Werk, Recht en Geld
ff ano
03-01-2019 om 16:09
Kostgeld vragen aan dochter van 18?
Ik ben alleenstaand ouder; ik heb een WAO uitkering ter hoogte van een bijstandsuitkering. Mijn dochter doet dit jaar eindexamen Gymnasium en daarna gaat zij studeren. Zij wordt binnenkort 18 jaar. We hebben afgesproken dat zij in ieder geval het eerste jaar studie thuis blijft wonen en misschien ook het tweede jaar. Zij is licht autistisch en nog niet zo heel erg zelfstandig/verantwoordelijk. Ze doet bijna niets in het huishouden alhoewel ik haar dit wel probeer bij te brengen maar ze is nogal gemakzuchtig en ook niet echt handig.
Haar vader is altijd buiten beeld geweest; ik heb dus ook nooit kinderalimentatie gekregen. Hij is een paar jaar geleden overleden; als enige erfgenaam kreeg zij het geld wat hij voor zichzelf gespaard had; 9000 Euro. Dit staat vast op een speciale rekening en komt vrij zodra ze 18 wordt.
Als zij 18 wordt, vervallen het kindgebonden budget en de kindertoeslag. Ook vervallen de gemeentelijke tegemoetkomingen en regelingen voor ouders van kinderen onder de 18 (stadspas, sport). Dat is een enorme financiele achteruitgang. Na aftrek van de vaste lasten hou ik iets meer dan 300 euro per maand over waarvan ik alles moet betalen.
Dochter krijgt straks tegemoetkoming scholieren en zorgtoeslag. Zij heeft ook een bijbaantje waarmee ze zo'n 100-150 euro per maand verdient. Alles bij elkaar iets meer dan 400 euro. We hebben afgesproken dat als ze 18 is, zij zelf naast haar zorgverzekering en eigen risico/eigen bijdrage ook haar mobiele abo moet betalen (ze heeft vorig jaar een nieuwe mobiel van mij en haar grootouders gekregen), OV reiskosten, vakantie, kleding, sport, uitgaan en verzorgingsartikelen (behalve zeep, douchegel en dergelijke). Haar grootouders hebben een uitvaartverzekering voor haar betaald en betalen haar autorijlessen.
Nu lijkt het me niet meer dan redelijk of zelfs noodzakelijk om kostgeld te vragen. Ik heb al informatie van het Nibud gelezen en berekeningen gemaakt. Een bedrag van 200 euro per maand zou volgens mij heel redelijk zijn. Voor voeding rekent het Nibud 185 euro per persoon per maand (zonder extra's als frisdrank, snacks, snoep en chips) en als bijdrage voor gas, water en elektra 1/5 deel van de kosten. Dit zou zo'n 25 euro zijn. Dochter doucht graag 2 x per dag lang en met heel warm water. Ook heeft ze de verwarming altijd hoog aan in haar kamer en de computer staat ook altijd aan. Ik let zelf erg op het verbruik dus ik douche maar een keer per dag kort. Lichten uit als het kan en de verwarming niet in mijn slaapkamer aan. Verwarming in de woonkamer niet hoger dan 19 graden. Dochter eet ook veel meer dan ik (ik ben een kleine eter, drink geen frisdrank en alcohol en eet slechts zelden chips en snacks).
Haar kleding wassen kost me een extra wasbeurt (volle trommel) per week. Volgens het Nibud kan je daarvoor 1,80-2 euro per maand rekenen. Dan heb je nog een bijdrage in de schoonmaakartikelen, toiletpapier en dergelijke. Ik reken geen extra kosten voor tv, internet en vaste telefoon, huur en verzekering (inboedel/WA). Al met al zou je op meer dan 200 euro uitkomen maar ik wil haar ook niet het vel over de oren halen.
Als ze gaat studeren krijgt ze natuurlijk studiefinanciering. Ze kan een lening krijgen van maximaal 486 euro en een maximale aanvullende beurs van 396 euro. Maar we willen allebei dat ze zo min mogelijk gaat lenen en daarvoor komt het geld dat ze van haar vader heeft goed van pas. Ze wil dus in ieder geval het collegegeld zelf betalen (geen collegegeldkrediet). Het komt goed uit dat het collegegeld voor aankomende eerstejaarsstudenten gehalveerd is, dus 1030 Euro. We zijn er nog niet over uit hoeveel ze wel gaat lenen naast de aanvullende beurs. Ze moet natuurlijk ook denken aan andere kosten zoals studieboeken, collegegeld van verdere studiejaren, evt. stage in het buitenland en meer. 9000 euro lijkt veel in haar ogen, maar is zo op. Zeker als ze straks op zichzelf gaat wonen.
Kortom, wat is wijsheid en redelijkheid in deze situatie? Ik lig er echt wakker van. Ik baal dat ik niet meer geld heb en kan bijdragen aan haar studie of als ze op zichzelf gaat wonen. Dochter vindt het idee van kostgeld belachelijk; ze zegt dat niemand van haar vrienden dit hoeft te betalen (maar de meeste van haar vrienden komen uit gezinnen die veel en veel meer te besteden hebben) en dat "ze geen geld verdient met haar bijbaantje om dit meteen weer aan mij te moeten geven". Ze begrijpt wel dat we weinig te besteden hebben maar denkt dat je makkelijk met zijn tweetjes van iets meer dan 300 euro per maand kan leven. Inclusief de onvoorziene extra kosten die er altijd zijn.
