Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Hoe het prettigst met de auto naar Engeland?

Wij overwegen om deze zomer met de auto naar Zuid-Engeland te gaan.
Hoewel ik normaal gesproken geen last heb van reisziekte (auto, veerboot wadden, overtocht Puttgarden-Rodby) zie ik op tegen mogelijke zeeziekte bij oversteek over de Noordzee. Deze overtocht duurt ongeveer 6 uur, vanaf Hoek van Holland. Voordeel is de korte reistijd in Nederland.

Vanaf Calais of Duinkerken is de boottocht 1,5-2 uur en door de tunnel met de trein 35 minuten. Nadeel daarvan is de langere reis in de auto naar Frankrijk.

Wie heeft ervaring met de oversteek?

Alvast bedankt,
Mobylette

Boot!

Is gezellig. Calais is prima te doen. Net een veerpont. Echt niet ergen dan de overtocht naar Zweden qua zee. En ik heb een pesthekel aan tunnels, dus mij krijg je voor geen goud in die trein,,..,

Ingrid

Vesta

Vesta

14-05-2017 om 20:35

Hoek van Holland

lekker slapen, lekker vroeg aan de overkant, kun je iets verder engeland in en toch lekker optijd op de camping zijn.

Calais is idd een stuk korter maar langer rijden. Voordeel is wel dat als je te laat bent je meestal met de volgende boot wel weer mee kunt.

Op die grote veerboot merk je minder van schommelingen dan op kleintjes.

Silvester

Silvester

14-05-2017 om 22:32

Ervaring Calais -Dover

Wij zijn twee keer naar Engeland op vakantie geweest ( vorig jaar nog) met de auto en beide keren vanuit Calais naar Dover gevaren. Bij normaal weer merk je echt niks van de schommelingen op zo'n grote Ferry. We hebben geen ervaring met vertrek vanuit Hoek van Holland, maar denk dat je ook daaar geen last van de schommelingen hebt, tenzij er wel harde wind/storm is.
De afstand naar Calais is wel een redelijk eind, vorig jaar in hoogseizoen ( late schoolvakantie, dus druk) moesten we wel rekening houden met files in België vooral. Er waren toen ook nog extra controles bij de snelweg door politie omdat er toen net een aanslag was geweest, in Nice geloof ik...). Boot gemist, maar je kon zonder probleem een of twee boten later vertrekken . Nu hadden we wel speciale tickets geboekt die die optie daarbij in hadden dat je ondanks je geboekte tijd, ook tot bv tot 6 uur vroeger of tot 6 uur later kon vertrekken dan de geboekte tijd.

De eerste vakantie konden we door omstandigheden (wel gepland) pas later op de dag vertrekken en hebben we een overnachting vlak voor Calais greregeld. Dan hoefden we vogelende dag alleen nog een paar km naar de boot rijden en dan na de overtocht natuurlijk nog een stuk in Engeland rijden. Ook wel relaxed eigenlijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-05-2017 om 22:58

Twee jaar geleden

Twee jaar geleden was er in de zomer een hevige storm. Precies die nacht voeren wij terug van Newcastle naar IJmuiden. Het was echt verschrikkelijk. De boot werd als een klein scheepje heen en weer gegooid. Mijn oudste heeft de nacht op de badkamer doorgebracht en ik met mijn hoofd onder de dekens in de hoop de overkant te halen.
Als het niet stormt is het een bijzonder relaxte en leuke overtocht. Je scheept in rond een uur of 16.00. Lekker eten, een beetje rondlopen op het schip, slechte zangers en foute barmannen Dan slapen en de volgende ochtend een heel lekker ontbijt, met worstjes, witte bonen in tomatensaus, bacon, ei, of yoghurt met muesli als je dat liever hebt. En dan om een uur of 9 ben je er.
Calais-Dover is ook goed te doen. Het is wel een eindje rijden maar de overtocht is een prettig rustmoment. Ik zou de ovetocht laten afhangen van waar in Engeland je heen wilt.

Tunnel

Ik rij zeker elk jaar wel naar Engeland en dat al 20 jaar. Door de tunnel in Calais. Is zo eenvoudig!! Je checkt in via n soort peagepoortje. Zou nooit meer met de boot gaan omdat dit zoveel makkelijker is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-05-2017 om 23:49

Tunnel vs boot

Het voordeel van de boot vind ik dat je even kunt uitrusten. Ik heb er dan 4 uur op zitten, en vaak moet je in Engeland ook nog een eindje. Ook fijn dat je gewoon kunt rondlopen, buiten kunt kijken, etc. En het is ook nog eens veel goedkoper dan de tunnel.
De tunnel gaat sneller en hij is makkelijker te vinden. Heel apart, ik rijd dus altijd verkeerd en kom dan bij de tunnel uit. Gelukkig is het vlakbij de boot.

