Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pumps

Pumps

04-09-2020 om 11:54

Ik red het financieel niet meer...

Man en ik hebben best een redelijke baan. Hebben in verleden best redelijk kunnen sparen. Drie kinderen die tieners zijn waarvan 1 studeert (uitwonend) en 1 bijna... Waar ik vroeger met gemakt 1000 euro per maand spaarde of meer, boek ik nu vrijwel iedere maand geld terug. Dit betekent dus ook dat er niet gespaard wordt voor auto of iets dergelijk. Vaste lasten zijn ongeveer 2350 per maand (inclusief bijdrage aan studerende zoon en zak/kleedgeld kinderen). Dan blijft er een kleine 1500 euro per maand over. Maar ik red het vaker niet dan wel.

Daarvan gaat 750 - 800 euro pm op aan boodschappen (in tijd dat zoon nog niet studeerde). Dat lijkt mij ook veel maar de kinderen eten meer dan de volwassenen.
Ben ik nu gek? Kan dit echt heel veel minder.

Wijzelf hebben al maanden geen kleding gekocht (een keer schoenen omdat ze echt op waren), ons huis is nog niet af qua gezelligheid, etc.


Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-09-2020 om 12:06

Bijdrage studie

Ik weet niet hoeveel die bijdrage is aan je studerende zoon, maar dat hoeft natuurlijk niet hè.
Net als dat zak/kleedgeld. Hoe oud zijn ze? Al is dit wel iets wat lastig terug te draaien is.

Ik vind 2350 euro vaste last veel, maar dat ligt waarschijnlijk aan de hoogte van je hypotheek ed. Dat is voor iedereen anders.
1500 euro leefgeld vind ik wel een hoop en heel gek als je daar niet mee uitkomt. Da’s bijna 400 per week. Wat koop je dan?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-09-2020 om 12:15

Bijhouden

Heb je al eens een tijdje je uitgaven bijgehouden? Die boodschappen vind ik niet gek, ik zit ook op 600 euro voor 3 personen. Maar dan verdwijnt er dus nog 800 euro, waarheen?

Zonnehoed

Zonnehoed

04-09-2020 om 13:23

Hoge lasten

De vaste lasten lijken mij erg hoog, wat valt daar allemaal onder? En waar geef je de rest aan uit, het lijkt me dat je met zo’n inkomen ‘makkelijk’ rond zou moeten kunnen komen.

Bennikki

Bennikki

04-09-2020 om 14:01

Hier ook

Vaste lasten van 2300 lijkt hoog, maar wij hebben een vrij lage hypotheek en als we alles optellen: gas en licht (we hebben zonnepanelen), water, belastingen, verzekeringen, auto, telefoon, Netflix, 1 krant, komen we toch op ruim 2500 euro uit. We hebben er met een expert naar gekeken en bij ons kon er eigenlijk niets af.

Lou

Lou

04-09-2020 om 16:12

Grote verschillen

Wat mij opvalt is dat de verschillen met voorheen zo groot zijn. Eerst spaarde je makkelijk 1000 euro per maand of meer - wat veel! En nu kom je niet uit met 1500 euro per maand waar de vaste lasten al vanaf zijn.

Iets klopt hier niet, denk ik dan. Waar gaat al dat geld ineens naartoe dat je eerst zo makkelijk kon sparen?

Maak eerst eens een goed overzicht van ALLE vaste lasten. Waar kom je dan op uit?

Pumps

Pumps

04-09-2020 om 20:28

"Iets klopt er niet"

Vast lasten = hypotheek, gemeentelijke lasten, ziektekostenverzekering, huishoudelijke hulp (ja, ik weet het... hoeft niet), ziggo, telefoon, verzekeringen, contributies (1 sport pp), mobiele telefoons, kleed/zakgeld, etc. Daar is ook weinig in veranderd.

