Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Liesje

Liesje

28-10-2017 om 18:16

Help, alleen met driejarige op pad?

Hoi, het hoge woord is eruit: manlief heeft alleen maar zin om met zijn maten op vakantie te gaan, met ons vindt ie maar 'gedoe'. Dit klinkt egoïstisch en is het ook wel, maar anderzijds heeft hij vreselijk veel moeite met veranderingen en kan hij zich slecht aanpassen. Dit geeft dan ook weer spanningen en zorgt op vakanties voor ruzies. Geloof me, ik ben ook niet zo heel makkelijk, maar op reis floreer ik wel en met een vriendin ging het onlangs hartstikke goed.
We zijn nu twee keer samen op vakantie geweest en onze zoon is nu drie en een half. Ik ben meerdere keren alleen met onze zoon wezen kamperen in Nederland. Dan ben ik in de buurt van familie of maak ik een praatje op de camping.
Ik twijfel nu of we het toch samen moeten proberen. Hij zegt dat hij het een weekje wel wil doen, naar de Canaren ofzo en dan kan ik eventueel nog langer blijven. Ik ben bang dat hij dit toch tegen zijn zin doet en dat we dan weer spanningen krijgen.
Een weekje vind ik zelf zo kort, maar langer alleen blijven... tja... Is dat leuk op zo'n plek? Waar zijn al die alleenstaande ouders dan, vraag ik me weleens af. Ik zou tips willen hoe je dat aanpakt, vliegen met je kind in je up en ook op een verdere bestemming zijn. Hoe zorg je voor een beetje contact? Waar moet je extra goed opletten?

geen vriendin met kinderen

Bye the way, ik ben wat je noemt een 'oudere moeder' en heb geen vriendinnen met kleine kinderen. Want dat zou natuurlijk een mooie oplossing zijn.

V@@s

V@@s

28-10-2017 om 18:23

contact

Heb dat destijds nooit een probleem gevonden, alleen met mijn kleine kinderen op vakantie. Bij ieder willekeurig speeltuintje of zwembadje op zo'n vakantiepark is voldoende aanspraak.

Oudere moeder

Niet op vakantie, maar ik heb een oudere vriendin die al oma was terwijl mijn kinderen jong waren. Namen we alle kinderen mee naar het park, de kinderboerderij of het museum.
Mijn vakanties alleen met de kinderen, soms met een vriendin met haar kinderen, en omdat we in Nederland bleven, altijd aanloop of iemand kwam een paar dagen meedoen. Met kleine kinderen heb je soms makkelijker aanspraak.
En inderdaad kan het soms ook wat eenzaam zijn, als je bij je tent met een glas wijn zit, er zit een aangehaakte nieuwe medetentganger en de kinderen hangen de beest uit zodat je de visite kort moet houden.
Maar meestal was het heerlijk. Kinderen een uurtje naar de kinderclub, rondjes rijden op de gehuurde skelter, mee bessen verzamelen met de andere kinderen om jam te maken, rondzwervend over een kindvriendelijke camping waar je ze in de gaten kunt houden terwijl jij je koffie drinkt en je krant leest, waar je de kinderen leert om de broodjes en je krant in de ochtend op te halen.
Heerlijk hoor. Ze willen niet meer mee, maar ik zou best nog wel eens terug willen.

Een kind

Ben wel eens met een kind naar thuisland van ex geweest. Ook gezellig hoewel inspannend, maar je hoofd koel houden, personeel erbij betrekken als dat nodig is, spannend maar goed te doen. Ik zou alleen wel in de buurt van andere mensen blijven. Andere mensen zijn je veiligheid.

En toen

Het vliegtuig viel uit vanwege een technisch mankement. Uren rondgelopen in de taxfreezone in afwachting. Gelukkig mocht ik een taxfree speeltje aanschaffen. Daarna bleek het toch niet te repareren en we moesten in het midden van de nacht weer naar huis of naar een hotel. Ik besloot liever rustig naar een nabijgelegen hotel te gaan.
Om de nacht door te komen kon je bij gebrek aan je nachtgoed e.d., dat niet vrijgegeven werd, nachtgoed, kamerjas en toiletspullen, krijgen bij een balie onderin Schiphol. Weer in de rij. Waren we bijna aan de beurt moest dochter, toen nog klein erg plassen. Toen we terugkwamen was de rij opgeheven en de balie leeg.
Gelukkig vonden we de bus naar het hotel en toen kreeg ik daar bij de receptie wat we nodig hadden.
Het vliegtuig zou de volgende avond pas weer vertrekken. Dus we hebben een heerlijk dagje gehad. Laat opstaan, ontbijten op de kamer, badderen. Even het hotel ontdekken en buiten wandelen en de spullen weer bij elkaar harken om door te gaan.
Het was heerlijk. Zou best nog eens terug willen.

