Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

nu even anoniem

nu even anoniem

14-08-2015 om 21:08

geen salaris, baan kwijt (Imtech). Welke stappen

Helaas is ons gezin in het drama van Imtech terecht gekomen. Manlief, 60 en zijn hele leven daar werkend is z'n baan kwijt (bedrijf failliet) en waarschijnlijk van het ene op het andere moment vanaf deze maand geen salarisbetaling. Groot drama voor ons gezin. En geen idee wat nu te doen.
Ik heb inmiddels begrepen dat bij het UWV je iets kan aanvragen voor 13 weken (iets als loondoorbetaling) en daarna natuurlijk WW aanvragen (maar dat kan pas als officieel ontslag binnen is, en geen idee wanneer dat komt). Uiteraard lopen alle lasten gewoon door.
Wie weet welke acties we nu moeten ondernemen. Wie heeft ervaring?
We zaten ook altijd net op het randje van geen toeslagen krijgen. Maar met WW (70%?) waarschijnlijk wel. Maar hoelang duurt zo iets.
Mijn God, ik weet echt niet wat we nu moeten.
Wie geeft wat zinnig advies?
Dank alvast!


UWV

Als het goed is heb je via het bedrijf al informatie gekregen en ook papieren om een regeling aan te vragen bij het UWV. Dat is inderdaad loondoorbetaling. Het geld komt misschien iets later, maar ik vond het vrij snel gaan en erg goed georganiseerd (in alle verwarring die er is rond een faillissement).
Je man kan wel even goed nakijken of hij nog wat tegoed heeft, niet uitbetaalde vakantieuren, overuren etc.
Ik hoop voor je man dat hij bij een onderdeel zit dat overgenomen wordt. Mocht het onverhoopt toch ww worden, dan moet ik eerlijk zeggen dat de regels vanaf 1 juli nogal veranderd zijn en ik ben dar niet zo goed van op de hoogte.
Veel sterkte in deze verwarrende tijd.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2015 om 21:46

Vreselijk!

Geen raad, maar een hart onder de riem.

bieb63

bieb63

14-08-2015 om 21:49

Tsjor

Nee, nog helemaal niets gehoord van bedrijf, behalve vanuit de media....

bieb63

bieb63

14-08-2015 om 21:50

En Kaaskopje

Bedankt voor je medeleven! Ik weet dat jullie ook nogal in de ellende zitten.

vlinder72

vlinder72

14-08-2015 om 21:53

In april meegemaakt

Het bedrijf van mijn man ging in april failliet. Hou er rekening mee dat je een maand geen salaris ontvangt. Het UWV neemt dat over maar dat duurt even. Je zal dus in ieder geval een maand moeten overbruggen. Daarna betaalde het UWV een maandsalaris. Het UWV betaalt ook je vakantiegeld, 13e maand en overgebleven vakantiedagen. Ook betaalt het UWV het salaris gedurende de opzegtermijn. Dus als je man een opzegtermijn had van 6 weken dan betaalt het UWV het salaris door tot die datum. Daarna start de ww pas. Bij ons begon de ww daardoor pas vanaf begin juni.

Zorg ervoor dat je alle formulieren van het uwv goed invult. En zorg dat alle bijlagen er in een keer bijzitten. Je moet je contract, pensioenpapieren,salarisstroken etc meesturen. Denk niet, dat hebben ze wel. Zorg ervoor dat altijd alles compleet en correct is zodat het uwv zonder haperen uitbetaald. Bij ons liep dat als een zonnetje.

Ik ben gelijk 32 uur gaan werken ipv 24 uur om de terugval in salaris (gedeeltelijk) op te vangen. Je krijgt de eerste twee maanden 75% en daarna 70%. Begin nu al met bezuinigen. Wij hebben mijn dochter van de bso gehaald en zijn gelijk met een kaasschaaf over onze uitgaven gegaan. Dit om problemen later te voorkomen. En ga gelijk solliciteren. veel collega's van mijn man hadden heel snel weer een baan. Ook oudere collega's.