En ja, ik heb al gekeken of ik niet in aanmerking kom voor de voedselbank; dat is helaas niet zo. Net niet; het scheelt een paar tiental euro...
Wat vinden jullie? Hoe doen andere ouders in een vergelijkbare situatie dit?
Yanea
07-01-2019 om 19:34
Dees
'Ik had zelf een baantje van zo'n 20 uur. Het kost iets van je vrije tijd'
De studiebelasting van veel opleidingen is 40 uur in de week. Dat is inclusief huiswerk maar exclusief reistijd. Ik geloof er geen bal van dat je daarnaast nog standaard 20 uur per week kunt werken zonder in de problemen te raken.
Kyana
07-01-2019 om 19:55
Yanea
Ja hoor, dat kan best. Ik heb dat tijdens mijn studententijd ook gedaan. Ik was die jaren zeker 50-60 uur in de week in touw. Mijn ouders hadden geen geld om bij te dragen aan de studie en zelfs al zouden ze het geld gehad hebben dan hadden ze niet (veel) bijgedragen want ze vinden zelfredzaamheid en hard werken belangrijke eigenschappen.
Er zijn allerlei mogelijkheden om als student extra geld te verdienen, je kan een structurele bijbaan nemen tijdens het studiejaar, je kan in de (lange) zomer bijverdienen, je kan tussen je bachelor en master fase 1 of 2 jaar nemen om te werken en te sparen, je kan na school eerst 1 of 2 jaar gaan werken en sparen...
Het verschilt natuurlijk ook welke studie je doet. Bij sommige studies heb je meer contacturen en bij sommige studies heb je verplichte stages en bij andere studies weer niet. En verder zou ik hoeveel ik bij leen ook af laten hangen van de studie. Bij sommige studies heb je meer kans op een goede baan dan bij andere studies dus dan je het risico ook nemen.
tsjor
07-01-2019 om 23:13
Vreemd
'Mijn ouders hadden geen geld om bij te dragen aan de studie...' Ik reageerde met een vergelijking met vroeger. Daarin zat ook, dat studenten verzekerd waren voor ziektekosten via de ouders; en dat ouders dubbele kinderbijslag kregen als kinderen uit huis gingen om te studeren.
Dat zouden ouders dan hebben kunnen bijdragen aan jou, Kyana, zonder dat het ze ook maar 1 cent kostte.
Ja, er was basisbeurs, er waren ook leningen. Maar die leningen waren renteloos; en de maximale betaalperiode was 15 jaar. Bovendien telde die schuld niet mee voor een eventuele hypotheek.
De jongeren van nu staan zo 5-0 achter.
Ik krijg wel de indruk dat er studies waren met veel minder kontakturen dan wat ik meegemaakt heb. Maar er zijn ook veel meer studenten met burn-out-verschijnselen en andere psychische klachten.
Tsjor
Phryne Fisher
07-01-2019 om 23:42
Intensief
Mijn dochter had de eerste 1,5 jaar ongeveer 15 contacturen per week. Wel op ongunstige tijden als je er nog bij wilt werken, 11-15 of twee blokken met twee uur ertussen. En een tijdsintensieve studie (nieuwe taal leren, binnen 1,5 jaar naar voldoende beheersing om in het verre buitenland colleges te kunnen volgen), dus 20 uur werken had echt niet gekund. Wel meer dan de 3-5 uur die ze nu per week werkt.
Toxix
05-02-2019 om 14:48
Ik ben net student af
22 jaar,
Ik zie dat ze blijkbaar goed kan leren? Dus je kunt er vanuit gaan dat zij over 5 jaar een goedverdienende baan heeft. Daarnaast is die aanvullende beurs van 396 euro bedoeld om te betalen wat jij niet kunt. Dus je hoeft je niet schuldig te gaan voelen tegenover je dochter.
Ten eerste zal ik haar vanaf 18 sowieso alles zelf laten betalen van haar eigen kosten/abonnementen/telefoon/zorgverzekering. Dat is heel belangrijk dat is dit gaat leren.
Wat kost zij jou dan nog? voeding: max 150, ik vind nibud hoog. Aangezien jullie niet heel veel ruimte hebben ga ik vanuit dat jij een budget hebt voor boodschappen elke maand? Deel dat door 2. Je kunt hoor ook leren dat er consequenties zijn aan haar verbruik. Ik vind het goed dat je hier op mijn kosten woont, maar dan mag je max 1x per dag 10 min douchen. en help je met het huishouden. Wilt ze dat niet? Dan betaald ze maar mee of mag ze op kamers.
Wat ik redelijk zou vinden (ik weet niet of dit mogelijk is in jouw situatie. Is dat ze met de stufi school kan betalen. 1e jaar is die 1030 euro zeg jij. 100 euro per maand. max 100 euro per maand aan extra kosten. Dan houd ze 196 euro over. Ze gaat hier echt niets te kort komen als ze in aanmerking komt voor die aanvullende beurs. En wilt ze graag stage lopen in Japan, ja dan moet ze daar zelf maar voor gaan sparen. Ze wordt nu 18 he, gaat studeren. Er zijn er zat studenten die met 18 de deur uitgaan en zelf maar moeten zien hoe ze aan het geld komen. Ik vind dat ze minimaal 150 euro kan bijdrage als ze volgend jaar gaat studeren. Nu ze nog op de middelbare school zit zal ik er nog mee wachten maar haar wel leren dat ze mee mag helpen in het huishouden en wat bewuster kan omgaan met het water/gas. Met de consequenties dat ze anders alvast kan beginnen met mee betalen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.