Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

15-01-2015 om 00:27

Bijzonder verlof bij overlijden schoonfamilie


Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2015 om 01:28

Barvaux

Verlof kan ze wel krijgen, maar geen bijzonder verlof. Voor aangetrouwd van de schoonfamilie krijg je dus geen bijzonder verlof, maar voor aangetrouwd voor de éigen familie krijg je wel bijzonder verlof.

Eigenlijk vind ik, maar wie ben ik, dat je voor ieder familielid rond je eigen gezin bijzonder verlof zou moeten krijgen en daar horen zwagers en schoonzussen in welke variant dan ook bij.

Barvaux

Barvaux

18-01-2015 om 09:37

Kaaskopje

Ik wil zo graag weten wat je nu bedoelt met verlof en bijzonder verlof? Wat wil ze nu precies? Je bedoelt dus dat ze geen dagje vrij van de zaak krijgt? Waarom is dat zo'n probleem? Krijg je ook niet als het om je beste vriendin gaat toch?

Nien

Nien

18-01-2015 om 15:59

Eens met Bieb63

De man van de zus van je man is gewoon een stap verder weg dan de man van je eigen zus. Ergens is de grens getrokken en die is bij 2 stappen wel een vrije dag van de zaak en bij 3 stappen niet. Bij ons is er ook verschil in 1 stap en 2 stappen. Bij overlijden van je ouders, kinderen of broer of zus krijg je meer dagen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2015 om 15:59

Barvaux

Ze maakt er zelf geen probleem van, daar is ze te aangeslagen voor. Dus drukmaken doen wij als collega's vooral.

Het verschil tussen bijzonder verlof en gewoon verlof is inderdaad dat ze het zelf moet betalen (nou ja, van haar verlofsaldo dan). En dat vind ik niet terecht in deze situatie. Of een zwager nu van de ene aangetrouwde situatie komt of van de andere, het is hoe dan ook geen échte bloedverwant. Ik zie er dus geen onderscheid in voor een werkgever. Het is hoe dan ook een 'verplichting' die je na zult willen komen. Stel dat je ongelukkigerwijs door al je verlofdagen heen zou zijn aan het eind van het jaar, dan zou dus in theorie de werkgever kunnen zeggen 'jammer, je hebt daar geen uren meer voor.'.

Een vriendin is gevoelsmatig net zo, of misschien wel meer verdrietig als een familielid, maar daarvan begrijp ik dat een werkgever niet aan de gang kan blijven.

bieb63

bieb63

18-01-2015 om 16:03

eens met barvaux

Die beste vriendin is wellicht veel belangrijker dan de zwager of schoonzus, van welke zijde dan ook. Bijzonder verlof is een 'extraatje' van de werkgever (CAO), maar niet meer of minder dan dat. Daar hou je grenzen in (je zal maar tig broers en zussen hebben, en je partner idem dito met net zoveel aanhang, waar houdt het op). Dat hoeft niet op kosten van de werkgever. Het bijzonder verlof principe in dergelijke gevallen is alleen maar in het leven geroepen om onvoorwaardelijk vrij te kunnen zijn als een direct naaste (in familieverband) overlijdt en je bij de begrafenis wilt zijn. Voor je beste vriendin krijg je geen bijzonder verlof. Maar dan neem je gewoon vrij, terecht, en je baas zal het je niet beletten, hoe ongunstig het ook in je werkrooster uitkomt.

bieb63

bieb63

18-01-2015 om 16:04

eens met barvaux

Die beste vriendin is wellicht veel belangrijker dan de zwager of schoonzus, van welke zijde dan ook. Bijzonder verlof is een 'extraatje' van de werkgever (CAO), maar niet meer of minder dan dat. Daar hou je grenzen in (je zal maar tig broers en zussen hebben, en je partner idem dito met net zoveel aanhang, waar houdt het op). Dat hoeft niet op kosten van de werkgever. Het bijzonder verlof principe in dergelijke gevallen is alleen maar in het leven geroepen om onvoorwaardelijk vrij te kunnen zijn als een direct naaste (in familieverband) overlijdt en je bij de begrafenis wilt zijn.