Paar tips

Hou in het vliegtuig een paar lollies bij de hand zodat je kind kan sabbelen en minder last krijgt van zijn oren.

Schrijf je telefoonnummer op zijn arm zodat men je kan bellen, als hij zijn moeder zoek is.

Tijdens de vakantie opvallende kleur t-shirt zodat je hem sneller ziet.

Maak je niet druk om wat anderen doen, neem eem leuk voorleesboek voor veel voorleesmomenten voor het slapen gaan, en voor jezelf een puzzelboek. Die zijn niet zo zwaar en beiden toch veel afleiding.
Mensen leer je eerder kennen in de zandbak via je kind, dus de ouders van leeftijdgenootjes.

Alleen op vakantie heeft ook iets ontspannend. Je kan keuzes maken en bepalen hoe laat en wat jullie gaan eten, het geeft je meer vrijheid.

Kaori

Kaori

29-10-2017 om 06:58

waar die andere ouders zijn?

op het allleenstaande/alleengaande ouderveld, of met de groep alleengaande ouders.

bv met Cirkel vakanties. https://cirkel.nl/eenoudervakanties

zelf koos ik bewust voor een groepsreis zodat dochter aanspraak had en ik af en toe rust. Het is tenslotte niet verplicht alles met de groep te doen.

ook andere organisaties zoals Fox hebben dit concept inmiddels in hun pakket zitten.

Hij alleen, jij alleen

Dus hij wil zonder gezin op vakantie en dat vind je begrijpelijk. Ik ook.
Wat ik niet snap is dat je nu doet alsof jij verplicht bent alleen met je kind te gaan. Denk je dat die 3 jarige zo op vakantie zit te wachten dan?

Waarom ga jij niet ook alleen?

Dat is voor de relatie kind/vader ook fijn. Hebben ze elkaar eens voor elkaar zonder jou.

Mijn man en ik deden niet anders. Toen de kinderen groter werden namen we ze wisselend nog wel eens mee. Hij met dochter, ik met zoon, of andersom. In de 18 jaar dat wij met de kinderen in huis woonden, zijn we maar een keer of drie met het hele gezin op vakantie geweest.

Tegenwoordig is dat trouwens wel anders. Komt het hele spul in de zomer naar ons huis in Frankrijk: Kinderen, aanhang, kleinkinderen. Dolle boel.

Park?

Dus hij wil zonder gezin op vakantie en dat vind je begrijpelijk. Ik
Wat ik niet snap is dat je nu doet alsof jij verplicht bent alleen met je kind te gaan. Denk je dat die 3 jarige zo op vakantie zit te wachten dan.

Doe ik dat dan? Ik twijfel meer of dat zo ver weg van huis leuk is. Op een camping vind ik het geweldig en inderdaad ook ontspannend. Maar dan heb ik altijd wel een praatje met iemand.

Ik vind het alleen wel spannend, die verantwoording in je eentje, dus de tip dat je in de buurt van anderen moet blijven, vind ik wel een goede (dank!). Ook het telefoonnummer op de arm zal ik onthouden. En dat wachten op een vliegveld... ik hoop dat dat niet hoeft.

In ieder geval is het dus best 'normaal', alleen met de kleine op vakantie. Ik zie alleen bijna nooit mensen alleen met een kind op pad. Tegelijkertijd vind ik het fantastisch, zo met mijn mannetje op ontdekking.

Maar om niet te alleen te zijn, zal ik dus op een park moeten zitten. Ik dacht eerst aan een huisje bij AIRbnb, maar dan ben je misschien wel te veel op je eentje en heb je niemand om op terug te vallen, mocht er wat gebeuren.

Nu ja. We zien wel! Wie weet een georganiseerde reis...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-10-2017 om 09:46

Cirkel of Estivant

Toen de kinderen klein waren ging ik meestal via Cirkel of Estivant weg, vakanties voor eenoudergezinnen. Ideaal want dan kon je zelf ook nog wat vakantie houden als de kinderen vermaakt werden door het team. Voor ouders werden ook uitstapjes georganiseerd, maar niemand keek gek op als je liever onder je parasol bleef zitten.

