Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-09-2017 om 15:01

Vliegen of rijden?

Lekker op tijd ben ik al aan het nadenken over de vakantie van volgend jaar. We gaan waarschijnlijk naar Kroatië, een goede 1400 km rijden. Dat vind ik eigenlijk net teveel om in twee dagen te rijden, maar vliegen vind ik altijd zoveel gedoe. Voordeel van met de auto is dat het niet zo'n gestres is, je kunt stoppen wanneer je wilt, toch best aanzienlijk goedkoper (zelfs met overnachting). Maar 1400 km, dat is een serieuze afstand ;-( Voordeel van vliegen is dat je er sneller bent, niet zoveel zooi mee kunt nemen, en geen 1400 km achter het stuur hoeft. Nadelen zijn dat je een vreemde huurauto krijgt en niet zomaar terug kunt als je daar zin in hebt.
Wat zouden jullie doen?


Angela67

Angela67

09-09-2017 om 15:05

trein en auto

niet vliegen, milieuoverwegingen.
gr Angela

Triva

Triva

09-09-2017 om 15:18

auto

en dan niet heel goedkoop overnachten maar in een leuke bed and breakfast onderweg. Dan rij je 700 km per dag en dat is prima te doen.

auto

In 2 dagen is het toch prima te doen? 700 km red je makkelijk op een dag. Als je op dag 1 vroeg weggaat dan ben je redelijk op tijd bij je overnachting en kan je daar nog even relaxen/rondlopen.
Of als je het echt te veel vindt om twee dagen achter elkaar 700 km te reizen dan las je een tussenstop in en blijf je een paar dagen ergens op de heenweg. Genoeg mooie locaties onderweg naar Kroatië.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-09-2017 om 15:25

Autoslaaptrein?

Ik heb daar toch eens naar gekeken. Het scheelt 900 km rijden, en je hebt dan gelijk je overnachting. Wel aardig aan de prijs maar het scheelt dat we maar met zijn tweeën zijn. 700 km op een dag is wel te doen, maar twee dagen achter elkaar is het echt stom. Ik zou dan ook eerder 900/500 doen zodat je niet zo laat aankomt op de tweede dag.

Maak van de reis al vakantie

Als je nou vier dagen over die 1400 kilometer doet en elke dag ergens stopt waar het mooi of leuk is, wat rondkijkt en op je gemakje uit eten gaat begint je vakantie al op het moment dat je de straat uitrijdt.

skik

Triva

Triva

09-09-2017 om 15:30

klopt

Je kunt beter op de eerste dag heel vroeg weg, wij ontbijten dan in Duitsland of nemen ontbijt mee maar rijden eerst een stuk op voornamelijk koffie/thee. Op de tweede dag ben je er dan niet zo laat.

Terug is het niet zo erg als je pas in de avond thuiskomt want je hoeft niet naar een overnachtingsplaats. Dan nemen we het avondeten nog voor Nederland en rijden dan het laatste stuk naar huis. De terugweg zou ik dus wel gelijk verdelen omdat je je laatste dag (in kroatie in dit geval) vaak niet heel vroeg weg kan uit je accomodatie en dat is hetzelfde bij je overnachting op weg naar huis.

Door een leuke B&B te regelen met ook een mooie omgeving weg van de snelweg zie je het meer als vakantiedag dan als reisdag.

Triva

Triva

09-09-2017 om 15:31

skik

Dat moet je maar willen want als je dat terug ook doet heb je wel 4 dagen meer vakantiedagen nodig die je niet op je bestemming doorbrengt. Als je zo op vakantie wil kun je beter een rondreis boeken en overal 3 nachten verblijven.

