Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pumps

Pumps

04-09-2020 om 11:54

Ik red het financieel niet meer...


Wam

Wam

09-09-2020 om 10:17

Tessa

#61 was een reactie op Tessa.

laaghangend fruit

Volgens mij valt er snel veel te besparen op boodschappen als je van A-merken overstapt op huismerken. En verder groenten en fruit van het seizoen en in grotere hoeveelheden.

Dit levert natuurlijk alleen maar besparingen op als je uitgangssituatie is dat je altijd A-merken koopt en groenten en fruit in kleine porties en buiten het seizoen. Maar als je toevallig zo iemand bent dan kan je volgens mij al snel een kwart op je wekelijkse boodschappen besparen en dan schiet het lekker op.

De BBC had een serie "Eat wel for less" die eigenlijk op dit idee gebaseerd was (ook afhaal vervangen door zelf koken was een vast onderdeel) en er werden (het blijft tv tenslotte) spectaculaire resultaten behaald. Maar het gaat dan natuurlijk wel om 'laaghangend fruit'. Wie al redelijk prijsbewust inkopen doet kan niet meer heel makkelijk besparen, wat dat betreft heeft Wam wel een punt natuurlijk.

Een vriendin van mij kwam door medische narigheid thuis te zitten en heeft de vrijgekomen tijd in eerste instantie gebruikt om alle vaste uitgaven na te lopen en waar mogelijk een goedkoper alternatief te kiezen. Dat leverde inderdaad leuke besparingen op.

Maar vòor alles geldt: meten is weten. Dus eerst zullen de uitgaven goed in kaart moeten worden gebracht, daarna wordt pas duidelijk waar de winst te halen valt.

Groeten,

Temet

Wam heeft wel een punt

Ik ben vrij diep in gegaan op het gedeelte "boodschappen doen" maar er is natuurlijk veel meer om naar te kijken.

Mijn tip, die ook al door anderen is gegeven: schrijf echt elke cent op die er uit gaat en hou het resultaat eens tegen het licht. Hoeveel abonnementen heb je op tijdschriften die je eigenlijk amper leest? Hoe lang doe je al mee met die loterij en hoeveel heb je daar al (niet) mee gewonnen? Wat vaker de fiets pakken? Waarom nieuwe winterjassen terwijl die van vorig jaar of twee jaar geleden nog netjes zijn? (oké, kinderen groeien er uit, dat dan weer wel).

Veel uitgaven zijn een vanzelfsprekendheid geworden. Terwijl je vaak echt wel zonder kan, of met minder. Als je alles op papier zet, zie je het opeens zwart op wit. Voor mij was het destijds een eye opener.

Flavia

Flavia

09-09-2020 om 12:23

Latte factor

Meten is weten en waar zit je 'latte factor'

https://www.becomingminimalist.com/latte-factor/

Meer dan een paar centen besparen op boodschappen

TO geeft 750-800 per maand uit aan boodschappen voor haar gezin van 5, wij 550 per maand voor ons gezin van 6. Toch 200 euro verschil per maand, vind ik meer dan 'een paar centen'. Ik heb bij onze boodschappenuitgaven nou niet echt het idee dat we aan het beknibbelen zijn en inleveren op gezond en lekker eten en ook niet dat we veel tijd kwijt zijn aan boodschappen doen om maar zo goedkoop mogelijk in te kopen.

skik

Lou

Lou

09-09-2020 om 12:54

Skik

TS noemde het zelf boodschappen, maar daarna specificeerde ze het zo:

"Die 800 euro verdwijnt als sneeuw voor de zon: sportspullen, schoolspullen, kapper, kadootjes, verjaardag thuis, tanken (2 x p.m.), fietsreparatie, sportbijdrage zus, schoolbijdrage daar, nieuwe bril/lenzen, kleine klusjes in huis"

Vervolgens zeiden mensen (waaronder ik) dat dit geen boodschappen zijn maar vaste lasten.

Hangkous

Hangkous

09-09-2020 om 12:58

Invloed van corona?

De koffie consumptie hier thuis is gestegen van 8 kopjes in het weekend en door de week thee naar 28 kopjes koffie. Meer dan 3x zoveel dus. Waar ik normaal bijna een maand met een pak koffie deed gaat er nu een pak in een week doorheen. Dat is niet het enige, ook de suiker en koffiemelk gaan harder, net als de koek.
Normaal bij de baas neemt man na 2 uur werken rond 10.00 uur koffie met zijn eerste 2 boterhammen, thuis wordt dat een klein koekje. Brood ging er tot 2 weken geleden minder doorheen; de pubers hoefden geen 100 km per week te fietsen en hadden minder behoefte aan brood.
Nu de pubers weer naar school mogen en man weer gedeeltelijk naar het werk verschuiven mijn boodschappen weer richting meer brood en minder koffie en koek.