Wat je wil

je kan elke soort vakantie ondernemen die je wil. Een 3 jarige vindt eigenlijk alles leuk zolang hij de ruimte heeft om veel vrij te spelen en rond te lopen. Dus als je graag naar een kleine camping gaat en primitief wil kamperen dan doe je dat en als je liever all-inclusive in een 5 sterren resort zit dan doe je dat. De 3 jarige zal allebei even leuk vinden.

Voordat ik hertrouwd ben ging ik ook altijd alleen met de kinderen op stap. We hebben van alles wel gedaan: strandvakanties, een chalet huren in de bergen, kamperen, road trips, stedentrips...
Overnachten in tenten, bungalows, hotels en appartementen.

Dus ik zou eerst goed nadenken wat je zelf graag zou willen en wat voor soort vakantie je ziet zitten.

Als je veel contact wil met andere mensen zou ik een ouder vakantie overwegen via bijvoorbeeld cirkel of estivant. Die vakanties zijn niet alleen voor alleenstaande ouders. Er gaan meer ouders mee die wel een partner hebben maar een partner die niet mee kan. Dan heb je de zekerheid van aanspraak en gezelligheid.

Mijn ervaring is dat het als alleen op vakantie gaande moeder juist vrij moeilijk is om echt contact te leggen (mocht je die behoefte hebben). Een oppervlakkig praatje bij de zandbak gaat altijd wel. Echter dieper dan dat gaat het meestal niet. Complete gezinnen hebben liever contact met andere complete gezinnen en je word echt minder vaak uitgenodigd of betrokken bij zaken.

Mijn vriendinnen die altijd/vaak gaan kamperen hebben ook die ervaring. Zelf heb ik het nooit zo sterk ervaren maar ik kampeer niet zo vaak en bovendien had ik sowieso niet zo'n behoefte aan contact. Ik nam ook wel eens iemand anders mee op vakantie (vriendin, moeder).

Door veel vrouwen word je als alleenstaande vrouw als een bedreiging gezien. en er zijn ook genoeg verveelde getrouwde mannen op zo'n camping die het inderdaad gezellig vinden om even te flirten (en zelfs meer).

Zelf heb ik dat veel minder zo ervaren maar ik stond ook veel minder open voor contact en ik ging veel vaker naar huisjes en hotels waardoor er sowieso minder contact is.

Een andere vriendin heeft een vaste seizoensplaats en zij is wel echt geaccepteerd en borrelt en barbecued gezellig mee. Maar die mensen kennen elkaar sowieso allemaal al 10-20 jaar. Dat is net een familie.

In elk geval een overweging om mee te nemen. Als je echt behoefte hebt aan veel en wat intensiever contact zou ik voor een single ouder vakantie kiezen. Als je alleen af en toe een oppervlakkig praatje wil houden en verder graag alleen bent dan maakt het niet zoveel uit.

Alleen met de kinderen op vakantie is verder heel leuk. Ik zou het wel logistiek makkelijk maken dus niet ergens in de middle of nowhere gaan zitten maar wel in de buurt van leuke attracties en ergens waar je kan zwemmen. Dan hoef je ter plekke niet zo veel te reizen en te organiseren.

Praatje

Ja, inderdaad ik ervaar ook dat het niet makkelijk is om contact te leggen als je alleen op pad bent. Wel op een natuurcamping overigens, door het open karakter van zo'n kampeerveld en de broodjes bakken bij het vuur.
Maar verder kan ik me dan alleen best rot voelen als ik weinig aanspraak heb. Dan zie ik al die andere mensen lekker gezellig aan een wijntje samen en de kindjes die dan samen spelen. En dan hoor ik van andere vriendinnen dat ze met een hele groep op pad gaan. Dan wil ik dat ook zo graag! Misschien moet ik vooral hier mee in het reine komen, want ik vind het tegelijkertijd ook heel mooi om alles samen met mijn kleintje te doen.
Maar een speeltuintje en een busstation in de buurt is dan wel handig. Ik ga verder kijken!

Dilemma

Ha, en nu wil een vriendin wel met mij op vakantie... krabbelt mijn man toch terug... Ik weet het ook niet meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.