Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

CDuurzaam

CDuurzaam

18-11-2012 om 15:31

Gezond voor portemonnee en milieu


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

21-11-2012 om 21:26

Computers

daar reageren de meesten niet op in dit draadje Houden jullie weleens bij hoeveel uur het ding aan staat?

Ik ga maar eens de krant lezen. Gewoon, die ouderwetse, die door de brievenbus is geschoven.

Inspirerend, dit draadje. Alle beetjes helpen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-11-2012 om 22:39

Computers

Oh ja, ik geef grif toe dat zowel de computer van mij en die van zoon grote stroomslurpers zijn omdat die bijna altijd aanstaan als we thuis zijn; voor mij voor werk & hobby en voor zoon voor school & plezier. Vandaar dat ik ook zoveel mogelijk op andere stroomslurpers bespaar

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2012 om 00:27

Lang leve heteluchtverwarming

AMK: In de badkamer en het toilet is geen ruimte voor een radiator. Mijn badkamer is op zijn breedst 95cm en 1,40m diep. Muur tot muur gemeten.
Wij hebben nergens radiatoren omdat we heteluchtverwarming hebben. Er zijn vast nadelen te noemen, maar qua ruimtewinst vind ik het ideaal. Dus in de badkamer, 1.20 breed geloof ik, hoef ik geen ruimte vrij te laten in verband met de verwarming. Ik ben blij dat we de badkamer kunnen verwarmen. Dat de wc niet verwarmd is vind ik dan weer vrij gewoon. Ik ken maar weinig mensen die cv in de wc hebben.
Tot zover deze weinig toevoegende bijdrage

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2012 om 01:18

Josephine

Het kan zijn dat je het in een ander draadje wel eens hebt laten vallen, maar hoe vervoer jij je naar en tussen winkels?
Bij lokale, niet aangesloten bij grote ketens, winkels inkopen vind ik een sympathiek idee, maar ik constateer dat mijn idealisme het bij mijn portemonnee-inhoud en praktische/luie karakter aflegt. Ik heb het er met mijn man wel eens over en we komen dan tot de conclusie dat wij in theorie best bij 'ambachtelijke' winkels zouden willen kopen, of bij een hier geboren en/of getogen witgoedleverancier, maar dat is in financieel opzicht niet slim voor ons. En bakkerszaken en groenteboeren hebben zich al een hele tijd teruggetrokken uit onze wijk. Door de supermarkten uiteraard. En dat vind ik jammer. Maar ik wring mezelf nu niet in allerlei bochten om de nog wel bestaande winkels verderop in de stad te steunen door daar boodschappen te doen. Wie weet kunnen we ons ooit nog eens een appartementje in de binnenstad veroorloven. En hopelijk zullen de slager, bakker, kaaswinkel enz. in de binnenstad het tot die tijd vol hebben weten te houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2012 om 01:22

Tonny

Mede door dit draadje heb ik juist bedacht dat we de krant maar op moeten zeggen. Ik kom vaak niet veel verder dan de eerste pagina en de overlijdensberichten en dat lijkt bij de rest van het gezin ook zo te gaan. Wel kijk ik als de wekker is gegaan altijd even op teletekst welk nieuws er tijdens mijn nachtrust bij is gekomen. Dat is actueler dan de krant.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2012 om 01:29

De computer

Als wij thuis zijn staat de computer eigenlijk altijd aan. Letterlijk van 's morgens vroeg (man is ochtendmens) tot 's nachts (ik ben nachtmens). Ook als ik boodschappen doe, zet ik de computer meestal niet uit voor dat uurtje. Maar daarnaast bewaak ik wel de thermostaat en de verlichting zo her en der in huis. Als het aan de andere gezinsleden lag, zou overal het licht aan blijven en de verwarming op 25 graden staan. Ik vind dat niet de bedoeling.

Adama

Adama

22-11-2012 om 03:32

Kaaskopje: boodschappen

Kaaskopje, ik heet dan wel geen Josephine, maar ik heb wel een antwoord op je vraag

Ik koop zo min mogelijk bij gewone supermarkten, omdat ik de winkels vervelend vind en het aanbod onaantrekkelijk. Ik woon in een grote stad, dat scheelt natuurlijk. Vervoer doe ik vrijwel altijd op fiets of bakfiets, heel soms lopend (alleen dichtbij voor een kleine boodschap, ik hou niet van gesjouw).

