Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zzp-er

Zzp-er

16-05-2014 om 10:51

De crisis! Ik word er gek van...

Ik ben in 2008 als zzp-er begonnen. Niet helemaal vrije keuze, maar toch ben ik blij eigen baas te zijn.
En toen begon ook de crisis. Gelukkig heb ik op zich wel altijd genoeg werk gehad en over het algemeen erg tevreden klanten, die gelukkig ook weer nieuwe klanten aanbrengen.
De eerste 3 jaar eigenlijk prima verdiend...

Maar de laatste twee jaar zijn mijn inkomsten gewoon te laag. Klanten hebben geen geld en beginnen met hoge eisen "maar ik heb geen budget". Als ik overal "nee" tegen ga zeggen dan heb ik ook geen projecten meer, dus helaas ga ik uiteindelijk vaak overstag.

Het resultaat is nu een beetje: hard en veel werken maar inkomen onder het minimumloon. Nu weer een mail van mijn tante; ze heeft een website en een huisstijltje nodig, maar geen budget. Of ik dan een site maak voor haar; dan mag mijn link erop; gratis reclame.
En nu is ze beledigd omdat ik er nee tegen heb gezegd. Heb wel een schappelijke prijs gegeven, maar dat was "niet haar bedoeling". Omdat ze familie is...
Mijn tante is volgens mij best rijk ze woont in ieder geval in een kast van een huis. Dat zegt niet alles, maar ik voel me toch genaaid zeg maar. Want een beledigde klant doet de zaken ook geen goed.

Dit is (in allerlei vormen) afgelopen jaar al zo'n 10 keer gebeurd. Maar meestal heb ik toch ja gezegd. Ik heb nu in 2014 3 redelijk grote projecten voor bijna niks gedaan. Stom van me vind ik. Een voor een goed doel, daar heb ik vrede mee. Maar een voor een sportclub; en dan gaan ze als het klaar is nog zeuren over wat ik niet heb gedaan.... Doe ik nooit meer!

Nu vind ik het lastig om hard te blijven. Bij een "nee" ben je je klant sowieso kwijt, dus doe ik vaak water bij de wijn.
En vaak tijdens zo'n goedkoop project worden de eisen naar boven bijgesteld door de klant en vind ik het lastig om voet bij stuk te houden. "Dit zat niet in de offerte!"

Gelukkig heeft mijn man ook een inkomen die wel vast is. Maar ik wil gewoon normaal betaald krijgen! Een normale offerte (en ik ben echt niet duur!) resulteert vaak in geen reactie of toch te duur! Maar als je mij vergelijkt met een ontwerpbureau ben ik meer dan de helft goedkoper (ik heb hiervoor bij een bureau gewerkt dus ik weet welke prijskaartjes daar aan een website of huisstijl hangen).
En veel mensen gebruiken de crisis als argument om mijn gewone prijzen te duur te vinden. En die zelfde crisis gebruiken werkgevers ook om hun personeel zwaar onder te betalen en eisen veel meer inzet voor dezelfde prijs.

Ik ben het zo zat..

Ik heb mijn prijzen al eens vergeleken met een collega zzp-er in dezelfde branche. Die heeft overigens last van dezelfde problemen. Maar hij is toch nog duurder (hij heeft geen partner om de kosten te delen maar wel een hypotheek en heeft dus financiële problemen). Oftewel met mijn prijzen is markttechnisch niet zo veel mis. Ik moet toch ook gewoon eten!

Nu overweeg ik om voor een dag in de week een betaalde bijbaan te nemen, maar dat kost me wel tijd die ik niet te over heb.
En die banen liggen er ook niet voor het oprapen besef ik.

Heeft iemand nog goede tips om hier doorheen te komen. Ik begin te geloven dat ik beter weer een gewone baan kan zoeken. Dan ben ik ook weer tijdens ziekte verzekerd van inkomen. En niet te vergeten dat pensioen... Want tja daar is gewoon geen geld meer voor.

