Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Teuntje

Teuntje

29-12-2016 om 21:57

Reisverzekering


Annabel

Annabel

01-01-2017 om 17:49

Die korting draagt bij aan het financiën van de verzekeraar

Die korting voor extra eigen risico werkt wel volledig als een verzekering. Dat betekent dat de verzekeraar daar geld mee verdient. En dat heeft weer een gunstig effect op de financiële positie van de verzekeraar en daarmee indirect ook op de hoogte van de nominale premie.
Oftewel mensen die zich een hoger risico kunnen permitteren (zowel financieel als qua gezondheid) dragen gemiddeld genomen extra bij aan de positie van de minder gezonde medemens en aan de mens die geen risico wil nemen.
De prijs die de minder gezonde medemens daarvoor betaalt, is dat zij niet mee kunnen doen in de loterij van 'wie houdt geld over door meer risico te nemen'. Zij betalen niets extra of zo. En tegelijk wordt er vanuit de algemene pot heel veel voor hen betaald.
De prijs die een deel van de gezonde mensen betaalt, is dat zij alsnog meer eigen risico betalen.

Triva

Triva

01-01-2017 om 17:56

Kaaskopje

Ik begrijp even je posting met de naam 'niet minder' niet. Kun je iets duidelijker zijn?

Triva

Triva

01-01-2017 om 17:57

Annabel

'De prijs die de minder gezonde medemens daarvoor betaalt, is dat zij niet mee kunnen doen in de loterij van 'wie houdt geld over door meer risico te nemen'. Zij betalen niets extra of zo. En tegelijk wordt er vanuit de algemene pot heel veel voor hen betaald.'

Tja dat ziet kaaskopje anders aangezien zij minder gaat betalen als het eigen risico wordt afgeschaft en/of als het vrijwillig eigen risico wordt afgeschaft. Ik zei al, het zou beter zijn dat ze dát argument gebruikt dan dat ze iedereen bang maakt voor die enorme gok van iets meer dan 200 euro per jaar.

Annabel

Annabel

01-01-2017 om 17:57

Hoeveel premie betaalt iemand met een modaal inkomen

Het modaal inkomen 2016 volgens het CPB is € 36.500.
Per maand is dit bruto € 2.808 en netto ongeveer € 2.021.

Zo iemand betaalt per jaar 2.000 euro aan ziektekostenheffing, bovenop de 850 euro premie per jaar. De aanvullende verzekering laat ik voor het gemak weg en het eigen risico ook.
Dat betekent dat iemand met een modaal inkomen 1,4 keer het netto maandsalaris betaalt aan de ziektekosten.

En de enige optie die deze persoon heeft om minder te betalen, is een hoger eigen risico nemen waardoor de premie lager wordt. Netto voordeel: ca 200 euro per jaar als dat eigen risico niet gebruikt wordt.

Ik zou eerder blij zijn dat er zoveel mensen zijn die veel bijdragen aan het solidaire systeem dat we hebben. In plaats van ze een kleine verzekering te misgunnen omdat het niet eerlijk zou zijn.

Triva

Triva

01-01-2017 om 18:04

Annabel

Hoe kom je aan die 850 per jaar eigenlijk?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2017 om 18:10

Triva

Vesper Lynd zei: Vind je dan dat die zieken nog minder moeten betalen?

Annabel

Annabel

01-01-2017 om 18:38

Oeps, bedrag gewoon overgenomen.

Ik dacht dat Vesper de juiste premie had berekend per jaar die iedereen minimaal kwijt is, zorgtoeslag niet meegerekend. Maar de redenering wordt niet anders als het jaarlijkse bedrag 1.100 euro wordt.

"Tja dat ziet kaaskopje anders aangezien zij minder gaat betalen als het eigen risico wordt afgeschaft en/of als het vrijwillig eigen risico wordt afgeschaft. "

Als het eigen risico wordt afgeschaft, gaan we allemaal minder betalen aan directe ziektekosten en tegelijk waarschijnlijk wel meer premie betalen. Dan hebben alleen de mensen die altijd hun eigen risico betalen voordeel, de rest heeft een nadeel. Ook de mensen die de premie met moeite kunnen betalen.

Als het vrijwillig eigen risico wordt afgeschaft, heeft de verzekeringsmaatschappij minder voordeel en verwacht ik dat de premie omhoog gaat.
Degenen die het risico kunnen nemen, hebben dan geen voordeel meer. En dat is de oneerlijkheid die Kaaskopje op wil lossen. Hoewel Kaaskopje van dat voordeel van anderen geen nadeel ondervindt. Net zoals een annuleringsverzekering.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-01-2017 om 18:49

840

Is de premie die mijn vriend betaalt met maximaal eigen risico, dus wel een echt bedrag. Een gewone basisverzekering met normaal eigen risico is ca 1200 per jaar.

Annabel

Annabel

01-01-2017 om 19:39

Dat wordt dan 3.200 euro per jaar bijdrage aan ziektekosten

voor iemand met een modaal inkomen. Kosten per maand 267 euro.

Voor iemand met 50.000 euro inkomen per jaar is de bijdrage ruim 4.000 euro per jaar, 340 euro per maand.

