Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

dochter

dochter

19-01-2016 om 08:08

Erfenis niet aanvaarden

Mijn moeder is overleden en naast dat er een uitvaartverzekering is van nog geen 1400 euro (rekening wordt 6500) is er ook een negatief saldo op de bank en komen er nog wel wat rekeningen bij. Aow wordt niet meer uitgekeerd begrijp ik en we moeten nog een beetje terug betalen van de vorige keer en ook pensioen zal niet meer worden uitgekeerd volgende week, of er moet worden terugbetaald.

We willen dus de erfenis niet aanvaarden maar het gaat hier om een huurhuis. We mogen er dus niets uithalen en eigenlijk hebben we daar ook geen behoefte aan behalve de bekende foto-albums etc.

Maar hoe moet dat nu? Voor we de successie etc geregeld hebben is het huurhuis natuurlijk al weg en moeten we die al hebben opgeleverd. We hebben ook geen zin om alle spullen af te voeren eigenlijk en het is ook niets waard en het kost alleen maar tijd en geld. Hoe doet een verhuurder dat als er geen kinderen zijn? Mag een verhuurder eisen dat wij de spullen opruimen terwijl wij dat niet mogen ivm de erfenis?


Brigit

Brigit

19-01-2016 om 09:05

Juridisch advies

Dit is tricky, vraag goed juridisch advies. Je zegt dat jullie nergens behoefte aan hebben behalve aan de foto albums, maar als je die nu meeneemt dan schijnt het zo te zijn dat je daarmee de erfenis al aanvaard hebt dus pas daar mee op. Een aanvaarde erfenis kan betekenen dat je alle schulden moet betalen.
Als er geen kinderen zijn dan zijn er andere erfgenamen en staan die er voor.

Noet

Noet

19-01-2016 om 09:09

let op

als jij verwerpt gaat de erfenis over op jouw kinderen, ook die zullen moeten verwerpen.

Dit gaat via de notaris. Als het goed is heb je daar al contact mee gehad. En anders nu gelijk gaan doen.

Bel de woningbouw op en leg uit wat er aan de hand is, ook zij zullen vaker met dit bijltje gehakt hebben.

Farasha

Farasha

19-01-2016 om 10:08

Benificiair

Vraag inderdaad zo snel mogelijk advies aan een notaris, dat kan ook telefonisch. En zorg dat je niets doet waardoor je als erfgenaam kunt worden gezien. Snelle vuistregel daarvoor: als buren het voor elkaar zouden doen, mag je het doen, anders niet (dus wel: huisdier/planten verzorgen, maar niet: spullen meenemen, dingen opzeggen, financiële zaken regelen).

In plaats van verwerpen kun je misschien beter benificiair aanvaarden, zeker als je kinderen hebt. Bij verwerpen gaat de erfenis inderdaad naar je kinderen, en de wet verbiedt het om voor minderjarige kinderen te verwerpen. Zij "moeten" benificiair aanvaarden, dus dan moet je dat proces alsnog door.

Bij verwerpen krijg je echt helemaal niets, dus ook geen waardeloze fotoalbums. Of dat bij benificiair aanvaarden wel kan, weet ik niet. De notaris vast wel.

Marie

Marie

19-01-2016 om 10:14

artikel OOL

Lees dit artikel ook even door:

http://www.ouders.nl/artikelen/onverwachte-schuld-uit-erfenis

Ander geluid

Ander geluid

19-01-2016 om 10:34

schulden afbetalen ?

Misschien een rare vraag hoor, maar waarom zou je de schulden niet gewoon afbetalen? Zeker voor de uitvaart, ik neem aan dat jullie dat allemaal zelf geregeld hebben ? Moeten de leveranciers/bedrijven die daarbij betrokken zijn, daar dan maar voor opdraaien ?
Wist je van te voren niet dat de uitvaartverzekering zo laag was ? En zo ja, waarom heb je dan niet voor een budget-uitvaart gekozen ?

