Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-09-2017 om 11:05

Vroeg of laat op vakantie

In het draadje over vroeg boeken van vakanties schrijft iemand het liefst vroeg in de vakantie (juli) op vakantie te gaan om zo de drukte in Frankrijk te ontlopen. Ik heb juist altijd de voorkeur gehad voor de laatste weken van de vakantie. Dan mag je nog op vakantie als iedereen weer terug komt, en het is niet zo'n lange tijd tot de kerstvakantie.
Dit jaar lukte mijn plan niet omdat de vader van mijn jongste graag met anderen op vakantie wilde, laat. We moesten dus noodgedwongen al eind juli weg. Volgend jaar wil hij weer met diezelfde mensen weg, en ik had van hen al begrepen dat ze de laatste drie weken van de vakantie hebben (moeten ze op het werk al doorgeven).
Ik heb natuurlijk 11 jaar 'mijn' zin gehad, dus ik zal me nu ook wel weer voegen, is wel zo eerlijk, maar ik baal er wel van.
Welke vakantieweken hebben jullie het liefst? En waarom?

40er

40er

20-09-2017 om 11:21

Ook

Het liefst zo laat mogelijk. Idd, iedereen al geweest en dan hebben wij nog. Weken voor de vakantie vaak ook veel werken, als ik vroeg zou zijn zou het daarna veel weken zijn, voor mijn gevoel heb ik dan al weer vakantie verdient

Ben ook benieuwd hoe het volgend jaar zal gaan, man heeft dan een nieuwe baan, met collega's in dezelfde regio.

kaplablokje

kaplablokje

20-09-2017 om 11:39

Midden tot laat

Ik ga het liefst in week 3 en 4 of week 4 en 5 van de vakantie weg, omdat dat me voor de kinderen het fijnst lijkt. Dat ze niet na de vakantie nog weken thuis zijn, of juist meteen weer naar school moeten. De voorpret vind ik ook leuk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-09-2017 om 11:42

Halverwege

Ik probeer altijd halverwege te boeken. Eerst even in de vakantiemodus komen, dan weg en dan nog een poosje nagenieten.

We zijn wel eens direct uit school gegaan, was erg voordelig. Maar toen kwamen we thuis, ging de rest nog en duurde de rest vd vakantie best lang. En bij de laatste week weggaan was ik in mijn hoofd al weer bezig voor de week erop en moesten we voor we weggingen de aankopen voor school al gedaan hebben.

Dees

Dees

20-09-2017 om 11:44

niet

In de zomer gaan we liever niet op vakantie. Wij pakken liever een andere schoolvakantie van 2 weken en pakken die 2 weken vrij.....soms 2 keer per jaar soms 1 keer.

De zomervakantie zelf overbruggen we dan met elke week 1 of 2 dagen vrij nemen zodat we de opvang kunnen beperken.

Stickertje

Stickertje

20-09-2017 om 11:50

liefst vroeg

School klaar en weg en dan het liefst dat de kinderen in de eerste vakantieregio vallen. Dan moet in Frankrijk, ons favoriete vakantieland, het seizoen nog een beetje op gang komen. We hebben nu al een paar jaar de laatste vakantieregio en dan zit je echt in het hoogseizoen. Dit jaar was dubbelerg want we gingen pas week 3 4 en 5 van de kindervakantie weg.
Dan zit je in Frankrijk tussen 14 juli en 15 augustus en dan is het echt druk.
Mijn voorkeur voor de eerste weken is ook gerelateerd aan de lengte van de dagen. Eind juni begin juli zijn de dagen zo lekker lang, lijkt je vakantie ook langer. Je kan meer doen op een dag.
Dit jaar begon het echt om 21.00 al schemerig te worden en om 22.00 was het bijna donker. Als de temperaturen dan niet de hele dag hoog zijn wordt het ook snel kouder en lig je vroeg in je slaapzak. Tenminste wij wel, ik blijf niet klappertandend in de voortent zitten.

kaplablokje

kaplablokje

20-09-2017 om 12:19

Huh

Maar als je de laatste vakantieregio hebt, heb je toch pas vanaf de vierde week van juli of zo vakantie? Als je dan in week 3,4 en 5 weggaat, zit je toch van de 2e tot en met de 4e week van augustus in Frankrijk? Of ging je toch vroeg weg? Maar dan waren de kinderen van de laatste regio nog niet vrij op 14 juli maar pas 24 juli.