En ik wens je heel veel sterkte. Ik weet hoe het voelt. De onzekerheid en alle onrust dat het met zich meebrengt.

vlinder72

vlinder72

14-08-2015 om 21:57

Curator

De curator regelt alles. Die zal ook wel een bijeenkomst voor de medewerkers regelen en dan wordt ook alles met betrekking tot het UWV besproken en de papieren worden dan uitgedeeld.

Nu even anoniem

Nu even anoniem

14-08-2015 om 22:44

Dank vlinder

voor je reactie. Ik ga iig alle papieren boven water toveren.

Celine

Celine

14-08-2015 om 22:52

curator op tv

De curator was net om iets na 22 uur op tv (ned 2 Nieuwsuur). Ik heb niet alles gezien, maar begreep dat op dit moment alleen de Holding of zo (de topmaatschappij van de hele Imtech-groep) failliet is en dat daar "slechts" 80 mensen zijn ontslagen.

Alle Imtechbedrijven die eronder hangen zijn (nog) niet failliet. Er zijn er al 2 verkocht, voor andere - ook een waar het bedrijf waar ik werk zaken mee doet - is (veel) belangstelling. Met een beetje geluk worden er dus veel dochterbedrijven verkocht. En dan maar hopen dat je man daar ook bij zit en kan blijven.

De curator hoopt wat extra geld van de banken te krijgen zodat de Imtech bedrijven die eronder hangen nog even door kunnen en dan (doorlopend) verkocht kunnen worden.

Reken je niet rijk, maar zolang hij geen ontslag heeft gehad is er hoop.

Maar probeer je paniekgevoel kwijt te raken, dat helpt je nl. niet.
Dus: uwv, evt. belastingdienst bellen als je nog vragen hebt. Hier posten is goed. En maak meteen een goed overzicht van jullie financiën, en kijk waar je meteen bezuinigingsmaatregelen kunt treffen zoals Vlinder ook aangaf.

Het lijkt me waardeloos hoor en stressvol. Veel sterkte.

Noet

Noet

14-08-2015 om 22:54

reken je niet te rijk

die 70% is tot een bepaald maximum dagloon. Is je dagloon hoger dan het maximum is je ww dus lager dan 70%.

Maximumdagloon is per 1 juli 2015 199,95 bruto.
Hier staat een rekenhulp om uit te rekenen hoe hoog je ww uitkering is: http://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/hoe-hoog-is-mijn-ww-uitkering

bnu even anoniem

bnu even anoniem

14-08-2015 om 23:09

Dank weer voor de input!

Sowieso bedankt voor de input!
BV waar manlief werkt is tot nu toe winstgevend, dus potentieel interessNt voor kopers. Maar.......leveranciers willen niet meer leveren (en dat is maar 1 dingetje van de hele miserre),, dus onderhande werken kunnen niet door gaan

Inventariseren

Toen bij ons de kraan plotseling dicht ging heb ik het als volgt aangepakt.

Hoe lang kunnen we doen met het geld dat er is?
(spaargeld : maandlasten)

Hoe verlagen we de maandlasten om dat op te rekken?
(abonnementen, energie, telefoon, sport, verzekeringen, auto, etc. uitdunnen/verlagen)

Wij hadden ons huis al verkocht en hadden dus geen hypotheek meer. Als je dat nog wel hebt dan kun je met de bank overleggen om de maandlas een periode bij te stellen.

Bepalen van het minimum aan boodschappenkosten.
(kasboek. weekmenu. houtje bijten).

Verkopen van overtollig bezit.
(levert cash op, verlaagt verzekeringskosten maar ook energie)

Dat zijn allemaal dingen die je zelf en direct kunt doen.