En vertel me alsjeblieft niet hoe dom ik ben dat ik dit allemaal zo slecht regel. Dat hoor ik al genoeg helaas. En dat ik profiteer van mijn man heb ik ook genoeg gehoord.


Mijntje

Mijntje

16-05-2014 om 11:11

kop op

Er zijn gewoon heel veel kapers op de kust in jouw branche, dat is natuurlijk de ellende. Kapers die het wel voor te weinig doen.

Ik zou nog even doorploeteren, ook al zijn de inkomsten een periode lager. En bouwen aan een mooi portfolio. Evt kijken naar nevenactiviteiten voor meer inkomsten (advies, cursus geven?? etc.), kijken wat je daaraan kan doen, hoe je die verder kan ontwikkelen (scholing voor nodig?)

Je kan het ook zo zien, als je een keer voor minder werkt, bouw je nog aan een mooi portfolio. Je moet denk ik wel uit die boosheid, al snap ik dat best hoor, maar daar bereik je niks mee.

Zet em op!

Prijs juist omhoog

Misschien moet je juist je prijzen opschroeven. Je schrijft dat een collega-zzp'er weliswaar tegen dezelfde problemen aanloopt als jij, maar ondanks zijn hoger tarief toch ook opdrachten heeft.

Ken je de uitdrukking: if you pay peanuts, you get monkeys? Misschien denken (potentiële) opdrachtgevers wel dat als het peanuts kost, jij wel een 'monkey' zou zijn. Op basis van jouw prijs stellen ze onbewust hun verwachtingspatroon van de kwaliteit bij. En dan kunnen ze, ondanks dat je del helft goedkoper bent als een groot bureau, je prijs toch te hoog vinden omdat ze je meer zien als een veredelde hobbyist. Daarom kan het opportuun zijn je bedrijf steviger in de markt te zetten door een fatsoenlijke prijs te vragen en niet toe te geven aan vragen om korting of een verhoging van eisen. Laat zien dat je het waard bent.

skik

Jasmijn

Jasmijn

16-05-2014 om 12:33

herkenbaar

Oh ik trek het me ook altijd zo aan als ik klachten krijg (ik ben ook zzp-er) over dat ik te duur zou zijn. Ik ben helemaal niet te duur, ik heb mijn prijzen natuurlijk ook vergeleken met soortgelijke branches. Toch hou je altijd mensen die dit zeggen, en het blijft me raken.
Meestal helpt een rondje klagen tegen vriendinnen en mijn man (even lekker met zijn allen verontwaardigd doen) wel weer even om het kwijt te raken, maar irritant blijft het.
En zo'n tante....schandalig gewoon, ik werk ook niet tegen matsprijsjes of alleen een naam op een website als reclame.
Hier trouwens een leuke website (ik weet niet of je 'm al kent), kan je lezen hoe het nog erger kan
www.clientsfromhell.net

Marije

Marije

16-05-2014 om 13:42

prijzen

Ik denk alleen wel dat je je prijzen correct moet vergelijken, dus niet met het bureau waar je voorheen zat maar met collega zzp'ers. Bureaus werken nl ook volop met zzp'ers waarbij de dan weer een marge over het uurtarief rekenen. Maar daar kun je vaker terecht voor een breder pakket aan diensten.

zzp-er

zzp-er

16-05-2014 om 14:01

prijzen vergelijken

Ja Marije natuurlijk ik heb mijn prijzen juist met collega zzpers in de branche vergeleken voor ik begon om mijn prijs vast te stellen. En dus laatst tegen de prijs van een directe collega aangehouden.

En mij zien als hobbyist, omdat ik niet veel vraag. Ik heb er ook over nagedacht. Dat is niet wat ik wil inderdaad. En mijn werk ontstijgt ruim dat van een hobbyist. Dit zeg ik niet om op te scheppen hoor, maar ik vind van mezelf dat mijn werk gewoon van behoorlijke hoge kwaliteit is.

