Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

dochter

dochter

19-01-2016 om 08:08

Erfenis niet aanvaarden


Dochter

Dochter

01-02-2016 om 16:17

Elisa

Welke reacties zijn nu op 'nu even niet' geweest?

Noet

Noet

01-02-2016 om 16:31

Dochter

klopt, jullie hebben die opdracht gegeven en de uitvaartondernemer heeft een contract met jullie. Cremeren met z'n drietjes was inderdaad voor jullie goedkoper geweest.

Jullie hebben een vordering op je moeder, maar die kan ze dus niet voldoen.
Het hangt van de verzekering af of deze in de boedel van je moeder valt of nu jullie toekomt, dat staat in de polis.

In die van mij staat bv "1. de erfgenamen van" bij de uitkerings volgorde, zijn er geen erfgenamen dan gaat het bedrag naar nr 2 etc.
Dan wordt er dus naar jullie uitgekeerd en is het geen onderdeel van de boedel van je moeder maar infeite een onderdeel van jullie boedel, betaald door je moeder. Dit is bij de meeste begrafenis verzekeringen het geval. Dan zijn de overblijvende kosten dus voor jullie. Maar die mag je in rekening brengen op de erfenis.

Julie zullen dus idd de kosten moeten voldoen aan de begrafenis ondernemer.
Daarom is het altijd zaak om vooraf al een idee te hebben wat de kosten zullen zijn bij begraven of cremeren voor je een handtekening zet. Helaas is die tijd er meestal niet en denk je niet over de kosten na in zo'n periode.

dochter

dochter

01-02-2016 om 21:23

elisa

Waar heb je het over met je wezenuitkering en dat je nog een extra maand aow krijgt? Hoe kom je erbij?

dochter

dochter

01-02-2016 om 21:27

noet

De begrafeniskosten zijn het probleem dus niet. Die willen wij wel betalen maar wat je probeert uit te leggen in je laatste posting vind ik maar moeilijk te begrijpen. Nou ja eerst er maar uitkomen met de verhuurder zodra we de papieren hebben.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-02-2016 om 22:14

Dochter

Sorry, die wezenuitkering/overlijdensuitkering van de AOW geldt alleen voor kinderen van de overledene die jonger dan 18 jaar zijn. Wel wordt als de overledene AOW had nog het resterende vakantiegeld overgemaakt. Wat heb je nu met de notaris afgesproken?

Egel

Egel

01-02-2016 om 22:25

...zo dochter

Wat blijft iedereen geduldig zeg!

Dochter ik begrijp niet waarom je zo onaardig doet. Er zijn allerlei mensen die je helpen.
Je hebt misschien een moeilijke tijd, hoewel je daar niets over zegt (alleen financieel moeilijk).

Mijn enige bijdrage hier hoor, gelukkig heb ik er nog geen verstand van.

Noet

"Dus even met de bedragen die je noemt:
schulden 3000, begrafenis 6500, opleveren woning 5000 maakt 14500 aan schulden.
Tegoeden: 1500 begrafenisverzekering. (misschien nog iets voor de inboedel door een opkoper, maar dat zal niet veel zijn)
Zal er een tekort blijven van 13.000 die door het beneficiar aanvaarden niet op de erfgenamen kan worden verhaald."

hopelijk heb ik het nu duidelijker uitgelegd."

De begrafenis hoort niet bij de schulden van de overledene. Dat zijn schulden gemaakt door de nabestaanden, zij geven de opdracht aan de begrafenisondernemer en tekenen daar ook voor. Jij schrijft hier dat deze schulden niet worden verhaald. Als dit zo zou zijn dan gaat een begrafenisondernemer snel failliet. Dochter kan wel een gouden kist bestellen bij wijze van spreken en 1000 rode rozen.

Degene die de opdracht voor de begrafenis ondertekent is verantwoordelijk voor de factuur van de begrafenisondernemer. Erfenis verworpen of niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-02-2016 om 23:47

Kosten begrafenis

Inderdaad zijn en blijven de kosten voor de uitvaart en notaris- en griffiekosten voor rekening van de erfgenamen; of je nu de erfenis verwerpt of beneficiair aanvaardt. Degene die opdracht heeft gegeven voor de uitvaart is dus gewoon verantwoordelijk voor het betalen van die kosten. Ook bij een begrafenis door de gemeente kunnen deze kosten later alsnog op de nabestaanden (kinderen) worden verhaald. Maar er zijn in dit soort ingewikkelde situaties altijd uitzonderingen en daarom heb je echt een notaris nodig en snel ook. Tot die tijd niks doen wat ervoor kan zorgen dat je de erfenis verplicht zuiver zal moeten aanvaarden.

Elisa

Dochter heeft al een notaris. Haar moeder is 2 weken geleden overleden, begrafenis is geweest en oplevering huurhuis is over 2 weken. Notaris zegt:" komt wel goed ".

Dochter had ook al aangegeven dat het betalen van de begrafenis geen probleem is, dat ze weet dat ze dit zelf als nabestaanden moeten betalen.

Maar nu een bozige huurbaas die van een huurwoning waar jarenlang geen onderhoud aan is gepleegd een opgeruimd, gerenoveerde woning wil maken, op kosten van de erfgenamen.

Ik zou zeggen, met de papieren van de notaris een bakkie koffie bij hem drinken. Maar de papieren zijn er nog niet. Tot die tijd, alleen de begrafenis betalen en verder niets.