We zijn nu drie jaar verder en het blijkt financieel allemaal mee te vallen. In ons geval betekent dat de datum waarop ons geld op is steeds verder weg schuift. We halen de AOW.
Het is wel zo dat we eerder op een lager maandbudget zitten dan we vijf jaar geleden nog hadden bedacht.

nu even anoniem

nu even anoniem

15-08-2015 om 12:57

Miriam

Bezuinigen zal moeten, dat is logisch. Huis verkopen: ik ben bang dat dat weinig soelaas biedt in onze maandlasten. Met een eenvoudig huurhuis (2 slaapkamers) zullen de netto maandlasten een stuk hoger zijn (zeker in onze regio). Wel zullen we wat overhouden aan de overwaarde, maar zeker geen bedrag om lagere tijd te overbruggen. En m.i. is dat geen aanvulling op de bijstand (na de WW periode), aangezien die dan gekort of opgeschort wordt. Dus dat is m.i. meer eerst je huis 'opeten' en pas later bijstand krijgen. Helpt m.i. niets.
Probleem is dat manlief 'al' 60 is, en een andere baan niet echt realistisch denkbaar is. En dochter is pas 16 en moet nog aan studie beginnen.
Ikzelf werk 24 uur. Dat zou ik dan wel willen verhogen naar ft, maar geen formatieruimte op m'n werk. Een nevenbaan is met 52 jaar ook niet direct een makkelijke optie om te vinden.

Katniss

Katniss

15-08-2015 om 13:27

Bijstand voorkomen

Jullie hebben een jaar of 7 te overbruggen tot halve AOW. De maximale WW-duur is nu nog ruim 3 jaar. In die tijd dus hard gaan rondkijken naar manieren om geld te verdienen. Met een eigen huis krijg je de bijstand hooguit als 'lening' dus dat moet je zien te voorkomen.

Moni

Moni

15-08-2015 om 13:29

afhankelijk van wat jij verdient

Kan het zijn dat er sowieso geen recht op bijstand is.
Maar je hebt tijd genoeg om dat uit te zoeken in de ww-periode.

Eigen woning

Kijk de regels rond eigen woning en bijstand nog eens goed na. Volgens mij hoef je na een bepaalde leeftijd je eigen huis niet op te eten. En er zijn nog meer voorwaarden. Zoek het even uit, dan slaap je wat rustiger en worden de problemen iets behapbaarder. Zoals: 4 jaar overbruggen, bijvoorbeeld, dat is konkreet en dat kun je bijna al berekenen. Dochter is 16, over twee jaar 18.
Je man is nog niet ontslagen, er is nog geen duidelijkheid over eventuele overnames. Je hebt dus nog tijd om alle beren op de weg af te schieten.
Een bijbaan zoeken, uren uitbreiden, misschien kan het niet vandaag, maar wellicht morgen. Of zorgen dat je er beter voor staat op de arbeidsmarkt, door een cursus of opleiding te volgen.

Tsjor

nu even anoniem

nu even anoniem

15-08-2015 om 15:23

Tsjor en Moni

Je hebt gelijk, we moeten sowieso nog definitief afwachten. Op voorhand beren op de weg zien helpt niet, dat is waar. Desalnietemin kunnen we onze kop niet in het zand steken, maar is e.e.a. zo onverwacht en onoverzichtelijk, dat we even het overzicht kwijt zijn. Vandaar is zinnige input heel fijn.

En Moni: Mijn salaris ligt volgens mij onder het bijstandsniveau voor een gezin, dus het zou hooguit een aanvulling betreffen. Dus hoger dan bijstandsniveau wordt het dan niet.

Beren

Nee, je moet juist nu wel kijken naar al die beren op je weg, want daardoor raak je het beste voorbereid op eventuele tegenvallers in de toekomst.
Bijvoorbeeld: je salaris is niet veel, minder dan bijstandsinkomen voor een gezin. Je bent 52 jaar, dus je moet nog 15 jaar werken. Ga er eens even van uit dat je op een gegeven moment je gezin moet onderhouden, van jouw salaris. Neem dat eens als uitgangspunt. Wat ga je dan doen om ervoor te zorgen dat je meer kunt gaan verdienen. Dan neem jij het stokje over van je man. Hij heeft tot zijn 60ste voor zijn gezin gezorgd, nu is het jouw beurt. Je hoeft voor de kinderen niet meer thuis te blijven, je hebt no een aantal jaren om te investeren in jezelf, dus je kunt daar nu al over gaan nadenken.
Wellicht wordt de soep niet zo heet gegeten als die nu lijkt te worden opgediend en krijgt je man een doorstart op zijn werk. Maar het is wel een wake-up-call: teveel leunen op het salaris van je man maakt je kwetsbaar. Alles wat je nu kunt doen om die kwetsbaarheid te verminderen maakt je sterker.
Dus let wel op de beren op de weg, maar schiet ze dan ook een voor een af (met excuses aan de beren).