Als iemand nou tijdens zijn leven zodanig schulden maakt dat dat buiten proporties is, en diegene overlijdt, ok, dan hoef je daar niet voor op te draaien, maar als je zelf besluit om een mooie uitvaart te regelen (terecht hoor) en daar blijkt dan geen geld voor te zijn, dan vind ik dat je daar als achterblijvende familie wel voor moet betalen.
Ik merk dat ik zelf wat moeite heb met andere mensen/bedrijven laten zitten met schulden (die daar in principe ook geen
schuld aan hebben). Misschien vallen er wel regelingen te treffen.

Sterkte, en gecondoleerd.

Dochter

Dochter

19-01-2016 om 11:16

niet duidelijk

We gaan de uitvaart gewoon betalen, daar hebben we voor getekend maar alle andere dingen willen we niet betalen. De bank heeft haar al die jaren laten rood staan en er komt hoogstwaarschijnlijk nu nog van alles bij. De huur voor nog een ruime halve maand, belasting, energiebedrijven, de betaling voor de hulp in huis van de afgelopen maanden, andere vaste lasten, zorgverzekering en eigen risico. Dat willen we dus niet betalen. Als ze geen AOW en geen pensioen nu meer krijgt gaat dat met gemak richting de 2000 euro, hoogstwaarschijnlijk nog meer en het kan nog wel maanden duren voor dat duidelijk is. De rekeningen van de huishoudelijke hulp/zorg lopen zo al drie maanden achter dus dat is al meteen 500 euro.

Hortensia

Hortensia

19-01-2016 om 11:23

Ander geluid

Ja, in principe heb je gelijk, maar...

Het hangt wel van de achtergronden af. Ik heb zelf een goede verzekering, maar stel dat familie van mij dat niet goed geregeld heeft (en kom op, hoeveel kost een uitvaartverzekering nou per maand), dan draai ik daar liever niet voor op. Hoe lief ze me ook zijn. Kwestie van verantwoordelijkheid nemen.

En je moet ook maar net zo'n bedrag kunnen ophoesten. Niet iedereen heeft een klinkende spaarrekening waarvan je zomaar duizenden euro's kunt missen. Zelfs de eenvoudigste begrafenis kost al zoiets.

Helaas maak ik dit in mijn directe omgeving mee. De vader van mijn kinderen. Ik weet dat hij niet (meer) verzekerd is. Als die onverhoopt morgen omvalt, en mijn kinderen draaien er voor op, dan hebben die een levensgroot probleem. Terwijl zij, zo jong als ze zijn, heel hard hun best doen goed met hun geld om te gaan. Moeten zij dan worden meegesleurd door de onverantwoordelijkheid van hun vader en zelf flink in de schulden terecht komen>

Renée

Renée

19-01-2016 om 22:53

Dochter

Nou kan je wel verontwaardigd doen dat t pensioen en AOW niet meer wordt betaald en dat jullie daarvan van alles hadden kunnen betalen, maar die dingen stoppen zodra iemand overlijdt. Vrij logisch.

Ik zou eerst de notaris bellen voordat je de uitvaart regelt en betaalt, want het kan best zijn dat je de erfenis aanvaardt zodra je de uitvaart betaalt.

Ervaring

Ervaring

20-01-2016 om 07:49

Benificiair aanvaarden

Dochter, allereerst gecondoleerd met je moeder, erg vervelend dat er naast het verdriet zo,n nasleep komt.

