Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

toeschouwer

toeschouwer

07-06-2011 om 13:29

Ideeën gezocht

Ik weet even niet welke titel ik het bericht moet geven. Een vriendin heeft te horen gekregen dat ze niet lang meer te leven heeft. Ze laat een klein kindje na waar ze nog heel veel aan had willen geven. Wat zou je als ouder kunnen doen om iets achter te laten voor je kindje als je er straks niet meer bent. Iets tastbaars.... En wat zou ik als "buitenstaander" kunnen geven?
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilma

Wilma

07-06-2011 om 14:38

Ooit ergens gelezen of gehoord

Dat die ouder voor elke verjaardag van het kind iets had geschreven of opgenomen (als schrijven niet meer mogelijk zou zijn). En dit tot het kind 18 werd. Ik vond dat toen een prachtig idee.

Ik denk dat je zulk soort dingen bedoelt?

Groetjes,
Wilma

Fiorucci

Fiorucci

07-06-2011 om 19:07

Van alles

Misschien een mooi kistje met foto's, brieven, voorwerpen...

Asa Torell

Asa Torell

07-06-2011 om 22:35

Recent draadje

Bij een recent draadje in Relaties over het overlijden van de partner (te vinden met de term 'overlijden' in het archief) stond hier eea. over, onder andere deze posting:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&usrkey=93549285782157370548&archief=1&zoek=overlijden&thread=165999&forumsel=28&forum=28&post=2715068
Misschien heb je er iets aan.
En vooral veel sterkte! Wat afschuwelijk voor je vriendin en iedereen om haar heen.

Laminaat

Laminaat

07-06-2011 om 23:45

Een brief

Toeschouwer,

Wat ik mooi vond, was een vriendin die op peuterleeftijd haar moeder verloor en die later alles verzamelde wat ze van en over haar moeder kon vinden.
Ze had zelf amper herinneringen aan haar moeder, maar putte veel troost en informatie uit de brieven die haar moeder ontving in het jaar voor haar dood; toen zij dus al bestond. Vooral de brieven waar zij zelf als baby en dreumes in voor kwam.
Je zou dus een brief kunnen schrijven aan je vriendin over haar kindje, met veel informatie over wat je nu waarneemt van hun twee samen en over hoe ze met elkaar omgaan. Over hoe je ziet wat ze samen doen, samen delen en wat jij daar zo leuk aan vindt.
Zo'n brief is nu waardevol voor je vriendin en over een jaar of vijftien heel waardevol voor haar kindje.
Veel sterkte,
Laminaat

mijk

mijk

08-06-2011 om 10:53

Een vriendin van mij

heeft haar moeder jong verloren en die had een lange brief geschreven over haar zwangerschap en bevalling. Was toen niet zo relevant voor haar natuurlijk, maar zo waardevol toen ze zwanger was zonder dat ze haar moeder iets kon vragen..

En ik weet niet of ze bij is met fotoalbums voor de kinderen. Misschien kun je een dag met haar daar aanwerken. Dat jij praktisch bijbesteld en sorteert en dat zij lekker haar bijschriften er bij kan schrijven. Dat is toch echt zo'n ding waar je de liefde voor je kinderen voor later in kan vastleggen..

mijk

toeschouwer

toeschouwer

08-06-2011 om 14:22

Bedankt!

Jullie snappen precies wat ik bedoel! Wilma, dat idee om een kaart te schrijven voor elke verjaardag had ze zelf al. Volgens mij komt dat uit een film?? En juist dat bracht me op het idee om haar hiermee verder te helpen. Ik dacht inderdaad al aan een kist/koffertje waar iedereen wat in kan doen. Maar wat doe je erin? En nu lees ik wat ik zocht dat juist herinneringen die je hebt met die persoon haar kind later een beeld geven hoe haar moeder was.
Ik had al zitten denken aan dingen filmen, dat je ziet hoe ze beweegt, praat, lacht, alles eigenlijk dat soort dingen vergeet je zo snel. Maar het is zo moeilijk om iets te doen. Ze is er nu nog en het is zo confronterend om dit soort dingen te bespreken. Ik vind het iig heel moeilijk. Maar realiseer me ook dat het later zo waardevol is. Maar het is al zo moeilijk en ik ben zo bang om iets verkeerd te doen dat ik alles in een weegschaal leg en mijn spontaniteit verlies.
Ben nu een boek aan het lezen wat ik hier vond over je mag mij altijd bellen 1001 dagen van rouw. Daar vind ik dingen in die ik dus niet fout wil doen straks. En die ik het liefst ook aan haar partner wil geven zodat hij weet dat hij niet alleen is. Maarja kan dat, wil hij dat wanneer doe ik dat??? Bedankt dat jullie me zo verder helpen!