Tsjor

Stappen zetten

Nou, inderdaad. Wel beren zien en schieten bovendien.

Dat is niet meteen je huis verkopen (dat schreef ik niet) maar wel meteen contact opnemen met de bank en kijken of de hypotheeklast omlaag kan.

Ook meteen je geld tellen en kijken of er een tekort kan ontstaan in de komende zes tot twaalf weken.

Je moet voorkomen dat er schulden bij komen en zo snel mogelijk leven naar het nieuwe inkomen.

Dat is zo snel mogelijk in uitgaven snijden en nieuw inkomen zien te vinden.

Een kamer verhuren aan een student?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-08-2015 om 09:46

Even een hart onder de riem

Imtech? Dat is een techneut?

Daar is een groot tekort aan op dit moment. Dan het zou dus best nog wel eens kunnen dat ie ondanks zijn leeftijd toch weer ergens aan de slag kan. Wij hebben ongeveer hetzelfde meegemaakt en het merendeel van de collega's is inmiddels al weer aan het werk.

En anders: kan je man zich niet verhuren als zzp-er?

Dat valt tegen

Ik wil niet naar doen, maar 'techneut' is een heel breed begrip en dat enorme tekort valt op deelgebieden vies tegen.

Zie het plaatje bij http://imtech.com/NL/Traffic-Infra-NL/Werkgebieden.html

Het beste antwoord

Ken je deze site? http://www.wijzeringeldzaken.nl/ontslag/?gclid=CLmrlIKXrccCFUHJtAodV70GMA

Heel overzichtelijk!

En via een omweg

Het toch wel overzichtelijke lijstje ontbeert een logische en directe link naar 'wat te doen met de hypotheek'.
Die link vind je via een omweg en dan kom je hier http://www.huisonderwater.eu

Anders dan je zou denken geeft die site ook informatie wat je kunt doen als door ontslag de maandlast en of de eindaflossing niet kunt opbrengen.

nu even anoniem

nu even anoniem

16-08-2015 om 14:42

Miriam (en Tjor)

Bedankt voor de links Miriam. Handig, heb ik wat aan.

Er zijn nog wel wat dingen. Ons huis staat niet onder water. Sterker nog, als we zouden verkopen, dan zouden we wellicht 50.000 overhouden. Dat is mooi natuurlijk. Maar wat dan? Als we zouden gaan huren (een simpele woning met i.i.g. 2 slaapkamers) dan zouden we sowieso een veel hogere maandlast hebben. Dit in combinatie met loonverlies bij WW, zou betekenen dat die 50.000 maandelijks zal aangesproken moeten worden. Hoe dan ook overleven we (met ook andere bezuinigingen, zover mogelijk) die WW periode wel (in geval van verkoop huis). Maar op bijstandsniveau wordt dat een heel ander verhaal natuurlijk. Afgezien van het feit dat we het restbedrag wellicht eerst zullen moeten opeten, zal het restbedrag dan rap op gaan. En dan komt er t.z.t. het pensioen aan, maar wél met een hogere maandlast dan nu bedacht ivm een huurhuis en geen reserves meer. Ik denk dat de optie huis verkopen in ons geval niet echt zinvol is. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

