Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 12:40

Geld bij iemand anders onderbrengen

Ik vraag voor een bekende hoe jullie met een bepaalde situatie om zouden gaan.

Heel kort samengevat: bekende maakt weleens iets voor anderen en krijgt daar geld voor. 80 procent gaat op aan materiaal, 20 procent is voor de moeite (ik zeg er even bij dat ik het nu absoluut niet over mijzelf heb!). Normaal gesproken zou de koper van dat 'ding' geld op de rekening van bekende kunnen storten, maar dat is momenteel niet handig. Ik wijd even niet uit over de reden daarvan. Nu heeft bekende aan een bevriend stel gevraagd of kopers het geld aan hen over mag maken. Dat bevriende stel heeft een erg goed inkomen, dus 80 euro meer of minder valt daar niet zo op. Het bevriende stel wil daar niet aan meewerken. Niet omdat ze financiële risico's zouden lopen, maar omdat dat soort afspraken gevaarlijk zijn binnen een vriendschap.

Bekende begrijpt die reactie niet en vroeg of ik mijn bankrekening voor zoiets zou lenen. Bekende weet dat ik niet zomaar extra inkomsten mag hebben, dus de vraag was puur om mijn reactie te horen. Mijn eerste reactie was ook 'nee, dat zou ik niet doen', maar ik dacht meer aan financiële gevolgen. Stel dat je door die inkomsten net boven een bepaalde grens uitkomt, waardoor de belasting moeilijk gaat doen... Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe nauw dat ligt.

Wat zouden jullie doen als een vriend of vriendin dat aan je vraagt? Het gaat dus niet om iets wat strafbaar is, puur om een vergoeding voor iets wat bekende maakt en een beetje extra voor de moeite.


Niet strafbaar?

Je zegt dat het niet strafbaar is, maar er zal toch wel iets niet in de haak zijn waardoor die persoon vraagt of een ander het geld voor hem/haar kan ontvangen. Schuldsanering, toeslagen, uitkering waarbij niet bijverdiend mag worden, hoe weinig ook. Ik zou het niet doen, sowieso niet als het gevolgen kan hebben voor je eigen financiën gevolgen zou hebben, maar zelfs niet als het voor jezelf niets uitmaakt om zo'n bedragje extra binnen te krijgen.

skik

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 13:02

nee

Ik zou hier buiten willen blijven.
Laat die mensen die 80,- maar contant betalen, zou ik zeggen. Blijf liever uit het sjoemelgebied. En dan nog, kun je discussie krijgen over het ontvangen geld en de hoeveelheid en of het wel binnen is gekomen etc. etc.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-10-2016 om 13:05

lastig

Zelf zou ik er als vriend ook voorzichtig mee zijn. Ik zou die persoon adviseren het geld contant in een potje te bewaren.

Daarbij: weet je zeker dat er geen sprake is van een uitkering of schuldenregeling? Niet iedereen loopt er mee te koop namelijk. En dan zou je je onbedoeld medeschuldig maken aan uitkeringsfraude!

Die inkomens- en vermogensgrenzen zijn onverbiddelijk. Nou is tachtig euro niet veel, maar je zult maar net boven een toeslagengrens komen.

Maar de voornaamste reden om nee te zeggen is, dat geld een splijtzwam kan zijn in de mooiste vriendschappen. Dus ja, ik begrijp die mensen wel.

Angela67

Angela67

22-10-2016 om 13:07

ik zou het wel doen

... als ik iemand goed genoeg ken en wel vaker met hem of haar iets met financiën heb gedaan (samen kadootje gekocht voor iemand, samen uit eten geweest en die persoon maakte netjes de helft op tijd over etc).
Maar ik zou het niet elke week of altijd willen doen denk ik. Dat zou ik dan afspreken met die persoon dat ik het als tijdelijke tussenoplossing wil doen, maar niet heel erg lang (afhankelijk van de situatie zou ik dan een einddatum afspreken).
Wat ik me wel kan voorstellen is dat ik binnen een vriendschap niet geld zou willen lenen of uitlenen. Dat lijkt me namelijk ingewikkeld worden, als de lener zich niet aan de afspraak houdt. Maar in dit geval is het een kwestie van geld laten storten op mijn rekening, ik pin het en geef het cash door.
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 13:09