Wij hebben het een aantal jaren geleden meegemaakt met mijn zus, na haar overlijden bleek ze enorme schulden te hebben. Mijn ouders hebben de erfenis benificiar aanvaard. Wij broer en zussen moesten dit ook ondertekenen. Dit is via een notaris gegaan , hij heeft ook alles geregeld naar de schuldeisers toe. Wij mochten niet meer in het huurhuis komen maar hebben het wel gedaan om wat privézaken op te halen bv dagboeken. Uit respect voor zus wilden we niet dat die in de handen van vreemden kwam. We hebben een opkoper laten komen die heeft alle spullen meegenomen. Het bedrag wat hiervoor vrijkwam ging direct naar een van de schuldeisers.
De uitvaart is door mijn ouders betaald ,dat mocht wel.
Dus overleg met een notaris, dat kost ook geld natuurlijk.
Nog een tip: laat de notaris een brief opmaken voor de schuldeisers die je aangetekend kunt versturen zodra je aanmaningen krijgt. Mijn ouders zijn nog een jaar lang bestookt met aanmaningen en bedreigd met deurwaarders .

Dochter

Dochter

20-01-2016 om 08:52

renee

Ja, sorry hoor dat ik zo dom ben dat als kinderbijslag, loon en uitkeringen achteraf betaald worden ik niet wist dat er nog een AOW en pensioen aan zat te komen een paar dagen naar haar overlijden. Krijg je je eerste AOW en pensioen dan al op de dag dat je 65 wordt?

Dochter

Dochter

20-01-2016 om 09:11

wat we nu weten

Het bedrag zal inderdaad 2500 negatief zijn minstens maar hoe langer alles duurt hoe hoger het wordt. De autoverzekering en motorrijtuigenbelasting loopt door en ergens las ik hier dat ik niets mag opzeggen dus dan loopt ook het internet en telefoon en tv abo door. Lijkt me ook voor die providers niet fijn.

Als we het niet aanvaarden moeten we dus dit volgen: "Als u een keuze maakt voor het verwerpen van de nalatenschap, moet u hiervoor een verklaring afleggen bij de rechtbank binnen de regio waar de overledene woonde. De rechtbank geeft dan een zogenaamde ‘akte nalatenschap' af waaruit uw verwerping blijkt.

De verwerping wordt ook ingeschreven in het boedelregister van de rechtbank. Dit is een openbaar register dat door iedereen kan worden geraadpleegd. Namens een minderjarige erfgenaam kan alleen een nalatenschap worden verworpen met instemming van de kantonrechter."

Mijntje

Mijntje

20-01-2016 om 09:49

kan

je niet een executeur testamentair aanwijzen? Die regelt ook dat alle abonnementen worden opgezegd. Heb je al een notaris(-telefoon) gebeld om je goed te informeren? Ik weet niet of een executeur binnen of buiten de familie in dit geval handig is. Het lijkt me dat je het wiel niet hoeft uit te vinden, dat deze situatie zich vaker voordoet.

Gecondoleerd met het verlies van je moeder en sterkte met alles.

Moeder

Moeder

20-01-2016 om 09:58

Ellende

Wat een gedoe en geregel bovenop het verdriet Heel veel sterkte daarmee. Eigenlijk zou je zoiets van te voren moeten kunnen regelen of in ieder geval zou op een makkelijke manier duidelijk moeten zijn hoe het werkt met erfenissen en schulden. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat de erfgenamen zelf in de problemen komen? Op de site van de overheid staat niet veel https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/erfenis-aanvaarden
Hier staat wel duidelijk: Er is geen sprake van zuivere aanvaarding als u de begrafenis regelt. U kunt dan nog steeds kiezen voor beneficiaire aanvaarding of verwerping van de erfenis, naast zuivere aanvaarding.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-schulden-erf

Dochter

Dochter

20-01-2016 om 10:11

Renee

Nou dat valt dan weer een beetje mee, het pensioen komt wel gewoon nog deze maand. Was het nu echt nodig om zo te reageren?

Dochter

http://www.uitvaart.nl/infotheek/nalatenschap/wat-te-doen-met-de-erfenis.

Gecondoleerd met het verlies van je moeder.

Een erfenis verwerpen is overal afstand van doen en benificiair is de erfenis aamvaarden als er een positief saldo is. De notaris trekt dan ook zijn rekening eraf.
Hier een link waar je alles op kunt zoeken.

Sterkte voor de komende tijd.