Helaas zien mensen dit niet altijd.
Laatst liet mijn vader nog een site zien die hij zo mooi vond. Nou dat was echt zo'n jaren 90 ontwerp met van die leuke huppelgifjes. Nouja hij heeft er wel erg geen kijk op, maar hij laat dat dan zien omdat ik ontwerper ben. "mooi he?" zei hij.
Soms kunnen klanten er ook wel wat van.
Dit gaf echt veel herkenning (erg grappig) http://theoatmeal.com/comics/design_hell

Proffesionaliteit = zet jezelf op waarde

Je moet idd je prijzen marktconform maken.
Dan kun je familie matsen met een leuke korting en er toch hetzelfde mee verdienen als wat je nu vraagt.

Veel bedrijven zien het prijskaartje als bewijs dat ze met een professioneel bedrijf te maken hebben.

Jasmijn

Jasmijn

16-05-2014 om 14:51

met familie of kennissen

Als ik al korting geef dan zeg ik er direct bij 'normaal is de prijs dit: (marktconforme prijs) en nu voor jullie is de prijs dit (lager bedrag maar ik voel me er nog prettig bij)" Meestal voelt men zich dan toch behoorlijk gematst.

guera

guera

16-05-2014 om 16:58

geen concessies doen

Het is lastig maar ik zou geen concessies doen aan je tarief. Het geeft onbewust een signaal af over de kwaliteit inderdaad en bedrijven of klanten zullen ALTIJD proberen te onderhandelen. Doe ik ook
Ik deed ooit eens zaken met een reclame bureau en hij zei toen ik probeerde de offerte omlaag te krijgen: Ik neem mijn werk serieus. Ik heb er veel tijd aan besteed om een serieus voorstel en prijs neer te leggen dus nee ik ga niet omlaag. Wat ik WEL kan doen is....

Ik vond dat eigenlijk een ijzersterk antwoord. Zo is het ook gewoon.
Mijn man is zzp er (andere branche) en die zegt dit ook altijd. Hij is nog nooit omlaag gegaan met zijn tarief maar hij doet soms wel eens een voorstel om bv iets minder zus of zo te doen en daardoor wordt het goedkoper. En ja de klant krijgt er ook minder voor, maar je blijft positief: nl: wat ik kan doen (ipv van NEE). Je geeft aan dat je meedenkt. Probeer door te vragen wat je klant het belangrijkste vind. Zorg dat je dat in elk geval biedt en dat verwerk je in je voorstel.
Je kan dan alsnog een korting geven op het totaal bedrag, maar dan is wel inzichtelijk wat het echt kost.
Ik doe klussen bij diverse buros. Voor simpele opmaak, dtp klusjes huur ik een burootje in met een tarief van 50 a 60 euro. Voor complexere design, concept dingen heb ik een ander buro met een tarief van 91 euro. Misschien kan het goedkopere buro dat ook best maar toch zegt iets in het uurtarief mij dat dat niet zo is. Wellicht onterecht, maar zo werkt het dus wel.
Dus kop op: kin omhoog, borst vooruit. Stand up for yourself. Zeg geen nee maar keer het om en hou het positief en doe desnoods een ander voorstel.
Succes

Postbezorger

Postbezorger

16-05-2014 om 17:15

Bijbaan

Informeer even naar postbezorger bij postnl, als je dan een baan hebt doe je die post lekker even tussendoor, even buiten een paar uurtjes.

Ook zzp

Ook zzp

16-05-2014 om 22:34

Eens met voorgaande reacties

Zoals ik het lees straal je zelf niet uit dat je kwaliteit levert. Mijn motto is: alles wat gratis is verliest zijn waarde. En ook; waarde is perceptie. Jij hebt je waarde verkeerd gemanaged. Door al de water bij de wijn, de gratis projectjes heeft 'men' niet meer de indruk bij jou iets waardevols te krijgen.
Mijn advies: leer een 'trucje' wat uniek is in je branche, zet jezelf opnieuw op de kaart en leer verkopen. Misschien wel in andere volgorde .

