinderopvang. Dus die halve keer modaal die het verschil zou moeten maken, verlies je door de kosten voor kinderopvang. Je moet dus richting 2 keer modaal gaan om echt een verschil te merken.

Het is dus gewoon waar, maar het alternatief is dus zorgen dat je ontslagen wordt en er ook een uitkering bij krijgt. Of stemmen op een partij die iets doet aan dit foute effect. Ik heb alleen geen idee welke partij dat zou moeten zijn.

Tihama

Vic

Vic

28-05-2012 om 22:39

Zet me aan het denken

Ik heb vandaag heel hard zitten denken waarom het mij wel lukt om rond te komen met ongeveer hetzelfde inkomen, maar een behoorlijk hoge hypotheek (850 netto) + uitgaven om onvolkomenheden uit het verleden weg te werken. Zou een volwassen persoon extra dan zoveel uitmaken? Dan heb je natuurlijk 2x ziektenkostenverzekering, die hakt erin. Ik lees in het draadje heel veel dingen die ik ook doe (kleding dragen tot de gaten erin vallen), maar blijkbaar vinden mensen toch dingen die ze doen 'geen gekke dingen' tót ze man en paard gaan noemen en het over concrete bedragen hebben. 3000 euro voor een vakantie vind ik bijv. helemaal niet enorm veel, als je bedenkt dat er twee keer vakantiegeld binnenkomt. Misschien blijven ze daar nog wel onder, terwijl ik nog wel eens meer uitgeef dan mijn vakantiegeld. Maarja, met 800 euro heb ik nog geen week een stacaravan Twee jaar geleden heb ik een 'budgetvakantie' gehouden. Was alles bij elkaar 650 euro voor 4 dagen stayokay incl. 3x naar een pretpark. Liever zo dan voor hetzelfde geld twee weken kamperen. En dat mag natuurlijk ook (vind ik). Ik heb helaas niet van die kinderen die tevreden zijn met een riviertje en wat stokken.

Ha mooi

ik heb net een jas verkocht (ding zelden gedragen, ooit gekocht voor een speciale gelegenheid) mooi dat levert genoeg op om die dure pot verf te kopen om het laatste stukje houtwerk af te maken (ik ben sinds maart zodra het mooi weer is, en ik tijd heb, de hele gevel aan het schilderen en opknappen). Als dan straks ook die combisleeper en nog wat ander spul van de jongste verkocht is kan ik ook nieuwe schroten kopen om dat laatste stuk afdak te vervangen en het hek nog te schilderen.

Ik had het ook kunnen uitbesteden, schilderwerk was 1500 euro en afdakje was 400.

Dat doe ik dus nu allemaal zelf, het duurt lang en het is soms helemaal niet leuk werk (pijn aan mijn schouders gehad !!) maar het zit er goed op, ben best trots op mezelf.

Verder is mijn moestuintje nu af, ik moet nu sla en aarbeiplantjes zien te vinden voor een mooie prijs.

Ik vind allemaal erg leuk trouwens, dat we zelf dingen doen die we vroeger uit hadden besteed.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 22:49

Vic

ons beider vakantiegeld komt niet eens in de buurt van die 3000.

Maar truus

met wie vergelijk jij je nou, buren, vrienden, ouders van school ??

Vic

Vic

28-05-2012 om 22:55

Wat ik ook nog bedacht

Heel suf en logisch eigenlijk, maar ik zat vandaag dus een beetje te rekenen. Twee keer modaal, 70.000 euro, uit een inkomen, is netto honderden euro's per maand minder dan twee inkomens van 35.000 euro.

Huh?

vic, kan je die rekensom even uitleggen ?
Ik ga even uit van fiscale partners.

