Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

May

May

22-02-2009 om 17:35

Moeders zonder moeders

Het draadje is weg, jammer.. vandaar een nieuwe. . Mijn moeder is er nu al vijf maanden niet meer. En ik ben nog steeds niet aan het idee gewend. Nog een paar keer per dag denk ik 'jee, ze is er niet meer.. dat kan toch gewoon niet'. En dan komen de beelden weer in mijn hoofd van hoe ze levenloos in dat ziekenhuisbed lag... Huilen doe ik niet vaak, maar het verdriet is er steeds...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heel herkenbaar...

Ook bij mijn moeder is het nu 5 maanden geleden... Ik vraag me af hoe lang dat "unheimische" gevoel blijft...

priet

priet

26-02-2009 om 15:04

Hier werd het minder

omdat het steeds langer geleden is, maar soms kan zelfs na 9(moeder) en 17 (vader) jaar het verdriet nog heel hard toeslaan, juist omdat ze dingen niet meer meemaken.

Mijn moeder

Mijn moeder is nu bijna 11 jaar geleden overleden. Soms zie ik me zo zitten op de bank met haar, pratend over alles. Soms doet het pijn als en steek in mijn hart, dat ze onze kinderen niet heeft mogen meemaken, dat ik mijn verdriet om mijn kindje niet kan delen met haar - wil ook weten hoe zij ons tot steun zou zijn geweest in die tijd, dat soort dingen.
Ik mis haar ook als ik de nieuwe vriendin van mijn vader zie. Ik gun het hem enorm, en ik weet dat hij ook vindt dat zij mijn moeder nooit vervangen zal, dat doet me ook goed. Zij is lief, maar als ik haar zie mis ik mijn moeder extra.

Marsudan

Marsudan

01-03-2009 om 10:37

Nikus

Raar he, onwerkelijk, zo'n verjaardag die er aan komt... We gaan 's avonds eten met zijn allen, om het te 'vieren', maar het zal erg raar zijn. Hopelijk ook vol mooie herinneringen die we op kunnen halen.
Groetjes, Mariska (mama jarig op 3 maart)

Hier geen verjaardag, maar wel de sterfdag.

Nu exact 1 jaar geleden werd mijn moeder aangekoppeld aan de morfinepomp. Binnen 10 minuten was ze 'weg' en haar hart heeft nog ruim anderhalve dag geklopt. Morgen is haar eerste sterfdag. Om 10 over 8 's avonds is ze gestorven. 1 jaar zonder mijn mama, de mama die ik zo mis, maar ook de mama waarvoor ik zo blij en dankbaar ben dat er een einde kwam aan haar ondraaglijk lijden.

Rembrand

Rembrand

01-03-2009 om 19:24

Ireth,

Het herbeleven van de sterfdag van je moeder lijkt me echt heftig. Ik wens je heel veel sterkte hierbij meis.
M.

Morgen

... is ook de sterfdag van mijn moeder, maar dan alweer 9 jaar geleden. Het was goed dat ze ging, want beter worden kon ze niet meer, maar ook wij missen haar. Ik ben daar de laatste tijd weer redelijk vaak mee bezig, vooral dat ze alleen onze oudste heeft gekend vind ik vaak moeilijk. Ook op haar andere kleinkinderen zou ze zo trots zijn geweest!
Ireth, sterkte morgen, ik steek een kaarsje aan voor onze mama's.

Liefs, Mickey

Voor mickey en voor ireth

Kaarsje voor die vreemde dag van vandaag.

reina

reina

02-03-2009 om 09:54

Voor mickey en ireth

Sterkte met de dag van vandaag...

emmonis

emmonis

02-03-2009 om 21:14

Ook voor mickey en ireth

Heel veel sterkte vandaag.

Wat lief!

Dank jullie wel voor de kaarsjes, ook in het draadje hierboven. Hier is nog een klein stukje kaars over van gisteren, ik brand hem vandaag helemaal op.
Sterkte iedereen, die een of meer ouders moet missen.

Liefs, Mickey

Jade

Jade

03-03-2009 om 20:36

Mickey en ireth,

sterkte.....

In mei is het 9 jaar geleden dat mijn moeder plotseling stierf.

De scherpe randjes zijn er wel af, maar het gemis komt af en toe hevig naar boven

Jade

Jade

03-03-2009 om 20:42

Overigens...

....voor iedereen, in dit draadje en daarbuiten, sterkte!

May

May

06-03-2009 om 12:58

Loslaten...

Gisteravond in bed bedacht ik me dat het misschien tijd zou zijn mijn moeder los te gaan laten. Om me niet meer steeds voor te stellen hoe het was toen ze nog bij ons was. Hoe ze opbelde, hoe ik haar vertelde hoe het met de kinderen ging. En hoe ze altijd vol bewondering was voor haar wonder-kleinkinderen. Maar ook hoe het was als ze weer eens niet goed in haar vel zat. Hoe moeiijk ze het had. Hoe moedeloos ik me voelde als ik haar weer eens niet kon helpen met al haar angsten en verdriet.

Ik stelde me voor dat ze van me weg zweefde, maar ik kon het nog niet. Mamma, blijf nog maar even....

Jade en may

Jade, voor jou ook alweer 9 jaar... wat vliegt die tijd om en wat is het eigenlijk kort he. Ik denk nog wel eens terug aan de draad van toen, de eerste kaarsjesdraad eigenlijk, die is in die tijd ongeveer gestart.

May, ik weet eigenlijk niet wat ik zeggen moet, maar ik leef met je mee... Dat loslaten is hier inmiddels wel gelukt maar ik denk wel graag dat mijn ouders en schoonvader toch stiekem een beetje om ons heen zijn, om ons te volgen in vreugde en verdriet. En hun mooie kleinkinderen groot te zien worden, wat zouden ze trots zijn geweest.