Een klant is iemand die jou betaalt voor je werk. Iemand die wil dat je je product gratis levert is misschien een toekomstige klant, maar geen klant.

Ik heb afgelopen jaren verschillende sites laten bouwen, waaronder ook gratis door een familielid . Daar heeft altijd iets tegenover gestaan wat van waarde was voor hem, een product of dienst van mij en we hebben het werk altijd afgebakend. Soms heb ik hem iets gevraagd gratis te doen em heeft hij nee gezegd. Even goede vrienden. Echt, je kunt nee zeggen tegen gratis klusjes zonder mensen 'kwijt te raken'. De truc is alleen hoe je het verkoopt.

Enne, als iemand een stenentijdperk site mooi vindt is dat toch prachtig? Dan ga je aanbieden een retro site te bouwen, leuk . Wordt misschien lastig met de huidige technieken, maar hee je houdt wel van een uitdaging toch )

Maar ga eerst nou eens op zoek naar waarin jij je kunt onderscheiden, herkenbaar en concreet anders bent dan de anderen. En verdiep je in verkooptechnieken, is ook nog eens leuk

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2014 om 00:58

Erg dat het zo werkt

Mijn man las dit draadje en wond zich op over het feit dat prijzen hoger afgestemd worden omdat het product of de producent anders niet serieus genomen zou worden. Ik merkte op dat dat helaas zo werkt, maar op zich heeft hij wel een punt. Als je iets kunt leveren voor 80 euro, maar omdat anderen het voor 100 euro doen verhoog je om voor vol aangezien te worden de prijs ook naar 100 euro, dan 'verziekt' dat de markt in zekere zin ook. Doordat iedereen naar elkaar kijkt, krijg je nooit een prijs die 'eerlijk' is. Of is die gedachte niet juist?

Begrijpen jullie hoe ik het bedoel? Zelf ben ik nog wel zo zakelijk dat ik er een eind in mee kan gaan, maar door de opmerking van mijn man leg ik het jullie toch voor.

Prijzen

Kaaskopje, maar de prijs laag maken, omdat je niet zelf voor hypotheek etc. hoeft te zorgen is ook vervuilend op de markt.

ZZP-er, ik ben geen ondernemer en heb daarvoor ook niet de capaciteiten. Maar ik zie je verhaal ook als een moreel probleem: uit liefde mensen willen helpen, maar daardoor in de soep draaien.

Wellicht kun je van je eenmanszaakje twee poten maken: de professionele, met professionele prijzen; en een goede-doelen-poot, waarbij je aangeeft dat je zachte prijzen hanteert. Tante mag dan zelf bepalen of ze onder de goede-doelen wil vallen. Jij behoudt de opdrachten voor je portfolio en de ervaring. Voor de goede-doelen-opdrachten kun je andere voorwaarden afspreken, waardoor je niet later overbelast wordt in eisen, bijvoorbeeld: aan een goede-doelenproject besteed je maximaal 8 uur tegen een vaste, lage prijs. Mochten de aanvragers meer eisen stellen, dan worden het professionele projecten tegen een professionele prijs. Zoiets. Je laat dan de keuze bij de aanvrager liggen en ontlast jezelf van energievretende discussies in je hoofd.

Tsjor

Zzp-er

Zzp-er

18-05-2014 om 13:57

Kaaskopje, de markt is hier juist andersom verziekt

Afgelopen jaar had ik weer zo'n arme klant. Ik wilde haar graag helpen en zou dan ineerste instantie haar website eenvoudig opzetten. De rest zou ze dan via een facebookpagina doen. En visitekaartjes via Vistaprint oid. Dan zou ze terugkomen als haar bedrijf echt ging lopen.
Helaas kwam ze een webbouwer tegen die wel wilde ruilen met een dienst van haar. Ik had niks aan haar dienst, dus weg klant. Vond ik heel zuur, want ik heb haar al met heel veel tips en ideeen geholpen.

