Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

MerelR

MerelR

06-10-2017 om 12:51

Korte overstaptijd luchthaven.

Wie heeft ervaring met korte overstaptijden op luchthavens? Klopt het dat als je het kunt boeken het ook mogelijk moet zijn? En als het bijvoorbeeld net wel lukt, lukt het dan ook met je bagage?
Graag ervaringsverhalen.

Beertje37

Beertje37

06-10-2017 om 17:26

In principe wel

In principe kun je alleen boeken als het mogelijk is, ook met bagage. Het gaat vaak goed, afhankelijk van de bestemming. Als de eerste vlucht echter vertraging heeft kun je makkelijk je aansluiting missen. Sommige luchthavens en maatschappijen zijn stipter dan andere. Ik vind een korte overstap meestal fijner dan lang wachten en de bagage die eventueel achterblijft wordt meestal binnen 24 uur nabezorgd.
Als je meer gegevens neerzet over maatschappij en bestemming kunnen we er misschien iets meer over zeggen. In Parijs blijft mijn bagage ongeacht de overstaptijd meestal achter....

Dees

Dees

06-10-2017 om 17:47

Ja

Als.je het kunt boeken is het gegarandeerd althans als je dan je vlucht mist regelen ze een andere. Meestal lukt het wel overigens.

MerelR

MerelR

06-10-2017 om 21:00

Japan

Maatschappij is Lufthansa en All Nippon Airways. Overstappen in Frankfurt, bestemming Tokyo.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-10-2017 om 22:18

Hmm...

Frankfurt is wel groot, dat kan veel tijd kosten...

Veer

Veer

07-10-2017 om 08:25

bijna gemist

Ik ben 1 keer op Frankfurt overgestapt. Vanuit het oosten naarNederland. Het is een heel groot vliegveld. Het was giga! druk bij de douane, en ja, daar moesten we doorheen. Vervolgens was het ver naar de gate, door ellenlange gangen, trappen en ook nog een stuk met een soort tram.
Ik weet het niet meer zeker maar meen dat we een uur overstap tijd hadden. We hebben met hollen en rennen net! onze vlucht gehaald.

Veer

Veer

07-10-2017 om 08:28

bijna gemist

Dat uur overstaptijd klopt denk ik niet, we hebben al wel een uur bij de douane gestaan denk ik. Ik zie de mensenmassa nog voor me....

Beertje37

Beertje37

07-10-2017 om 08:32

Frankfurt

Frankfurt is inderdaad heel groot. Mijn bagage is daar ook wel eens achter gebleven. Werd keurig thuisbezorgd 's avonds. Op de heen weg je aansluiting missen is vervelender dan terug, maar minder waarschijnlijk omdat ze je meestal wel helpen als je een intercontinentale aansluiting dreigt te missen. Ik zou wel wat extra spullen in je handbagage meenemen voor het geval je bagage achter blijft. Terug gaan er genoeg vluchten naar Amsterdam mocht je de aansluiting missen. Dat lijkt mij geen probleem.

Jackie

Jackie

08-10-2017 om 11:15

veel ervaring met overstappen

m.n. in Frankfurt en Istanbul (Ataturk Airport). Frankfurt vind ik goed te doen, maar in Istanbul Ataturk moet ik ALTIJD rennen. Als de rijen lang zijn of ik moet nodig naar het toilet dan haal ik het net op het nippertje. Het is ook een ontzettend druk chaotisch vliegveld waar je echt kilometers moet lopen. Het andere vliegveld (Istanbul Sabiha Gokcen) is prima te doen.
Het ligt m.i. dus ook erg aan welk vliegveld je landt.

Jackie

Jackie

08-10-2017 om 11:27

Frankfurt

Oh ik lees net dat anderen minder goede ervaringen hebben met overstappen in Frankfurt. Het is inderdaad een heel groot vliegveld. Ik heb wel altijd minimaal 2 uur overstaptijd gehad, dus daar kan het aan liggen.
Heerlijk vliegveld overigens, een belangrijk overstappunt dus je ziet echt mensen van over de hele wereld. Maargoed ik ben dan ook graag onderweg, geniet echt van de reis en luchthavens intrigeren mij.

Jesse_1

Jesse_1

08-10-2017 om 13:16

Collega zonder bagage

Mijn collega is net terug van een intercontinentale vlucht en daar waren ze met flinke vertraging vertrokken. Zelf haalden ze de overstap net, maar de bagage niet.