Vic

Vic

28-05-2012 om 23:01

Manda

Van 35.000 bruto houd je netto per maand ongeveer 1800 netto over (x2 is 3600). 70.000 geeft netto ongeveer 3000 per maand. Dat scheelt dus nogal wat. Dat is logisch, want heeft te maken met allerlei heffingskortingen die iedereen maar een keer krijgt, maar het geeft wel aan dat je modale of tweemaal modale gezinsinkomens niet zo maar kunt vergelijken.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 23:03

Manda

met niemand, aangezien ik niet weet wat het inkomen van hen is. En toch met al diegenen die je noemt. Want die rijden in nieuwe auto's, gaan meer keer per jaar op vakantie, en ook nog wintersport. Maar he, boeiend, misschien hebben ze wel diverse leningen daarvoor. Ik kijk naar mijn situatie Manda, en ik zie dat het steeds lastiger wordt om rond te komen. Dat ik uitkijk naar het vakantiegeld, omdat we dan het buffertje weer kunnen aanvullen. Vergelijken? ach.

Truus

wat is dan afgelopen jaren lastiger geworden ? Zijn jullie inkomens gedaalt, andere kosten dan vroeger ?

Volgens mij is de koopkracht voor iedereen boven het minimum afgelopen decennia alleen maar gestegen.

Woon je te duur, wanneer zijn jullie verhuisd, wat voor hypotheek, voor hoeveel hebben jullie geleend versus inkomen (als je op 5x je bruto inkomen zit dan wordt het inderdaad nu krap..).

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 23:20

Wat is er lastiger geworden?

jeetje manda, de vaste lasten vooral, ziektekosten, waterschap, energie, benzine, verzekeringen noem maar op. Dagelijkse boodschappen werden en worden ook steeds duurder, straks nog meer als de BTW omhoog gaat. Opgroeiende kinderen. Wij wonen hier nu 11 jaar, hebben 1 maal de hypotheek verhoogt voor een verbouwing, maar verder niks.
Nee, 5 x ons bruto inkomen hebben we bij lange na niet aan hypotheek. 3 a 3,5 keer denk ik hooguit.

Truus Modaal

Truus Modaal

28-05-2012 om 23:24

Het is eigenlijk wat tsjor en tinus

steeds al zeggen. Het zijn vooral de stijgende kosten waar ik zelf GEEN invloed op heb die me nekken. Waar ik niks aan kan veranderen. Behalve stemmen in september en hopen dat de juiste partij het wint.