Ik lever kwaliteit en vraag daar op zich dus (in eerste instantie) gewoon een realistische prijs voor. Maarja als mensen het ook gratis doen, dan ben ik nergens meer. En ik moet ook eten. Ik verdien nu gewoon niet genoeg om economisch zelfstandig te zijn.

Maarja mijn collegas in de branche die klagen toch wel over hetzelfde. Gisteren geborreld met een stel ex collega's die ook zzp er zijn geworden (we hebben op hetzelfde bureau gewerkt dat failliet ging) en dan vallen mijn verhalen nog bijna mee. Een woont er zelfs weer bij zijn ouders, want hij kon de huur niet meer betalen. Sneu.

En voor verenigingen en scholen (waar mijn kinderen op zitten) heb eens wat gratis gedaan, maar zelfs dat doe ik nooit meer. Die club was mijn lastigste klant ooit, en heeft alleen maar anti reclame opgeleverd, omdat ze openlijk gingen klagen dat ik er geen intranet en gastenboek bij had geleverd (nooit beloofd ook).
En omdat ik het ontwerp van de schoolwebsite had gemaakt kwamen er ouders bij mij met vragen en opmerkingen over de inhoud(er stonden nogal wat taalfouten op, oeps). Die teksten werden er door school zelf opgezet. Mensen vinden het lastig te begrijpen dat ik at dus niet perse doe.

En haha dat retro design. Neeuh dat gaat het niet worden.

Ik ben wel al druk bezig met een wat meer commerciele website voor mezelf, de site die ik nu heb is prachtig maar iets te arty. En ik ga mensen meer spammen (op een positieve manier dan). Anderen doen dit bij mij ook regelmatig, dus wie weet zet dit meer zoden aan de dijk dan mijn gebruikelijke meer terughoudende manier van klantenwerven. Mijn sterke punten is dat ik bijna alles aanbied, dus en web en huisstijl en folders en illustraties. En websites ook technisch bouw, met CMS.Dat zie je nog niet erg terug in mijn site.
Omdat ik zelf de pest heb aan opdringerig gedrag, ben ik er misschien ook iets te voorzichtig mee wat betreft aquisitie.

Tsjor: ik vind jou tip heel waardevol! Die ga ik toepasen. Dank.

Ook zzp

Ook zzp

18-05-2014 om 14:35

Ah,

Dat was jij ook. Ja dat verhaal heb je toen ook hier gepost toch? Als ik het me goed herinner.
Het lijkt me maar een lastige branche waar je in zit, met een hoog doe-het-zelf gehalte. En verandert veel in deze tijd, lijkt me ook lastig als eenpitter. Misschien kun je je borrelgroep omzetten naar een soort intervisie groep en elkaar helpen/ scherp houden? De krachten bundelen, is in de nieuwe economie wel nodig (want de crisis is voorbij zoals je misschien weet, dit is de nieuwe realiteit, vrees ik, vroeger komt niet meer terug)

Enne Kaaskopje, ik snap dat het raar overkomt maar dat is marktwerking. Geldt voor alles in ons bestaan eigenlijk. Sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan anderen, dat wel. En sommigen kiezen bewust 'tegen'. Maar het komt er in feite op neer dat als je goed bent, je schaars(er) bent, dat drijft je prijs op. Om te laten zien dat je goed bent zet je dus een prijs neer van waar jij van vindt dat je in dat segment hoort.
En, wat hierboven ook al gezegd werd, het is gewoon heel beroerd voor de markt als er mensen zijn die het niet om het geld hoeven doen en hun prijzen zo laag houden dat mensen die die luxe niet hebben hun broodwinning kwijt raken. Ik ben 1 klant kwijt geraakt aan een vrouw die het geld niet nodig had (haar auto, kleding en sieraden bevestigde dat) en maar bleef zeiken dat anderen (waaronder ik) in haar ogen zo duur waren. Tjsa, ik betaal er een hypotheek (en meer) van. Verlies nemen en niet persoonlijk maken, ik kan er ook niks anders van maken. Zuur is het wel.