mijk

mijk

08-06-2011 om 15:20

Zou je dat niet zo zeggen?

Eigenlijk wil ik dit niet zeggen want ik vind het zo confronterend maar, ik wil zo graag helpen.. Ik wil zo graag dat je zelf zo veel mogelijk voor haar kan achterlaten.

Ik bedoel je zult het er wel over moeten hebben toch? Misschien toch ook gewoon eens een hele mooie serie foto's laten maken. Is iets achterlaten maar het is ook nu leuk...

Och vind het zo moeilijk voor je..

Mijk

lottie

lottie

08-06-2011 om 19:13

Schatkist

Ik zag onlangs in een film of iets op TV dat ze een schatkist vulden met allemaal dierbare herinneringen aan de persoon die binnenkort zou overlijden. Dit gaven ze aan het kind. Die vond het prachtig.

Buitenstaander

Buitenstaander

08-06-2011 om 20:19

Herinneringen

Bij een gezin dat ik kende heeft de moeder ook voor elk jaar een kaart geschreven. Verder heeft ze aan al haar bekenden gevraagd om een A4-tje over haar te schrijven in tweevoud (2 kinderen), daar heeft ze twee boeken van gemaakt. Ze heeft twee dozen met herinneringen gemaakt. Er is een hele mooie professionele fotoserie gemaakt van het gezin toen de moeder er nog een beetje goed uitzag. De begrafenis was tot in de details geregeld, zelfs de kleding van de kinderen had ze gekocht en ze had een brief gemaakt, die iedereen na afloop mee kreeg. Dit stel kon er ook goed over praten. Soms ook wel cynische grapjes natuurlijk, zoals toen ze eens wat bots tegen een winkeljuf zei en ze haar schouders ophaalde en zei: "ach ik hoef toch geen vrienden meer te maken" We hebben nog gevraagd wat ze op prijs stelde dat we op de begrafenis aantrokken weet ik de laatste keer dat ik haar zag. Ze had ook een lijst gemaakt met dingen die ze nog wilde doen, zoals een concert van een bepaalde zanger, een bepaalde stad bezichtigen. Sommige dingen hebben moeite gekost, maar volgens mij is alles gelukt. De school werkte ook mee met vrij geven van de kinderen. Uiteindelijk was ze klaar met alle dingen die ze wilde doen en met alles maken wat ze achter wilde laten en de begrafenis voorbereiden en toen was het eigenlijk afwachten, dat was wel bizar eigenlijk.

O moeilijk!

Ik denk ook aan filmen, juist bewegende beelden, misschien niet heel bewust (duidelijk zichtbaar)filmen, misschien juist gewoon de camera neerzetten in de kamer, buiten in de tuin..

En foto´s...en briefjes, brieven, kattebelletjes..

..
Het lijkt me zo verd*md moeilijk, je noemt jezelf ook toeschouwer, dat drukt al een stuk van de machteloosheid uit..

Sterkte, ook voor jou!

Janna3

Janna3

09-06-2011 om 10:31

Gesproken brief

Wat mij altijd weer treft is dat je de stem van een overledene soms niet meer kan herinneren. Daarom lijkt het me heel mooi om de brieven die geschreven worden ook op te nemen. Gewoon, op video. Zodat het net lijkt of die persoon nog even tegen je praat.
Verder heel veel sterkte, dit is zo moeilijk...

Mam vertel 's

In de lijn van wat er al is gezegd: er is een speciaal invulboek, Mam, vertel 's van Elma van Vliet. Dat boek zou je haar kunnen geven. Er staan vragen in over van alles en nog wat: over je eigen jeugd, de geboorte van je kind, over hoe je in het leven staat. Vervolgens ruimte om je antwoord op te schrijven en ook ruimte voor foto's en andere dingen.