Skik

Het gaat erom dat een bank door een momentopname niet moet denken dat bekende rijker is dan bekende is. Bekende heeft totaal onverwacht van vier personen het verzoek gekregen iets voor hen te maken. Bij elkaar toch goed voor zo'n 250 euro wat op de rekening zichtbaar wordt, terwijl het materiaal deels al in huis is of nog gekocht moet worden en goed is voor, zeg is wat.... 180 euro. Even vlug en zonder exacte berekening genoemde bedragen. Als die bank die inkomsten optelt bij het jaartotaal, wordt bekende mogelijk teveel benadeeld. Dat is het dan niet waard, zeg maar. Het is best veel werk en als bekende er helemaal niets aan zou mogen overhouden, is de vraag of bekende er wel aan moet beginnen.

mieke

mieke

22-10-2016 om 13:09

ook niet

Ik zou het ook niet doen. Dan laat hij zich maar contant uit betalen.

Hij wil dit geld op een andere rekening hebben om iets te voorkomen. Uitkering of iets dergelijks. Wil hij dan toch wat bijverdienen maar niet gekort worden dan regelt hij zelf maar iets.

Het mag dan misschien niet strafbaar zijn, het is ook geen zuivere koffie.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 13:16

Zuivere koffie

Met de zuivere koffie valt het erg mee

mieke

mieke

22-10-2016 om 13:19

bank?

Raar verhaal. Ik werk met mensen met financiële problemen en ook bij een bank. Ik heb geen idee waar je het over hebt. Als bank peilen wij niks. Gaat het om inkomen tbv van nhg en scheiding oo iets dergelijks dan telt alleen een echt inkomen. Losse bedragen die binnenkomen kunnen immers ook betalingen van marktplaats zijn of giften van familie. Daar doe ik eigenlijk nooit iets mee. Ik vraag er hooguit naar. Ik werk niet bij de fiscus of het uwv. Ik waarschuw alleen wel eens.

Maar als er een achterstand is en er moet geïncasseerd worden dan kan het extra geld wel een punt zijn. Als het geld op een rekening staat wordt er geïncasseerd. Misschien wil hij dat niet en wil hij daarom het bedrag op zijn rekening zo laag mogelijk houden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-10-2016 om 13:24

ik vind het vreemd

Het gebeurt wel eens dat één van mijn kinderen geld op mijn rekening stort met het verzoek er iets voor te kopen als ik in "de grote stad" ben. Nooit last mee gehad.

Helena

Helena

22-10-2016 om 13:44

Tuurlijk klopt er iets niet

Tuurlijk klopt er iets niet, want mensen die niet in de schuldsanering zitten of een uitkering hebben waarbij ze niet bij mogen verdienen hebben helemaal geen problemen met zomaar geld op hun rekening ontvangen.
Wil die bekende het buiten de traceerbare kanalen houden, wat ik heel goed begrijp als het om zulke kleine bijverdiensten gaat, moet ie het gewoon contant vragen.
Wat ook kan is dat hij bij een volgende klus vraagt of de mensen voor wie hij iets maakt meegaan als hij de materialen koopt en die betalen. Dan hoeft hij nog maar een heel klein bedrag als betaling te ontvangen. Als dit tenminste mogelijk is.

Als t een goede vriend is

En mijn gevoel zegt dat t goed is. Dan zou ik t wel doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 14:08

Helena

Er is geen sprake van schuldsanering. Er moet een betalingsregeling getroffen worden en daarbij is het wel belangrijk dat men van de reële situatie uitgaat en dat is dat bekende geen extra inkomsten heeft. Dat bekende nu opeens die opdrachten heeft, zou mooi meegenomen zijn, maar niet van blijvende aard. Dus als ze uitgaan van een te hoog gemiddelde in 2016, komt bekende mogelijk in de problemen als ze dat naar 2017 doortrekken. Bekende is daar ongerust over.