"Iets klopt er niet" Ik heb dus het idee dat we niet heel veel dingen anders doen, maar dat het leven zoveel duurder is geworden (met pubers). Die 800 euro verdwijnt als sneeuw voor de zon: sportspullen, schoolspullen, kapper, kadootjes, verjaardag thuis, tanken (2 x p.m.), fietsreparatie, sportbijdrage zus, schoolbijdrage daar, nieuwe bril/lenzen, kleine klusjes in huis kosten veel geld!. Vorige maand eigen risico en ... whoops! Deze maand: nieuwe sportspullen, gymschoenen, etc. ... whoops. Die maand erop, twee verjaardagen van kinderen die we vaak vieren met kadootjes, etentje, verjaardag thuis...

(Het enige voordeel is dat ik dit jaar mijn vakantiegeld nog niet heb laten uitbetalen omdat we korter en minder ver op vakantie zijn geweest. In de maanden dat we helemaal niet hebben gespaard hebbben we wel dure kosten gehad: relatief goedkope vakantie, twee maanden huur studentenkamer plus borg (zoon nog geen stufi), inrichting kamer (tweedehands maar ook wel wat nieuwe dingen, 500 voor bij laptop).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-09-2020 om 20:46

Boven je stand

Ik denk dat jullie gewoon te weinig inkomen hebben voor alle dingen die je noemt. Met zijn vijven van 1500 euro ‘leefgeld’ rondkomen is gewoon niet heel ruim. Voor iedereen over me heen valt en roept over minima, het is ook niet heel krap, maar het gaat wel snel op. Ik vind september ook altijd een dure maand. Er moeten schoolspullen gekocht worden, de fietsen zijn net gerepareerd, nieuwe gymkleding, het laatste stukje vakantie-uitgaven van je credit card (1600 euro in mijn geval, dat heb je tegenwoordig als je annuleerbaar boekt en bij het uitchecken betaalt).
Werken jullie fulltime?

Bosbes

Bosbes

04-09-2020 om 22:26

ja, net als Phryne:

jullie leven boven je stand. Klinkt alsof je bijna alles doet wat je wil, en veel aan je kinderen geeft. Hij wil op kamers (misschien kan het ook bijna niet anders wegens reistijd?), dat betekent niet dat jullie dus de huur moeten betalen en de borg.
Dan maak je samen een plan: wat worden ongeveer al zijn kosten? Wat kunnen+willen jullie daaraan bijdragen en wat moet hij zelf doen? Hoeveel kan hij werken/verdienen terwijl er genoeg tijd over blijft voor studeren en enig sociaal leven? Moet er geleend worden, zo ja hoe veel?

Maar datzelfde eerst voor jullie doen (minus het lenen dan natuurlijk)

ElenaH

ElenaH

05-09-2020 om 06:37

Pumps

'heb dus het idee dat we niet heel veel dingen anders doen, maar dat het leven zoveel duurder is geworden (met pubers)'

In feite maakt de oorzaak niet uit. Jullie geven nu meer uit dan je zou willen, dus daar moet je je op richten. Maak een overzicht van alle extra kosten die je kunt voorzien (zoals het uit eten gaan met verjaardagen en de schoolspullen) en kijk dan wat je die maand over hebt voor alle andere dingen. Dan kun je in een maand met weinig extra dingen vast geld reserveren voor de maand met de etentjes.

Gezelligheid

'kleine klusjes in huis kosten veel geld!. ' Dat is zeker zo. Je meldde eerder: 'ons huis is nog niet af qua gezelligheid, etc.'
Kan het zijn dat je net verhuisd bent? Of heb je hoge eisen aan' gezelligheid'? Dergelijke dingen kosten inderdaad veel geld en altijd meer dan je had willen uitgeven.
Het wordt tijd voor een ronde-tafel-gesprek. Het lijkt nu alsof je alles betaalt voor je kinderen. Hebben zij zelf inkomen? Kunnen ze gebruik maken van een studielening?
Gelukkig koop je niet elke maand nieuwe sportspullen en gaat de fiets niet elke maand kapot, zonder dat je het zelf kunt repareren.
In de supermarkt zijn wel veel dingen duurder geworden. Maar wellicht helpt een andere supermarkt om goedkoper uit te zijn. sommige dingen zijn ook goedkoper geworden, zoals tanken. Het lijkt alsof er meer wensen zijn dan geld. Dan zul je toch naar het wensenlijstje moeten kijken.