Een tip waar je misschien wat aan hebt: ik bezoek vaak bijzondere winkels in een buurt waar ik toch moet zijn, of onderweg. Bijv. in de buurt van mijn werk is een bijzondere bakker, in de lunchpauze loop ik daar langs en koop een paar broden die ik thuis in de diepvries doe.

Ik ga zo min mogelijk speciaal er op uit om boodschappen te doen en doe boodschappen zoveel mogelijk onderweg (of het nou grote of kleine winkels zijn). Ik heb geen auto, heb een hekel aan ov en doe dus alles op de fiets. Dat kan in een stad.

Op mooie dagen fietsen we in het weekend wel eens naar de polder buiten de stad om daar een boerderijwinkel of landwinkel te bezoeken. Zo combineren we een gezonde fietstocht naar de natuur met het doen van lekkere weekendboodschappen en gezelligheid. Ik kunt daar dan ook wat eten en drinken. En direct van de boerderij is betere kwaliteit en vaak ook nog goedkoper dan uit de winkel (voor vergelijkbare kwaliteit, zo'n boerderij verkoopt geen plofkip).

Mijn gewone fiets heeft een voordrager met krat en een XL-bagagedrager met vaste XL-fietstassen. Ook is het handig om van die slappe koeltassen mee te nemen. Ik weet niet of dat echt helpt om het onderweg goed koel te houden hoor, maar het idee is fijn. De Hema verkoopt ook koel-fietstassen. Niet alleen handig voor boodschappen maar ook voor picknick natuurlijk.

Ja en natuurlijk kopen we ook wel eens bij de AH vlakbij, als we geen tijd hebben maar wel dringend e.e.a. nodig.

P

P

22-11-2012 om 07:42

Kaaskopje

Wat betaal je eigenlijk voor die krant?

Grappig dat je uberhaupt nog een krant hebt, je gaat toch met de trein, je kunt toch gratis kranten lezen?

Tonny

Tonny

22-11-2012 om 08:33

Achtergronden, reportages, commentaren

Die lees je niet op teletekst en ook nawelijks in de gratis kranten in het OV. Vandaar dus de krant, vooral de weekendeditie.

De computer niet uit als je boodschappen gaat doen ? Hoezo niet ? Ik probeer er nu op te letten, de hele dag de pc aan is ook maar een gewoonte en dat is best af te leren.

Hergebruik

de ruilhandel hier in de straat is gestegen (of ik merk het nu pas), kinderkleding, speelgoed etc. En marktplaats.

En zodra het weer voorjaar is moet je wat zakjes pluksla en rucola zaadjes kopen, dat kost bijna niets en je hebt een half jaar gratis lekkere verse sla. De slechtere blaadjes krijgt de cavia, de rest eten we zelf op. Ik heb daar een stukje tuin voor ingenomen (klein strookje) maar het kan ook prima in een paar potten. Verder wat kruiden, idem qua bezuiniging. Het smaakt trouwens ook lekkerder !

En we hebben 3 peren en 2 appelbomen in de tuin, de perenoogst is dit jaar mislukt (vorst) en de appels waren niet te eten (duurt een aantal jaar) maar dat schijnt volgend jaar beter te worden. Ik heb ook een kersenboompje gekocht, ben benieuwd wat die gaat doen volgend jaar. In ieder geval is het idee dat we ons eigen fruit kweken komende jaren.

Ik wou ook 2 kippen maar dat levert viezigheid op en ook kosten, dus eigen kippen is niet heel erg milieuvriendelijk en goedkoop.