Zit je dus zonder bagage (denk aan je handbagage en wat je daarin doet!), maar ook moesten ze op plaats van bestemming later nog een keer terug naar het vliegveld.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-10-2017 om 22:02

Mijn ervaring oo Frankrfurt

Mijn persoonlijke ervaring oo Frankfurt was een overstaptijd van 11 uur. (en vliegen vanaf Frankfurt was niet mogelijk, had veel tijd bespaard). Maarreh... ook toen heeft m’n bagage de overstap gemist.

Niet gelukt

In Frankfurt hebben wij de overstap niet gered. Zelfde luchtvaartmaatschappij.
Wel een alternatieve vlucht gekregen. Ons reisje van amper 3 uur duurde ineens 7 uur.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met "dat het dan ook mogelijk moet zijn"

Volgens mij worden Europese vluchten op een ander deel van de luchthaven gevlogen dan Intercontinentale. De indeling, wie landt of start waar, kan op het laatste moment veranderen.
Op die manier hebben wij onze Europese doorvlucht gemist. Ineens was de afstand te groot.

Ik denk niet dat daar op voorhand veel over te zeggen is.

Ariane

Ariane

09-10-2017 om 00:49

rennen

Ja ik heb wel eens in Frankfurt moeten rennen voor een Europese overstap. Het eerste vliegtuig had wat vertraging en de afstanden zijn heel groot. Het was op de terugweg, ik had een extra plastic tas met kadootjes en proviand mee, dat was niet handig bij het rennen...
Maar goed, wel gehaald dus en mijn bagage ook. Maar als ik niet had kunnen rennen, weet ik niet of het goed gegaan was.
Ik hoor van meer mensen dat Frankfurt een vervelend vliegveld is om dat het zo groot is.

Thursday Next

Thursday Next

09-10-2017 om 10:30

trein?

Is het een optie om met de trein naar Frankfurt te gaan? Ik weet dat dat vanaf Utrecht maar een paar uur is, rechtstreekse trein.
Daar natuurlijk wel een stukje lopen naar de gate want het is een groot vliegveld . Ik ben er zelf alleen geweest om iemand op te halen.

piggy

piggy

09-10-2017 om 11:07

Thursday

Dat kan waarschijnlijk niet, want als je het eerste deel van je vlucht niet op komt dagen, dan word je automatisch ook van het volgende deel geskipt. Las ik laatst ergens.

Bo

Bo

09-10-2017 om 13:31

terminal

Volgens mij heeft Frankfurt 2 terminals. Als de eerste vlucht op de dezelfde terminal aankomt als de 2e vertrekt, moet het lukken. Anders wordt het heel erg krap, want er zit best een grote afstand tussen die 2. Grote kans dat de vluchten niet vanaf dezelfde terminal gaan.

Wat is je overstaptijd precies?

Als je beide vluchten gezamenlijk hebt geboekt (en het een codeshare is) dan moet je luchtvaartmaatschappij je op een volgende vlucht zetten, indien beschikbaarheid. Heb je beide vluchten zelf, los van elkaar, geboekt dan is het je eigen risico.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-10-2017 om 14:14

Piggy

"Dat kan waarschijnlijk niet, want als je het eerste deel van je vlucht niet op komt dagen, dan word je automatisch ook van het volgende deel geskipt. Las ik laatst ergens."

Je kunt natuurlijk ook alleen de vlucht vanaf Frankfurt boeken

Thursday Next

Thursday Next

09-10-2017 om 14:41

ik weet niet of MerelR al geboekt heeft... Vanaf Frankfurt vliegen is prima te doen, daarheen met de trein dus ook.

Airline

Airline

09-10-2017 om 16:41

Tips

Het zou moeten kunnen, maar let dan wel op het volgende:

- boek je hele reis in 1 ticket, ook als je met verschillende maatschappijen vliegt. Dan wordt je nl omgeboekt als je de aansluiting mist. Heb je 2 aparte tickets en de aanvoerende maatschappij komt te laat aan, dan heb je pech gehad. Daarnaast; een maatschappij mag alleen een verbinding aanbieden die volgens de 'minimum connecting times' van de luchthaven kan. Check bij de luchtvaartmaatschappij of ze je bagage doorlabelen naar de eindbestemming!
- iemand in het gezelschap assistentie (bv rolstoel) nodig tijdens de overstap? Dat kost extra tijd!
- hou rekening met het feit dat jij kunt rennen, maar je koffers niet. Stop dus eerste benodigdheden (onderbroek, medicijnen) in je handbagage, zodat je niet te onthand bent als je koffers het niet halen en nabezorgd moeten worden. Het verdelen van spullen over de koffers (dus niet alles voor 1 persoon in 1 koffer maar spreiden) is sowieso altijd een goed idee, voor het geval er een stuk bagage vermist raakt.

