Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Feestje voor 45 euro pp.


IMI-x2 schreef op 12-01-2024 om 11:50:

Als je €20 drank p.p. teveel vindt, valt daar misschien nog wel over te onderhandelen. Wat zit er in die €20? Als gasten voor dat bedrag vrij kunnen kiezen, kun je de keuze misschien beperken. Jij kent je gasten het best, jij weet wie stevige drinkers zijn en wie niet.
Op mijn laatste feestje (ook 50) werd opvallend minder alcohol gedronken dan voorheen.

Vast wel toch (TS heeft het trouwens over @25,-)? Als je aangeeft dat er geen cocktails, speciale koffies e.d. zijn inbegrepen, vallen de drankjes die 8-10 euro per stuk kosten alweer af. Ik heb wel ervaring met etentjes en stevige drinkers, zich in het geheel niet inhielden op dat punt (en er dus ook een hoge rekening was). 

Kan ook zijn dat als je er drie uur zit er een soort van 'zitgeld' gevraagd wordt (geen idee of dat zo werkt maar dat stel ik me voor). Normaal zou je na 1,5 uur wel klaar zijn met eten maar dit is een feestje, dus je houdt minstens een uur lang 40 zitplekken bezet zonder eten, ofzoiets. 


Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-01-2024 om 12:14 Topicstarter

het tentje zit sowieso voor die avond dicht. Ik heb trouwens geen carnavalsvierders.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-01-2024 om 12:15 Topicstarter

mijn vader zegt ook bij alles dat het veel te duur is, hij zou een tientje nog teveel vinden, terwijl ze zoveel geld hebben. Ik ben daar dus mee opgegroeid dat alles te duur was, wel hadden we genoeg geld om vanalles te doen en dure vakanties enz..

Oh, zelfs €25 drank! Als je daar €5 vanaf kunt praten, bespaar je zo weer €200.

Kleinduimpje schreef op 12-01-2024 om 12:15:

mijn vader zegt ook bij alles dat het veel te duur is, hij zou een tientje nog teveel vinden, terwijl ze zoveel geld hebben. Ik ben daar dus mee opgegroeid dat alles te duur was, wel hadden we genoeg geld om vanalles te doen en dure vakanties enz..

Haha, de appel valt dus niet ver van de boom. Vond je dat vroeger fijn? Zo nee, wil je het niet anders doen?

dan

dan

12-01-2024 om 12:17

Ik zou kiezen voor hetgeen waar mijn voorkeur naar uit gaat en de bijbehorende kosten voor lief nemen. 
Wel kun je vaak afspreken dat de dure dranken niet geschonken worden. 
Vaak krijg je ook te maken met afzeggingen.

troelahoep schreef op 12-01-2024 om 11:52:

[..]

Ja, dat zeggen mijn ouders ook bij alles, ook nu ze wel geld hebben. Volgens mij is het zo dat als je bent opgegroeid met weinig geld, je dingen altijd duur blijft vinden. Terwijl als je rekent: wat moet er voor het restaurant allemaal niet betaald worden voor die 45 euro? (Overigens heb ik het geld niet momenteel voor zo'n feestje)

Ik ben arm opgegroeid en nog steeds arm. Geen idee hoe het voelt om wel geld te hebben, alle schaapjes op het droge te hebben en op vakantie te kunnen gaan,  blijkbaar voelt het heel relaxt en gooit men dit in een avond over de balk. De mensen die wel geld hebben vinden dit prima bedragen en dit is gangbaar in de kringen van TO lees is. Die 1800 euro zou ik eerst aan een waslijst andere noodzakelijkere dingen uitgeven. Als ik dus alles al zou hebben wat mijn hartje begeert zou ik best een feestje geven en gaan cruisen en dergelijke.

Ik zou ook inzetten op beperken van het assortiment door dure drankjes te schrappen en de prijs dan wat naar beneden te laten zetten.

Dingen die 'te duur' zijn, daar sta ik gemengd in. Mijn vader vindt ook veel dingen 'te duur', maar als hij iets belangrijk vindt of heel leuk, dan mag het wat kosten. 
Mijn moeder klaagt dan altijd dat bier niet te duur is voor hem en mijn zus en ik maken er graag grapjes over. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-01-2024 om 12:40 Topicstarter

er zijn geen dure dranken die je mag drinken. Dus gewoon fris, bier, wijn

Kleinduimpje

Kleinduimpje

12-01-2024 om 12:43 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 12-01-2024 om 12:16:

[..]

Haha, de appel valt dus niet ver van de boom. Vond je dat vroeger fijn? Zo nee, wil je het niet anders doen

Mijn vader kan wel een auto kopen van 25.000 euro, en we gingen op wintersport/zomervakantie en kreeg altijd wel veel, maar de warm water kraan mag niet aan, parkeren is een euro al teveel, en koffie drinken kan ook thuis. 

Kleinduimpje schreef op 12-01-2024 om 12:43:

[..]