Tsjor

Merel

Merel

05-09-2020 om 09:02

overzicht

Ik merkte dat ik financieel echt stappen kon maken door alles eens op een rijtje te zetten. Niet met speciale apps, dat vond ik voor mezelf nog steeds niet overzichtelijk maar met een simpel excel sheet.
Dus alle vaste lasten opschrijven, en alle bonnetjes eens bewaren van de boodschappen. Wat gaat er nu eigenlijk uit per maand en waaraan.
Ik kwam erachter dat ik bijvoorbeeld iedere maand 25 euro betaalde aan een abonnement wat ik nooit gebruikte. Verder bleek ik behoorlijk wat bij de supermarkt uit te geven omdat ik meerdere keren per week daar naartoe ging. Ik ben op een gegeven moment maar 1x in de week gegaan, naar een goedkope maar prima supermarkt en eet niet iedere dag meer vlees, en echt ik was de eerste die altijd riep, dat kan niet in dit huishouden, past niet bij mij om dat te bedenken voor een hele week, maar dat kan dus wel, als je je er even toe zet. (was niet makkelijk, maar het kan echt en ik hou er veel geld door over) Ook ben ik de thermostaat een uurtje later aan gaan zetten en een uurtje eerder uit, merk ik niets van. Dat soort kleine dingen maken ook al een groot verschil, maar vooral het besef 'waar gaat het geld precies heen' vond ik al heel prettig, dat het niet in het niets 'verdwijnt' maar dat je weet waar naartoe en dat je daar zelf voor gekozen hebt. En dan kan je inderdaad je levensstijl nog wat aanpassen aan het nieuwe budget.
Mijn kinderen krijgen trouwens ook niet alles zomaar cadeau. Uiteraard wel de basis dingen, bij wijze van spreke een goedkoop telefoon abonnement, willen ze iets uitgebreiders dan betalen ze daar zelf maar aan bij.

koffie

koffie

05-09-2020 om 09:03

onvoorzien

Je geeft zo te lezen teveel uit aan leuke, maar niet strict noodzakelijke dingen.

Maak een budgetoverzicht, en neem daar ook een post onvoorzien in op. September is vanwege school een dure maand. Zorg dus dat je de rest van het jaar daar voor spaart. Als je elke maand 100 euro voor schoolspullen opzij zet, heb je volgend jaar september 1200 beschikbaar.

En verder zul je keuzes kunnen maken. Als je het geld niet hebt voor nieuwe spullen in huis, kleding etc, dan moet je het niet uitgeven. Of als je niet genoeg voor nieuw hebt, kijk naar tweedekans of kringloop.

bezuinigen, een tandje minder en zo

Even op een rijtje (n.a.v. #7):

Je komt geld tekort dus je geeft meer uit dan je hebt. Dat betekent dat er bezuinigd moet worden, hoe akelig dat ook is. Niemand wil luxe inleveren, maar je moet toch wat.

"Vast lasten = hypotheek, gemeentelijke lasten, ziektekostenverzekering, huishoudelijke hulp (ja, ik weet het... hoeft niet), ziggo, telefoon, verzekeringen, contributies (1 sport pp), mobiele telefoons, kleed/zakgeld, etc. Daar is ook weinig in veranderd."

Kan de Ziggo niet vervangen worden door een goedkopere provider? Idem dito voor de telefoonprovider. Ik ben erg tevreden met Hollandsnieuwe.
Verzekeringen tegen het licht houden: kan het niet goedkoper? Klaverblad i.p.v. Interpolis bijvoorbeeld? Ziektekostenverzekering: heb je een toppolis en zo ja, wat gebruik je daar nou allemaal van in de praktijk?