En Tjor: "Hij heeft tot zijn 60ste voor zijn gezin gezorgd, nu is het jouw beurt". Je bedoelt het vast goed, maar ik heb toch altijd een beetje moeite met een dergelijke opmerking, m.n. de strekking daarvan. Het is nogal kort door de bocht. De keuze toen we een kind kregen om beiden ft te blijven werken is nooit een optie geweest. Daar kunnen en mogen anderen anders over denken, maar niet ons beeld. De keuze die wij hebben gemaakt is dat man ft zou blijven werken en ik 3 dagen, zodat kind niet 5 dagen naar de creche moest. Niet geheel vreemd. Door het minder gaan werken heb ik al de andere zaken op mij genomen: verzorging kind, huishouden, administratie, schoolzaken en regelwerk enz. Een prima verdeling lijkt mij. Met nog een belangrijk punt: het salaris van manlief is een stuk hoger dan dat van mij, dus andersom geen optie. Maar ook niet onze wens.
Hoe dan ook, gezien de huidige situatie, zou ik nu uiteraard ook ft willen werken. Dit is op mijn werk niet mogelijk (geen ruimte/vacature). Dus alleen een andere baan daarnaast zou optie zijn. Maar dan ben ik wel heel beperkt (wbt de dagen dat ik inzetbaar ben) én ik ben 52. Ik ga zoeken en kijken, uiteraard, maar het is niet een simpele vanzelfsprekendheid. Maar wellicht hebben jullie nog goede ideeen?

Goede ideeën

Voor goede ideeën moet je wel open staan. Dat is niet makkelijk als dat je hele leven en al je verwachtingen op zijn kop gooit. Maar gooi ze niet weg. Lees ze en bewaar ze.

De links die ik gaf zijn systematisch. Doorloop de stappen en kijk vooruit.

De link over hypotheken gaat niet over verkopen. Misschien is dat in jullie geval niet aan de orde.
Kwestie is dat het inkomen lager wordt. Daardoor wordt de hypotheeklast hoger (er is minder aftrek). Zoek uit of de hypotheeklast omlaag kan (andere rente, andere betaaltermjn, overleg met je bank, lees de link).

Niet alleen het inkomen daalt maar ook het pensioen. Reken uit of jullie met een lager pensioen de restaflossing kunnen doen.

Voorkom dat de schulden groeien.

Oude afspraken

Ja, oude afspraken zijn mooi, maar zoals je ziet bij je man geven ze geen garantie voor de toekomst. Ondertussen is je jongste kind 16 jaar geworden. en de AOW-leeftijd verlengd naar 67 jaar. Ik denk dat het daarom zeker zinnig is dat je je perspectief verandert. Waarom is het vervelend om de last te herzien?
Dat vrouwen minder verdienen dan mannen heeft vele oorzaken. Maar ik denk zelf dat één van de oorzaken is, dat vrouwen niet echt voor het geld werken. Ze hoeven er hun gezin niet van te onderhouden. Als alleenstaande vrouw moet ik vaak verduidelijken, dat ik (ook) voor het geld werk en dus geen genoegen kan nemen met te weinig uren of een te laag salaris.
Je hebt ondertussen tijd om daarover na te denken. Zelfs als je man in de WW komt heb je nog twee jaar de tijd om je oriëntatie te herzien, bijvoorbeeld door opnieuw na te denken over je beroepsperspectieven, eventueel nascholing te volgen etc. Als er nog geen dwang op zit is het ook leuk om rond te kijken naar vacatures. Zie het als nieuwe, andere mogelijkheden van jezelf. Wat zou je kiezen?
Denk niet dat je te oud bent. Ik ben nu 57 en vorig jaar na twee maanden werkloosheid weer aan een nieuwe baan begonnen. Gelukkig.

Ik heb je overigens eerder geadviseerd om eens rond te kijken naar regels rond bijstand en eigen woning. Heb je dit dan gezien, op een website van de rijksoverheid:

'Recht op bijstand: overwaarde huis lager dan € 49.400

Is de overwaarde van uw huis lager dan € 49.400? Dan heeft u recht op een bijstandsuitkering als u voldoet aan 2 voorwaarden:

U woont (met uw gezin) zelf in de woning.
Van u kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit. Bijvoorbeeld omdat uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.'

Je schrijft dat je een overwaarde hebt van 50.000. Het zou dus zinnig kunnen zijn om te zorgen dat die niet groter wordt.