Liefs, Mickey

Petra-

Petra-

09-03-2009 om 19:19

Een fakkel

Voor alle moeders zonder moeder, omdat hoe kort, hoe lang....ze kunnen niet gemist worden!

Petra-

Petra-

09-03-2009 om 19:20

Nikus

PFFF wat moet ik nou tegen je zeggen? Ik geef je maar een dikke knuffel!

Marsudan

Marsudan

09-03-2009 om 22:23

Nikus

Wat een schril contrast, met wat je dacht. Zo ontzettend anders en zo heftig.
Een kaarsje hier voor jou en je mams.
Maris

Asa Torell

Asa Torell

10-03-2009 om 10:20

Nikus

Wat een vreselijke verjaardag, dat was het toch al de eerste keer zonder de jarige en dan ook nog dit. Ik voel je gemis helemaal door het scherm heen!

koentje

koentje

10-03-2009 om 13:18

Nikus

En zo komt het verdriet met elke kleine grote mijlpaal weer even in alle hevigheid terug. En de hevigheid zal langzaam minder worden. Yer right... NU nog even niet!

Christa.A

Christa.A

10-03-2009 om 16:22

Nikus

Hele dikke knuffel voor jou meis!!!!!!!!!!!!!!!
En zoals jij dat altijd zo mooi zegt...... kus op je zere dochterhart!!
Liefs, Christa (nog steeds niet in staat mijn gedachten op 'papier' te zetten.)

Nikus

....t lijkt me vreselijk moeilijk, elke dag, maar vooral op de verjaardag van je moeder, zo´n gesprek!

Petra-

Petra-

13-03-2009 om 12:54

Voor alle mama's

die hun moeder zo missen

koentje

koentje

17-03-2009 om 17:19

bijvoorbeeld....
Zaterdag mijn eerste verjaardag, zonder haar. Zonder de vrouw die als enige op deze wereld zeker wist dat ik om 12.30 geboren ben. En zij die altijd Hyacinten voor me meenam op die dag. Het is over.

Petra-

Petra-

17-03-2009 om 21:32

Ach koentje

een dikke knuffel voor joU!

MLN

MLN

19-03-2009 om 17:08

20 maart 1993

20 maart 1993, het was een prachtige zaterdag. Temperatuur liep op tot dik boven de 20 graden. Ik moest die dag werken tot 14.00 uur. Omdat het zo'n mooi weer was had mijn moeder primula's gekocht en ging ze die planten in de voortuin. Toen ik thuis kwam was de voortuin een feestje om te zien (zo vrolijk al dei kleurtjes) en het was zo lekker qua temperatuur.... Mijn moeder en ik keken elkaar aan: zullen we effe in bikini??? Heerlijk een uurtje in de tuin gelegen, uit de wind en in de zon. Tegen half vier ging ik naar boven om een bad te nemen en me aan te kleden. Mijn toenmalige vriend (huidige man) zat op mijn kamer gitaar te spelen en te oefenen. Ik zat net in bad toen mijn moeder de badkamer binnen kwam. 'Ik voel me helemaal niet lekker' zei ze en kreeg een aanval van diarree. Ik zei tegen haar dat ze maar even moest gaan liggen, misschien had ze teveel gedaan in de tuin vandaag. 'Ik ben helemaal niet goed' zegt ze terwijl ze de badkamer uitliep richting slaapkamer. Een seconde later hoor ik een bons. Ik spring uit bad en zie mijn moeder in de gang liggen. Met haar gezicht is ze op de drempel van de logeerkamer gevallen en ze 'gorgelt' een beetje. Ik gil, mijn vriend komt eraan gerend en 'probeert' te reanimeren. Ik bel ha en een ambulance en het enige wat ik kon bedenken: ze heeft hetzelfde als papa. Mijn vader is drie jaar daarvoor gestorven aan een hersenbloeding.
De ha is binnen 5 ??? 10 ??? minuten ter plaatse en spreekt de gevreesde woorden uit: mijn moeder is dood. Een acute hartstilstand. Ik sta in de gang met mijn gezicht tegen de muur en het liefste wil ik in die muur verdwijnen. Mijn vriend rent de trap af en de tuin in. Ik hoor hem schreeuwen: NEEEEEEEE, NEEEEEE!!!!! De allerliefste buurvrouw van de wereld reageert meteen en vangt ons beiden op. Ze leidt mij naar buiten, de tuin in, zodat ik niet hoef te zien hoe de mensen van de begrafenisonderneming mijn moeder de trap af dragen. Het is 16.00 uur 's middags. En 's avonds om 20.00 uur zit ik een kist voor mijn moeder uit te zoeken. Ik ben 24 jaar en wil het liefste in mijn bed kruipen om er daarna nooit meer uit te hoeven komen.
Morgen is het 20 maart en ik wil dat het geen mooi weer is. Ik wil dat de temperatuur ver beneden de 20 graden blijft. Ik wil ook geen primula's zien. Het enige wat ik wil is mijn moeder......

Mln

ik hoop op een (klein) bui(tje) en mooie herinneringen..

Sterkte

Mln

Kippenvel bij jou berichtje een dikke knuffel voor jou (((((((MLN))))))))) sterkte morgen!

Petra-

Petra-

19-03-2009 om 19:16

Mln

oef, stik ben ik van jouw verhaal..Voor jou een dikke knuffel!

Mln

MLN,

Het gaat niet regenen geloof ik. Doe maar net of het pokkeweer is.
Mijn moeder was ook zomaar opeens dood, een ongeval. 's Morgens nog leuk gesproken aan de telefoon, 's avonds nooit meer bereikbaar.

veel sterkte morgen,
Damajo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.