Guera

Guera

09-09-2017 om 15:41

Vliegen

Ik vind autorijden geen vakantie. Mijn darmen gaan op slot van het vele zitten. Ik word niet blij van het eten onderweg en voor 2 dagen meenemen is geen optie. Ik kom superbrak aan omdat ik steeds wegdommel. Ik rij dan ook altijd veel want als bijrijder word ik niet blij. Daarbij is met de auto duur. Ik durf de gok wel aan dat het nauwelijks scheelt qua kosten. Twee weken auto huren kan voor 250 e. Vliegen voor 150 pp. Autorijden kost je 300 euro benzine, x bedrag tolwegen, eten en hotel onderweg. Vliegen levert minimaal 2 extra relaxte vakantiedagen op. Gedwongen weinig meenemen wat veel opruimgedoe en was scheelt. Alles wat meer dan 800 km rijden is doe ik niet meer.

Vila

Vila

09-09-2017 om 17:11

vliegen

Wij zouden ook naar Kroatie willen en overwegen ook om te vliegen. Ik vind autorijden tot 1200 km nog OK, daarboven niet meer. Kyana kan wel zeggen: het is maar 700 km per dag maar er staan altijd ontzettend veel files die kant op en daar moet je echt serieus tijd voor uittrekken.

Ik weet niet wanneer je wilt gaan maar een retourtje Pula kost in juli € 127 pp. Als je met de auto gaat heb je niet alleen je bezine- en tolkosten, maar ook 2 keer een hotel en 2 keer uit eten.

vila

Maar dan moet je in Kroatië nog een auto huren, of je moet het oke vinden om verder niet van de plek af te komen. Die twee overnachtingen, zijn overnachtingen die je dan dus niet boekt in Kroatië. Dus prijstechnisch maakt het niet zo veel, is rijden zelfs goedkoper. Wij hebben dit zomer gereden tot ver in Oostenrijk, dan was het de volgende dag nog 500 km. Zoon en vriendin hebben paar weken later hetzelfde gedaan, zij reden met z'n tweeën, wij met z'n drieën. Dat laatste was wel erg luxe trouwens. Ja, wel veel wegwerkzaamheden in Duitsland. Probeer niet op zaterdag te rijden, dat scheelt enorm in files.

Guera

Guera

09-09-2017 om 17:33

Silone

Zoals ik in eerdere post zei kun je 2 weken auto huren voor minder dan 300 e. Met vlucht erbij zit je rond de 500. Kun je voor dat geld op en neer rijden?
Nachten uitsparen is natuurlijk superzonde en ook vaak niet aan de orde als je accommodatie per week moet huren. Dan kost het je juist extra.....

Triva

Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Als je per se twee weken op een bepaalde locatie wil zijn, dan jakker je er zo snel mogelijk naar toe. Als de reis net zo belangrijk is als de bestemming kan je al het moois onderweg ook bekijken.

Zelf vind ik zo vlug mogelijk terug naar huis rijden minder vervelend dan zo vlug mogelijk naar de vakantiebestemming. Je zou ook rustig heen en snel terug kunnen.

Vroeger gingen wij heel langzaam 'naar vakantie'. Waren we op dag één pas in België, en dan nog niet eens in Wallonië. We deden er zeker een week over om in Zuid Frankrijk te komen. Als kind heb ik dus nooit oersaaie lange autoritten hoeven maken.

skik

Overnachting was 120 euro voor 4 personen, de terugweg hadden we anders gepland, maar dat had ook voor de terugweg gekund. Diesel voor auto die 1;15 rijdt, 112 euro voor 1400 km. Paar keer bedrag aan tol. Lukt wel. Die 500 euro totaal is ook voor 4 personen? Maar als je geen zin hebt inrijden moet je natuurlijk gewoon gaan vliegen (mits je footprintgewetensbezwaren hebt).

Overigens ben ik op mijn 18e met de bus naar Kroatië geweest. Kan ook nog, hoewel ik er niet meer aan moet denken. Gruwel, heen 24 uur en terug 27 uur in die bus te hangen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-09-2017 om 17:53

Guera

Waar vind jij die goedkope huurauto? 2 weken in juli, vanaf luchthaven Zagreb. Ik vind ze alleen voor minimaal 400 per week.

guera

guera

09-09-2017 om 18:48

phryne fisher

Skyscanner geeft een overzicht. Ik ga zelf wel altijd van een economy car dus geen suv of station ofzo.
https://www.skyscanner.nl/autoverhuur/resultaten/95673639/95673639/2018-07-14T10:00/2018-07-28T10:00/30/#/?_k=bz8yvd