Barvaux

Barvaux

18-01-2015 om 17:54

gezeur

Ik vind het gezeur en zou niet weten waarom de werkgever dit altijd maar moet betalen. Ik vind wel dat die vrij moet geven en dat ook aan het eind van het jaar. Pick your battles... Het is geen familie en er zijn TWEE huwelijken nodig om bij deze persoon te komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2015 om 19:20

Barvaux

Gelukkig mogen we allebei een mening hebben hierover. Ik vind dat het wél familie is, want dat is het. Inderdaad na twee huwelijken, maar dan is het nog wel familie. Het is de oom van je kinderen.

Bij het verlenen van verlof ben je afhankelijk van de omstandigheden op het werk. Vrij krijgen voor een begrafenis zal het probleem meestal niet zijn, maar uitgesloten is dat niet. Officieel mochten wij vanaf begin november tot half februari geen verlof aanvragen. Als de baas slecht zou willen doen zou hij dus wel kunnen weigeren bij 'gewoon' verlof.

Kaaskopje

"Of een zwager nu van de ene aangetrouwde situatie komt of van de andere, het is hoe dan ook geen échte bloedverwant. Ik zie er dus geen onderscheid in voor een werkgever."

Het maakt wel uit voor de werkgever, want als je ook tweestapszwagers meerekent is de kans groot dat er meer aanverwanten zijn waarvoor de werknemer gratis vrij moet krijgen.

skik

Barvaux

Barvaux

18-01-2015 om 19:35

Kaaskopje

Ja, maar de baas kan ook 'slecht doen' bij jouw allerbeste vriendin, dat is dan toch ook erg of wellicht nog veel erger? Het ging hier niet om het feit dat de baas slecht heeft gedaan en wat dat betreft: pick your battles. Hoe vaak komt het voor? Het gaat hier niet om geen vrij KRIJGEN maar je bent een dagje vrij. Als de begrafenis in de buurt is, en aan het eind van de dag heb je niet eens een hele dag nodig en vaak nemen mensen dat toch 'omdat het gratis is'. Ook niet eerlijk.

Barvaux

Barvaux

18-01-2015 om 19:36

oja

Met familie bedoelde ik dat het om een dubbele aangetrouwde persoon gaat, niet om eerste graads DNA familie. Geen bloedverwant dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2015 om 17:47

Oké oké

Ik zal wel te veel willen

Los daarvan hierover:

Als de begrafenis in de buurt is, en aan het eind van de dag heb je niet eens een hele dag nodig en vaak nemen mensen dat toch 'omdat het gratis is'. Ook niet eerlijk.

Ik vraag voor de zekerheid maar hoe je dit bedoelt. Vind jij dat mensen misbruik maken van bijzonder verlof bij overlijden als ze de hele dag nemen, terwijl de begrafenis bijvoorbeeld om vier uur in de middag is?

Barvaux

Barvaux

20-01-2015 om 17:51

Kaaskopje

Ja, ik ben van mening dat als het druk is op het werk, zoals jij schetst je best je werkgever tegemoet mag komen als het gaat om een begrafenis van een tante om 16:00 als je daar toch pas om half 3 voor weg moet. Waarom niet?

Barvaux

Barvaux

20-01-2015 om 17:52

Daartegenover

Daartegenover moet dan weer staan dat je vrij krijgt voor elke begrafenis die je wil, dus ook van je vriendin of de oma van je vriendin, ook in drukke tijden.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2015 om 22:44

Ik weet 't niet hoor Barvaux

Ik ben iemand die bijna weggestuurd moet worden op het werk. Vandaag ook weer. Ik heb een uurtje eerder vrij gevraagd. Gewoon omdat ik daar zin in had. En toch voelde een collega zich geroepen om te roepen dat ik weg moest gaan. "het is vier uur, wat doe je hier nog!?" Dat is mijn mentaliteit dus, zeker als ik het naar mijn zin heb. En toch vind ik dat je niet altijd maar in dienst van je werkgever hoeft te denken. Voor een begrafenis staat een hele dag bijzonder verlof. Hoe je die dag wilt inrichten gaat de werkgever eigenlijk niets aan. Misschien wil je nog wel even naar de kapper, of is het de bedoeling dat je al bij tante thuis bij elkaar komt. Ik noem maar wat. En waarom zou de collega met een tante om de hoek heel afgemeten halverwege de middag weg moeten gaan, terwijl een andere collega de hele dag krijgt omdat tante toevallig 2 uur reizen verderop woont. Hou het 'zuiver' door iedereen hetzelfde recht te gunnen, dan is het maar duidelijk. Ik voel in jouw mening hierover namelijk het gevaar dat collega's elkaar scheef aan gaan kijken omdat de een wel gebruik maakt van die hele dag (terecht!) en de ander heel plichtsgetrouw toch komt werken.