Katniss

Katniss

18-05-2014 om 14:39

Bizarre prijzen

Mijn buurman had voor zijn tuin twee klussers ingehuurd, die voor 13 (!) euro per uur werkten. Zelfs als het zwart zou zijn (wat het ongetwijfeld is) kun je daar toch niet voor werken? Voor normale bedrijven is het onmogelijk om tegen dit soort figuren te concurreren.

Zzp-er

Zzp-er

18-05-2014 om 16:26

Nee nog niet eerder over gepost

Dus blijkbaar maken meer mensen dit mee.

Overigens als wij een klusser inhuren, wil ik deze graag eerlijk betalen. Misschien omdat ik er zelf ook mee te maken heb. Een tuinman voor 13 euro per uur, tja die huur ik niet in. Ook als ik mijn eigen familie hier laat. Werken (ik heb een paar familieleden in de bouw en schilder branche) ze voor hun normale tarief. Ik huur ze in omdat ze goed werk leveren, en ik vind het ook fijn om een vertrouwd iemand over de vloer te hebben. Ik kan natuurlijk ook een goedkope Pool inhuren (daar hebben zij veel last van). Maar dat vind ik gewoon niet goed aanvoelen.
Maar ja het onderhoud van een huis is best duur... En veel geld is er gewoon niet meer voor. We hebben dit jaar voor het eerst in 12 jaar zelf geschilderd: wat een shitklus! En lang zo mooi niet als een prof. En toch best nog prijzig met verf en een steiger huren erbij.

Met mijn ex collega' s zal ik het zeker eens bespreken. We schuiven nu al soms met klussen (niet iedereen deed webdesign en soms heb ik advies nodig bij ingewikkeld drukwerk, dan besteed ik DTP uit).

Jillian

Jillian

18-05-2014 om 16:40

Niet te goedkoop doen

Als je markt conforme prijzen hanteert dan zou ik daar niet te veel van af laten onderhandelen. Natuurlijk moet je soms strategisch zijn. Als je weet dat iemand veel meer werk je kant op kan laten komen dan loont het om wat flexibel te zijn met de prijs. Maar alsnog hoef je niet al te veel onder je uur tarief te gaan zitten.
Voor een goed doel af en toe iets gratis doen is natuurlijk prima maar je hoeft heus niet voor alle vage kennissen en tantes die een webshop beginnen gratis een site op te zetten. Zeker niet als ze daar commercieel mee aan de slag gaan. Af en toe bewust iets doen voor een echt goed doel of voor iemand waarvan je weet dat hij/zij je hulp enorm goed kan gebruiken is natuurlijk alleen maar goed. Dat doe ik ook en zou (in mijn ogen) iedereen moeten doen. Maar tegelijk hoef je natuurlijk niet alles gratis te doen. Hou je grenzen in de gaten.

Wees duidelijk over welke prijzen onderhandelbaar zijn en welke niet en stel vooral hele duidelijke overeenkomsten op waarin precies staat wat je gaat leveren. Willen ze dan iets extra's : prima maar dan wel extra betalen (en wederom schriftelijk vastleggen, mondelinge afspraken werken veel minder)

En verder is het natuurlijk ook gewoon crisis. Er is minder werk. Je zit in een sector waarin ook gewoon heel veel concurrentie is. Bedrijven zijn terughoudend als het gaat om webvernieuwing en startende ondernemers bouwen een eigen simpele site omdat ze gewoon het geld niet hebben om het professioneel te laten doen.