""Iets klopt er niet" Ik heb dus het idee dat we niet heel veel dingen anders doen, maar dat het leven zoveel duurder is geworden (met pubers). Die 800 euro verdwijnt als sneeuw voor de zon: sportspullen, schoolspullen, kapper, kadootjes, verjaardag thuis, tanken (2 x p.m.), fietsreparatie, sportbijdrage zus, schoolbijdrage daar, nieuwe bril/lenzen, kleine klusjes in huis kosten veel geld!. Vorige maand eigen risico en ... whoops! Deze maand: nieuwe sportspullen, gymschoenen, etc. ... whoops. Die maand erop, twee verjaardagen van kinderen die we vaak vieren met kadootjes, etentje, verjaardag thuis..."

Ook hier kijken: kan e.e.a. niet goedkoper? Schoolspullen bijvoorbeeld, waar haal je die, bij de dure boekhandel of de Action? Merkartikelen? Schriften (worden die in dit digitale tijdperk nog wel gebruikt?) worden niet bewaard tot het eind der tijden, dus daar kun je ook goedkope exemplaren voor halen. Wil het kind toch een merk, dan mag het kind het verschil zelf bijleggen van zakgeld of baantje.

Qua sportspullen zit je soms wel aan één merk vast, maar indien niet: downgrade naar een goedkopere klasse. Het is niet anders... Decathlon heeft uitstekend spul.

Nieuwe bril/lenzen: ga je naar een dure opticien of naar een goedkope keten? Ik heb een cilinder, maar slaag altijd uitstekend bij Pearle en SpecSavers en die hebben soms interessante acties zoals tweede bril gratis of verdubbelen van het bedrag dat wordt vergoed. Toevallig vorige week nog een eenvoudige multifocaal voor 180,= gekocht (met tijdloos montuur van een tientje, waarmee ik echt niet voor joker loop).

Kleine klusjes in huis: noodzakelijk of luxe?

Verjaardagen: kan ook zonder etentje.

Niet leuk, maar geen geld overhouden is ook niet leuk.

"(Het enige voordeel is dat ik dit jaar mijn vakantiegeld nog niet heb laten uitbetalen omdat we korter en minder ver op vakantie zijn geweest. In de maanden dat we helemaal niet hebben gespaard hebbben we wel dure kosten gehad: relatief goedkope vakantie, twee maanden huur studentenkamer plus borg (zoon nog geen stufi), inrichting kamer (tweedehands maar ook wel wat nieuwe dingen, 500 voor bij laptop)."

Ja, dat hakt er lelijk in. Komt het daardoor dat je momenteel niet uit komt?

#13

"En verder zul je keuzes kunnen maken. Als je het geld niet hebt voor nieuwe spullen in huis, kleding etc, dan moet je het niet uitgeven. Of als je niet genoeg voor nieuw hebt, kijk naar tweedekans of kringloop."

Helemaal mee eens. Het geldt voor elk inkomen: je kunt niet meer uitgeven dan je hebt. En luxe dingetjes zoals etentjes of woonaccessoires vallen dan vaak als eerste af. Kijk wat strikt noodzakelijk is, bijv. buitenboel schilderen, en wat nog wel even kan wachten, zoals een nieuw kleurtje op de muren binnen.

In mijn vorige bericht vergat ik nog de thuiskapper te noemen.

Triva

Triva

05-09-2020 om 10:59

Kasboek

Er helpt echt maar een ding: bijhouden waar je geld heen gaat. Ik kan idd prima met Excel en gewoon afronden op de euro of zelfs 5 euro.

Wij houden de volgende posten bij: de boodschappen, kleding, auto/scooter, vakantie, vaste lasten, overige en inkomsten.

