Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

EnjoyLife

EnjoyLife

15-05-2017 om 22:21

Kampeer etiquette: de hut vol

Dit jaar kamperen wij voor het eerst met de caravan. Wij hebben een seizoensplek vlakbij huis, zodat we met ons zoontje (kleuter) optimaal kunnen genieten als het lekker weer is. We hebben doelbewust gekozen voor een kinderrijke camping, zodat hij genoeg speelvriendjes en -vriendinnetjes heeft.

Maar waar wij enigszins verbaasd over zijn, is dat er (oudere) kinderen zijn (die we niet of nauwelijks kennen) die gewoon met ons zoontje mee de voortent inlopen of zelfs mij of mijn man mee de caravan in volgen en om snoep en drinken vragen. Wij voelen ons daar niet prettig bij. Wij vinden de voortent en caravan privé.

Wat vinden jullie?

En zijn er tips om ze "buiten de deur" te houden?
Ik heb gemerkt dat subtiliteit niet merkt. Terwijl wij onder de luifel gaan eten blijft er één gewoon in de voortent op de loungeset tv liggen kijken.

Angela67

Angela67

15-05-2017 om 22:26

duidelijk zijn

dat is voor je kleuter ook het duidelijkste.
het kan zijn dat jullie wens wat afwijkt van wat men daar 'normaal' vindt, dus het is aan jullie om te besluiten waar je je het prettigste bij voelt. Het een is niet beter dan het ander, het is gewoon 'anders'.
Maar wees in ieder geval duidelijk naar de kinderen (zonder streng of verbaasd te zijn, zij weten niet beter).
gr Angela

Lente

Lente

15-05-2017 om 22:43

Zoek een compromis

Kinderen die met jullie eigen kind meelopen in de voortent, lijkt me heel normaal. In de caravan kan ook nog als jullie kind iets wil laten zien of zo. Je kind woont daar ook en moet toch iemand mee kunnen nemen.
Je kunt je kind vertellend dat je dit niet wilt. Maar ik zou eerder afspraken maken over maximaal twee kinderen mee naar binnen, of andere logische afspraken. Het is nou eenmaal ook zijn plek, niet alleen die van jullie

Vragen om drinken/snoep is heel verschillend per gezin. Daar kun je gewoon duidelijk in zijn, maar ik zou het niet overdrijven. Je wilt het wel gezellig houden. Daarom zit je op die camping.

Kinderen die gewoon tv gaan kijken, kun je wegsturen met een grapje en een duidelijke boodschap.

bieb63

bieb63

15-05-2017 om 22:45

Ik denk dat voor veel mensen 'campinglife' is........ Ik begrijp dat wel een beetje. Jullie denken/voelen daar blijkbaar anders over. Dat mag. En dan is duidelijkheid het best.
Maar voor de meeste mensen is een camping, en vooral als het niet een vakantie 'ergens' op een eenmalige locatie betreft, maar een buurtcamping, waar je te pas en te onpas bent, toch een 'met z'n allen' gebeuren is. Dat hoort erbij, maar neemt niet weg dat jullie daar anders over denken. Duidelijk zijn dan maar.

Paddington

Paddington

16-05-2017 om 08:50

Als ervaren campeerder

ben ik niet gewend om zomaar bij iemand binnen te lopen, de kinderen ook niet. Je mag naar binnen op uitnodiging. Persoonlijk zou ik het ook heel vreemd vinden. Als subtiliteit niet werkt, dan maar duidelijkheid. Eerst naar eigen kind. Dus uitleggen dat er alleen andere kinderen naar binnen mogen als kind toestemming heeft gevraagd aan jullie.
Je zult zien dat de andere kinderen dat vaak feilloos oppakken.

Half a twin

Half a twin

16-05-2017 om 09:42

Duidelijk zijn

Als wij gaan eten op de camping, dan verzoek ik de andere rondhangende kinderen vriendelijk maar dringend naar hun eigen "tent" te vertrekken. Dat gaat meestal gewoon goed.
Als het niet wordt opgepikt vraag ik het nog een keer. Een keer bleek een vriendje van mijn zoon het echt niet te begrijpen, die heb ik toen maar weggebracht. Later bleek dat jongetje verstandelijk beperkt te zijn.

Hoort erbij

Wij hebben een jaar een seizoensplaats op een camping gehad. Het was niet onze plaats maar van iemand anders die dat jaar niet kon. Daar liep iedereen ook de hele dag bij elkaar in en uit, zeker de kinderen. Ze kenden elkaar allemaal ook heel goed. Veel mensen kwamen al jaren op die camping dus mensen wisten alles van elkaar. Ook de volwassenen zaten heel veel bij elkaar en kwamen veel langs.
De kinderen beschouwden de hele camping als hun huis. Voor mensen die op privacy gesteld zijn was het niet zo geschikt. Ik vond het wel gezellig, al hebben we zelf besloten om geen seizoensplaats te nemen omdat we zelf liever wat meer buiten gingen wonen.

Veer

Veer

17-05-2017 om 16:19

Tja

Ik zelf alleen de carvan als privé zien, als het tenminste mooi weer is.

Ik kan me voorstellen dat kinderen gewoon mee lopen met jouw zoontje.Ze sjouwen gewoon lekker met z'n allen rond: dat wilde je toch graag, daarvoor ging je naar de camping.

De (denkbeeldige) voortent-grens, tja, ik geloof niet dat de kinderen dat zien.

Voor mij zou de voortent gewoon toegankelijk zijn hoor. Wat moet je kind anders zeggen: hier mogen jullie niet komen? Daar maak je geen vrienden mee...

Voor de caravan kan ik het me nog wel voorstellen, voor de voortent dus niet.

Praktische tips

Op een camping met kinderen lever je een groot deel van je privacy in. Het is niet anders. Je moet je draai daar nog even in vinden. Als dat niets voor je is, kun je beter een andere manier van vakantie vieren zoeken.

Die tv zou ik in elk geval uitzetten als je gaat eten. Sterker nog, die zou ik alleen voor de avond of regenachtige dagen reserveren. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik rustig een boek wil lezen terwijl dat ding staat te tetteren. Kinderen kun je ook vriendelijk de tent uit bonjouren met de meedeling dat je nu rustig wilt eten en dat Pietje straks na het eten weer komt spelen. Dat vindt een ouder kind echt niet gek.

Ik hou ook niet zo van continu gebedel, daarom hield ik altijd een vast snoepmoment aan, wie er dan was had pech gehad,morgen beter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.