Het is niet een heel beladen want het kan ook een mooi document zijn als de ouders er gewoon nog zijn. Je kunt aan de antwoorden net zo veel diepgang geven als je wilt.

Mijn vader heeft Pap vertel 's een paar jaar geleden in de maanden voor zijn overlijden voor mij ingevuld en als volwassen kind ben ik er nog steeds heel erg blij mee.

mirreke

mirreke

09-06-2011 om 15:35

Prachtige kinderserie, idd gesproken brief

Ik heb niet zo heel lang geleden met de kinderen een prachtige kinderserie/film gezien over een gezin waarvan de moeder was overleden/ging overlijden. De film gaat vooral over hoe de vader en het oudste kind daarmee proberen om te gaan.
De moeder heeft voor allebei haar kinderen bandjes opgenomen (het is wel een recente film/serie) en op hun verjaardag krijgen ze (is de bedoeling) het bandje dat hoort bij die verjaardag van dat kind.
De dochter komt daarachter en 'pikt' al die bandjes, en gaat ze zitten afluisteren. De film/serie (ik weet niet meer, weet iemand toevallig hoe het heet?) was prachtig, maar het idee, idd een gesproken brief, en dan voor elk jaar gericht op de leeftijd die het kind dan zou hebben vond ik heel mooi. Misschien een idee? Op CD?
Een stem alleen vind ik vaak nog veel intiemer dan een videoboodschap.

mirreke

mirreke

09-06-2011 om 15:37

Toeschouwer, wilma

Ik denk idd dat ik die film heb gezien die jullie bedoelden. Kinderfilm, prachtig en ontroerend.

May

May

09-06-2011 om 21:47

Vooral filmen!

Mijn moeder is nu 2,5 jaar geleden overleden en ik heb maar een paar filmpjes waar ze op staat. Ik wilde dat ik er meer had, en dan ook filmpjes waar ze duidelijk op te horen is!

mijk

mijk

10-06-2011 om 11:26

Zat gisteravond in bed

mijn zoon voor te lezen en dacht ineens misschien is het ook wel een heel mooi idee om iets van een luisterboek op te nemen. Voorlezen is zo ontzettend verbonden aan ouderschap. Als je dan een boek neemt wat ze zelf mooi vond als kind en waar dochter nu nog te klein voor is dan lijkt me dat heel bijzonder om te hebben.

je hebt en de stem en het is zo echt moederen....

Mijk

joos

joos

10-06-2011 om 13:32

Lievelingsdingen

misschien zou je een lijst kunnen maken met 'lievelingsdingen'. Gewoon heel basaal, lievelingseten, -toetje, -ijsje, -snoep, -kleur, -boek, enzovoort. Nog heel vaak als ik bijvoorbeeld spruitjes eet, dan denk ik aan opa, omdat die ze zo lekker vond. Bij vermicellisoep aan oma, bij ijs aan schoonmoeder en ga zo maar door.

Fiorucci

Fiorucci

11-06-2011 om 17:55

En....

Het lijkt mij ook heel fijn en tastbaar als er werkelijk wat voorwerpen inzitten,zoals het receptenboek wat moeder zelf schreef, een armbandje/sieraad, een boek wat ze mooi vindt, dat soort dingen.

Lynna

Lynna

11-06-2011 om 23:35

Boek tranen van liefde

Je schreef dat je de man van je vriendin het boek van Karin Kuiper wilt geven. Dat is zeker een prachtig boek. Maar ook een heel bijzonder boek vond ik het boek Tranen van liefde van Tim Overdiek die zijn vrouw verloor door een ongeluk. Hij schrijft daarin heel erg open en eerlijk over zijn gevoelens, over zijn verdriet, maar ook over de seksuele gevoelens die bleven. Misschien ook een idee voor hem om te lezen?

En verder kan ik je alleen maar heel veel sterkte en kracht toewensen, ze boft maar met een vriendin zoals jij die hier zo zorgvuldig over nadenkt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.