Mijn vader kan wel een auto kopen van 25.000 euro, en we gingen op wintersport/zomervakantie en kreeg altijd wel veel, maar de warm water kraan mag niet aan, parkeren is een euro al teveel, en koffie drinken kan ook thuis.

Oh ja, herkenbaar wel. Mijn ouders zijn al flink op leeftijd en hebben nu ruim genoeg geld om van te leven (dat was vroeger anders, toen moesten ze elk dubbeltje omdraaien). Maar mijn vader houdt vast aan verwarming laag/uit, terwijl mijn moeder loopt te bibberen van de kou. En zeker de voorgaande weken, toen het zo vochtig was, leek het me voor hun ruim 100 jaar oude huis ook niet goed, al dat vocht. Maar het was lullen tegen een dove muur... Aan de andere kant krijgen alle kleinkinderen wel een leuk bedrag en gaan we met de hele familie uit brunchen met Kerst. Heel bijzonder vind ik dat.

Kleinduimpje schreef op 12-01-2024 om 12:43:

[..]

Mijn vader kan wel een auto kopen van 25.000 euro, en we gingen op wintersport/zomervakantie en kreeg altijd wel veel, maar de warm water kraan mag niet aan, parkeren is een euro al teveel, en koffie drinken kan ook thuis.

Klinkt als "penny wise, pound foolish".

En even on topic: als jij zin hebt in een feestje, en je hebt het geld ervoor, zou ik het doen. Maar ik zou inderdaad wel even goed kijken naar dat bedrag voor drankjes. Als je uitgaat van gemiddeld 3,50 euro per drankje kun je voor 25 euro 7 drankjes krijgen. Dat krijgt echt niemand op in 3 uur. Dus ik zou met dit rekensommetje nog een keer gaan praten met de uitbater.
Het lijkt me wel leuk om het feest af te trappen met bubbels, die kosten natuurlijk wat meer, maar ik vind dat heel feestelijk. Als ze niks van de prijs af willen doen zou ik zoiets voorstellen en dan het bedrag gelijk houden. En het eten, zijn dat hapjes of is dat een menu? Voor hapjes vind ik 20 euro ook best ruim. Dan zou ik wel verwachten dat er ook iets van taart in dat bedrag zit. Voor bij de bubbels.

Probeer wel los te laten hoe je vader (of wie dan ook) hier tegenaan kijkt. Jouw verjaardag, jouw feestje, jouw geld. Zeker als je niet een ander goed doel hebt daarvoor zou ik ervan genieten. Geld moet rollen hoor. Als je maar genoeg overhoudt om van te leven en eventuele defecte apparaten te vervangen is het toch goed? En: voorpret is ook pret! Dus laat dat niet verpesten door wat anderen er misschien van denken.

Vast van harte!

Jonagold schreef op 12-01-2024 om 13:01:

En even on topic: als jij zin hebt in een feestje, en je hebt het geld ervoor, zou ik het doen. Maar ik zou inderdaad wel even goed kijken naar dat bedrag voor drankjes. Als je uitgaat van gemiddeld 3,50 euro per drankje kun je voor 25 euro 7 drankjes krijgen. Dat krijgt echt niemand op in 3 uur. Dus ik zou met dit rekensommetje nog een keer gaan praten met de uitbater.
Het lijkt me wel leuk om het feest af te trappen met bubbels, die kosten natuurlijk wat meer, maar ik vind dat heel feestelijk. Als ze niks van de prijs af willen doen zou ik zoiets voorstellen en dan het bedrag gelijk houden. En het eten, zijn dat hapjes of is dat een menu? Voor hapjes vind ik 20 euro ook best ruim. Dan zou ik wel verwachten dat er ook iets van taart in dat bedrag zit. Voor bij de bubbels.

Probeer wel los te laten hoe je vader (of wie dan ook) hier tegenaan kijkt. Jouw verjaardag, jouw feestje, jouw geld. Zeker als je niet een ander goed doel hebt daarvoor zou ik ervan genieten. Geld moet rollen hoor. Als je maar genoeg overhoudt om van te leven en eventuele defecte apparaten te vervangen is het toch goed? En: voorpret is ook pret! Dus laat dat niet verpesten door wat anderen er misschien van denken.

Vast van harte!

Een drankje per kwartier is met bier en fris niet heel moeilijk hoor als een ander betaald is mijn ervaring. Wijndrinkers gaan wat langzamer.

Ysenda schreef op 12-01-2024 om 13:20:

[..]

Een drankje per kwartier is met bier en fris niet heel moeilijk hoor als een ander betaald is mijn ervaring. Wijndrinkers gaan wat langzamer.

Oh. Dat herken ik echt niet. Ik ben met 2 drankjes wel klaar. Of dat nou fris is, wijn of bier. Ligt er misschien ook aan of er met drank rondgegaan wordt of dat je het moet halen bij een bar. Dat scheelt vast in verbruik!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.