Primavera

Primavera

28-05-2012 om 23:49

Welnee tinus

Tinus:'De hele relativering is namelijk irrelevant, zelfs contraproductief.'
Nou, het valt mij juist op dat de mensen die in dit draadje relativeren juist de mensen zijn die het meest tevreden en gelukkig zijn of ze nou een hoog, midden of laag inkomen hebben. Of je het glas halfvol of halfleeg ziet verandert niks aan de inhoud, maar wel wat aan je gevoel. En daar ging het toch om in dit draadje het gevoel dat je tekort komt vergeleken met anderen.
'De vraag is: Ik werk hard, waarom heb ik daar zo weinig resultaat van?'
Nou, als je wat gaat relativeren, merk je juist dat er een heleboel resultaat van hebt. Alleen wordt dat resultaat voor granted genomen. Degenen die klagen wonen in een land wat gemiddeld één van de hoogste inkomens van Europa heeft. Eén van de rijkste tussen de rijksten dus en nòg is het niet genoeg.
Jamaar, wordt er geklaagd, er gaan zoveel vaste lasten en verplichtingen af. Nou als je ook die gaat relativeren aan de rest van het (nog steeds rijke) Europa, blijkt Nederland nou net één van de landen te zijn waar er percentueel juist minder van af gaat dan in veel andere europese landen.
Alle landen in Europa hebben in principe aan dezelfde verplichtingen te doen wat betreft het terugdringen van de kosten. Dat wordt dus door alle inwoners gevoeld en stevig ook. Maar voor de klagers is dat niet interessant. De nederlander die in Nederland woont heeft volgens hen hogere basisbehoeften dan een gemiddelde griek of italiaan die nog veel harder dan hen moet werken. Die hoeven voor hen kennelijk geen kronen, vakanties of goede verzekeringen.
Het buurland is dus niet interessant, maar de buurman wel. Maar niet iedere buurman, want de mensen die het met hard werken met minder toe moeten doen, dààr wordt ook niet naar gekeken. Die hebben kennelijk pech gehad of minder recht op een wat luxer leventje dan de klagers zelf. Nee alleen de buurman die meer verdient wordt afgunstig bekeken, want hij kan het zich maar mooi allemaal permiteren en de buurman die niet werkt moet het ontgelden, want die houdt ongeveer evenveel over als de klager.
Nou de oplossing lijkt me dan simpel. Alle lonen omhoog lijkt me lastig, als je al gemiddeld op één van de hoogste ter wereld zit. Dus dan die uitkeringen maar omlaag en zorgen dat degenen die niet kunnen werken het met minder toe moeten doen dan datgene wat jij voor jezelf de minimale basis vind, zodat je tenminste weer het gevoel hebt dat je 'rechtvaardig' beloond wordt voor je werk.
Hard werken is trouwens ook relatief. In een land waar het doorsnee gezin voor anderhalf gewerkt wordt, lijkt 4 dagen werken inderdaad veel. Als je beseft dat in de rest van de wereld de meeste mensen allebei fulltime moeten werken om alleen maar rond te komen, dan zou je misschien wel eens de conclusie kunnen trekken dat dat extra dagje vrij toch lekkere luxe is.
Het antwoord op de vraag: Ik werk hard, waarom heb ik daar zo weinig resultaat van, is voor een groot deel ook 'omdat je het resultaat dat je ervan hebt niet wilt zien of niet waardeert'. En dat is niet leuk om te horen en dus gaat de klager dan maar klagen, dat ie niet mag klagen.
Het probleem is de mentaliteit. Nou gaat het toevallig om iemand die anderhalf keer modaal heeft te besteden, maar zo zijn er ook mensen die zijn gaan leven naar hun 2 of 3x modale inkomen en ook jammeren dat een stap terug hen toch ernstig in hun (nog hogere) basisbehoeften raakt, waarvan ze een groot deel toch semi-verplicht vinden.
Groeten Primavera

Meerdanmodaal

Meerdanmodaal

29-05-2012 om 00:18

Primavera

Toevallig was ik vanavond bij een bevriend gezin in de bijstand aan het kijken of ze alle toeslagen gehad hadden. Ja dus, ze zitten dan op het minimumloon, coulante gemeente. Ik heb minder te besteden, hoewel van mijn belastingafdracht anderhalf bijstandsgezin kan leven. Is dat in italie ook zo?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

29-05-2012 om 00:34

Nee

Nee, in Italia hebben ze geen bijstand.

In 2011 nog wel

Volgens deze gids dan. Alleen gaat de gemeente erover, elke gemeente kan anders beslissen, het kan in geld of in natura.
http://ec.europa.eu/employment_social/empl_portal/SSRinEU/Your%20social%20security%20rights%20in%20Italy_nl.pdf

Tsjor

Maylise

Maylise

29-05-2012 om 01:04

Verdienen

Als je louter door hard te werken het recht zou hebben om goed te verdienen dan zouden bijna alle vrouwen in Afrika multi miljonair zijn...

Maylise

Maylise

29-05-2012 om 01:10

Truus

Als jullie situatie echt zo ernstig is dat je maanden doorloopt op kapotte schoenen voordat je een paar schoenen van rond de €30 kan kopen dan zou ik toch eens serieus de financiële situatie laten doornemen. Blijkbaar zijn er serieuzer structurele maatregelen nodig. Je geeft zelf aan dat je overal al op bespaart (behalve die ene vakantie) en dat er geen enkele ruimte meer is. Ik zou dan toch eens heel serieus naar mijn financiële situatie laten kijken en zien wat er mogelijk is.