Verder zijn er hier ook wat grotere uitgaven gedaan om het thuiswerken/de thuisscholing mogelijk te maken zonder overlast te veroorzaken voor de andere huisgenoten. Een laptop, 2 headsets en een muis met meer mogelijkheden voor man. De spullen voor man zijn wellicht nog te declareren maar de spullen voor de pubers niet.
Zo is er best wat geld "weggelekt" wat we in eerste instantie niet door hadden. Gisteren toevallig de financiële situatie even doorgenomen en de rem moet er even op om de buffer weer op peil te krijgen. Echt maar even, het is niet zo dat we duizenden euro's hebben uitgegeven die weer aangevuld moeten worden.

Ik ga dus weer folders uitpluizen waar ik goedkoop wasmiddel kan scoren. (door allergie gebonden aan 2 vaste merken) En dan ga ik ook gericht voor die aanbieding naar een winkel waar ik nooit kom als dat de voordeligste is. Bij 1 winkel hier in het dorp zitten dan van die chagrijnige dames die naar elkaar roepen: Ik heb er weer één hoor die alleen de aanbieding komt halen. Daar heb ik schijt aan, als zij 4 pakken Ariel voor een tientje hebben dan komt mij dat goed uit en wat zij er van vinden is jammer.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2020 om 13:07

8 of 11

Ik kom op een bedrag waarvan ik me met twee personen al afvraag hoe je daarvan zonder honger naar bed hoeft te gaan. Het zou uiteraard wel kunnen als het echt zou moeten. 55-58 euro per week als ik van 4 weken uitgaan dus eigenlijk is het minder. Ik denk dat ik kan stellen dat we niet echt zuinig zijn met voedsel en ander eetwerk, maar ook niet overdreven veel uitgeven. Ik zou als het moet misschien kunnen beknibbelen op gemak. Geen kant en klaar zakjes kopen dus, maar hele groenten zijn vaak te groot of teveel en dan loop ik tegen te weinig vriesruimte aan. Los van ons eten moeten de kat, hond en vissen eten, dat kost ook wat. Ik heb andere uitgaven er niet bij gerekend. Geen toiletartikelen en schoonmaakspullen o.a..

Er is een periode geweest dat we het met meer mensen en dieren van 45-75 euro voor álles moesten doen en dat is gelukt, maar dat is 18-13 jaar geleden. Bij het laagste bedrag kwamen we bepaald niet toe aan dagelijks vers fruit en verse groente. Veel uit blik en "rantsoenen". Op was op wat snoep en koek betrof. De kinderen probeerden we er zoveel mogelijk buiten te houden, maar dat voorkom je toch niet volledig.

Yaron

Yaron

09-09-2020 om 14:15

Boodschappen

Wij hoeven niet op de kleintjes te letten en geven, voor ons gezin met vier pubers, per week tussen de 250 en 300 euro uit aan boodschappen, dit is niet altijd zo geweest, eerder hadden we maximaal 100 euro per week te besteden en dat lukte ook. Waar ik op kan bezuinigen: groente en fruit, ik ben daar minimaal 75 euro aan kwijt, er wordt hier veel fruit gegeten en dat is duur in de supermarkt, op de markt kan ik denk ik wel 25 euro besparen, maar die is er alleen als ik werk, dus geen mogelijkheid. En merkproducten, we drinken het liefst coca cola, daar gaan er in het weekend wel een fles of 8 van door, huismerk is 85 cent, scheelt 1,50 per fles. Pasta, broodbeleg en zuivel heb ik lever iets duurder, maar ik kan er zo een aardig bedrag op bezuinigen. Brood ook, bij de Lidl 79 cent, prima brood, hebben we jaren gegeten, maar bij de bakker vandaan veel lekkerder, scheelt bij ons 15 euro per week. En zo zijn er genoeg dingen waarop, voor ons, te bezuinigen valt, misschien geldt dat ook wel voor ts.

Triva

Triva

09-09-2020 om 15:45

Yaron

Je bent al lang niet meer bij de Lidl geweest

Yaron

Yaron

09-09-2020 om 16:24

Triva

Nog niet zolang geleden, maar toen niet op de broodprijs gelet. Drie jaar geleden was het volgens mij nog 79 cent. Zal nu inderdaad wel duurder zijn 😊

Poms

Poms

09-09-2020 om 16:56

Huh

8 flessen cola per weekend? Echt?

flavia

Leuk en herkenbaar die Latte-factor. Ik had het er laatst met mijn man over. Hij pakt nog steeds elke morgen zijn pakje brood in terwijl jongere collega's elke dag snacken of een lunch halen op de campus. We gingen eens uitrekenen wat hij bespaard had in 37 jaar. Heel veel dus. Ook vinden we het fijn om te bedenken wat we besparen door al 35 jaar zelf ons huis te poetsen: meer dan die wereldreis.
In de supermarkt besparen wij dan weer niet. We kopen gezond en goed voedsel en ik loop niet alle winkels af voor aanbiedingen. Dat vind ik nou treurig, van die Hollandse zuinigheid. Lekker brood is me trouwens ook wat waard dat is voor mij kwaliteit van leven.