Noet

Noet

02-02-2016 om 07:26

wil

even verder lezen in het bericht er na.

De begrafenisondernemer moet betaald worden door degene die de handtekening zet. Maar die kosten mogen als vordering ingebracht worden in de erfenis.
In dit geval heeft de overleden moeder dus een schuld naar haar erfgenamen.

dochter

dochter

02-02-2016 om 07:39

egel

Als je meeleest zie je dat het mij wel lastig wordt gemaakt hier. Iemand die zomaar inbreekt in een niet al te makkelijk en gezellig draadje waardoor ik de draad kwijt raakte. Verder iemand die met heel veel verkeerde informatie komt en er wordt van alles door elkaar gehaald en iemand die constant denkt dat een notaris van de notaristelefoon opeens mijn notaris is. Dat is best lastig. Ik waardeer het enorm dat mensen mij proberen te helpen maar je zult begrijpen dat het moeilijk lezen is met deze berichtjes.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-02-2016 om 13:43

Notaris

Kortom, in dit soort specifieke situaties heb je een notaris nodig; die regelt alles samen met jou en aan hem kan je het beste al je vragen stellen. Tot die tijd niks betalen en niks doen. Instanties waar je contact mee heb, ook de verhuurder, zeggen dat de negatieve nalatenschap beneficiair wordt aanvaard en dat je notaris hiermee bezig is.

Dochter

Dochter

02-02-2016 om 13:52

geen notaris

Je hebt echt geen notaris nodig hoor. Ik volg gewoon het stappenplan: http://www.heetebrij.net/2012/07/wat-moet-je-doen-na-het-beneficiair-aanvaarden-van-een-erfenis/ en bij elke vraag die ik heb bel ik de notaristelefoon.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-02-2016 om 14:06

Dochter

De notaristelefoon heeft mij een paar keer onjuiste informatie gegeven dus neem niet alles wat zij zeggen zomaar aan.
Hier is een handige link die ik heb gebruikt, met name voor de modellen van verzoekschriften aan de kantonrechter: http://www.vereffeningnalatenschappen.nl/beneficiaire-aanvaarding-nalatenschap/
En deze sites vond ik ook heel nuttig: https://www.verklaringvanerfrechtservice.nl/lichte-vereffening-nalatenschap/
https://www.rechtspraak.nl/Hoe-werkt-het-recht/Rechtsgebieden/Kanton/Paginas/default.aspx

Noet

Ja, ik heb alles gelezen. Maar in dit geval is een vordering inbrengen alleen leuk op papier. Een vordering inbrengen op een nalatenschap die positief is, is logisch, de verdeling is na aftrek kosten. Dat is bij ieder overlijden zo, tenminste, als er eerlijk wordt verdeeld.

Maar Dochter wist al dat het eindsaldo negatief gaat uitvallen en de nabestaanden de uitvaart moeten betalen.

Dochter

Het is ook moeilijk lezen, logisch, wij zijn leken, hoogstens eens executair testamentair geweest.
Maar naar mijn gevoel doen we erg ons best om je te helpen, zover we kunnen. Jij gaat het regelen zonder notaris, dat is niet moeilijk als het om een positieve nalatenschap gaat. Maar ben je nu niet bang dat je achterblijft met schulden waar je alsnog voor opdraait omdat alles niet precies volgens de letters van de wet is verlopen, achteraf?

En moet je alles alleen doen of gaat alles in overleg met de andere nabestaanden?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-02-2016 om 22:49

Beneficiair of verwerpen

Toch vraag ik me af waarom je de erfenis niet verwerpt. Het is nu al duidelijk dat het om een negatieve nalatenschap gaat (veel schulden en geen bezittingen) en je wilt geen spullen van je moeder. Als je verwerpt, is het enige wat je hoeft te doen dit aangeven bij de rechter, net als je kinderen en eventuele andere mogelijke erfgenamen; dit kan vaak dmv een enkele akte. Daarmee is de kous af. De verhuurder zal dan ook op zijn eigen kosten de woning moeten ontruimen en opknappen.
Beneficiair aanvaarden is in dit geval een lange procedure (je moet veel verzoekschriften indienen en meldingen doen aan de kantonrechter; wachten op antwoord van de rechtbank en je moet schuldeisers oproepen) en het gaat je dus ook veel meer geld kosten aan griffiekosten. En inderdaad, als je de regels (met name die van vereffening) niet goed volgt word jij wel met je eigen vermogen aansprakelijk gesteld voor alle schulden.

dochter

dochter

08-02-2016 om 19:18

bewijzen waarde inboedel

We zijn dus bezig met beneficiaire aanvaarding en moeten een boedelbeschrijving maken. De schuldeisers zijn bekend en de waarde van de auto en twee fietsen. De rest van de inboedel van het huis is duidelijk: kringloopwaarde. Als we opkopers laten komen om de spullen mee te nemen moet je daarvoor een bepaald bedrag betalen en zij trekken dan de eventuele waarde er van af. Niet gunstig dus. Een echte taxatie kost 300 euro en dat is de inboedel ook niet waard, komt daar in ieder geval niet overheen. Kortom: kringloopwaarde maar hoe bewijs je dat voor beneficiaire aanvaarding? Mijn broer heeft overal foto's van gemaakt maar kan iemand dat ergens terugvinden?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-02-2016 om 13:54

Inboedel

Ik heb gewoon de waarde van de inboedel als €0 aangegeven in de boedelbeschrijving. Wat foto's gemaakt van wat er in de woning stond en dat is het.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.