Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

15-01-2015 om 00:27

Bijzonder verlof bij overlijden schoonfamilie


Caesar

Caesar

23-01-2015 om 22:16

Fred

Ik vermoed dat die regeltjes vooral in CAO's of andere arbeidsvoorwaarden staan door toedoen van de vakbonden. Het was veel makkelijker geweest als er helemaal geen bijzonder verlof was bij overlijden van wie dan dan ook. Dan zou je gewoon verlof opnemen als je dat nodig vindt.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-01-2015 om 23:43

Caesar

Dan ook gelijk de rest maar afschaffen, zoals zwangerschapsverlof. Met een beetje plannen, vakantiedagen opsparen, red je het misschien ook wel met alleen verlofdagen. Zorgverlof? Aanstellerij, je gebruikt maar je eigen verlofuren. Ik zie in bijzonder verlof toch ook een vorm van bescherming van een werknemer bij bijzondere omstandigheden. Mijn persoonlijke mening is dat je voor ondertrouw best een gewone verlofdag op kunt nemen. Het is een administratieve 'zet', meer eigenlijk niet. Anderen hechten er meer waarde aan. Het kan handig zijn om objectieve regels te hebben, zodat er geen gesteggel is over of iets echt wel belangrijk genoeg is om vrij voor te krijgen van de werkgever.

bieb63

bieb63

23-01-2015 om 23:53

Kaaskopje

Objectief inderdaad. Zo is zwangerschapsverlof 16 weken (met de kanttekening dat niet de baas betaalt, maar het UWV, dus overheid, dus wij allen middels belasing). Hoe dan ook, het is vastgesteld op 16 weken, los van persoonlijke omstandigheden. Zo ook bij verlof voor begrafenis. Een grens. Hoe zou het andrrs moeten?

En verder

Kun je gewoon zelf bepalen hoe je daarmee omgaat. Heb je een werkgever die er alles uitperst bij de werknemers dan neem je gewoon een hele dag op. En wordt er gewoon redelijk mee omgegaan dan ga je zelf ook redelijk met zo'n dag om en vertrek je pas s'middags als de trouwerij pas laat begint.
Het hangt ook van je werk af. Bij mijn eerste zwangerschap had ik een zelfstandige baan en werd niet vervangen dus heb nog korter dan de vier weken die er voor staan doorgewerkt en ben ook snel weer begonnen.
Bij de tweede werd ik wel vervangen maar erger was dat ik een vreselijke werksituatie had waarbij ik zo maximaal mogelijk van mijn verlof heb geprofiteerd en zelfs aansluitend ouderschapsverlof heb opgenomen dat ik anders niet eens gedaan zou hebben. En toen zo snel mogelijk een andere baan heb gezocht.
Dat begon al bij mijn eerste instelling. Ik was eerlijk en meldde dat ik een zieke huisgenoot had waarvoor ik de dokter gebeld had en buren aan het regelen was die erbij konden blijven maar dat ik zo snel mogelijk zou komen. Toen ik een uur later dan mijn begintijd op mijn werk kwam stond er al een vakantiedag op mijn rooster.
Daarna heb ik daar in vergelijkbare gevallen mijzelf maar ziekgemeld. En er een dagje van gemaakt. Als verantwoordelijkheid afgestraft wordt heb je met een ander type baas te maken.

Caesar

Caesar

24-01-2015 om 10:05

Kaaskopje

Er is een verschil tussen recht op verlof en en de baas betaalt het verlof (bijzonder verlof)
Zwangerschapsverlof en zorgverlof zijn overigens wettelijk geregeld. Zwangerschapsverlof hoeft niet door de werkgever betaald te worden. Zorgverlof gedeeltelijk.

amk

amk

24-01-2015 om 12:47

bij een tekort aan dagen

heeft de werkgever de mogelijkheid je vrij te stellen van werk. En dat kan dan altijd nog onbetaald zijn of 50/50 of wat er maar bedacht wordt.

En voor mijn huisdier in acute nood, of een lekke waterleiding of een kind dat accuut opgehaald moet worden is het calamiteiten verlof.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2015 om 00:10

Calamiteitenverlof

Ja amk voor noodsituaties heb je inderdaad calamiteitenverlof, dat is zo. In 2012 heb ik daar ook gebruik van moeten maken, net als van zorgverlof.

Onbetaald verlof voor de begrafenis van een 'dicbtbij' familielid zou ik erg vinden. Ik kan me die 'luxe' niet veroorloven. Ik ben om diezelfde reden ook heel terughoudend in ziekmelden. Een of twee dagen minder salaris kan ik me niet permitteren. Zo zie je maar dat je eigenlijk nooit je verlof tot op de bodem op moet maken. Er kan altijd wat gebeuren tenslotte.

Barvaux

Barvaux

25-01-2015 om 09:47

maar kaaskopje

Waarom heb je dan geen probleem met onbetaald verlof als je beste vriendin komt te overlijden? Iemand waar twee huwelijken tussen zitten is dan belangrijker? Of had je hetzelfde draadje geopend als de vriendin van je collega was overleden?

bieb63

bieb63

25-01-2015 om 15:07

het blijft altijd lastig

Iedereen heeft wel een keer een (onverwachte) situatie waardoor je niet kunt werken (los van zelf ziek zijn). Een enkele vakantiedag achter de hand houden is voor iedereen slim. De werkgever kan uiteraard niet voor elke persoonlijke situatie betaald vrij geven. Da is ook onzin natuurlijk, daar ben je zelf verantwoordelijk voor (een enkele dag achter de hand houden). Dat er in bepaalde situaties bijzonder verlof geldt is mooi meegenomen, maar daar zijn uiteraard grenzen aan. Persoonlijk vind ik het eigenlijk onzin dat je een bijzonder verlof dag (of 2) krijgt voor je huwelijk. Niks mis mee hoor, maar dat kun je natuurlijk ook gewoon met je vakantiedagen regelen, je weet het van te voren. Feitelijk vind ik het een cadeautje van de baas.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-01-2015 om 16:59

Barvaux

Ik heb niet elke persoon die ik ken genoemd waarbij ik moeite heb met onbetaald verlof. Voor een vriendin zou ik dat ook een vervelend punt vinden, maar ik heb bij dat soort situaties wel begrip voor het feit dat de werkgever daar geen bijzonder verlof voor toekent. Je kunt op die manier natuurlijk wel iedereen met een doorbetaalde werkonderbreking de laatste eer gaan brengen. De buurvrouw, de juf van de kinderen, de moeder van een vriendinnetje, enz.. Er zijn grenzen. Maar iemand die je 'zwager' kunt noemen geen bijzonder verlof krijgen, dus redelijk dichtbij in de familie, dat verbaasde mij heel erg. Voor een vriendin zou ik sowieso begrepen hebben dat je daar je normale verlofuren voor moet gebruiken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.