Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zzp-er

Zzp-er

16-05-2014 om 10:51

De crisis! Ik word er gek van...

Ik ben in 2008 als zzp-er begonnen. Niet helemaal vrije keuze, maar toch ben ik blij eigen baas te zijn.
En toen begon ook de crisis. Gelukkig heb ik op zich wel altijd genoeg werk gehad en over het algemeen erg tevreden klanten, die gelukkig ook weer nieuwe klanten aanbrengen.
De eerste 3 jaar eigenlijk prima verdiend...

Maar de laatste twee jaar zijn mijn inkomsten gewoon te laag. Klanten hebben geen geld en beginnen met hoge eisen "maar ik heb geen budget". Als ik overal "nee" tegen ga zeggen dan heb ik ook geen projecten meer, dus helaas ga ik uiteindelijk vaak overstag.

Het resultaat is nu een beetje: hard en veel werken maar inkomen onder het minimumloon. Nu weer een mail van mijn tante; ze heeft een website en een huisstijltje nodig, maar geen budget. Of ik dan een site maak voor haar; dan mag mijn link erop; gratis reclame.
En nu is ze beledigd omdat ik er nee tegen heb gezegd. Heb wel een schappelijke prijs gegeven, maar dat was "niet haar bedoeling". Omdat ze familie is...
Mijn tante is volgens mij best rijk ze woont in ieder geval in een kast van een huis. Dat zegt niet alles, maar ik voel me toch genaaid zeg maar. Want een beledigde klant doet de zaken ook geen goed.

Dit is (in allerlei vormen) afgelopen jaar al zo'n 10 keer gebeurd. Maar meestal heb ik toch ja gezegd. Ik heb nu in 2014 3 redelijk grote projecten voor bijna niks gedaan. Stom van me vind ik. Een voor een goed doel, daar heb ik vrede mee. Maar een voor een sportclub; en dan gaan ze als het klaar is nog zeuren over wat ik niet heb gedaan.... Doe ik nooit meer!

Nu vind ik het lastig om hard te blijven. Bij een "nee" ben je je klant sowieso kwijt, dus doe ik vaak water bij de wijn.