Simpele eerste stap, niet uit eten met die verjaardagen maar iets thuis laten bezorgen

Sara

Sara

05-09-2020 om 12:13

Schema

Een klassieker hier op het forum is het schema van Claudia. Ik weet dat ik wist dat september een dure maand is, maar februari bleek dat ook te zijn.

@Emma

@Emma

05-09-2020 om 12:22

Nog een tip

Naast het nauwgezet bijhouden van je uitgaven, één keer per week boodschappen doen etc. maak ik er een sport van om drie dagen per week helemaal geen geld uit te geven. Soms lukt het, meestal worden het er twee.

boodschappenkeuzes maken (algemeen verhaal)

Algemeen gesproken: veel luxe dingen worden als te vanzelfsprekend gezien. Merkproducten, een goede wijn met een kaasje om de avond af te sluiten, biologisch vlees omdat dat beter is etcetera. Men vindt het gewoon, men vindt dat men het verdiend heeft, men er recht op heeft. Maar als deze leefstijl er voor zorgt dat je financieel steeds krapper komt te zitten, zul je toch een aantal knopen moeten doorhakken en na moeten denken of "ik heb er recht op, ik heb het verdiend" ten koste moet gaan van je draagkracht. En of er überhaupt wel zoiets bestaat als "ik heb recht op die luxe, ik heb het verdiend"

Een (algemene) tip voor boodschappen doen:
* zijn al die snoepjes, koekjes en andere lekkere dingetjes vandaag echt nodig?
* vlees is ook echt niet elke dag nodig. Verdiep je eens in vegetarisch koken, ook als je niet vegetarisch bent. Ik ben mede hierom flexitariër geworden en het viel me niet tegen.
* eet naar de seizoenen.
* installeer Too Good To Go op je mobiel. Het is een verrassing wat je krijgt, maar ik heb voor 4,99 van heel wat lekkers mogen genieten dat alles bij elkaar veel meer waard was dan die 4,99. Het is wel op datum, maar met een gezin krijg je het wel op, groente blijft meestal nog wel een dag goed en vlees en vis kan de vriezer in.
* in het verlengde hiervan: veel winkels (o.a. Lidl en Jumbo) hebben hun "bijna op datum"-producten stevig afgeprijsd in de winkel.
* een klassiek advies: shop nooit met een lege maag.
* pas op voor lokkertjes bij de kassa (in vaktermen noemen ze dat niet voor niks het impulsschap).

Elke bezuinigde euro is er één, en als je nu ook nog eens letterlijk alles opschrijft wat je koopt kun je bij jezelf nagaan waar je eventueel nog verder op kunt bezuinigen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je al het leuks en lekkers uit je leven moet schrappen. Integendeel, ruim er liever één speciaal moment voor in eens in de zoveel tijd en ga er dan echt voor zitten.

Ik ben toch echt geen spartaans levende heilige Ik kan bijvoorbeeld enorm genieten van een kwaliteitsbroodje met vers gesneden rosbief of fricadeau of een goed glas witte wijn. Maar ik weet heel goed dat het niet elke dag, en ook niet altijd elke week, feest kan zijn

Lou

Lou

05-09-2020 om 13:50

Sneeuw voor de zon?

"Die 800 euro verdwijnt als sneeuw voor de zon: sportspullen, schoolspullen, kapper, kadootjes, verjaardag thuis, tanken (2 x p.m.), fietsreparatie, sportbijdrage zus, schoolbijdrage daar, nieuwe bril/lenzen, kleine klusjes in huis kosten veel geld!. Vorige maand eigen risico en ... whoops! Deze maand: nieuwe sportspullen, gymschoenen, etc. ... whoops. Die maand erop, twee verjaardagen van kinderen die we vaak vieren met kadootjes, etentje, verjaardag thuis..."

Die 800 euro van jou gaan dus niet op aan boodschappen maar aan verjaardagen, lenzen, sportspullen en benzine: allemaal vaste lasten.