Dit alles is per persoon berekend (per volwassene). Als Jan Modaal een vrouw heeft die niet werkt, komt haar premie er bij.

Iemand met een laag inkomen krijgt 83 euro zorgtoeslag.

Als er geen bijdrage wordt betaald via het salaris, dan zijn de kosten per maand 17 euro.

Als iemand met een laag inkomen het minimumloon verdient (1.538 euro per maand), dan is de bijdrage via het salaris 85 euro per maand. Totaal 102 euro per maand.

Toch best solidair dit land

Triva

Triva

01-01-2017 om 20:00

Bij dat minimumloon

krijg je ook nog steeds 88 euro per maand zorgtoeslag (berekend over 2017, één persoon)

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-01-2017 om 20:08

Jeetje

Solidair wel, maar wat mij betreft op de grens van eerlijk. Wat een groot verschil, want Jan Modaal heeft netto echt niet het dubbele van een minimumloner.

Tihama

Tihama

01-01-2017 om 20:45

Hmmm

Vergis ik me nou of is deze hele discussie niet onlangs ook al gevoerd?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2017 om 20:50

Tihama

Ja dat is zo. Ik probeerde daarom ook al deze ronde af te sluiten.

Annabel

Annabel

01-01-2017 om 21:44

Voor mij deels nieuw

Ik weet dat de discussie over eigen risico al eerder gevoerd is.
De trigger is nu dat Kaaskopje vindt dat het niet eerlijk is als mensen een voordeel halen door een verhoogd eigen risico te nemen, terwijl ongezonde mensen of mensen met nauwelijks een financiële reserve daar niet voor kunnen kiezen.
Nieuw voor mij is dat duidelijk wordt hoeveel mensen in verschillende categorieën betalen aan zorgpremie/afdracht via salaris.
Dat is hierboven voorgerekend. En die verschillen zijn flink.
De behoefte aan solidariteit ondersteun ik. Maar met deze verschillen kun je je afvragen of je je druk moet maken om een klein verschil in de premie als mensen dat risico willen en kunnen lopen.

Caesar

Caesar

02-01-2017 om 03:32

Zorgkosten en solidariteit

Annabel, er is zelfs nog meer solidariteit in ons zorgstelsel. Een groot gedeelte van de zorgkosten wordt gefinancierd uit algemene middelen (belasting geld dus) en niet uit premies. In een eerder draadje schreef ik dit:

"In 2016 hebben we in Nederland zo'n slordige €70 miljard uitgegeven aan zorgkosten. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik denk niet dat jullie per gezinslid ruim 4K aan premies hebben betaald.
De bekostiging hiervan is zeer inkomensafhankelijk. Iedere meerderjarige betaalt een premie basis verzekering. Sommigen krijgen daarvan een deel terug via de zorgtoeslag. Deze premies, plus de premies aanvullende zorgverzekeringen, leveren slechts €16 miljard op. Daarnaast zijn er inkomens afhankelijk premies via de werkgevers. Dit levert nog eens €21 miljard op. Via algemene middelen (belasting geld, dus inkomens afhankelijk) wordt er nog eens €27 miljard opgehoest. De resterende €6 miljard komt uit eigen risico en eigen bijdragen. (Optelling komt uit op 69 wegens afrondingen)."

Triva

Triva

02-01-2017 om 07:00

maar

Hoe kunnen de premies totaal 16 miljard zijn en het eigen risico plus eigen bijdrage 6 miljard? Ik neem aan dat de zorgtoeslag niet in de premies zit? De meeste mensen betalen toch mac 1/4 van hun premies aan eigen risico/eigen bijdrage?

Caesar

Caesar

02-01-2017 om 08:44

Triva

Eigen bijdrage staat los van eigenrisico.

Triva

Triva

02-01-2017 om 12:08

ja

ik weet wat het verschil is maar ik vind 16/6 miljard een vreemde verdeling. Hoe kom je aan die cijfers en zit de zorgtoeslag al in die 16 miljard?

Caesar

Caesar

02-01-2017 om 14:47

Triva

Ik weet niet meer wat mijn oorspronkelijke bron was, maar hier staat het eea nog gedetailleerder uitgewerkt:
http://www.allezorgvergoedingen.nl/index.php/zorg-in-nl/het-huidige-zorgsysteem-in-nederland#Financiering

De premies van 16 miljard is exclusief verrekening zorgtoeslag.
Die 6 miljard eigenrisco en eigenbijdragen klopt inderdaad niet. Dat is slechts 3 miljard. De andere 3 miljard komt ook nog eens uit de algemene middelen. (Hoewel er bij de WLZ ook nog een post van 2 miljard eigen bijdragen is).

Uit het hetzelfde artikel: de gemiddelde zorguitgaven per volwasse: meer dan €5K aan premies en belastingen per jaar.

Triva

Triva

02-01-2017 om 15:37

Trots...

dat ik zomaar zie dat getalletjes niet kunnen kloppen

Bedankt voor het terugzoeken. Je kon bijna uitrekenen dat het ongeveer de helft moest zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.