Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoe lang meebewegen en aanpassen

Sinds het vertrek van een collega ben ik de enige op onze kantoorafdeling die 40 uur werkt, waarbij 36 uur fulltime is. Alle andere collega's werken 4*9 of nog minder. Voordeel voor mij is dat ik hiermee 5 weken ATV opbouw. Met de vakantiedagen erbij kom ik uit op 10 weken verlof.

Meestal neem ik 4 weken zomervakantie op en de rest neem ik als losse dagen op. Dat ging jaren goed, kon snipperdagen opnemen wanneer het mij uitkwam. De laatste tijd wordt het steeds lastiger:

- maandag is kantoordag, aanwezigheid wordt toch wel erg op prijs gesteld
- dinsdag en donderdag zijn overlegdagen
- woensdag ben ik de enige die werkt
- vrijdag heb ik werkzaamheden die ik niet binnen ons team kan overdragen. Als ik er een vrijdag niet ben moet ik dat weken van te voren melden zodat er vervanging kan worden geregeld.

Nu kwam ook het verzoek langs om voor de komende drie maanden aan te geven wanneer ik snipperdagen denk op te nemen.

Voor mijn gevoel ben ik alle flexibiliteit aan het kwijt raken maar vind het ook lastig om te bepalen in hoeverre een werkgever met een "sloot aan verlofuren" rekening moet houden. 


maar ben jij nu niet het probleem van jouw werkgever aan het oplossen?
Is dat jouw verantwoordelijkheid?
Ben je eigenaar, directeur of zzp-er?

Maandag is kantoordag, als je die dag werkt, heb je een verlofdag dan ben je er dus niet. Maar het zegt niet dat je op maandagen geen verlof mag nemen.
Dinsdag en donderdag zijn overlegdsagen, nogmaals, het zegt niet dat je geen verlof mag nemen alleen dat dan de meeste mensen werken. 

Woensdag ben je de enige die werkt, dat is een uitdaging om op te lossen door je werkgever, jij kunt gewoon aangeven dat je dan een vrije dag nodig hebt.

En ook voor die vrijdagen is je werkgever verantwoordelijk. Die heeft het lekker makkelijk als jij al die gaten steeds maar dicht loopt.

Het klinkt ook niet alsof jullie een team zijn dat voor elkaar klaar staat. Dus ook aan de teambaas zal je werkgever moeten werken.

Als je vakantie hebt, moeten ze het ook zonder jou doen dus moet dat ook mogelijk zijn op andere momenten, lijkt me.

corrybnn

corrybnn

15-06-2024 om 12:18 Topicstarter

Mijn ervaring is dat vakantie anders wordt gezien. Dat staat al langer vast. Een losse dag lijkt een soort privilege te zijn (geworden) terwijl het voor de parttimers niet meer dan logisch is dat ze op ##dag niet werken. 

corrybnn

corrybnn

15-06-2024 om 12:22 Topicstarter

Ysenda schreef op 15-06-2024 om 11:05:

maar ben jij nu niet het probleem van jouw werkgever aan het oplossen?
Is dat jouw verantwoordelijkheid?
Ben je eigenaar, directeur of zzp-er?

Maandag is kantoordag, als je die dag werkt, heb je een verlofdag dan ben je er dus niet. Maar het zegt niet dat je op maandagen geen verlof mag nemen.
Dinsdag en donderdag zijn overlegdsagen, nogmaals, het zegt niet dat je geen verlof mag nemen alleen dat dan de meeste mensen werken.

Woensdag ben je de enige die werkt, dat is een uitdaging om op te lossen door je werkgever, jij kunt gewoon aangeven dat je dan een vrije dag nodig hebt.

En ook voor die vrijdagen is je werkgever verantwoordelijk. Die heeft het lekker makkelijk als jij al die gaten steeds maar dicht loopt.

Het klinkt ook niet alsof jullie een team zijn dat voor elkaar klaar staat. Dus ook aan de teambaas zal je werkgever moeten werken.

Mijn werkgever wil dat ik nu reeds aangeef wanneer ik de komende drie maanden snipperdagen wil gaan opnemen. Waarom: dan kan ik worden ingeroosterd om gaten op een andere afdeling in te vullen. Daarmee is mijn flexibiliteit om spontaan een dag op te nemen compleet weg. 