Vaste lasten zijn niet alleen zaken die elke maand terug komen maar ook die elk jaar terugkomen. Maak een overzicht per jaar, reken uit wat je per maand nodig hebt en kijk wat je dáárna nog over hebt voor boodschappen. Dan geef je ook niet meer uit dan dat per maand, en zo heb je altijd "gespaard" op je betaalrekening voor de jaarlijks terugkerende kosten.

Hoeveel houd je dan over per maand voor de boodschappen en andere niet-vaste lasten? Als je dat weet, weet je ook of je dat redt of dat je op dat gebied heel veel moet bezuinigen. Dit lijkt me een structurelere weg dan zo maar hapsnap hier en daar wat goedkopere spullen kopen.

Merel

Merel

05-09-2020 om 14:06

Lou heeft gelijk

Inderdaad is het natuurlijk het meest lucratief om die vaste lasten aan te pakken, kunnen verzekeringen anders ingekocht worden? Kunnen er abonnementen weg, dat soort dingen schelen structureel iedere maand.
Als je dat afgerond hebt dan is er wel degelijk wat te bezuinigen op de rest, vooral wat Rosie ook al schrijft. Ik ging alleen op dinsdag naar de supermarkt en daarna niet meer; geen winkel in na die dinsdag. Dat scheelt echt geld gewoon niets kopen, vaak heb je het niet eens nodig. Een soort challenge, alleen nog je boodschappen doen en verder niet meer in het winkelcentrum komen. Dan kom je er achter dat je best wat langer kan doen met je shampoo, dat je ook die shampoo opmaakt die je een keertje gekregen had maar nooit opmaakt. Dat je in de voorraadkast nog voldoende spullen hebt staan om een paar maaltijden te maken, én (dat deed ik sowieso al niet) maar sinds mijn bezuinigingen doe ik nooit meer restjes weg. (soms lagen ze maanden in de vriezer en wilde niemand het meer) nu kook ik veel afgepaster of zorg dat het z.s.m toch gebruikt wordt, als lunchhapje of verwerkt in een andere maaltijd.

Hangkous

Hangkous

05-09-2020 om 14:42

Vooraf budgetteren

Als bij ons het salaris gestort is dan wordt het geld via automatische overboekingen over de diverse rekeningen verdeeld. We sparen voor onszelf, we sparen voor de kinderen, iedereen krijgt een bedrag voor zak en kleedgeld, de vaste lasten worden betaald en wat overblijft is voor onderhoud huis en de boodschappen.
Ik kan iedere week voor € 160 boodschappen doen en de sport is om dat voor minder te doen.
Tot corona begon en we overal moesten pinnen nam ik contant dat bedrag op en meestal redde ik dat precies, regelmatig bleef er een €10 over en dan vulde ik op de dag dat ik altijd pinde dat bedrag weer aan tot €160.

Bonnetjes sparen kan helpen om inzicht te krijgen, zo is die 160 bij ons ook tot stand gekomen.
Hier trouwens 2 volwassenen en 2 pubers in huis. Een van bijna 18 en een van 15, momenteel allebei zonder bijbaan wegens corona maar dat komt wel weer. Hun verdiende geld is voor rijlessen en zo. Kleding en sport betalen wij.

ElenaH

ElenaH

05-09-2020 om 19:01

Vegetarisch

'vlees is ook echt niet elke dag nodig. Verdiep je eens in vegetarisch koken, ook als je niet vegetarisch bent. Ik ben mede hierom flexitariër geworden en het viel me niet tegen.'

Goed vegetarisch eten is niet persé goedkoper dan vlees.

Triva

Triva

06-09-2020 om 09:32

Elenah

Je hoéft niet goéd vegetarisch te eten als je flexitariër bent. Je krijgt dan namelijk op andere dagen voldoende voedingsstoffen binnen. En dan is het dus wél goedkoper.