Jillian

Jillian

18-05-2014 om 16:41

Overigens

Ik huur zelf wel mensen in die goedkoper werken dan gebruikelijk is. Ik ga gewoon voor de goedkoopste die de kwaliteit kan leveren die ik wil. En als dat toevallig een Pool is die blijkbaar genoegen neemt met een laag bedrag dan is het mij best. Ik doe zelf niks zwart maar ik weet natuurlijk niet hoe het aan de andere kant gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2014 om 16:55

Katniss

Was die 13 euro het kale loon of was daar alles mee betaald?

Katniss

Katniss

18-05-2014 om 16:57

Kaaskopje

Ik ga er vanuit dat het materiaal apart was, anders is het natuurlijk helemaal bespottelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2014 om 17:11

Net als Jillian

Hoe oneerlijk het misschien ook is voor de duurdere vakman, kijk ik toch naar mijn eigen portemonnee. Ik kan me eigenlijk geen klusjesman permitteren, laat staan een die 'marktconforme' prijzen hanteert. Dat gaat gewoon niet. Dus ben ik blij met iedereeen die het voor minder wil doen.

Bespottelijk, vind ik ook!

Ik werk soms voor 4,50 bruto in het uur.
Nu heb ik ook wel stapeluren waarbij mijn loon max. op 13,50 in het uur uitkomt.
Waarvan dan ook nog appeltjes, drinken, boterhammetjes en reiskosten (van-naar zwembad) betaald moet worden.

(Fulltime gastouder van drie kinderen)

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2014 om 17:14

13 euro loon Katniss

Als je je verbaast dat iemand voor 13 euro per uur wil werken, realiseer je je blijkbaar niet dat hele volkstammen voor minder werken. En die zijn blij dat ze werk hebben.

Jasam

Waarmee ik dan vrees dat jij feitelijk onder het brutominimumloon verdient, geen vakantiegeld noch doorbetaalde vakanties hebt en daarbij dan niet verzekerd bent voor werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Het bruto minimumuurloon ligt bij mijn weten rond de 8.50

Ik hoop in dat geval dat je veel voldoening aan je werk ontleent, want zakelijk gezien ben je vermoedelijk beter af achter de kassa van de Hema.

Even terzijde: een tijd geleden las ik dit artikel
http://www.slate.com/articles/technology/technology/2014/01/do_what_you_love_love_what_you_do_an_omnipresent_mantra_that_s_bad_for_work.html

Nogal een lang verhaal, de schrijver is een Amerikaan en beknoptheid is meestal niet hun sterkste kant, maar de boodschap vond ik wel interessant: hou nou eens op met dat gedweep met werk dat 'je passie' is etc, we moeten allemaal streven naar werk dat fatsoenlijk wordt betaald zodat we ons kunnen veroorloven om in onze vrije tijd onze liefhebberijen uit te leven.
Maar goed, dat dreigt allemaal een tikje ot te gaan.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

18-05-2014 om 17:55

Temet

Volgens mij vangt jasam kinderen op bij haar thuis en als je maar 1 kind op dat moment krijg je dus maar 4,5 per uur.

Katniss

Katniss

18-05-2014 om 18:00

Kaaskopje

Ik weet wat het minimumloon is en wat je bijv in een winkel verdient. Bij een 'wit' klusbedrijf betaal je minimaal 40 euro per manuur. De gemiddelde zwarte klusser vraagt 20-25 euro. 13 euro is dus echt heel weinig en verpest de markt.

@Dalarna en Temet

Ja ik ben fulltime gastouder en moet het van de kwantiteit hebben.
En voel me inderdaad een paria op de arbeidsmarkt.

Enerzijds wordt het gestimuleerd, er worden eisen gesteld aan opleiding en huisvesting, overigens heel normaal, anderzijds heb je totaal geen rechten, wat mij zeer stoort.

Het gastouderbureau verdient vet aan mijn opvanguren, maar hoeft er geen vangnet voor te bieden.

Zzp-er

Zzp-er

18-05-2014 om 19:45

De markt verzieken

Tja als je dan een klusjes man voor zo weinig inhuurt verziek je en de markt en je maakt mensen dakloos. Je kunt wel roepen " ja maar ik kijk ook naar mijn portomonee" maar een klusjesman die moet wellicht ook een gezin onderhouden. Sorry hoor maar dan vind ik je echt geen haar beter.