Zeven tientjes

Als ik de knutselende bijverdiener was zou ik met het risico op financieel negatieve gevolgen die zeven tientjes winst laten voor wat het is en de opdracht afslaan. De kosten voor het materiaal zijn dan wel al gemaakt maar wellicht komen er later, als het wel uitkomt, nieuwe opdrachten.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 14:32

Skik

Dat kan helaas nog héél lang duren.

Half a twin

Half a twin

22-10-2016 om 14:57

omdenken

Ik maak ook wel eens iets voor anderen. In mijn geval gaat de opdrachtgever dan altijd mee om materiaal te kopen en rekent ook zelf af. Als de opdracht dan voltooid is. Lever ik het af en ontvang mijn beloning contant, of een tegenprestatie. Ik haak omslagdoeken, mijn moeder past als tegenprestatie 3 keer op de kinderen. Haar vriendin die er ook een wilde kocht voor mij materiaal en naald voor een siersjaal die ik zelf graag wilde hebben. Heb pas 1 keer een envelop met geld gehad als beloning.
Dan heb je niets te msken met saldi op bankrekeningen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 15:00

Half a twin

Het lijkt erop dat dat de oplossing moet gaan worden.

Triva

Triva

22-10-2016 om 15:08

maar kaaskopje

Waarom gaat het niet gewoon contant want dat vertel je niet.

Jasmijn

Jasmijn

22-10-2016 om 15:10

iets anders verzinnen?

Misschien is er een tussenoplossing te bedenken, de maker kan het produkt bijvoorbeeld zelf bij de klant brengen en het bedrag contant innen? Of de personen halen het op en betalen dan contant?
Zelf zou ik het, als het niet al te vaak zou zijn, wel doen voor een vriend of vriendin.
Er bestaan ook digitale cadeaubonnen, misschien is dat een oplossing?

Half a twin

Half a twin

22-10-2016 om 15:12

Kaaskopje

Simpel toch? Bij mij gaat het niet om dat ik niet mag bijverdienen. Het loon voor dat handwerk is een aardigheidje, het is mijn hobby. Maar iets leuks om te bedanken voor al die ueen werk is welkom. Een keer kreeg ik niks en dat is wel heel erg niks.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-10-2016 om 15:13

Voor een keertje misschien wel

Maar voor een compleet schuldsaneringstraject zou ik me daar echt niet voor lenen.
Wat een gedoe zou dat zijn.

Dus nee, ik snap de kennissen van jouw kennis wel.

Triva

Triva

22-10-2016 om 15:15

inderdaad

Ze kunnen ook VVV bonnen opsturen of digitale bolcombonnen kopen als het een product is wat verzonden moet worden en als dat de reden is dat het niet contant kan.

Ik houd niet van dit soort vage constructies omdat er toch een vorm van oplichting in zit maar voor 1x zou ik het best wel doen.

mirreke

mirreke

22-10-2016 om 16:08

Ik zou het gewoon doen

Wat kan mij dat nou schelen, en die 'holier than thou' gevoelens zou ik ook helemaal niet hebben.
Wat ik me ook kan voorstellen is dat geld via de post wordt gestuurd. Dat doet oma hier nog steeds, bij verjaardagen. En het komt altijd aan.

Ik kan me voorstellen dat het lastiger is, dan wel niet te doen, als je zelf een uitkering hebt en geen verkeerde transacties op je bankrekening wilt hebben.
Maar ik zou er zelf echt helemaal niet mee zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 16:12

Triva

Omdat de mensen die 'het' willen hebben zo ver weg wonen dat de treinreis ook het aardige zal kosten. Aan Post.nl meegeven is goedkoper.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2016 om 16:22

Bitcoins

Laten die frauderende kennissen van je lekker bitcoins kopen en de rekeningen daarmee laten betalen. Fluit er geen hond meer naar. Ook een leuke linkse hobby (ik ga die term toch maar gebruiken denk ik): sociale regelingen misbruiken.

mieke

mieke

22-10-2016 om 16:29

nee, ad

Als ik het goed lees gaat het niet om een uitkering.