Rusten in de tunnel

Je rijdt de auto in de trein en die gaat door de tunnel. Tijdens de tunnelrit kun je zelf uitstappen en rondlopen. Ik ga dan ff naar de wc en eet wat. Qua prijsverschil weet ik zo even niet. Ik kies altijd voor < 5 dagen. Dat scheelt enorm.

Limi

Limi

15-05-2017 om 10:27

Duinkerken

Wij hebben Duinkerken gedaan. Wel boot gemist door wegwerkzaamheden in België en de ochtendspits, maar volgens mij was de weg ná Duinkerken ook drukker omdat Calais drukker is, dus dat langere varen werd zo opgeheven.

Thursday Next

Thursday Next

15-05-2017 om 11:49

ook

via Duinkerke gegaan vorig jaar. Er was toen heel wat gedoe rondom de vluchtelingenkampen bij Calais, dat wilden we vermijden.
Bij Duinkerke en Calais kan je gratis een boot eerder of later nemen als daarop plek is, en als je te laat of te vroeg komt.
De andere overtochten (IJmuiden-NewCastle, Hoek van Holland-Harwich en Rotterdam-Hull) hebben we ook gedaan. Ik heb doorgaans last van reisziekte en neem daarom bij zo'n bootreis altijd een pilletje. Jongste dochter kijgt dat ook standaard, al voor het autorijden.
Man en oudste dochter hebben op de boot alleen last als het echt heftig gaat.
De trein en tunnel heb ik nog nooit gedaan.

Bloemetje11

Bloemetje11

15-05-2017 om 14:04

Trein

Wij zijn net terug van ons weekje in Dartmoor. We zijn voor het eerst met de trein gegaan en dat beviel goed. Wel een eind rijden om bij de trein te komen, maar inchecken is makkelijk en we konden zelfs een trein eerder krijgen.Terug idem dito.
Boot diverse malen gedaan en vanuit verschillende havens. Neem altijd pilletje want ik word sowieso zeeziek. Nu met de trein geen last gehad.

Lusithania

Lusithania

15-05-2017 om 14:54

Afstand

Vanaf hier rijden wij in drie uur naar Calais en gaan wij het liefst met de trein naar de overkant. Er is pas een keer geweest dat de trein vertraging had, alle andere keren konden wij met een eerdere trein mee.

Na de trein is het nog anderhalf uur naar Ipswich. Harwich ligt daar dichterbij maar was qua tijden erg ongelukkig. Het hangt erg af naar welke streek je wil in Engeland of Schotland.
Naar Schotland zou ik de ferry naar Newcastle nemen.

mobylette

mobylette

15-05-2017 om 19:23 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor de reacties en tips! Zeer persoonlijk wat de voorkeur heeft, zie ik. We hebben besloten vanaf Duinkerken te gaan en te hopen op rustig weer...

JanetEE

JanetEE

17-05-2017 om 23:12

toch nog een reactie

Afgelopen zomer via hoek van holland gegaan. Reisafstand vanuit harwich naar bestemming (jurrasic coast) was ongeveer hetzelfde voor dover en Harwich. Het rijden in Engeland neemt wel veel tijd. Drukke 2 baans wegen, vooral langs de kust. houdt daar wel rekening mee. Groetjes,

mtje

mtje

27-07-2017 om 13:28

Tunnel of boot

Ik heb beide met de bus een jaar geleden gedaan en voor mij is de boot het meest aangename. Als je met je auto op de trein rijdt, heb je weinig bewegingsvrijheid. Je kan wel uit je auto, maar wandelen in een gang van ongeveer een halve meter breed is niet echt aangenaam. Met de boot doe je er uiteraard wel langer over, maar dan heb je nog een mooi zicht en kan je even je benen strekken.
Jurassic Coast is inderdaad prachtig! Zeker de moeite om een bezoekje te brengen.
Moest je doorreizen naar Londen, neem dan zeker een kijkje op mijn blog www.thenittygritty.be met tips voor in Londen (bezienswaardigheden, vervoer, gratis ideeën, ...).

Dorry1

Wat ben je dan kwijt voor zo'n overtocht en hoe werkt dat precies?
Je mag mij ook mailen hoor. [email protected]
Alvast bedankt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.