Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Hoe lang meebewegen en aanpassen


corrybnn

corrybnn

15-06-2024 om 14:33 Topicstarter

Stormvogel schreef op 15-06-2024 om 14:25:

Op welke dagen zou je het liefst een spontane dag vrij willen nemen?
Als het goed is maandag en woensdag. klopt dat?

Wat je kan doen is alvast een voorstel maken hoe je eea kan regelen als je er niet bent.
Als je de maandag er niet bent: vrijdagmiddag zorgen voor een update naat je team/manager en eea dinsdag weer oppakken.
Woensdag: idem.

Verder is het argument 'kantoordag' geen argument om niet vrij te mogen nemen. En is het voor de rest van de colleg's ook geen excuus om dan ook niet naar kantoor te komen.
Als dat gebeurt is dat een taak voor je manager om dat aan te pakken.

Daarnaast lees ik ook dat je manager graag van te voren wil weten welke dagen jij opneemt zodat ze daar met de rest van de bezetting rekening mee kan houden.
Zwart wit gezien is dat niet jouw probleem, maar meedenken wordt wel gewaardeerd.
Zou je bijvoorbeeld 3 dagen alvast van te voren kunnen bespreken? Dus de helft oid van wat je denkt vrij te nemen? Dan kanje de rest spontaan/lastminute opnemen.

Inderdaad de maandag. Qua bezetting gaat het er nu om voor de komende drie maanden je verlof op te geven. Ben je er, dan kan je worden ingezet op een andere afdeling en die rekenen dan op je komst. 

En moeten ze op die andere afdelingen dan ook 3 maanden van te voren hun vrije dagen doorgeven?

corrybnn

corrybnn

15-06-2024 om 16:15 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 15-06-2024 om 14:36:

En moeten ze op die andere afdelingen dan ook 3 maanden van te voren hun vrije dagen doorgeven?

Geen idee. 

Er zit nog een heleboel tussen "3 maanden vooruit opgeven" en "spontaan een dag vrij nemen". Namelijk 13 weken.

Ik snap wel dat een werkgever het niet fijn vindt als jij tientallen keren per jaar ineens besluit dat je vandaag of morgen niet komt. Want 6 weken aan verlof, dat zijn tientallen dagen.
Enerzijds laat de aard van jouw werk het kennelijk toe, maar je LG wil ook overleg kunnen inplannen of een leverantie inplannen zonder dat de leverancier voor een dichte deur staat.

Is er niet een tussenweg mogelijk? Iets tussen "morgen ben ik er niet" en "over drie maanden wil ik een verlofdag"?

Ik ben zelf overigens niet anders gewend dan dat ik verlof buiten de gewone vakanties minstens 4 maanden vantevoren moet opgeven, en dan moet er ook nog een vrij goeie reden voor zijn. Zomaar een dagje "morgen ff geen zin" is bij mij totaal uitgesloten. Dus  mijn referentiekader is ook een tikje anders.

Ginevra schreef op 15-06-2024 om 17:45:



Ik ben zelf overigens niet anders gewend dan dat ik verlof buiten de gewone vakanties minstens 4 maanden vantevoren moet opgeven, en dan moet er ook nog een vrij goeie reden voor zijn. Zomaar een dagje "morgen ff geen zin" is bij mij totaal uitgesloten. Dus mijn referentiekader is ook een tikje anders.

Waarom zou er een  reden moeten zijn voor een verlofdag? En wie bepaald of het een goede reden is?

Bij bijzonder verlof, ja, dat is verbonden aan specifieke gebeurtenissen. Maar de andere verlofuren? Dat bepaal je toch helemaal zelf als werknemer, je hoeft alleen te melden dar je verlof wil nier waarom, dat is privé. 

Bij onderwijs zit je ook met beperkingen maar bij gewone bedrijven?

Dat je het optijd door moet geven is ook wel gebruikelijk, maar 4 maanden van te voren buiten een ploegendienstrooster is best opmerkelijk. 

En wat zijn gewone vakanties? Dat wisselt ook van medewerker tot medewerker. 

Ik begrijp niet zo goed waarom het geen probleem is dat alle anderen niet op woensdag werken en jij die dag alleen bent en jij niet vrij kan nemen als veel anderen er wel zijn. Het is echt tijd om voor jezelf op te komen.
zou je niet 4 om 5 willen werken? De ene week neem je dan woensdag vrij 😜, dan kan het kantoor dicht blijven en hoeft er niet gestookt te worden. Win-win zou ik zeggen. 

Even omdenken: kun je je aangevraagde verlof nog annuleren? Dan kun je de komende 13 weken bv elke vrijdag en maandag verlof aanvragen en dat naar behoefte weer annuleren.

Ysenda schreef op 15-06-2024 om 17:53:

[..]