Primavera

Primavera

22-11-2012 om 15:33

Slaap en sluimerstand op computer en valse voedsel romantiek

Mensen die de computer de hele dag aan hebben staan omdat ze vaak, maar relatief kort erachter zitten kunnen een hoop stroom besparen door de instellingen van slaap- en sluimerstand te veranderen. Als je insteld dat het scherm nbij inactiviteit snel donker wordt of zelfs uitgaat, en een kortere tijd instelt voor slaap en sluimertijd valt daar al behoorlijk wat te winnen.
Vegetarisch eten en/of biologisch voedselis trouwens vaak helemaal niet beter voor het milieu. Het is goed voor een romantisch persoonlijke feel-good gevoel, maar plofkip is over het algemeen beter voor het milieu (wellicht wel minder voor de kip). Brandpunt van afgelopen september had een leuke aflevering over valse voedselromantiek. Zie http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/seizoen_2012/afleveringen/30-09-2012/fragmenten/plofkip_en_megastallen_zijn_wellicht_nodig
Groeten Primavera

Primavera

We kennen je stokpaardjes maar vegetarisch eten is ceteris paribus natuurlijk wel goed voor het milieu. Pas als je aan alle uitgangspunten gaat morrelen en kleine hoeveelheden gunstig geproduceerd vlees combineert met optimaal gekozen groente van het seizoen, en je zet die combinatie af tegen het meest ongunstige groente en heel veel onduurzame zuivel en hompen en hompen kaas wordt dat anders.

Maar als je dieet X hebt en je laat vlees weg en vult de weggevallen voedingswaarde aan met fruit, groente en gevarieerde eiwitbronnen uit peulvruchten, noten en beperkt uit zuivel dan houdt jouw stelling geen stand.

amk

amk

22-11-2012 om 18:59

Bio is niet goed voor het mileu

in juli had Vrij Nederland een special over eten.
1 van de artikelen ging over de 5 mythen van biologisch eten.

http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Groene-sprookjes-5-mythen-over-biologisch-eten.htm

je boodschappen op de fiets doen heeft meer impact.

JansjeRommy

JansjeRommy

22-11-2012 om 20:40

Tasje

Wat echt scheelt, zo'n klein op te bergen tasje van dunne stof in je tas. Zodat je niet meer bezwijkt voor plastic.

Primavera

Primavera

23-11-2012 om 10:29

Laat mij nou mijn stokpaardje, rode beuk

Rode Beuk, laat mij nou mijn stokpaardje. Ik vind het juist belangrijk om informatie te geven dat oplossingen niet zo simplistisch zijn en die hoogleraar in Brandpunt, waar ik eerder een link van gaf, had die zelfde boodschap.
En ander stukje over haken en ogen aan milieubewust boodschappen kiezen is hier te vinden: http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/seizoen_2012/afleveringen/30-09-2012/fragmenten/plofkip_en_megastallen_zijn_wellicht_nodig/extras/wat_is_een_verantwoorde_maaltijd
Ik heb het juist over het vegetarisch eten als mode omdat het zo goed voor het milieu zou zijn. Mensen die af en toe bij een gewone aardappel-vlees-en-groente maaltijd bewust het vlees vervangen door een commerciële vleesvervanger en dan denken dat ze goed bezig zijn voor het milieu. Bovendien zullen sneller de maaltijden met een inferieur stukje vlees als plofkip of voorverpakte snitzel die al voor meer dan 40% uit plantaardig vulsel bestaat ipv vlees worden vervangen door iets vegetarisch als de maaltijden met het meer milieubelastende rundvlees.
Milieu is big business en ik erger me aan al die campagnes die door valse en onvolledige informatie daar een slaatje uit proberen te slaan. De boodschap zou moeten zijn eet minder vlees, maar vooral ook minder rundveeprodukten (vlees, maar ook zuivelprodukten).

Met ons westerse menu krijgen we al meer dan genoeg eiwitten binnen. Je kunt straffeloos een paar keer per week het vlees gewoon weglaten zonder dat je hoeft te vervangen door andere eiwitten. Omdat we dat niet gewend zijn zal dat voor het gevoel vaak wat kaal aandoen. Dat kun je omzeilen door af en toe voor gerechten te kiezen die gewoon van oorsprong al geen vlees bevatten zoal bijvoorbeeld een maaltijd soep als minestrone (graag zonder boullion maken). Of je kunt wel vlees gebruken, maar in kleine hoeveelheden als smaakmaker bijv. in ovengerechten of eenpansgerechten.
Een derde mogelijkheid is om zelf een deel van je vleesportie te vervangen door het te vermengen door vulling van plantaardige afkomst. Zo hebben wij gisteren tortillas gegeten, waarbij de ogenschijnlijke vleesvulling voor minstens de helft bestond uit gemalen bruine bonen en wat groentenrestjes. De bonen kwamen wel uit blik en dat is vast weer minder voor het milieu, maar de de helft van het rundvleesgehakt vervangen door een blikje bonen van 20 ct. is wel heel goed voor je portemonnee.
Groeten Primavera

Big bussiness

Hé Primavera, ieder heeft recht op zijn stokpaardjes en ik gun hem jou van harte hoor. Maar duurzamer leven gaat niet over big business, maar over small business en zelf maken, over zelf koken met basis ingrediënten in plaats van duur knutsel-eten. En vooral over minder kopen en hergebruiken.