Katniss

Katniss

20-01-2015 om 22:59

Een dag is een dag

Als ik recht heb op een dag buitengewoon verlof, neem ik die dag ook. Het is immers geen cadeautje, maar gewoon een arbeidsvoorwaarde die officieel is vastgesteld. In ondertrouw gaan kost je hooguit 5 minuten, daar krijg je ook een dag voor. En mensen die trouwen met alles erop en eraan krijgen net zoveel verlof als diegenen die binnen een kwartier weer thuis aan de koffie zitten.

bieb63

bieb63

20-01-2015 om 23:31

Ja maar kaaskopje

Hoe moet je dat in een cao vastleggen? Voor een tante, die je bij wijze van spreken, zelden of nooit gezien hebt, krojg je een dag van de baas. Maar voor je beste vriendin moet je een vakantiedag opnemen. Een normale baas geeft jou vrij voor een begrafenis die jij belangrijk vindt. Als het in dichte lijn is krijg je die van jebaas, en anders neem je een verlofdag. Het gaat in de cao om de allerdichtste lijn, puur om dat garant te stellen (bijv begrafenis van je moeder), maar de cao gaat niet bepalen met wie jij de beste band hebt,

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2015 om 23:49

Bieb

Barvaux kwam met de tante. Misschien moeten we even in het midden laten wie er dood is, nu gaat het alleen nog over dat je bijzonder verlof toegekend krijgt. Voor begrafenissen waarbij je recht hebt op bijzonder verlof, mag je ook volledig gebruik maken van dat recht vind ik. Ik vind het kwalijk als collega's voor elkaar gaan bepalen wat redelijk is en wat niet, zoals Barvaux hier eigenlijk doet. Het doet er niet toe of een begrafenis om 5 uur is of om 10 uur, je hebt recht op een hele dag.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 07:29

Jammer kaaskopje

Je trekt het volledig uit zijn verband...

Je had het over een periode waar je geen vrij mag vragen op je werk. Die periodes hebben wij ook. Ik zeg dat de werkgever je nog steeds bijzonder verlof kan geven voor een begrafenis juist omdat niemand op vakantie is. Mensen kunnen ook ziek worden. Je weet zelf dat de werkgever geen vrij hoeft te geven voor je allerbeste vriendin of de man van je tante of je buurvrouw en die kans is groter als het erg druk is.

Ik bedoelde alleen maar dat het ook een beetje geven en nemen is: ALS je naar de kapper moet of er vroeg moet zijn dan ga je toch gewoon? Ik heb toch niet gezegd dat als je vroeg bij het huis van je tante moet zijn dat je dan maar moet werken? Je overdrijft meteen zo. Ik vind alleen dat als het stikstervens druk is en je hoeft pas om half 3 weg voor een begrafenis voor je vriendin dan doe je dat omdat je GEEN hele dag krijgt maar waarom zou je die hele dag wel nemen voor je tante of je schoonzus als je WEL een hele dag krijgt?

Wat mijn collega's ermee te maken heb zie ik even niet, daar heb ik het niet over en daar ging het niet over.

Kaaskopje: als jij een hele dag wil dan neem je die maar ik vind je zo zeurderig overkomen waar het gaat om een vrije dag voor de vrouw van je zwager terwijl je het blijkbaar niet zo erg vindt als je allerbeste vriendin komt te overlijden. Ik zou mijn battles kiezen als je voor die laatste geen vrije dag krijgt 'omdat het nu eenmaal druk is'. Ik vind dat een werkgever niet alles hoeft te betalen namelijk en wat je precies doet met je dag is jouw keuze. Ik ga je echt niet scheef aankijken als je een hele dag vrij neemt heb ik niet gezegd.

Recht en/of coulantie.

Als er geen recht is op vrije dag(en) ben je afhankelijk van verlofuren of onbetaald verlof. Ik ben het helemaal eens met Barvaux. Als ik weet dat de verlofuren erg ongelegen komen probeer ik mee te denken. Eventueel ruil ik met een collega, of ik houd mijn afwezigheid zo kort mogelijk.