Dochter

Dochter

29-01-2016 om 19:17

stapje verder

We zijn er uit dat we beneficiair gaan aanvaarden maar dan heb ik nog een vraag. We willen het huis niet leeghalen en ook niet opdraaien voor al het werk en de kosten van het verwijderen van de vloeren, alle haakjes, plugjes en het dichten van gaatjes in de muren en ga zo maar door. Verhuurder zegt dat het 5000 euro kost als wij niets doen maar dat kan dan toch ook in de negatieve erfenis? Ik heb vandaag de notaristelefoon gebeld voor iets anders maar dit kwam zijdelings ter sprake en hij dacht dat wel goed zal komen maar ik wil daar het liefst een link van.

"Het zal wel goed komen".

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/moeten-erfgenamen-woning-herstellen

Als je de erfenis aanvaard dan hoor je het huis op te leveren volgens de afspraken. Is de huur al opgezegd? Want die kosten gaan ook gewoon door.
Ja, nabestaanden draaien op voor de kosten die de huurder achterlaat, of je moet de erfenis verwerpen. Erven is de lusten maar ook de lasten.
De notaris praat wel heel makkelijk als hij zegt dat het wel goed zal komen.
Hij moet deze onkosten toch ook meenemen in zijn berekeningen? Misschien heeft je moeder borg betaald toen ze het huis ging huren?

Noet

Noet

29-01-2016 om 21:36

Wil

Ze gaan beneficiaar aanvaarden, dat is wel mogelijke lusten, niet de lasten. En in veel gevallen de beste manier van het aanvaarden van een erfenis tenzij je zeker weet dat die positief zal zijn.

Noet

Dat antwoord heb ik 20/1 al gegeven. Het gaat er nu om of je een huurhuis in de oude staat moet opleveren. De moeder van dochter is 2 weken geleden overleden, de huur loopt dus ook door. Deze kosten en het leeghalen en opknappen komen ook voor rekening van de erfgenamen.

De notaris weet dat ook, dan kan hij beter adviseren de erfenis te verwerpen als hij geen moeite doet de kosten te beperken.

Noet

Noet

29-01-2016 om 22:09

Notaris

Die is nu executeur testamentair en moet datzelf regelen. Als erfgenaam mag je nu gewoon even niets.

Vervelend maar het is niet anders. Het afhandelen van een eenvoudige erfenis kan zo 8-9 maamden duren. Die van mijn zus, alleen een bankrekening met enkele duizenden euro's na aftrek uitvaartkosten heeft al 8 maanden geduurd. Daar was geen huur of koopwoning bij betrokken. Geen inboedel behalve een bed en haar kleding.

Noet

Wat klinkt het triest:"Geen inboedel behalve een bed en haar kleding".

Tja, als zo'n afwikkeling via een notaris zo lang moet duren is dat voor veel partijen erg vervelend, ook voor de verhuurder. Wettelijk gezien mag je 6 maanden de huur laten doorlopen als erfgenamen, erg vervelend als er geen huur wordt betaald.

Noet

Noet

29-01-2016 om 22:47

wil

dat heb je nu eenmaal als je vanaf je 4e in een instelling woont betaald vanuit de awbz, niks zieligs aan. Gewoon bewoner er uit en een week later nieuwe er in. Vrij zakelijk zo'n instelling ook al woon je er 34 jaar.

Noet

Het zakelijke aspect dat een kamer binnen 48 uur leeg moet zijn herken ik uit ervaring. Maar dat iemand 34 jaar ergens woont en er niets anders achter blijft dan een bed en kleding klinkt voor mij wel triest.
Een erfenis en een huis/kamer leeghalen is vaak meer dan een zakelijk aspect, het is ook rouwen en verwerken.

Noet

Noet

29-01-2016 om 23:43

wil

niet iedereen heeft een huiskamer, in een instelling woon je in een groep met gedeelde huiskamer, enige plek die je hebt is een kleine slaapkamer, daar valt niet veel meubilair neer te zetten als dat toch gesloopt wordt tijdens een zware epileptische aanval of autistische uitbarsting.