40er

40er

09-09-2017 om 18:54

Rijden

Dit jaar zaten wij vlak bij slovenie, ook zo'n 1100 km rijden. Ik vind het juist prettig om met de eigen auto te gaan.
1e dag zo'n 900 km, groot deel door Duitsland (ga ik vanuit). Als je op zondag vertrekt heb je minder last van vrachtwagens.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-09-2017 om 19:20

40er

Pas naar Denemarken geweest met de auto en dat was een ramp heen en nog erger terug. Ik wou dat ik het vliegtuig had genomen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2017 om 11:31

Oh?

Hier totaal andere ervaringen naar Denemarken.

Alleen bij Hamburg was het effe ellende, maar voor de rest superrelaxte reis.

Ik vind 1200 km wel zo'n beetje de max, daarboven kies ik voor het vliegtuig (of de boot of trein).
4 dagen 700 km in de auto zitten vind ik ook niet echt vakantie. En 2 van 900 en 2 van 500 zijn misschien iets meer acceptabel, maar nog steeds veel autokm op 2 weken vakantie.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-09-2017 om 14:33

Ginny

Hamburg was diepe, diepe ellende, maar niet het enige. We hadden waarschijnlijk gewoon een slechte tijd uitgekozen. 's morgens vroeg weg en 's avonds laat pas thuis....

Guera

Guera

10-09-2017 om 18:27

Autohuur

Overigens als je met Ryanair vliegt dan loont het de autohuur nog niet te boeken. Tickets heel vroeg boeken. Auto even wachten. Via ryanair kan het last minuten heel veel schelen. Ze gooien er altijd dikke korting op. Afgelopen meivakantie huurden wij een fiat500 suv dinges op Italiaans eiland voor scherpe prijs .

Vila

Vila

10-09-2017 om 20:12

Silone

Je vergeet de de diners onderweg voor het gemak nog, toch 2 x avondeten in een restaurant voor 4 personen.

Als ik met de auto ga, bezuinig ik niet op overnachtingshotel (met zwembad) en we gaan ook lekker uit eten. We maken er onderweg ook echt vakantie van, maar dat zijn nog steeds kosten die je in de reissom mee moet rekenen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2017 om 20:24

Want Vila?

De rest van de vakantie kook je zelf?
Dat kan onderweg ook hè. Gasstelletje mee of in een appartement met keukentje.

Het is maar net waar je voor kiest.

Vila

Vila

10-09-2017 om 22:10

Ginny

Dat kan ook. Ik reageerde op Silone en ging er even vanuit dat zij met haar overnachting voor 120 euro in een hotel sliep. Dat moet er meestal ook nog gegeten worden maar je hebt gelijk: misschien ging ze wel met een grote broodtrommel op pad. Alles kan.

Als ik voor mezelf spreek: als ik met de auto ga, maar ik het graag wat leuker voor mezelf. Dat we aan het eind van de dag nog even kunnen zwemmen bij een hotel en lekker kunnen eten. Dan heb ik in de auto iets om naar uit te kijken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-09-2017 om 22:19

Hotel

Als ik onderweg overnacht kies ik altijd voor een leuk hotel, liefst met nog iets te doen in de buurt. En 's avonds uit eten inderdaad, dat hoort gewoon bij de vakantie. Inmiddels neig ik er voor volgend jaar naar om een deel van de reis per autoslaaptrein te doen. Dan moet ik ca 3 uur rijden naar Düsseldorf, nachtje in de trein, en dan van Wenen naar de plaats van bestemming. Dat is dan nog 600 km en is wel te doen. Moet ik nog wel kijken hoe laat de trein aankomt in Oostenrijk, want ik wil dan wel rond een uur of 15.00 uur aankomen. Mijn eigen auto mee vind ik wel een groot voordeel.