Tijd voor een goed gesprek. De huidige regeling is voor jou niet meer prettig. Ik zou aangeven dat je best vooraf wil aangeven wanneer je vrij wil maar dat je dan geen rekening moet hoeven houden met “we willen dat iedereen werkt” en “dan is het vergaderdag”. Ook het oplossen van bezettingsproblemen is niet jouw taak. 
Dat je niet zomaar een vrije dag kan opnemen geldt voor zoveel sectoren. Zoals het onderwijs, waar ik werk.
Je kunt ook aangeven dat jij ook liever naar 36 uur op 4 dagen gaat als je niet voldoende baat meer hebt bij de regeling zoals hij nu is.

corrybnn schreef op 15-06-2024 om 12:18:

Mijn ervaring is dat vakantie anders wordt gezien. Dat staat al langer vast. Een losse dag lijkt een soort privilege te zijn (geworden) terwijl het voor de parttimers niet meer dan logisch is dat ze op ##dag niet werken.

Nou, ik heb ook altijd behoorlijk moeten knokken om op mijn parttime dag niet naar allerlei vergaderingen te hoeven komen. Overigens was dat een grote irritatie die ik direct heb aangepakt toen ik zelf afdelingsleider werd. Wie niet werkt op een bepaalde dag hoeft niet te komen. Ook niet af te melden, één van de eerste dingen die ik aan het begin van een nieuw schooljaar doe is een overzicht maken van vrije dagen. 

corrybnn

corrybnn

15-06-2024 om 12:50 Topicstarter

AlisonH schreef op 15-06-2024 om 12:40:


Dat je niet zomaar een vrije dag kan opnemen geldt voor zoveel sectoren. Zoals het onderwijs, waar ik werk.
Je kunt ook aangeven dat jij ook liever naar 36 uur op 4 dagen gaat als je niet voldoende baat meer hebt bij de regeling zoals hij nu is.

Terug naar 36 uur is meteen 5 weken aan ATV inleveren. Dat je niet in elke sector redelijk spontaan een vrije dag kunt opnemen begrijp ik maar speelt bij mij niet. 

corrybnn schreef op 15-06-2024 om 12:18:

Een losse dag lijkt een soort privilege te zijn (geworden) terwijl het voor de parttimers niet meer dan logisch is dat ze op ##dag niet werken.

Dit is een mooie zin om terug te koppelen naar de leidinggevende. Geef aan dat het vroeger allemaal prima geregeld was, maar nu er steeds meer mensen parttime werken het lijkt of jij daar nu voor 'gestraft' wordt. 

Jouw werk kan dus niet een dagje blijven liggen, daar moet altijd een vervanger voor geregeld worden? 


corrybnn

corrybnn

15-06-2024 om 13:10 Topicstarter

1968 schreef op 15-06-2024 om 13:02:

[..]

Dit is een mooie zin om terug te koppelen naar de leidinggevende. Geef aan dat het vroeger allemaal prima geregeld was, maar nu er steeds meer mensen parttime werken het lijkt of jij daar nu voor 'gestraft' wordt.

Jouw werk kan dus niet een dagje blijven liggen, daar moet altijd een vervanger voor geregeld worden?


Op vrijdag moet er vervanging zijn en dat kan niet binnen het team geregeld worden. Kom ik op maandag niet dan ben ik niet collegiaal en ontstaat er een discussie of de andere collega's dan wel naar kantoor moeten komen. Woensdag staat de afdeling leeg als ik er niet ben. Blijft de dinsdag en donderdag over, wat ik niet fijne dagen vind om verlof op te nemen. 

En er is een soort vanzelfsprekendheid ontstaan dat ik week-in-week-uit 5 dagen werk. Ook ik heb wel eens behoefte aan een dag verlof om de batterij weer op te laden en dat kan ik niet weken van tevoren plannen.  

corrybnn schreef op 15-06-2024 om 12:50:

[..]

Terug naar 36 uur is meteen 5 weken aan ATV inleveren. Dat je niet in elke sector redelijk spontaan een vrije dag kunt opnemen begrijp ik maar speelt bij mij niet.