Tje en zo gaan de laatste jaren bedrijven ook met werknemers om. Ik vind dit heel erg. Bijvoorbeeld een vriendin van me is eerst ontslagen en nu via een ander bedrijf weer bij dezelfde baas ingehuurd. Bijna de helft van het salaris ingeleverd, en omdat ze hetzelfde werk met veel minder mensen doen werkt ze zich te pletter. Oja overwerk wordt niet uitbetaald, want het moet mogelijk zijn om het binnen de tijd te doen. Ze durft niet te zeuren want als zij haar baan kwijtraakt moeten ze het huis uit.
Haar man is al twee jaar werkloos en omdat hij net 50 is wil niemand hem. Hij solliciteert zich rot. Maakt zich wel nuttig als vrijwilliger, waar mensen hem soms nog wel eens iets extra's geven. Hun kinderen hebben studeercapiciteiten, maar zijnligt nu al wakker over studiekosten.
Vind ik net zo erg. Ze werken gewoon keihard. En sla een krant open: ze zijn echt niet de enigen die er zo voor staan! Kijk naar de stakende schoonmakers!

De zwarte kanten van het kapitalisme komen bij deze crisis wel mooi tot uiting. Helaas.

Als ik hieraan denk besef ik wel dat ik eigenlijk nog heel veel geluk heb. Maar de mentaliteit van mensen die gewoon niks over hebben voor een goed, mensvriendelijk en duurzaam product (dit geldt ook heel erg voor kleding en voedsel) die snap ik gewoon niet. Men denkt ook altijd "ver van mijn bed" maar jemig he! Het gebeurt onder onze neus ook! En je kunt zelf ook in zo'n situatie komen.

Nouja als je zzp-er bent dan mag je geloof ik helemaal niet zeuren. Dat verhaal van Jasam heb ik ook vaker gehoord.

@ZZp-er

Het voormalige bedrijf waar mijn man werkzaam was is verhuisd naar het buitenland.
Mijn man heeft het geluk gehad dat hij op 54 jarige leeftijd een baan kon krijgen in een productiebedrijf.
Hij werkt nu als 57 jarige voor het minimumloon voor 23 jaar en ouder.
Maar hij heeft werk.
Had hij na een aantal jaar WW in de bijstand gekomen was het leed vanzelf niet te overzien.
Loonsverhoging? Omdat hij als enige werknemer zijn groot rijbewijs heeft en 65% van zijn werktijd op de vrachtwagen zit, zit er bij deze baas echt niet in.

Ook als werknemer moet je niet gaan zeuren, voor jou 1000 anderen.

Annet

Annet

18-05-2014 om 20:04

Mijn tuinman begon met 12,50 per uur

Hij was dit niet van beroep, is in de vut na een hele redelijke baan. Hij is wel handig. Toen ik iemand zocht (via marktplaats) kwam hij zelf met het aanbod van 12,50 per uur. Dat is onder de prijs voor gediplomeerde tuinmannen maar gelijk aan de prijs voor een werkster. Ik zag dat hij en zijn vrouw dat werk ook doen. In de tuin doet hij vooral ruimwerk, veel opruimen, onkruid weghalen. Er is geen tuinierkennis voor nodig.
Het gaat om incidenteel werk. Ik zou niet weten waarom hij meer moet verdienen dan de werkster.
Overigens was ik erg tevreden en heb ik hem het volgende jaar weer een paar keer ingehuurd. Daarbij heb ik het loon verhoogd naar 15 euro per uur, vooral omdat hij zo gestaag doorwerkt en een prettige persoon is om een paar dagen om je heen te hebben.
Als hij het niet had gedaan, had ik een buurtpuber gezocht. Voor dit soort werk ga ik echt geen professional inhuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.