Airline

Airline

09-10-2017 om 16:49

Stuk ticket niet gebruiken

Iemand hier boven zei het al; je bent verplicht je ticket op volgorde van de coupons te gebruiken. Gebruik je deel 1 (amsterdam-frankfurt) niet, dan vervalt de rest automatisch ook. Dat heet 'no show'.
Omgekeerd, op de terugreis, werkt dat natuurlijk ook zo, maar dan maakt het niet zo uit; je kunt frankfurt-amsterdam laten vervallen. Kan prijstechnisch gunstig zijn; vertrek vanuit het buitenland (voor Lufthansa is amsterdam 'buitenland') is vaak goedkoper. Houdt er wel rekening mee dat je bagage doorreist naar je eindbestemming. Ook als jij zelf besluit het laatste stukje niet te vliegen.

Beertje37

Beertje37

09-10-2017 om 17:16

Airline

Ik denk dat je bagage uiteindelijk niet doorreist naar de eindbestemming als je zelf niet aan boord gaat. Geen idee waar je de bagage dan op moet halen. Mijn vluchten zijn regelmatig vertraagd omdat er iemand niet op komt dagen en de bagage dan weer uit het ruim gevist moet worden.

Airline

Airline

09-10-2017 om 22:32

Gebeurt wel

Dat zou moeten Beertje, maar dat gebeurt niet altijd. Formeel moet bagage altijd met de passagier mee reizen, maar dat gebeurd (helaas) ook niet altijd..

Luchtvaartmaatschappijen zijn daar strikt in omdat ze niet willen dat passagiers oneigenlijk gebruik maken van tarieven. Kiezen voor vliegen vanaf een buitenlandse luchthaven en een overstap voor lief nemen is goedkoper dan rechtstreeks. Dus kiezen mensen die in NL wonen voor bv Brussel-Amsterdam-Tokyo ipv rechtstreeks Amsterdam-Tokyo retour. Die moeten dan ook wel terug vliegen naar Brussel; daar gaan de koffers heen. Uitstappen op Schiphol kan wel, maar dan betaal je extra om je koffers terug te krijgen. Afschrik-beleid.

MerelR

MerelR

10-10-2017 om 08:15

Info

Iedereen super bedankt voor de informatie en het meedenken. Ticket is nog niet geboekt maar ik heb ondertussen wel alle mogelijkheden bekeken. Het blijkt dat vliegen vanaf Amsterdam met overstap het goedkoopst is. Vliegen vanuit Frankfurt is ongeveer 100 euro duurder, en dan heb ik het treinticket nog niet meegeteld, raar maar waar. Vliegen vanuit Brussel en Dusseldorf is ook iets van 100 euro duurder (weet niet meer precies). Dus wordt het vliegen vanaf Amsterdam. Wel is er de mogelijkheid om 4 uur eerder te vertrekken naar Frankfurt, en dan op hetzelfde vliegtuig naar Tokyo te stappen. Dus wat meer overstap dan de 70 minuten die ik anders had, dat zie ik na bovenstaande reacties niet meer zo zitten. Waarschijnlijk inderdaad twee verschillende terminals omdat de eerste een continentale, en de tweede een intercontinentale vlucht is.

Teuntje

Teuntje

10-10-2017 om 10:01

Airline

Ik dacht net als Beertje dat als de passagier niet in het vliegtuig zit de bagage ook niet mee mag. Ja dat gaat wel eens per ongeluk mis maar dan niet omdat de passagier dat zo heeft bedacht. Dat zou dan zijn omdat men het niet wil animeren dat je iets onrechtmatigs in je koffer stopt en er zelf niet bij zit. Idd zelf ook wel eens meegemaakt dat er vertraging was omdat er koffers weer uitgeladen moesten worden omdat de bijbehorende persoon niet kwam opdagen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.