Duurzaam

Duurzaam

23-11-2012 om 12:54

Jammer primavera

Als je wat beter had gelezen had je vernomen dat ik op de eerste dag een paprika-ui-tortilla-bonenschotel heb gegeten. Op alle andere vegadagen soep (pompoen en broccoli) en morgen meergranen pannenkoeken met eieren van de kippen die in onze tuin rondscharrelen met fruit.
Aanzienlijk minder vlees (ja, wel rundvlees omdat we geen varkensvlees mogen eten), geen vleesvervangers (nauwelijks duurzamer dan vlees en niet lekker) en weinig kaas (inderdaad ook niet heel erg duurzaam).

Verder zuiniger met energie; ik zou niet weten wat daar niet duurzaam aan is. En de auto (nog) vaker laten staan.

Mijn duurzame daad van vandaag. Ik heb de sinterklaascadeaus op de fiets gehaald. En dat was best een opgave. Spullen niet bij de kringloop gehaald. Tja, iemand moet de economie duurzaam draaiend houden. Net zoals vorig jaar 5 cadeaus per kind en een paar cadeaus voor de volwassenen. Maar het aandeel 'nuttige' cadeaus is groter: shirts en pyjama's (gaat bij te klein naar kledinginzameling), tweedehands telefoontje, boeken (geef ik daarna altijd door richting school), sportspullen...

amk

amk

23-11-2012 om 13:06

Mijn duurzame daad van vandaag (en tevens blunder)

Wegens het schoen-zet-gebeurn mochten we vandaag een kwartiertje later naar school. (We zijn altijd nogal op tijd maar nu ging de deur pas om half 9 open)

Dus om 10 voor half 9 maan ik dochter tot het aantrekken van haar jas en schoenen en wil zelf even snel tas/portomone en sleutels bij elkaar grissen.

Sleutels weg. Het er op volgende tafereel was niet voor herhaling vatbaar. Vul zelf maar in.

We hadden nu de keuze: auto pakken en te laat komen (slecht weer = geen parkeerplek en file in de buurt) of lopen en te laat komen.

We zijn gaan lopen.

Wat nu de blunder was? De sleutels zaten in mijn jaszak........

Primavera

Primavera

23-11-2012 om 16:23

Algemeen verhaal

Hoho, Duurzaam, mijn verhaal was niet bedoeld als aanval op jouw specefieke maaltijden, maar als tegengeluid voor het algemene verhaal dat biologisch en vegetarisch automatisch goed voor het milieu zou zijn. Dat is namelijk niet zo, al wil veel (in)direkte reclame ons doen gloven van wel.
En Josephine, het probleem is dus juist wel dat kleinschalig en alles zelf maken vaak helemaal niet beter voor het milieu is, wel vaak beter voor de smaak trouwens.

Hop paardje hop

Nou Primavera, dan vinden we allebei hetzelfde. Ik kwam gewoon helemaal uit de andere hoek, dus dat je al volwaardig en simpel kookt met zoveel mogelijk voedingswaarde en zo min mogelijk geraffineerd. Dan is vlees eraf wel zinnig, maar af en toe 100 gram spek maakt dan ook weinig uit verder.
Wat jij schetst daar heb ik een pleurishekel aan, even Amsterdams geschetst. Dat leeggezogen aardappelgroentevlees verhaal, met veel geraffineerde zooi en veel bewerkte producten. Als je dan je slavink door een vegetarische schnitzel vervangt gaat het niet goedkomen inderdaad.

Een makkelijke tip trouwens als je meer volwaardig en vleesarm wilt eten is om meer soep te eten. Handig om al wat groente en evt. plantaardige eiwitten in je menu op te nemen zonder dat alles uit de hoofdmaaltijd hoeft te komen.

