Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Venetië: voorjaars- of herfstvakantie?

Naar aanleiding van een boek dat hij gelezen heeft wil zoon graag eens naar Venetië. Nou, daar ben ik ook wel voor in. Helaas kan het er waarschijnlijk voorlopig financieel niet vanaf, maar dromen en een beetje plannen kan natuurlijk wel. Nu ben ik zelf wel in Venetië geweest, maar dat was meer dan twintig jaar geleden. Sindsdien is het aantal toeristen nogal toegenomen.

Wat is naar jullie idee de minst drukke tijd: voorjaarsvakantie (mits carnaval er niet in valt) of herfstvakantie? En is het in Venetië nog altijd zo dat het op het San Marcoplein hysterisch vol is, maar dat als je driemaal een hoek omslaat het ineens heel rustig kan zijn? Zo was het destijds, maar misschien zit nu de hele stad wel permanent propvol.

Ik hoor graag van mensen die er niet al te lang geleden zijn geweest.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

03-11-2017 om 10:50

Voorjaarsvakantie

Wij zijn er 7 jaa geleden in de meivakantie geweest. Toen waren er enkele drukke stukken (vooral op de rialto-brug), maar over het algemeen was het prima, in de wat meer achterafsteegjes inderdaad rustig. Hou er wel rekening mee dat 1 mei wel een drukke dag is, dat zagen we ook op de camping waar we stonden (ten zuiden van venetie, op zo’n hele dure camping die nu goedkoop was, en lekker rustig). En ook al lekker weer, in korte broek en een t-shirt.

net terug

We zijn begin oktober kort in Venetië geweest (op citytrip met trein door Italië, alleen dat is al een aanrader). Ik vond het er heerlijk relaxed, helemaal niet druk, zelfs niet op het San Marcoplein. Ik had ook het vooroordeel van vol, druk, stinkend, maar dat bleek in ieder geval voor oktober helemaal niet te gelden. We waren er te kort, maar lang genoeg om zeker te weten dat we er eens terug willen komen, in het najaar dan weer.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-11-2017 om 12:35

Fantastisch

Ik ben er twee keer in het hoogseizoen geweest en vond het beide keren helemaal geweldig, terwijl ik niet van drukte houd De eerste keer een dag, maar dat is echt te kort, en vorig jaar drie dagen. We hadden een hotel op 300 meter vanaf San Marco voor een heel schappelijke prijs. Qua weer en/of drukte weet ik niet of het veel uitmaakt of je in de mei- of herfstvakantie gaat. Het laatste lijkt me wel fijn, even nazomeren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-11-2017 om 12:39

Ons hotel

Ik heb het nog even opgezocht, wij zaten in hotel Rio.

Temet

Temet

03-11-2017 om 13:53 Topicstarter

niks meivakantie

Met voorjaarsvakantie bedoel ik niet de meivakantie maar de krokusvakantie. Die valt in het Zuiden gelijk met carnaval, dan is er natuurlijk in Venetië geen doorkomen aan, maar ik woon in de regio Noord en daar valt de krokusvakantie vaak na carnaval. Ik ging er eigenlijk van uit dat het in de meivakantie al heel druk zou zijn, begrijp van Tijgeroog dat dat eigenlijk nog wel meevalt.

Ik ben ooit eens in november in Venetië geweest en dat was prachtig. Maar nazomeren was het beslist niet, het was behoorlijk koud - maar wel goed weer, op zich.

Silone, wat bedoel je met een citytrip per trein? Je bent toch niet vanuit Nederland met de trein gegaan neem ik aan? Treinreizen door Italië is inderdaad geen straf. Nou ja, als er geen stakingen zijn etc...

Groeten,

Temet

Temet

Nee, per vliegtuig naar Rome, vandaar met trein naar Venetië, en door naar Milaan, dan weer naar huis vliegen. 't Was wat veel in korte tijd, maar we reisden met een deel van familie van echtgenoot. En die willen echt op z'n Aziatisch half Europa doorkruizen en drie weken tijd. Zij zijn dan ook doorgereisd naar Zurich (ook per trein), en voor de Italietrip hadden ze Parijs al aangedaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-11-2017 om 15:37

Het is een groot plein...

Als je niet de behoeft hebt om een kijkje te nemen in de baseliek is de drukte wel te doen. Vond ik dan.
Wij waren er in de zomer 2x, en toen waren vooral de straatjes richting het San Marcoplein niet te doen en de Rialtobrug.
Maar inderdaad 3x rechtsaf en je staat heerlijk rustig aan het water.
Het kan er nog wel eens spoken qua weer, dus ik zou eerder kiezen voor feb/mrt dan voor oktober.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-11-2017 om 15:41

Oh herstel...

Ik zie op wiki een gemiddelde temperatuur van 18 graden in oktober en 6 in februari.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-11-2017 om 15:54

Brrr

Bij een late herfstvakantie zou ik dan liever de zomer doen. Het is er juist zo fijn met mooi weer zodat je lang buiten op een terras kunt zitten. Ik liet de kinderen dan wel chillen bij hun WiFi in het hotel

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-11-2017 om 16:20

Wel eens met Phryne

Venetie in mei of augustus en Rome in oktober is ook meer mijn ding.
Rome in mei trouwens ook leuk!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-11-2017 om 16:56

Rome in het najaar

Wij zijn vorig jaar november in Rome geweest. Dat was qua weer net lekker voor een stedentrip met grote wandelafstanden, maar wel 'jas-aan' weer Rome zelf is overigens niet zoveel aan. Echte musea hebben ze niet veel, in ieder geval weinig echt mooie, en als je het Colosseum, Forum en de Trevifontein hebt gezien, heb je het mooiste wel gezien.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-11-2017 om 17:06

Meivakantie

Ik heb nog even naar de foto’s gekeken. We zaten op een terrasje op het San Marco plein, tegen het einde van de ochtend, en daar waren twee tafeltjes bezet. Waarvan eentje door ons.. bij de basiliek was een korte rij, op het plein liepen zo hier en daar mensen. De meeste van m’n foto’s zijn zonder mensen, of met alleen de kinderen. Ik was er als ik het me goed herinner op 30 april en op 2 mei.

Volgens mij is het nadeel van eerder in het jaar gaan dat het water dan erg hoog staat, en bijvoorbeeld het San Marcoplein vaak onder water staat, maar hoe en wanneer dat precies is weet ik niet,

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-11-2017 om 18:28

Proest Phryne

Rome is niet veel aan??? Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen.
Eerder: Rome, daar komt geen einde aan...
Je hebt het Leonardo da Vinci museum gemist? Vaticaanstad en het vaticaan museum met Sixtijnse kapel ook?
En al die andere mooie gebouwen en pleinen die werkelijk op iedere straat hoek liggen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-11-2017 om 19:15

Oh ja

We hebben de paus gezien, dat was leuk. We waren bijtijds dus stonden helemaal vooraan. Beetje jammer was dat in het Vaticaan verder alles dicht was op zondag. Daar hadden we niet bij stilgestaan en het was onze laatste dag.
Maar echt, ik ben ook in Florence en Venetië geweest en dat vond ik 10 keer leuker. Smaken verschillen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.