Yaron

Yaron

09-09-2020 om 17:43

Poms

8 flessen cola voor een weekend lijkt misschien veel, maar de pubers nemen vaak vrienden mee naar huis en dan zijn die flessen zo leeg.

Poms

Poms

09-09-2020 om 18:44

Yaron

Ik heb drie pubers, en een komen en gaan van pubervrinden, maar qua flessen fris heb ik nul herkenning

Ik dacht het al

Ik las die posting van Yaron en dacht meteen: dit wordt een discussie over colaconsumptie. En jawel

Groeten,

Temet

Yaron

Yaron

09-09-2020 om 19:44

Temet

Ik dacht het ook al toen ik de post verzonden had, maar ach ja, hier op oo is cola drinken sowieso not done

Wam

Wam

09-09-2020 om 21:24

Pubers die hier langskomen...

...die willen echt allemaal water drinken!! Soms thee.

Poms

Poms

09-09-2020 om 21:36

Temet/yaron

Naaaah, discussie is een groot woord. Ik verwonderde me even hardop. Maar was eigenlijk al klaar hoor. Ieder z’n ding!

Adelaide

Adelaide

09-09-2020 om 23:01

Hangkous

Wat een onbeschofte kassadames. Zeg je daar dan niks van? Ik vind het sowieso onbeschoft als caissières met elkaar praten als er klanten zijn. Natuurlijk niet als er niemand is en ik er bijvoorbeeld aankom, dan is het logisch dat ze even kletsen, maar niet terwijl ze bezig zijn met een klant. Ik heb daar weleens wat van gezegd.
Ook ben ik een keer weggelopen toen iemand mijn aankoop afrekende en de telefoon opnam en toen uitgebreid vragen ging beantwoorden. Niet in een supermarkt trouwens.

Over wasmiddel: dat is al jaren elke week in de aanbieding bij Dirk van de Broek. Altijd 4 soms 5 flessen voor € 10. Steeds een ander merk (van Unilever).

Hangkous

Hangkous

10-09-2020 om 08:28

Zinloos

Er iets van zeggen is zinloos, volgende keer doen ze het weer. Waar sommige supermarkten hier een vaste club tieners hebben als vulploeg/ kassa dames zijn er in die supermarkt iedere keer andere pubers. Na 1 contract zijn zowel de dames als de pubers elkaar zat. Van een puber die daar werkte ooit wat verhalen gehoord...............
Ik trek mijn teflon jas aan en haal die aanbieding daar en klaar.
De supermarkt waar ik heen ga voor de aanbieding is niet de Dirk zelf maar valt wel onder die holding.

Een keer 4 voor een tientje gescoord hoef ik niet volgende maand weer daar doe ik wel even mee.

@Emma

@Emma

10-09-2020 om 08:54

Vul- en kassapubers

In de supermarkt waar mijn dochter werkt was altijd een tekort aan jong personeel en had je geregeld pubers die niet weten en ook niet willen leren hoe je te gedragen. Nu (sinds corona) als er iemand weg wordt gestuurd omdat hij/zij onbeschoft is naar klanten, staan er tien anderen te trappelen om het baantje over te nemen. Dus ja, als de baas het belangrijk genoeg vindt breken er betere tijden mbt gedrag van vul- en kassapubers.
Maar het klopt: voor de dure wasmiddelen, wijnaanbiedingen, kaas- en koffie-aanbiedingen ga ik ook wel eens naar een supermarkt waar niet bepaald de prettigste pubers rondlopen. Dat zijn overigens niet alleen de goedkope supermarkten maar ook de grote blauwe buurman. Sterker nog, de goedkope waar mijn dochter werkt betaalt beter en zorgt beter voor haar vakkenvullers dan de blauwe. Daar eisen ze dan ook iets voor terug van hun vul- en kassapubers.

Hangkous

Hangkous

10-09-2020 om 09:06

Het zijn niet eens de pubers

Die dames die zo onbeschoft zijn dat zijn dames van mijn eigen leeftijd. Die het de klanten vertellen dat ze alleen voor de aanbiedingen komen. De pubers zijn prima maar kunnen niet met die dames overweg en de dames niet met de pubers.

ze moeten oppassen

Die kassadames moeten oppassen, straks schaft de baas zelfscankassa's aan en dan gaat iedereen die geen zin heeft in die zuurpruimen daar afrekenen. Dan zijn ze op enig moment die baan wel kwijt.