Kleinschaligheid

Grootschalige landbouw en veeteelt is de pest voor het milieu, de smaak, de biodiversiteit en kwaliteit dus het vaak kun je maar beter weglaten. Grootschalige bereiding van biologische maaltijden zou wellicht duurzamer zijn. Leuk dat je mijn eigen argument aan mij teruggeeft
Ik weet niet zo goed in hoeverre massaproductie in andere gevallen minder schadelijk is. Maar ik ben wel een groot voorstander van massatoerisme. Als iedereen lekker bij elkaar in Torremolinos aan het strand en in de flats vakantie viert houd je een uitgestrekt en ongerept binnenland over voor de natuurliefhebbers. Groene vakanties zijn de pest voor het milieu

Primavera

Primavera

25-11-2012 om 08:04

Nee josephine

Nee, Josephine, kleinschaligheid is niet dè oplossing. Heb je wel naar die links gekeken die ik gaf? Kleinschaligheid is over het algemeen minder efficient, waardoor je per kg produkt meer water, land en mest gebruikt, meer afvalstoffen produceert en minder goed kan recyclen.
Kleinschaligheid is alleen handig als iets wat boven de grootschaligheid op kan komen om hoekjes te benutten die anders niet benut worden, maar het zal nooit alle land en veeteelt kunnen vervangen.

Bellefleur

Bellefleur

26-11-2012 om 11:36

Kou? heerlijk.

Als het aan mij lag, hadden we alleen de cv aan in de woonkamer. Ik vind het akelig als het overal even warm is. Als ik vanuit de keuken de bijkeuken instap, vind ik de kou prikkelend fris. En daarna de keuken aangenaam warm. Het ergste vind ik een warm toilet. De wcbril moet koud aan je billen voelen. Is het een besparing? Nee. In de gang is het parket kromgetrokken. Omdat het daar vochtig en koud was. Omdat ik de cv daar uitgedraaid had. Een paar honderd euro schade. En niet milieuvriendelijk: lak, lijm en voorrijkosten van de parketboer. Verder ben ik redelijk milieubewust. Ik rij geen auto, en haal alle boodschappen met de fiets. Ik haal al mijn groenten op de markt. Koop vaak eieren langs de weg, en bewaar het oud papier tot het 1x per maand wordt opgehaald. Ik was af met Ecover, en gebruik de helft van de voorgeschreven waspoeder. We eten seizoensgroenten, en deels vegetarisch. Ik bezondig me soms aan vegetarische nep-hamburgers.

amk

amk

26-11-2012 om 12:46

Josephine

heb je de link naar het artikel in vrij nederland wel gelezen dat ik hierboven al ergens geef?

Daarin wordt juist op milieugronden gepleit voor grootschaligheid.

Nee

Ik heb het niet gelezen geen tijd gehad. Zal ik jullie wat links sturen waarin het tegendeel wordt bewezen? Dan hebben jullie iets te lezen
Zo die was even heel flauw. Ik zeg nergens dat kleinschaligheid de oplossing voor alles is. Ik kan de link van de plofkippen niet openen, maar misschien kan iemand mij uitleggen waarom plofkippen noodzakelijk zijn voor het overleven van de mensheid; persoonlijk eet ik al jaren geen kip meer.
Ik vind het prima om te discussiëren, maar niet om dan aan de studie gezet te worden, zoals gezegd, geen tijd voor.

amk

amk

26-11-2012 om 21:41

Eieren

Ik heb het hier al eens voorgerekend (jan 2010). Als we in NL alleen nog biologische eieren willen gebruiken zullen we heel nederland (dus ook alles wat nu gebruikt wordt om te wonen etc) moeten bebouwen als eierboerderij.

begin quote:
Van Wikipedia:

De verschillende huisvestingsmethodes voor leghennen zijn (met het aantal geproduceerde eieren in 2005):

scharrel (2244 mln eieren)

biologisch (112 mln eieren)

vrije uitloop (1447 mln eieren)

gangbaar (5400 mln eieren)

= ruim 9 miljard!! eieren per jaar alleen al in NL.

Iets meer dan 1% is daarvan biologisch op dit moment.

Ik denk dat we niet genoeg ruimte hebben in NL om zoveel eieren biologisch te produceren.