Amsterdamse

Amsterdamse

11-09-2017 om 08:08

Autoslaaptrein

Hebben wij dit jaar gedaan, en dan enkele reis. Dus naar Italie gereden met de auto, en dat lekker rustig met overnachting tussendoor in Zuid Duitsland en terug naar huis met de autoslaaptrein, naar Dusseldorf. Dan is t nog twee uur naar Amsterdam.
We vonden het erg leuk, relaxed en ook echt onderdeel van de vakantie. De auto erop rijden is al leuk, dan met zn vieren in de zespersoons coupe. De bedjes zijn eigenlijk best prima, schone lakenzakken en dekens. Wc en wasruimtes klein en schoon. Ontbijt ook prima. Avondeten zou ik niet doen, vonden wij echt vies.

Triva

Triva

11-09-2017 om 08:34

Hoe zit het met de coupés? Betaal je met 2 personen in verhouding niet meer omdat je een eigen coupe wil? Slaap je uberhaupt wel goed en lekker in de trein?

Amsterdamse

Amsterdamse

11-09-2017 om 09:10

Coupe

Wij zijn met ons vieren en dan krijg je een zespersoonscoupe. Hoe het met twee personen zit, weet ik niet. Er zijn dacht ik ook kleine coupés.

We hebben echt prima geslapen, je kunt je benen strekken, languit liggen dus. De bedden zijn aan de smalle kant, maar zelfs dat vond ik prima te doen.

We hebben alleen voor de terugreis gekozen, omdat ik het altijd erg jammer vind om helemaal terug te rijden als je zo relaxed bent van vakantie. Dat snelweggedoe, met eten en wc's. De vakantiestemming (zon en lekker eten) gaat snel weg als ik twee dagen jn de auto zit. En nu is de terugreis echt onderdeel van de vakantie. Pas in Dusseldorf hadden we het gevoel dat we echt naar huis gingen.
En natuurlijk enkele reis vanwege de kosten, retour is veel duurder. Enkele reis is nog steeds niet goedkoop, maar in onze berekeningen vpnden wij het verschil toch de moeite waard. Je spaart tenslotte een overnachting uit, tol, benzine.

Triva

Triva

11-09-2017 om 09:35

precies

'We hebben alleen voor de terugreis gekozen, omdat ik het altijd erg jammer vind om helemaal terug te rijden als je zo relaxed bent van vakantie. Dat snelweggedoe, met eten en wc's. De vakantiestemming (zon en lekker eten) gaat snel weg als ik twee dagen jn de auto zit. En nu is de terugreis echt onderdeel van de vakantie. '

Daarom mijden wij de snelweghotels, gaan alleen maar naar plekken met echt GOEDE wc's onderweg waar je voor moet betalen en boeken we dus een leuke b&b een eind van de snelweg af in een mooie omgeving.

Maar goed, volgens mij is iedereen een paar dagen na de vakantie sl snel uit de vakantiestemming, dat heeft meer te maken met hoe snel je weer in het ritme van alledag zit. Ook al heb je nog een week vrij na je vakantie, de week dáárna slaat dat toch om. Ik denk dus ook niet op die manier. Je hebt vakantie en je hebt het normale leven. Wat mij betreft heeft dat allebei voordelen en plezier.

1400 km

Ik vind 1400 km in mijn eentje met kinderen ook teveel voor twee dagen. Ik heb het verleden jaar in drie dagen gedaan. Super relaxed. Leuke plaatsen uitgezocht, hotel en uit eten.
Als ik met vriend op vakantie ga (we rijden dan allebei) vind ik het prima te doen, maar alleen niet.

Vesta

Vesta

11-09-2017 om 10:03

slapen in de trein

als je een eigen couchette hebt is dat heel goed te doen. Je moet alleen niet van die omgebouwde bankjes hebben. Maar afgelopen jaar hebben wij met de nachttreinen door Europa gereden en dat is echt perfect. Ontbijtje erbij. Je kunt warme drankjes en wat kleine snacks kopen bij de steward. Douches en toiletten aan het uiteinde van de wagon. Die 2x per nacht schoongemaakt werden, je wordt optijd gewekt.

Ik vond het een heerlijke manier van reizen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.