Inderdaad een opleiding volgen om makkelijker een nieuwe baan te kunnen vinden die beter betaald is inderdaad een goede keuze. Misschien kun je in tussentijd er een klein baantje bij nemen (krantenwijk of zo) om wat extra speelruimte te hebben. Dat heeft mijn man ook een poosje gedaan toen we het financieel minder hadden.

Als je echt niks meer kunt besparen dan is het enige wat je kan doen proberen je inkomen te verhogen.

Primavera

Primavera

29-05-2012 om 09:00

Lol, tsjor

Wat er in die gids beschreven staat is een eufenisme voor: g e e n. Dat staat alleen zo cru, dus wordt de maatschappelijk werker die komt rondneuzen of ze je kinderen vanwege armoede al uit huis moeten plaatsen maar als bijstand aangemerkt. Wat een gotspe.
Er bestaat ook geen uitkering om voor degenen die minder dan het minimum loon bij elkaar werken aan te vullen tot dat bedrag. Als je minder werkt dan heb je pech.
In de EU hebben meen ik alleen Italië en Griekenland deze situatie. Daarom hebben denk ik de meeste Nederlanders ook geen flauw idee van de impact van het griekse drama wat zich nu volstrekt.
Maar inderdaad het ontbreken van bijstand als sociaal vangnet doet het geweldig goed voor het gevoel van tevredenheid voor wie wel werk heeft kunnen bemachtigen, zelfs als daar vergeleken bij Nederland heel wat meer belasting en premies van afgaan.
Ik zei toch al dat dat de oplossing is voor het ontevreden gevoel van Truus Modaal, Madelon, Meerdanmodaal, enz. Voor hun gevoel is de bijstand in Nederland te hoog, er is te weinig verschil. Pak de bijstandsgerechtigen aan in hun beurs en laat ze goed voelen dat zij niet tot het uitverkoren werkende volk horen. Dat voelt kennelijk 'rechtvaardiger' voor deze wel werkenden.
En je kan er wel omheen draaien met allerlei wetten en ideologische voorstellen, maar de kern is dat ze vinden dat bijstandsgerechtigen het slechter moeten hebben dan zij. Dat is 'eerlijk' en je hoeft alleen maar over een klein ethisch standpuntje heen te stappen of dat wel zo sociaal en humaan is en je vooral niet af te vragen of het voor diegenen dan zo makkelijk zal zijn om stappen terug te moeten doen, terwijl je die zelf niet wilt zetten.
Groeten Primavera

Truus Modaal

Truus Modaal

29-05-2012 om 09:00

Maylise

Wat ik heb gezegd is, dat ik zelf nog wat langer dan goed was heb doorgelopen op schoenen omdat de kinderen voorgingen. Ik heb ook gezegd dat ze meer dan 30 euro waren. Maar als ik voor de kinderen al ruim 100 euro aan schoenen kwijt ben, ja, dan moet ik gewoon even 1 a 2 maanden wachten. Dat lijkt mij niet ongewoon.

Truus Modaal

Truus Modaal

29-05-2012 om 09:02

Nou primavera

nu beticht je me van dingen waar ik totaal niet achter sta en wat ik ook nergens heb genoemd!!! Ik heb nergens gezegd dat iemand met een uitkering het slechter zou moeten gaan krijgen! Absoluut niet. Ik ben trots op het Nederlandse vangnet!

Truus Modaal

Truus Modaal

29-05-2012 om 11:46

ik heb al vrijwel aan het begin van de discussie gezegd dat wij meer dan modaal zijn.

Truus (onder)Modaal-man boven

Truus (onder)Modaal-man boven

29-05-2012 om 12:22

Nick wijziging

anders snappen ze het niet meer.

(heb het even nagezocht, wist het precieze bedrag niet, maar ik ben onder modaal, man is bovenmodaal)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.