Om die eieren te leggen hebben we zo'n 29.6 miljoen kippen (2005) die dan allemaal zo'n 4m2 moeten hebben.

Dat is: 118km2 Nederland is maar iets meer als 41,5km2 groot.

Waar blijven we zelf dan?

Hoe wel ik een groot voorstander ben van het gebruik van biologische producten moeten we wel blijven kijken of dingen wel haalbaar zijn. Zo maar rucksichloos over willen stappen op alleen biologische eieren in NL gaat niet lukken
Einde quote

neteret mut

neteret mut

26-11-2012 om 22:36

Bellefleur

meen je dat echt dat een wcbril koud moet aanvoelen? OK , nog warm van de vorige wcganger is niet fijn , maar koud ascocieer ik met zo koud dat alle spieren acuut zo samentrekken dat het een tijd duurt voordat er ook maar iets weer uit je lichaam kan vloeien. Ik zou heel graag willen dat de verwarming in onze badkamer het goed deed, nu alleen de bovenste 10 cm van de radiator. Vorige winter ook veel dagen dat het echt niet boven de 10 graden kwam en dat is mij veeeel te koud ( er staat dan nu ook een electrisch dingetje in de badkamer). De was droogt daar nu ook niet.
Vraagje voor de koude slaapkamerslapers: hoe doen jullie dat dan in de zomer tijdens warme periodes? Met alleen een ventilator krijg je het niet echt koel.

Wikke

Wikke

27-11-2012 om 00:44

Nederland is een klein land....

... maar zo klein nou ook weer niet!

amk: "Nederland is maar iets meer als 41,5km2 groot" Hmm lijkt me sterk, slechts zo'n 6,5 x 6,5 km!

Ik vind het volgende oppervlak voor NL: 37.354 km²

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_oppervlakte

Die 118 km2 voor die kippen is een kleine 11 x 11 km en iets meer dan de helft van het oppervlak van Amsterdam; en vrijwel precies even groot als de gemeente Olst-Wijhe.

Olst-Wijhe als biologisch kippenhok voor tout NL: http://olst-wijhe.nl/

http://www.plaats.nl/gemeente-amsterdam/alles-over/oppervlakte/

Wikke

Wikke

27-11-2012 om 00:55

Ach kijk eens...

...wat ik heel toevallig tegenkom:

http://www.michielbussink.nl/artikelen.php?id=1&aid=145

Juist biologisch kan de wereld voeden
De biologische landbouw verwijten dat het de voedselvoorziening in gevaar brengt, is de wereld op zijn kop.

‘Biobashing’ lijkt de laatste weken een beetje in de mode. Biologisch is niet gezonder, zou uit onderzoek blijken. Een plofkip is beter voor het milieu, beweerde Dijkhuizen, de voorman van de Universiteit Wageningen en hetzelfde vindt hoogleraar Louise Fresco. Die meent bovendien dat biologische landbouw een bedreiging is voor de wereldvoedselvoorziening. ‘Alles biologisch kost zes keer zo veel land’, zei ze zaterdag 6 oktober in een interview in de Volkskrant. Aanleiding was het verschijnen van haar boek ‘Hamburgers in het paradijs’.

Die golf van ‘biobashing’ is opmerkelijk, want zowel in Nederland als in de wereld, stelt het areaal waarop biologische wordt geboerd, nog steeds niet veel voor: een paar procenten. Blijkbaar voelen de protagonisten van de intensieve industriële landbouw zich desalniettemin bedreigd of aangevallen. Fresco zegt dat ze een genuanceerd verhaal wil houden, maar is dat tegelijkertijd minder dan in haar vorige boek Nieuwe Spijswetten (2006). Destijds vond ze nog dat ‘de veronderstelling dat honger gelijk staat aan calorie- en eiwitgebrek en dat dus de landbouw en de voedselindustrie zich moeten richten op veel en goedkoop eten’ een ‘foute premisse’. Nu zegt ze in de Volkskrant: ‘We moeten de komende jaren ongelooflijk veel meer voedsel produceren’.

Veel voedseldeskundigen hangen Fresco’s vroegere standpunt aan, zoals de Olivier de Schutter, speciale rapporteur van de Verenigde Naties voor het recht op voedsel: ‘Honger heeft zelden te maken met voedselschaarste’. Er wordt op dit moment genoeg voedsel geproduceerd voor 12 miljard mensen. Honger wordt veroorzaakt oorlog, geweld, gebrek aan koopkracht, en toegang tot land en productiemiddelen.

