Verlies en Verdriet Verlies en Verdriet

Verlies en Verdriet

tonny

tonny

25-10-2009 om 16:12

Condoleancekaarten

Tegenwoordig zijn er heel wat condoleancekaarten met teksten/ spreuken/ dichtregels te koop, en ook speciaal voor vriend/kind/partner/vader/ etcetera.

Ik koop ze nooit, het voelt me te 'kunstmatig', vooral die spreuken staan me tegen.
Liever een blanco kaart, wat mij betreft, dan kan ik zelf iets schrijven. En bij mensen op afstand gewoon 'met oprechte deelneming'.

Die tekstkaarten worden vast goed verkocht, anders bestonden ze niet. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

25-10-2009 om 16:38

Helemaal mee eens

Ook ik koop liever een blanco condoleance kaart om met een persoonlijke tekst te laten weten dat ik meeleef. Maar meestal zoek ik een gewone kaart, passend bij de persoon, er zijn zoveel prachtige kaarten die ook voor dit doeleinde geschikt zijn.

Meestal zelfs geen condoleancekaart

ik kies meestal het liefst een mooie ´gewone´ kaart (of ik maak zelf een kaart, dan ben ik ook echt even bezig met degene voor wie ik em maak, in gedachten en in de praktijk)

Ik hou niet zo van ´voorgedrukte´ emoties, ik lees bijv. ook liever ´ik denk aan jullie´ in eigen handschrift, dan ´met oprechte deelneming´ in drukletters, al kan ik me wel voorstellen dat er mensen zijn die zich erg in een tekst herkennen en dus daarom die kaart kopen.

Petr@

Petr@

25-10-2009 om 17:44

Ik koop ze soms

maar alleen als de tekst mij echt aanspreekt. Maar ik probeer er wel altijd een persoonlijke tekst bij te zetten.

Petr@

Bastet

Bastet

25-10-2009 om 18:55

Mee eens

Ik kkop ze liever blanco,maar ik ben wel blij dat er nu mooiere kaarten zijn dan de in en in droevige kaarten die vroeger standaard waren.
Bastet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-10-2009 om 19:17

Gewone kaart

Ik heb volgens mij nog nooit zo'n 'echte' condoleancekaart verstuurd. Ik kies altijd een gewone mooie kaart, vind ik eigenlijk veel persoonlijker.

Tirza G.

Tirza G.

25-10-2009 om 23:49

Twee soorten

Ik heb standaard condoleancekaarten (met oprechte deelneming, innig gaat me dan weer te ver) voor de vriendinnen van schoonmama (89) enzo. Voor meer "eigen" sterfgevallen koop ik altijd een mooie kaart en dat hoeft niet per se een condoleancekaart te zijn. Beetje in de kunst-hoek za'k maar zeggen, een mooie bloem, of riviertje ofzo. Ik schrijf altijd zelf een tekst(je).

Tirza

Hallmark of tnt

Daar maak ik ze altijd online ,daar maak ik eigenlijk al mijn kaarten.
Ik vind het erg leuk om de kaart heel persoonlijk te maken je kan er van alles inzetten of bij maken.
Voor verjaardagen ook leuk een foto van de gene erin.

En laatst was en een oude vriend van mijn man overleden op vrij jonge leeftijd we hadden een mooie foto van hem op de bakfiets met mijn oudste zoon in de bak.Daar heb ik een kaart van laten maken met een persoonlijk verhaaltje met herrineringen van ons erin.De reacties waren zo positief.Zijn vrouw kende de foto ook niet dus vond het heel bijzonder.
Het is vaak niet eens veel duurder als een kaart kopen in de winkel.

Bastet

Bastet

26-10-2009 om 11:47

Maar....

Een nadeel vind ik dan wel dat de kaart niet handgeschreven is.
Groetjes,bastet

Ja datis waar

Maar door de dingen die je er in kan zetten is het wel heel persoonlijk vind ik.En als je net als ik niet echt altijd goed en netjes kan schrijven omdat je handen het vaak af laten weten is het eigenlijk wel erg prettig

Ik kan het me wel voorstellen

Ik maak vrijwel alle kaarten zelf, dus ook (juist) condoleancekaarten. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen die kaarten met voorgedrukte wensen kopen. Als het je niet gegeven is je gevoelens goed onder woorden te brengen of als je erg twijfelt over hoe je het wilt opschrijven, en je ziet dan zo'n tekst waarbij je denkt: "Ja, dát bedoel ik!" - dan kan ik me voorstellen dat je die kaart verstuurt. En waarom ook niet. Het is moeilijk genoeg om iets zinvols op te schrijven in sommige situaties.

kien

kien

26-10-2009 om 21:26

Maakt niet uit, gaat om de gedachte

Toen mijn zoontje was overleden kregen we zowel voorbedrukte kaarten als gewone. En eerlijk gezegd maakte voorbedrukt of zelfgeschreven niets uit, elke blijk van medeleven werd op prijs gesteld. Alleen weten sommige mensen gewoon precies de goede snaar te raken en die kaarten en brieven waren toch wel heel speciaal.

Kien

Eens met kien

Ook wij kregen heel veel kaarten, brieven en mail.
De kaarten en brieven met persoonlijke noot waren heel speciaal en zal ik waarschijnlijk ook vaker herlezen dan de voorbedrukte (ook omdat we een heleboel dezelfde voorbedrukte kregen). Maar toch, er zijn mensen die gewoonweg heel veel moeite hebben om er iets persoonlijks van te maken of ons niet goed genoeg kennen en wel wat wilden laten weten; dan is zo'n voorbedrukte kaart ook oké. Het komt ongetwijfeld uit een goed hart en met een goede bedoeling.

kien

kien

26-10-2009 om 23:18

Inderdaad, heli (beetje ot)

Voor een overleden kind is de keuze beperkt dus wij kregen sommige kaarten wel 10, 12 keer. Trouwens ook niet- voorbedrukte kaarten kregen we vreemd genoeg soms dubbel.

Kien

Ilva

Ilva

27-10-2009 om 10:29

Kaarten

Toen mij vader was overleden kregen we natuurlijk ook veel kaarten maar op 1 voorgedrukte kaart stond zo'n mooi gedichtje (kan er nu natuurlijk even niet opkomen, iets met een trap naar de hemel om hem weer terug te halen.) dat dat eigenlijk een van de weinige is die ik al die tijd hebt onthouden. Een andere die ik nog weer was van een oude dame (mijn vader hielp in het bejaardetehuis, al was hij zelf ook al bejaard) die nog gewoon een brief aan hem schreef. Ook erg mooi. Dus sommige zijn inderdaad wel mooi, maar ze moeten wel bij je passen.

Ilva (o.t.)

Als tranen een trap konden bouwen

En herinneringen een brug

Dan klommen we de hemel in

En brachten je weer terug

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.