Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Roma

Roma

27-07-2017 om 20:38

Naam op vliegticket

Wij gaan binnenkort met easyjet naar Rome. Nu heb ik bij het boeken mijn meisjesnaam ev mansnaam gezet. Op de site staat ook naam volgens paspoort, dus zodoende. Nu lees ik dat alleen de meisjesnaam vermeld moet worden. Zou ik hier problemen mee krijgen? Wie heeft hier ervaring mee? Heb Easyjet gemaild, maar nog geen reactie. Ticket aanpassen kost ong 45 euro. Als het niet hoeft gebruik ik dat geld liever voor wat anders--.

Li

Li

27-07-2017 om 21:07

even bellen

Was hier de 2e voornaam vergeten, was bij KLM geen probleem.

Dinke

Dinke

27-07-2017 om 21:53

Waarschijnlijk en Li

Li, je moet je eerste voornaam en achternaam opgeven, dus een tweede voornaam missen is inderdaad geen probleem.

Roma, In elk geval staat je hele naam erop. Dus voor- en meisjesnaam. Ik weet dat het bij bepaalde maatschappijen geen probleem zou zijn, maar ik zou voor de zekerheid even met Easyjet bellen (of via Twitter proberen). Zou me niks verbazen als ze het kostenloos voor je veranderen, je bent immers geen nieuwe passagier...

Tijgeroog

Tijgeroog

27-07-2017 om 23:55

Kijken ze er naar?

Laatst naar Noorwegen en IJsland gevlogen, en weer terug, en alle keren is er niet naar m'n paspoort gekeken. Alleen bij het inchecken van de ruimbagage werd bij de persoon op wiens naam die ingecheckt werd het paspoort gecontroleerd.

Vesta

Vesta

28-07-2017 om 08:07

Tijgeroog

Dit heeft te maken met het Schengen verdrag: Noorwegen en IJsland horen bij het Schengen verdragen en kennen daarom vrij vervoer van goederen en personen en daarom vindt er geen paspoort controle plaats.

Je vertrekt op Schiphol dan ook via gate 1 en niet via 2 of 3 waar de non-Schengen vluchten vertrekken.

mira

mira

28-07-2017 om 08:24

ryanar

Ryanair staat er om bekend dat ze streng zijn met namen en dat ze boetes heffen als de namen op tickets niet kloppen. Ze lijken iets milder te zijn, ik vond dit en de eerste opmerking is denk ik wel interessant voor jou: http://www.reisaddict.nl/verkeerde-naam-ticket-ryanair-geen-boete/

Vesta

"Dit heeft te maken met het Schengen verdrag: Noorwegen en IJsland horen bij het Schengen verdragen en kennen daarom vrij vervoer van goederen en personen en daarom vindt er geen paspoort controle plaats."

Dat dacht ik ook. Maar afgelopen weekend werd mijn paspoort op de luchthaven van Nice uitgebreid gecontroleerd. En Frankrijk is toch echt een Schengenland.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-07-2017 om 09:29

Schengen

Italië valt ook binnen Schengen

karin

karin

28-07-2017 om 09:39

hier een hele andere ervaring

Wij zijn een paar jaar geleden met de KLM naar Londen geweest. Op mijn ticket stond alleen mijn eerste voornaam voluit, ik heb nog twee andere voorletters.
Heen geen problemen gehad, maar terug zag de douanebeambte dat mijn ticket minder letters had dan mijn paspoort, hij heeft mijn ticket verscheurd en ik moest een nieuw ticket kopen!
Dat werd een retour ticket, want goedkoper dan een enkeltje.
Heel fijn allemaal, want man en dochter waren de douane al door en mochten niet meer terug en dat terwijl ik ook nog een voedselvergiftiging had, net een horror story...
Later de KLM gemaild over deze vreemde gang van zaken en ik heb de kosten terug gehad gelukkig.
Dus sinds die tijd letten wij er extra goed op dat alles juist vermeld staat.