Groeten,

Temet

Maja

Maja

10-09-2020 om 10:34

Hangkous

Dat is precies mijn ervaring: 2 dames zaten uitgebreid te roddelen over een al dan niet zieke collega. Naar mij als klant kon er geen goedemiddag af.
Ik heb betreffende dames maar óók de bedrijfsleider erop aangesproken. Eén van de dames heb ik niet meer teruggezien.

Ik moet wel zeggen: toen ik zélf in de supermarkt werkte (okee, 30 jaar geleden) werd er door de hoofd-caissière en door de bedrijfsleider echt wel op gelet en werd je aangesproken op dit soort praktijken. Was zelfs regel 1 op de training....

rode krullenbol

rode krullenbol

10-09-2020 om 14:12

Kosten van levensonderhoud besparende moeite

Sinds ik de wereld van ‘bushcraft and survival’ aan het verkennen ben, komen mijn dagelijkse beslommeringen meer en meer in een zonnig daglicht te staan. Thuis staat zowel moderne vernuftige technologie mij ten dienst als nostalgisch ouderwetse. Onderweg naar en van de sportschool doen zich meestal geen al te barre weersomstandigheden voor. En steek ik mijn rode krullenbol bij mijn woonstee om het hoekje? Dan dienen zich meerdere supermarkten aan, waarvan de één niet onderdoet voor de ander in het stunten met prijzen.

De voornaamste beer op mijn pad tover ik daar doorgaans zelf. Zoals elke rechtgeaarde wikker en weger ongetwijfeld wel zal herkennen, dreigt twijfel me bij voortduring plaagziek op de schouder te tikken. Niettemin stap ik meestentijds dermate goedgemutst en lichtvoetig door het leven, dat Raymond van het Groenewoud en de Centimeters – ‘What’s in a band’s name!’ – mij gewis lid voor lid collectief zou bestempelen als ‘schandalig content’. Het is dan ook helemaal niet uitgesloten dat hun desgeheten liedje (


https://youtu.be/HUPFhe004KM) mijn persoon als inspiratiebron heeft gekend. En mag het – als toeval geen toeval meer zijn kan – nog wel toeval heten dat Raymond in de bovengelinkte clip een houthakkersblouse draagt? Ik vraag het u!

Wie zich overigens ook eens stierlijk door de liefde wil laten verwennen, doet er verstandig aan om net als ik regelmatig het YouTube kanaal ‘Far North Bushcraft And Survival’ te raadplegen. Daar legt het echtpaar Lonnie en Connie met een nauwkeurigheid die van perfectionisme getuigt precies uit wat te doen en te laten in de wildernis van Alaska en elders. Vooral de liefhebbers van de eenvoud van een simpel leven zullen hier gegarandeerd aan hun – geringe – trekken komen. Ook als het gaat om taal.

Daar waar Lonnie een man is van in principe zo min mogelijk woorden, die zijn zinnen steevast onderbreekt en elkaar last met een langgerekte “ah”, zwijgt Connie gewoonlijk in alle toonaarden. Stellig zullen boze tongen kwaadaardig beweren dat hier zeker sprake is van taalarmoede, maar ik zou zeggen: laat die maar (uit hun nek) kletsen! Het is immers toch juist te prijzen dat Connie in haar rol van filmer het zwijgen ertoe doet? Geniet vooral van de heldere uitleg, de uiterst bedachtzaam gecomponeerde zinnen, de intonatie, de bijzondere uitspraak van de letter ‘t’ en de zoetgevooisde stem van Lonnie.

De levenssfeer die het stel uitademt bij alle kostenbesparende moeite die zij zich getroosten, contrasteert nogal met die van de koopjesjager in een stedelijk gebied. Getuige hun video over het ‘no-meat survival food’ gedroogde mais (‘Quick & Easy Parched Corn The Modern Way’,


https://youtu.be/hY6jk7dT2lM) blijken zij ook nogal anders aan te kijken tegen het begrip ‘modern’. Maar hun kennis van zaken, geduld, toewijding en onverzettelijkheid vallen zonder meer voorbeeldig te noemen. Of niet soms?

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

10-09-2020 om 14:47

Taalkundige correctie

"Dan dienen zich meerdere supermarkten aan, waarvan de één niet onderdoet voor de ander in het stunten met prijzen." moet zijn: "Dan dienen zich meerdere supermarkten aan, waarvan de ene niet onderdoet voor de andere in het stunten met prijzen."

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.