In sommige gebieden is een hogere productie per hectare nodig. Maar Fresco’s stelling dat biologisch zes keer zoveel land kost, is op raadselen gebaseerd. Ja, inderdaad, in de landen in gematigde gebieden (Europa en Noord-Amerika), levert een hectare biologisch bewerkte grond minder kilo’s op: tien tot vijftien procent, dus beslist niet zes keer zo weinig. In ontwikkelingslanden zorgen juist biologische methoden voor hogere opbrengsten. ‘Uit onderzoek blijkt dat agro-ecologische methoden beter dan kunstmest zorgen voor hogere productie in gebieden waar de hongerigen wonen, vooral in ongunstige teeltomstandigheden’, volgens De Schutter in ‘Agro Ecology and the right to food’ (2011). Gemiddeld genomen zorgen agro-ecologische benaderingen voor een 116 procent hogere opbrengst in Afrikaanse projecten. De Schutter concludeert dan ook: ‘Industriële landbouwmethoden zijn gebaseerd op dure input, ze zorgen voor klimaatverandering en zijn bovendien niet opgewassen tegen klimaatschokken. Het is gewoon niet meer de beste keuze.’

Op de hoge opbrengsten die Fresco de industriële landbouw toedicht, valt bovendien het een en ander af te dingen. De Nederlandse intensieve veehouderij bijvoorbeeld, levert per hectare waanzinnig veel kilo’s vlees. Maar al veel minder als we de grond er bij betrekken die elders, bijvoorbeeld Zuid-Amerika, wordt gebruikt om veevoer te verbouwen: er is bijna een oppervlakte zo groot als heel Nederland nodig voor alleen al de soja voor de Nederlandse kippen, koeien en varkens. In de Volkskrant zegt ze dat die soja-import uit Brazilië niks van doen heeft met de honger aldaar. Daar denken de inheemse bewoners van de Amazone, die werden verdreven van hun leefgebied om plaats te maken voor grootschalige sojateelt, toch heel anders over. Hier te lande worden de scheepsladingen soja omgezet in vlees, zuivel, eieren en een overdosis stront, met de bekende akelige gevolgen voor de Nederlandse natuur. Maar het verhaal is nog niet ten einde. Om de een of andere reden blieven de Nederlandse consumenten geen kippenvleugels. De oplossing is het overschot aan kippenvleugels op de West-Afrikaanse markt te dumpen, alwaar de lokale kippenproductie wordt kapotgeconcurreerd. De Nederlandse intensieve landbouw heeft dus wel degelijk met de honger en armoede in de wereld te maken heeft.

Ten slotte ontbreekt er iets cruciaals in de analyse van Fresco en andere aanhangers van de industriële landbouw: macht. Oftewel wie heeft het voor het zeggen in de voedselketen? Zowel in ontwikkelingslanden als in Nederland zijn de afgelopen jaren allerlei regionale en lokale initiatieven ontstaan van boeren en burgers: voedselcoöperaties, eigen vermarkting, boerenmarkten, groenteabonnementen, verkoop aan huis, eigen verwerking, Smaakweken, schooltuinen, Slow Food, de populariteit van moestuinieren. Fresco doet dat allemaal af als voortkomend uit misplaatste romantiek. Maar een boer die geen chemische bestrijdingsmiddelen koopt, is daarmee minder afhankelijk van de industrie en meer baas over eigen erf. Feitelijk zijn het stapjes waardoor boeren en consumenten zélf weer meer te zeggen krijgen in de voedselproductie. Ten koste van de macht van wetenschap, agro-chemische en verwerkende industrie, supermarkten en banken. Fresco is als commissaris bij de Rabobank en bestuurder bij Unilever een representant van die macht. De Rabobank heeft bijvoorbeeld flinke financiële belangen bij de sojateelt in Brazilië en het voorbestaan van de intensieve veehouderij. Dat hoeft natuurlijk niet de verklaring te zijn voor Fresco’s strijd tegen de biologische landbouw. Maar het roept wel vragen op over haar geloofwaardigheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.