We hebben er juist een heel fijne periode van rouwverwerking mogen hebben, herinneringsdienst is met alle bewoners in de woonkamer geweest. Wij hebben hasr kamer niet eens leeg hoeven halen, alles is binnen de instelling hergebruikt.

Wat zou jij dan willen met iemand die haar hele leven op het niveau van een anderhalfjarige functioneerd, die verzamelt niet veel, maar leeft in het nu. De herinneringen zitten in mijn hoofd en in de foto's die ik heb.

Ik vind er niets zieligs en triest aan, beter gezegd ik hoop dat mijn dochter straks met net zoveel genoegen terug kijkt op de rouwperiode als dat wij nu doen op die van mijn zus. Geen gedoe met opruimen van spullen waar niemand eigenlijk nog belang bij heeft want huishouden op orde, en je alleen maar bezig hoeven houden met het laatste afscheid.

Noet

" Geen inboedel alleen een bed en haar kleding".
Het klonk hard en zakelijk, maar ik begrijp dat het afscheid juist warm was, dat is fijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-01-2016 om 22:21

Erfenis

De vader van mijn zoon is ruim 4 maanden geleden zeer onverwachts overleden; mijn (onze) 15-jarige zoon was zijn enige erfgenaam (op de Britse zus en broer van vader na) en ik als wettelijk vertegenwoordiger heb dus de nalatenschap moeten afhandelen. Omdat het hier om een minderjarige erfgenaam gaat is de nalatenschap automatisch beneficiair aanvaard. Vader had weinig te makken (twee kleine ouderdomspensioentjes) dus voor het geld hoefden we het niet te doen maar zoon wilde wel graag wat spullen en foto's van zijn vader. Ik heb ogenblikkelijk de notaris gebeld en een spoedafspraak gemaakt. Als eerste keek deze of de man een testament had; dit bleek niet zo te zijn. Vervolgens heb ik samen met hem een lijst gemaakt van alles wat er afgehandeld moest worden. Als eerste moest ik de overlijdensverklaring krijgen. Vervolgens heb ik contact opgenomen met de verhuurder om het overlijden door te geven. Met deze heb ik afgesproken dat ik twee maanden de tijd kreeg om de woning op te leveren, waarna de huur zou worden opgezegd. Ik heb een voorlopige boedelbeschrijving gemaakt en ingediend bij de rechtbank. Alle abonnementen, huur, gas en licht opgezegd. SVB (AOW pensioen) en ander pensioenfonds gebeld. Zoon had recht op een maand wezenpensioen van beide pensioenen dus deze heb ik ook aangevraagd. Bankrekening van vader heb ik op mijn naam laten zetten. Ik heb alle lopende facturen betaald. Alle betreffende instanties een verklaring van overlijden en een verklaring van beneficiaire aanvaarding gestuurd. Ontheffing gevraagd aan de kantonrechter van vereffening. F-formulier bij de Belastingdienst aangevraagd en de laatste aangifte ingevuld en verstuurd. Huurwoning samen met mijn moeder en wat vrienden leeggehaald. Anders had ik een ontboedelaar ingehuurd; zou zo'n 1000 euro kosten voor een 3-kamerwoning op de begane grond. Een deel van het huisraad op Marktplaats gezet, ook om een groot deel van de kosten te dekken. Uiteindelijk is alles gelukt maar het waren ruim 4 zeer stressvolle maanden van bijna fulltime aan de telefoon en computer zitten. Enorm veel bureaucratische rompslomp en het heeft heel veel tijd en energie gekost. Maar ik heb er veel van geleerd (ik heb het alleen bij die ene afspraak bij de notaris gelaten; de rest heb ik van het Internet afgehaald) en ik ben blij dat ik dit heb kunnen doen voor zoon. Financieel hebben we er bijna niets aan overgehouden (een paar honderd euro) maar zoon heeft hierdoor zijn vader wel eindelijk beter leren kennen (hoe ironisch, pas na zijn dood) en heeft spullen en foto's. Een nalatenschap aanvaarden en afhandelen kost echt veel tijd en energie; hou daar rekening mee. En het kost je hoe dan ook geld; zeker als je een notaris inschakelt. Heel veel sterkte!