Suze

Suze

28-07-2017 om 09:46

Mira

TS gaat met Easyjet niet met Ryanair.

In mijn beleving is Easyjet iets minder streng dan Ryanair (was). Bovendien voldoe je aan de eis. Wat je moest vermelden heb je vermeld alleen heb je mans naam extra vermeld. Het zou wel heel erg zijn als je daarvoor het ticket moet wijzigen en daarvoor moet betalen. Maar je weet het nooit bij die low cost carriers tot je ze belt.

Vesta

Vesta

28-07-2017 om 10:20

Alkes

Frankrijk heeft te maken met een verhoogde terreurdreiging en heeft besloten zijn controles op te voeren. Nederland heeft een ander niveau van terreurdreiging en besloten de controles niet op te voeren.

Zo zijn er meer verschillen per land, maar de basis is vrij verkeer van personen en goederen binnen de Schengen-zone.

@Emma

@Emma

28-07-2017 om 10:34

Risico

Ik zou geen enkel risico nemen en niet afgaan op de ervaringen van anderen. App of mail of twitter met de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt en bewaar het antwoord online en in een screenshot.

Suze

Suze

28-07-2017 om 11:23

@Emma

Goed advies.
Inderdaad hun advies bewaren en meenemen als je gaat vliegen.
En inderdaad slim om het per mail, app of twitter te doen (bellen vast duur en heb je nog niets op papier, dus als je dat toch doet, mail ter bevestiging vragen of zelf bevestigen met naam van degene die je gesproken hebt).

En toch slimmer het van tevoren te checken gezien de hoge kosten als je daar ter plekke iets moet wijzigen.

Nb Ik zou wel schrijven dat je ervan uit gaat dat het geen probleem is dat je naast de vereiste voornaam en meisjesnaam ook de naam van je echtgenoot (zoals ook in je paspoort is vermeld) hebt opgegeven. Maar het even voor de zekerheid checkt.

Laat je even weten hoe het afloopt?

Vesta

Vesta

28-07-2017 om 11:47

engels

en voer deze conversatie wel in het engels want op de terug weg krijg je dezelfde vragen en dan is het handig als zij het bericht ook kunnen lezen.

mira

mira

28-07-2017 om 13:03

sorry

Suze, mea culpa.
Verder, Easyjet of niet, ik zou geen geen risico nemen en de naam aan laten passen.

Suze

Suze

28-07-2017 om 13:08

Mira

Ik zou het ticket alleen laten aanpassen als zij dat nodig achten. Ik kan me nl. voorstellen dat dat niet nodig is omdat de vereiste gegevens allemaal wel al vermeld zijn.

Maar het is dan inderdaad wel slim om dat even in een mail/app/twitterbericht te hebben staan, mochten er toch nog opmerkingen over komen.

Caesar

Caesar

29-07-2017 om 07:17

Voorletters

Karin,

Had je wel je andere voorletters op je ticket staan? Want dat zou inderdaad onhandig zijn. De internationale regels schrijven voor: eerste voornaam en achternaam, beiden voluit. Sommige maatschappijen willen graag alle voornamen zien, voluit. Wat er precies gevraagd wordt is meestal duidelijk tijden boeken of (online) inchecken. Er staat altijd letterlijk welke gegevens je moet aanleveren. Gewoon niet van afwijken en foutloos invullen. Als je boekt via een agent (vliegtickets.nl oid) dan is het soms onduidelijk welke gegevens er precies nodig zijn. Maar dat kan je dan weer controleren bij (online) inchecken.
Overigens keurig dat de KLM kosten vergoed heeft. Ze hadden eventuele afwijkingen bij de heen vlucht al moeten opmerken en herstellen. Die Britse douane beambte is met het verscheuren van je boarding pas (verscheurd ticket boeit nl niet zo) wel z'n boekje te buiten gegaan denk ik. Overigens denk ik dat je man en dochter wel terug hadden gekund. Maar dan hadden ze even door moeten lopen naar arrivals.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.