Pirata

Pirata

20-09-2017 om 12:24

Geen keuze

Wij "moeten" het eerste weekend al direct weg omdat het jaarlijkse clubkamp in de 5e vakantieweek is.
En omdat wij deze zomer als eersten vakantie hadden, waren de campings nog best leeg. Heerlijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-09-2017 om 12:26

Laat

Volgend jaar hebben wij volgens mij de laatste periode (midden), dus in theorie kun je dan de laatste weken van augustus weg. Dan heb je overal beter weer dan in juli, en qua drukte merk ik eigenlijk weinig verschil. Maar goed, we moeten dus weer eerder. Voordeel daarvan is dat ik dan naar de verjaardag van mijn vader kan die altijd loopt te zeuren als we dan op vakantie zijn ('je weet toch wanneer ik jarig ben?').

toen de kinderen nog mee gingen

waren we altijd bouwvak gebonden, dus week 29-32 globaal gezien. Meestal vertrokken we dan in 30.Dat kon niet anders. Mijn voorkeur had laatste week van juli en eerste 2 van augustus. Nu heeft man nog wel bouwvak maar kunnen we ook buiten het seizoen en gaan we eind nov/begin dec. Vorig jaar voor het eerst gedaan en was heerlijk. De zomer blijven we dan thuis, ik pak dan 2 weken.
Ik heb altijd nog eind mei/begin juni een week vakantie.

Stickertje

Stickertje

20-09-2017 om 13:04

beetje onhandig geformuleerd

We waren in Frankrijk van 5 augustus tot de 25e.
Dan is het echt hoogseizoen in Frankrijk. De Franse vakanties beginnen op 14 juli en duren tot eind augustus. De camping eigenaar zei dat het na Maria Hemelvaart (15 augustus) weer wat rustiger zou worden en dat klopte ook.

kaplablokje

kaplablokje

20-09-2017 om 13:39

Hier

hebben we gelukkig nooit echt laat vakantie. Mijn man is in verband met werk aan de universiteit gebonden aan de periode half juli-half augustus en doorgaans vallen de weken 3 en 4 van de vakantie ook in die periode.

tante Sidonia

tante Sidonia

20-09-2017 om 19:39

voorkeur

voor vroeg in het seizoen, omdat de natuur dan nog zo heerlijk bloeit!

Bosbes

Bosbes

20-09-2017 om 20:41

ook laat

Ik hou ook van laat. Aan de andere kant wil ik wel minimaal een halve week voor de kinderen weer moeten starten weer terug zijn en nemen we vaak wel 3,5 week (als het niet meer is). Dus dan ongeveer week 3, 4, 5 en de laatste week deels.
Het was een keer fijn dat we een week of 2 begin/midden in de vakantie weg waren geweest, toen werkte ik weer iets van twee weken, en toen de allerlaatste week (in een vakantie die ook nog in de laatste periode viel) nog een week Terschelling. Het was fantastisch weer -puur geluk natuurlijk- en een van de heerlijkste vakantieweken!

vroeg

Hier ook rekening houdend met de wensen van de vader van mijn kinderen, ga ik al sinds jaren vroeg en dat bevalt mij goed. Ik ga dus de eerste twee weken van de zomervakanteie, vrijwel altijd in juli. We hebben vast mazzel gehad maar alle jaren in die periode (Portugal, Spanje, Duitsland, Italie, Zuid-Frankrijk) mooi weer gehad. Fijne vind ik dat iedereen zin heeft in vakantie want einde schoolperiode. Ik heb ook idee dat ode lokale bevolking in de toeristische gebieden waar we naar toe gaan met frisse zin aan de vakantie begint.
Mijn ervaring is dus dat weer -in ieder geval in zuid europa - in juli prima is. Afgelopen jaar zeker aangenamer dan in augustus

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.