Snap ik. 5 weken is ook wel veel. Ik weet niet genoeg van arbeidsrecht om te kunnen zeggen of dit redelijk is vanuit de werkgever. Een gesprek is altijd de eerste stap maar je zou ook eens advies kunnen vragen bij bijvoorbeeld de vakbond? De manier waarop ze jou alle gaten willen laten dichtlopen is niet erg netjes. 

corrybnn schreef op 15-06-2024 om 12:50:

[..]

Terug naar 36 uur is meteen 5 weken aan ATV inleveren. Dat je niet in elke sector redelijk spontaan een vrije dag kunt opnemen begrijp ik maar speelt bij mij niet.

Ja klopt, maar wat levert die ATV je nu op?

Ik zou voor 4*9 gaan en dan maken ze maar een kantoordag van de woensdag. Het klinkt een beetje alsof er met twee maten gemeten wordt op jouw werk.

corrybnn

corrybnn

15-06-2024 om 14:13 Topicstarter

AlisonH schreef op 15-06-2024 om 12:40:

Ook het oplossen van bezettingsproblemen is niet jouw taak.

Dat ligt dus nu wel voor. Op een andere afdeling komen ze handjes tekort en dat moet door ons team worden opgelost. Dan nog het liefst door één persoon en aangezien ik toch de enige fulltimer ben wordt er naar mij gekeken. 

Het idee is dan om voor de komende drie maanden een planning te maken en die staat dan vast.  

corrybnn

corrybnn

15-06-2024 om 14:14 Topicstarter

GinnyTwijfelvuur schreef op 15-06-2024 om 14:11:

[..]

Ja klopt, maar wat levert die ATV je nu op?

Ik zou voor 4*9 gaan en dan maken ze maar een kantoordag van de woensdag. Het klinkt een beetje alsof er met twee maten gemeten wordt op jouw werk.

Ik heb bewust, ook in verband met reistijd, voor 8 uur per dag gekozen. 

Op welke dagen zou je het liefst een spontane dag vrij willen nemen?
Als het goed is maandag en woensdag. klopt dat? 

Wat je kan doen is alvast een voorstel maken hoe je eea kan regelen als je er niet bent. 
Als je de maandag er niet bent: vrijdagmiddag zorgen voor een update naat je team/manager en eea dinsdag weer oppakken.
Woensdag: idem. 

Verder is het argument 'kantoordag' geen argument om niet vrij te mogen nemen. En is het voor de rest van de colleg's ook geen excuus om dan ook niet naar kantoor te komen.
Als dat gebeurt is dat een taak voor je manager om dat aan te pakken. 

Daarnaast lees ik ook dat je manager graag van te voren wil weten welke dagen jij opneemt zodat ze daar met de rest van de bezetting rekening mee kan houden. 
Zwart wit gezien is dat niet jouw probleem, maar meedenken wordt wel gewaardeerd.
Zou je bijvoorbeeld 3 dagen alvast van te voren kunnen bespreken? Dus de helft oid van wat je denkt vrij te nemen? Dan kanje de rest spontaan/lastminute opnemen. 

corrybnn schreef op 15-06-2024 om 13:10:

[..]

Op vrijdag moet er vervanging zijn en dat kan niet binnen het team geregeld worden. Kom ik op maandag niet dan ben ik niet collegiaal en ontstaat er een discussie of de andere collega's dan wel naar kantoor moeten komen. Woensdag staat de afdeling leeg als ik er niet ben. Blijft de dinsdag en donderdag over, wat ik niet fijne dagen vind om verlof op te nemen.

En er is een soort vanzelfsprekendheid ontstaan dat ik week-in-week-uit 5 dagen werk. Ook ik heb wel eens behoefte aan een dag verlof om de batterij weer op te laden en dat kan ik niet weken van tevoren plannen.

Wat is het probleem met een leegstaande afdeling? Moeten jullie een stel diamanten bewaken oid?

Bij mijn werk kun je woensdag ook een kanon afschieten. Mensen hebben of verlof, of werken thuis. Gaat prima allemaal. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.