Er kan altijd iets gebeuren waarbij je graag naar huis wilt of vrij wilt zijn, ook als het druk is op het werk. Vriendin die overlijdt, of haar moeder die ik al 100 jaar ken, of mijn kind is ziek geworden of ik moet met de hond naar de dierenarts. Ook mijn kies kan afbreken en de zenuwen liggen bloot.
Overleggen en je afwezigheidheid beperken tot het hoogst noodzakelijke.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-01-2015 om 23:54

Meedenken

Ik ben volledig met jullie eens dat je zelf je aandeel moet leveren in hoe je omgaat met afwezigheid door bijzondere situaties. De dierenarts vind ik bijvoorbeeld geen reden om vrij te vragen van je werk, tenzij je huisdier in een acute noodsituatie verkeert natuurlijk. Ik heb deze week bijvoorbeeld nog de dag waarop ik weer voor borstonderzoek moet opdraven omgezet naar een afspraak op mijn vrije dag, net als ik mijn roostervrije dag heb geruild met een werkdag in verband met ziekenhuisbezoek. Dat is logisch. Ik zou zelfs ook nadenken of in ondertrouw gaan persé tijdens een drukke periode moet plaatsvinden. Gelukkig kun je dat ruim voor je trouwdatum doen tenslotte. Maar als je gewoon volledig in je recht staat met het gebruiken van een bijzondere verlofdag vanwege het overlijden van een familielid, dan vind ik dat je dat zonder schuldgevoel moet kunnen nemen. Wat mijn collega betreft is die hele dag ook nooit het probleem geweest, de verrassing was vooral dat voor de begrafenis van deze zwager geen bijzonder verlof gegeven werd. Dat leek ons normaal. Ik was vooral nieuwsgierig of dat gebruikelijk is. We hoeven het niet eens te worden over hoe je met een bijzondere verlofdag om moet gaan.

Katniss

Katniss

22-01-2015 om 00:04

Volgens mij heb je die dag wel

Ik heb het nog eens nagekeken en volgens mij heb je recht op buitengewoon verlof (2 dagen) bij overlijden van bloed- of aanverwanten in de tweede graad (dus de echtgenoot van je broer/zus). Aangezien je getrouwd bent met je partner (daar vanuit gaande) sta je naast hem/haar op die plek in de stamboom. Een partner van broer/zus van je partner is dus net zo goed een tweedegraads aanverwant van jou. Zelfs als hij geen zwager heet.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 03:55

katniss

Toch staat het niet zo in #13

Fred

Fred

22-01-2015 om 12:59

Achja, die regeltjes.

Vind het zo wantrouwend. Alsof hele volksstammen voortdurend vrij vragen voor de begrafenis van allerlei vage kennissen...

'ik kende André heel goed, ik had al zijn CD's'

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 13:04

Fred

Precies, het komt maar zelden voor... waarom zou je daar dan zo moeilijk over doen en niet gewoon een vrije dag opnemen als het om de man van je schoonzus gaat?

Fred

Fred

22-01-2015 om 13:08

geen mening

Heb verder geen mening verder over die regeltjes en zou inderdaad gewoon een vrije dag op nemen.

Maar soms trek ik er wel een wenkbrauw over op... dat er in de eerste plaats zulke regeltjes moeten zijn, kennelijk.

Wat als je vrije dagen op zijn voor dat jaar, trouwens? Met meerdere vakanties zit je er zo doorheen..

Is er dan een mogelijkheid om onbetaald een dagje afwezig te zijn?

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 13:13

Fred

Ja, dat is ook een mogelijkheid maar aan het eind van het jaar is het in geval van overlijden natuurlijk ook mogelijk om alvast een dagje van volgend jaar te snoepen. In overleg lijkt mij alles mogelijk. Niet als je vindt dat je altijd overal maar vrij voor moet nemen en in zeer drukke tijden alleen maar neemt in plaats van geeft.

Fred

Fred

22-01-2015 om 13:20

geven en nemen

'Niet als je vindt dat je altijd overal maar vrij voor moet nemen en in zeer drukke tijden alleen maar neemt in plaats van geeft.'

Dat laatste lijkt me vrij logisch ..

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 13:28

nemen moest zijn krijgen

Niet als je vindt dat je altijd overal maar vrij voor moet krijgen (als bijzonder verlof dus) en in zeer drukke tijden alleen maar neemt in plaats van geeft.

Fred

Fred

22-01-2015 om 13:43

Snap ik.

Snap ik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.