http://www.notaris.nl/zo-wikkelt-u-een-nalatenschap-af
http://www.notaris.nl/een-erfenis-aanvaarden-of-verwerpen
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2012-09-05/een-erfenis-nee-bedankt
http://www.vraagdenotaris.nl/weblog/wat-moet-je-doen-na-het-beneficiair-aanvaarden-van-een-erfenis/
http://www.vereffeningnalatenschappen.nl/beneficiaire-aanvaarding-nalatenschap/modellen-vereffening/
http://www.vinderfrecht.nl/online-formulieren/online-verzoek-ontheffing-terinzagelegging-boedelbeschrijving/

dochter

dochter

31-01-2016 om 23:00

geen geld

Er is met zekerheid geen positief saldo dus wij willen dat huis niet leegmaken, in goede staat achterlaten en schoonmaken. Dat kóst ons alleenmaar geld.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-01-2016 om 23:27

Ontruimen

Lastig. Zeker omdat je de uitvaart wel wilt betalen. En je weet dat AOW en andere pensioenen na overlijden nog een maand worden uitgekeerd en dat je recht hebt op wezenpensioen? Ik denk dat je notaris dit zsm moet uitzoeken en regelen. Als eerste moet er zsm een verklaring van beneficiaire aanvaarding opgesteld worden en naar de rechtbank gestuurd worden. Pas als je die terug hebt, met goedkeuring van de rechter, kan je zaken gaan afhandelen.

Wat de huurwoning betreft:
"De plichten zijn dat de woning in ordentelijke staat wordt opgeleverd, gelijkwaardig aan de staat waarin de woning werd betrokken, waarbij rekening gehouden mag worden met de huurperiode. Dat laatste betekent dat bepaalde zaken die na jaren versleten zijn niet vernieuwd hoeven te worden. In afwijking hiervan kan de huurder met toestemming van de verhuurder bepaalde wijzigingen hebben doorgevoerd die dan niet in oude staat gebracht hoeven te worden."

De huurwoning is onderdeel van de erfenis. Als de familie aanspraak wil maken op de erfenis zal die de plichten van de overleden persoon ook moeten aanvaarden. Mocht de erfenis gering zijn en de kosten hoog, dan kan de familie afzien van de erfenis en zo de verhuurder met de kosten laten zitten. Of dat netjes is, is een andere zaak. Daarbij zal een eventuele uitvaart en dergelijke dan ook niet uit de erfenis betaald kunnen worden. Je kunt ook een erfenis voorwaardelijk aanvaarden, bijvoorbeeld onder de voorwaarde dat die niet negatief is.

Je weet echter nu al dat het een negatieve nalatenschap wordt. Als de verhuurder de woning leeghaalt en schoonmaakt, kost dat 5000 euro. Als een ontboedelaar/ontruimer dit doet, is het goedkoper (zij maken ook schoon). Wie voor die kosten moet opdraaien in deze situatie, weet ik ook niet. Dat moet de notaris weten. En hij moet alles als de bliksem in werking stellen want de rekeningen lopen op. Daarom heb ik het zonder notaris gedaan; gaat veel sneller. Plus dat ikzelf gewoonweg de kosten van een notaris niet kon en kan betalen...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-01-2016 om 23:36

Erfenis

Persoonlijk denk ik dat jullie de erfenis beter kunnen verwerpen. Je wilt toch niets hebben en financieel hou je er niets aan over. Maar je notaris heeft ongetwijfeld redenen om voor beneficiaire aanvaarding te gaan. Maar jullie situatie is wat ingewikkelder dan de onze. Daarom heb je in dit geval wel een notaris nodig. Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.