Hangkous

Hangkous

06-09-2020 om 09:49

En dagje zonder vlees

Dat doen wij ook regelmatig, zeker 1 keer in de week soms 2 keer. Om dat nou meteen flexitariër te noemen geeft wel veel lading aan het geheel.
Bovendien gaat het dan alleen om het avondeten. Ik haal vleeswaren en die gaan gewoon op brood op de vleesloze dag. Iedereen smeert zelf zijn lunch die meegaat naar school en werk.
In die vleesloze maaltijd doe ik ook niet ingewikkeld om die voedingsstoffen precies te vervangen. Op zaterdag een hartige taart met kaas, ei en veel groenten is prima te doen.

Hangkous

"Dat doen wij ook regelmatig, zeker 1 keer in de week soms 2 keer. Om dat nou meteen flexitariër te noemen geeft wel veel lading aan het geheel."

Klopt, maar het klinkt wel leuk 😁

Hangkous

Hangkous

06-09-2020 om 12:55

Klopt ja

====Klopt, maar het klinkt wel leuk 😁=====

Als het in mijn voordeel is gebruik ik hem ook wel hoor. Financieel red ik het niet meer om al mijn vlees bij de ambachtelijke slager te kopen. De kipfilet en meeste vleeswaren koop ik nu bij de supermarkt, omdat we toch geen verschil proeven.
De slager denkt dus dat we veel minder vlees eten dan we nu doen. Na een geanimeerd gesprekje daarover heb ik de kreet flexitariër ook in de mond genomen. 😔😉

zebra

zebra

06-09-2020 om 13:05

alles bijhouden

wat je uitgeeft dus bonnetjes bewaren. Nu is dit sowieso wel een duurdere periode als de scholen weer beginnen en er daardoor spullen aangeschaft moeten worden. Ook de contributies voor de sporten komen er dan bij. En dan natuurlijk de lasten die echt elke maand terug komen.
Hoe kan het dat je zoon geen recht heeft op studiefinanciering? Ik weet er zelf niet heel veel vanaf namelijk.
Wat boodschappen doen betreft, ik weet niet of dit bij jullie online kan? Hoe minder vaak je in de winkel komt, des te minder geef je dan ook uit. Of wat creatiever worden met koken dus groenten van het seizoen de ene dag koken en de rest de andere dag op een andere manier verwerken.
Ipv uit eten, iets afhalen of laten bezorgen, is dan toch goedkoper want iets te drinken erbij hoef je dan niet te kopen.
En de kinderen sommige dingen zelf laten betalen van zakgeld of bijbaan zoals abonnement mobieltje?

Kaas, ei, noten, peulvruchten

Je kan supervoordeling vegetarisch koken zonder dat je inlevert aan voedingsstoffen. Chili sin carne is door de peulvruchten een volwaardige maaltijd, lasagne met wat extra kaas in plaats van gehakt ook, nasi met roerei in plaats van kip idem.

Wij redden het altijd met zo'n 130 euro per week aan boodschappen voor zes personen (vier pubers). Lidl, markt, AH. Denk dat het gezin van 5 van to best 150 euro per maand op boodschappen zou kunnen besparen.

skik

Hangkous

Hangkous

06-09-2020 om 14:15

Voeding/boodschappen kan altijd goedkoper

Vraag is alleen of iemand dat wil. Ik pak huismerk waar dat kan, A-merk als ik dat lekkerder vind of de verpakking qua hoeveelheid beter past bij wat ik ga maken.
Pasta bijvoorbeeld, dat vinden wij van Grand Italia echt lekkerder dan van huismerk maar als de hand op de knip moet dan kunnen we daar wat op besparen.

Ik heb ook heel goed prijzen in mijn hoofd, en let goed op aanbiedingen. Bij 2 zakken pasta voor 1,5 keer de prijs neem ik altijd de aanbieding mee. Net als bij wasmiddel of andere duurdere producten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-09-2020 om 15:05

Pumps

Wat vind je van de reacties? Kun je er iets mee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.