Waarom zou er een reden moeten zijn voor een verlofdag? En wie bepaald of het een goede reden is?


Onderwijs idd. Wij kunnen niet naar eigen keus verlof opnemen. Tenzij het is voor een congres of bijzondere aangelegenheid of zo, en dan moet er echt maanden vantevoren een roosteraanvraag gedaan worden. 
dus ik ben niet gewend aan de gedachte dat je zomaar naar hartelust snipperdagen kunt nemen wanneer het jou uitkomt.  Dat zal ongetwijfeld mijn blik wat kleuren. 

Waaromga je niet standaard 32 uur werken dan? Of inderdaad om de week een vaste vrije dag. 

Ik denk dat ik die ATV zou opnemen door steeds een vaste dag vrij te nemen zodat ze er rekening mee kunnen houden. En dit wel van tevoren aangeven uiteraard. 

Ginevra schreef op 15-06-2024 om 21:51:

[..]

Onderwijs idd. Wij kunnen niet naar eigen keus verlof opnemen. Tenzij het is voor een congres of bijzondere aangelegenheid of zo, en dan moet er echt maanden vantevoren een roosteraanvraag gedaan worden.
dus ik ben niet gewend aan de gedachte dat je zomaar naar hartelust snipperdagen kunt nemen wanneer het jou uitkomt. Dat zal ongetwijfeld mijn blik wat kleuren.

Dat is denk ik ook nog afhankelijk van je functie, een secretariaat medewerker kan prima wat schuiven ook bij onderwijs. 

Voor een docent is dat lastiger. En dan hangt het ook nog van het type onderwijs af of wellicht van de school want bij zoon is het niet ongebruikelijk dat docenten onderling wisselen en je dan een dag maar van 1 docent les hebt en de andere dan afwezig is. Weinig docenten die allemaal meerdere vakken geven. En dat weten de studenten in elk geval niet al maanden van te voren, 2 dagen er voor is al opmerkelijk vroeg. Docenten die te laat of niet op komen dagen is ook geen uitzondering. 

Voor mij hoort dat echt bij de arbeidsvoorwaarden dat ik vandaag kan bedenken dat ik morgen niet ga, natuurlijk wel afhankelijk van mijn afspraken die ik morgen heb. Of dat ik dinsdagmiddag toch maar naar huis ga. Zolang ik mijn afspraken maar houdt vind mijn baas het prima.

Tijdens jouw vakantie van 4 weken - hoe gaat het dan op de maandagen, de 'kantoordagen' - kom jij dan wel naar kantoor en ga je daar dan zitten nietsdoen  
Of de woensdagen? 

En waarom kan de andere invulling van die dagen wel in jouw 4weeksvakantie en niet als jij gewoon een woensdag vrij wilt?

Maar goed, flauwe vragen natuurlijk, van mijn kant. Maar ik heb aan de ene kant het gevoel dat jouw werkgever/leidinggevende wel heel veel regeldingen bij jou neerlegt. Aan de andere kant snap ik ook dat hij/zij graag tijdig weet wanneer er vervanging geregeld moet worden - maar dan zou ik ook verwachten dat hij/zij dat regelt (en dat het regelen van vervanging dus niet op jouw bordje terecht komt, zoals nu)

Het komt op mij over alsof jij verantwoordelijk bent voor van alles omdat je fulltime werkt en je andere collega's niet. Dat lijkt me meten met twee maten.
Ten eerste; maandag kantoordag kan prima zo zijn, maar dat is geen reden om op maandag geen vrij te mogen nemen. Als je vrij hebt, ben je er niet, daar is verlof voor. Net als wanneer de maandag voor een parttimer zijn/haar vrije dag is.
Een bepaalde dag geen vrij kunnen nemen lijkt me ook heel lastig voor onvoorziene situaties als een uitvaart of een bezoek aan een arts. 

Ik zou aan je leidinggevende aangeven; ik wil graag mijn verlofdagen opnemen, zeg maar wanneer dat kan. Mijn voorkeur gaat uit naar maandagen of woensdagen.

Daarnaast is het niet gezond dat alles zo afhankelijk is van één iemand. Mensen kunnen ook ziek worden, langdurig zelfs, of, God verhoede dat het gebeurt, overlijden.
Of ontslag nemen.

Je zou de helft van het aantal dagen alvast kunnen aanvragen, gewoon de dagen die jij graag wilt. 
Daarna kan de LG de planning maken en krijg jij die minimaal 4 weken van tevoren. Dan neem ik aan dat jij zelf kunt zien welke plotselinge vrije dagen je nog op kunt nemen.

Maar ik vermoed dat de LG jou ad hoc wil kunnen inzetten op een andere afdeling. 
Dan lijkt het me beter om meer dagen in te plannen, die je dan eventueel kunt annuleren als ze niet nodig zijn. 

 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.