Tsjor

Dees

Dees

16-08-2015 om 17:53

Uwv

Mijn tip is dat hij zo snel mogelijk advies vraagt bij het UWV. Daarnaast lijkt het me verstandig dat jullie beiden op zoek gaan naar werk om de kansen te verdubbelen!

nu even anoniem

nu even anoniem

16-08-2015 om 19:53

Dank voor je input Tjor

Ik snap je argumenten. Maar keuzes van 17 jaar geleden kunnen niet ineens omgezet worden, laat staan ongedaan gemaakt, al zouden we dat willen. Wat ik al zei: ik ga zeker me oriënteren op meer werk.
Misschien kan ik daarin nog wat tips en ideeen van jullie krijgen. Even kort: ik heb een administratieve opleiding en carriere. Wel aardig breed wbt ervaring, maar sommige functies al echt lang geleden (dus veel veranderd), ook switches van commerciele bedrijven naar non-profit enz. Het lijkt mij lastig om daar nu iets in te vinden, o.a. omdat ik vast zit aan bepaalde dagen (huidige baan, dus beperking tot alleen die en die dag) en leeftijd in combi met de huidige banenmarkt.
Anderzijds zou ik natuurlijk ook best die dagen iets anders willen doen. In een winkel bijv.. Maar maak ik dan kans? Geen winkelervaring, ik ben 'oud' en ook dan beperkt in de dagen dat ik beschikbaar ben (ivm huidig werk), alhoewel de zaterdag of evt zondag nog een optie zou kunnen zijn in de detailhandel.
Iets voor melzelf doen (zzp o.i.d.) ook helemaal prima. Maar wat? Geen enkele ervaring in. En dan het opstarten nog. Kost tijd, geld enz. Alle tips van jullie welkom en sowieso bedankt voor alle input.

Celine

Celine

16-08-2015 om 19:58

nu een anoniem

Ik zou zeker niet te snel je huis verkopen, zeker niet als huren even duur is! Maar praten met de bank is slim, zeker als jullie niet (veel) financiële reserves hebben. En sowieso lang voordat je in de problemen komt.

En sterkte met de situatie.

nu even anoniem

nu even anoniem

16-08-2015 om 20:00

O en Miriam

W.b.t. pensioen enzo is natuurlijk ook een punt. Maar heel eerlijk gezegd gaat het mij vooral om de aankomende jaren dat kindlief nog schoolgaand is, afhankelijk van ons, thuis woont enz. Daarna is voor mij minder zorg. Misschien niet geheel reeel en naief, maar dat zien we dan wel. Ik vind het vooral heel erg van belang dat kindlief binnen redelijke grenzen een enigszins normale eindspurt kan maken tot volwassenheid en zelfstandigheid. En nee, dan bedoel ik geen vakanties te pas en te onpas. Wij gaan 1 weekje per jaar en niet te duur enz., dus ze kent geen overdadige luxe. Anderzijds heeft ze wel veel huisdieren (katten, konijnen, kippen). Uiteraard kost dat ook geld, maar dát zijn nou o.a. dingen die kost wat kost in stand gehouden moeten worden. Voor haar levensbelang. Kortom, we gaan niet voor luxe (ook al zullen sommige onthoudingen echt slikken zijn), maar vooral om de aankomende jaren voor dochterlief enigszins in stand te houden.

Katniss

Katniss

16-08-2015 om 20:19

Werk

Als je 52 bent kun je binnen 3 jaar toch wel een ft baan vinden, of zie ik dat nu te rooskleurig in? Sowieso vind ik het geen slechte uitgangspositie, met een huis met lage lasten en een kind dat bijna 18 is (dus dan sowieso haar eigen financiën zou moeten regelen).
Mijn schoonvader is 70 en is nog bijna fulltime aan het werk, op oproepbasis (gewoon uitvoerend technisch werk, geen hoge functie).
Desondanks snap ik wel dat het een klap is hoor. Het is natuurlijk wel een domper als je denkt nog een paar jaar door te kunnen tot aan je pensioen en het dan ineens ophoudt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.