De kennis van Kaaskopje heeft waarschijnlijk schulden (ik denk niet dat het om schuldsanering gaat). De schuldeiser wil een betalingsregeling treffen. Waarschijnlijk vragen ze met regelmaat de bankafschriften op om te kijken wat voor regeling er mogelijk is (mijn ervaring is dat dit vooral gebeurt door schulden bij leningen/kredieten en waarbij iemand zich niet gehouden heeft aan een eerdere betalingsafspraak).

De kennis is bang dat als er teveel over gemaakt wordt op zijn rekening, de schuldeiser een hogere maandelijkse betaalregeling wil treffen dan realistisch is. Immers deze inkomsten zijn eenmalig en niet structureel.

Nu zou die kennis natuurlijk ook het geld wel op zijn rekening over kunnen laten maken en daarmee gelijk een deel van de schuld kunnen aflossen. Die schuld moet toch betaald worden en als mensen netjes met schulden omgaan, dus open en eerlijk zijn dan weet ik dat schuldeisers echt niet onredelijk zijn (als je je maar houdt aan een betalingsregeling en open zijn over een eenmalige opdracht waarmee extra geld binnenkomt zullen ze alleen maar blij mee zijn).

Triva

Triva

22-10-2016 om 16:35

Kaaskopje

Nou zoals ik en iemand anders al zei: internetbonnen en die mensen zouden ook zelf de materialen kunnen inkopen via wellicht internetbankieren dat jouw kennis ze ophaalt. Dan blijft er nog maar een klein bedrag over.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2016 om 16:36

mieke

Ik gebruik de term sociale regeling, daar zou ik schuldsanering wel onder laten vallen. Als ik het goed begrijp is een onderdeel van schuldsanering dat het restant van de schuld na een bepaalde termijn wordt kwijtgescholden. Als je dat ontduikt is dat volgens mij gewoon fraude. De enige reden om inkomen weg te moffelen is volgens mij fraude.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 16:45

Voor de herkenbaarheid

Wil ik ook niet precies uit de doeken doen wat voor schuld het is en hoe dat is ontstaan. Feit is dat deze schuld nog járen afbetaald moet worden en dan is het te hopen dat ex van bekende ook nog jaren in goede gezondheid hier op aarde blijft, want anders zit bekende er alleen mee. Bij het aangaan van de schuld leek alles rooskleuriger dan de praktijk bleek te zijn.

Als je altijd elk dubbeltje moet omkeren, is het wel eens fijn om een extraatje van zo'n 20 te hebben. Bekende zit daarvoor urenlang te werken. Ik veroordeel bekende dus niet om dat bekende dit graag buiten de boeken wil houden. Wie weet maakt bekende zich voor niets zorgen. Vandaar dat ik hoopte dat iemand hier zijn licht daarover kon laten schijnen.

Jo

Jo

22-10-2016 om 19:02

@ Kaaskopje

Aan de gemiddelde reactie te zien zitten op dit forum voornamelijk mensen die nooit eens een klusje zwart hebben gedaan of zwart hebben uit betaald...

Zoals jij de situatie omschrijft zou ik zeker mijn kennis te hulp schieten. Alsof het hier over een kapitaal gaat!!!
Ik begrijp ook de reden waarom jij dat persoonlijk niet kunt. Maar zou het op de rekening van 1 van je dochters gestort kunnen worden?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

22-10-2016 om 19:51

ik geef er geen oordeel over

Ik gun mensen die het heel krap hebben echt wel wat. En tussen een klein beetje geld krijgen voor een klusje en stelselmatig een flink inkomen erbij klussen zit veel verschil.

Maar ik wil ten eerste niet het risico lopen beschuldigd te worden van medeplichtigheid aan fraude als die persoon door de mand valt, ten tweede weet ik dat geld en vriendschap niet altijd goed samen gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.