Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Dagje uit met zoon (bijna 16) Amsterdam en omgeving

Dag allemaal,
Mijn zoon heeft nu herfstvakantie, ik ben al aan het werk maar heb morgen een vrije dag. Ik wil iets leuks doen met hem, Amsterdam en omgeving. Ergens in de middag naar toe (museum, uitje) uiteten en dan misschien cabaret of musical of toneelstuk leuk voor een tiener.
Iemand ideeën?
Bedankt
Sini
(Zoon is een lieve puber en zegt dat hij alles leuk vindt)

@Emma

@Emma

23-10-2017 om 11:16

Amsterdam toren

Vlak achter cs met pontje. Ook voor pubers en daarna iets drinken bij Eye. En dan naar de Albert Cuyp of de Dappermarkt.

Li

Li

23-10-2017 om 11:29

duur maar leuk

High tea bij Tassenmuseum Hendrikje. Oud grachtenpand, heel sjiek. Ook het Sixhuis is interessant, maar daar schijn je sinds het boek van Geert Mak maar moeilijk in te komen. Het mooiste schilderij van Rembrandt hangt daar (portret van Jonkheer Six).

Pennestreek

Pennestreek

23-10-2017 om 11:50

Voor mijn zoon zou zo'n high tea niks zijn

maar musea vindt hij altijd wel interessant. Een stadswandeling als het weer het toelaat. Een rondvaart is ook altijd leuk. Voor een voorstelling ben je denk ik te laat voor kaartjes, maar bioscoop kan natuurlijk wel. En uit eten, tja, dat moet lukken in Amsterdam! World of Food lijkt mij voor een jonge puber wel heel erg leuk. Maar gewoon pannenkoeken langs een gracht is natuurlijk ook leuk en lekker.
Veel plezier!

Lou

Lou

23-10-2017 om 11:57

Rijks

Als hij er nog niet is geweest zou ik met hem naar het Rijksmuseum gaan, altijd leuk om minstens even de eregalerij te zien. Wat drinken of lunchen bij Hans en Grietje (bestaat dat nog, ik vond het vroeger altijd gezellig daar) en als je nog zin hebt daarna naar het Stedelijk of het Waterlooplein. Verder als het mooi weer is lekker lopen door de stad. Tenzij hij er al heel vaak is geweest natuurlijk, dan wil je misschien wat bijzonderders.

nog wat

Ja, volgens mij bestaat Hans& Grietje nog (pannekoekentent). Waterlooplein - mweh. Dappermarkt of Albert Cuyp zou ik niet doen, want ook een tikje mweh en nogal onhandig gelegen tov overige bezienswaardigheden.
Rijks en Van Gogh zijn natuurlijk bekende bestemmingen, het Amsterdam Museum (voorheen Amsterdam Historisch) is leuk, kan je ook nog even aanwippen bij het Begijnhof dat ernaast ligt, het Rembrandthuis is de moeite waard (dat ligt dan weer vlak naast het Waterlooplein trouwens), en zelf vind ik Ons Lieve Heer op Solder (oude schuilkerk) ook wel een bezoekje waard (site: opsolder.nl). Mocht jouw zoon geïnteresseerd zijn in games, comics en de hele cultuur daaromheen dan laat een bezoek aan laatstgenoemd museum zich mooi combineren met een bezoek aan Henk, een winkel in comics etc op de Zeedijk (site: www.comics.nl). Op diezelfde Zeedijk zijn genoeg eettentjes (vooral Chinees uiteraard, Nam Kee en New King zijn de bekendste). Ook Chinees, maar niet op de Zeedijk: lunchen met dim sum (reserveren is aan te bevelen) bij Oriental City (burgwallen, wel op loopafstand van de Zeedijk), of Sea Palace. Die laatste is dat drijvende restaurant aan de Oosterdokskade. Dat laat zich dan weer leuk combineren met een adembenemend uitzicht vanaf hetzij de bovenverdieping van de bibliotheek of (leuker) het dak van Nemo. Beide gratis toegankelijk (Nemo zelf niet, maar voor dat dak kan je vziw buitenom).

Ook leuk: Pllek, wel tamelijk hipsterig, maar leuk overtochtje met het NDSM-pontje. Da's dus in Noord.

World Of Food ligt in de Bijlmer, en volgens mij op een plek die met het OV niet heel makkelijk te doen is. Erg uit de buurt van andere leuke dingen in Amsterdam, da's onhandig. Ik wil er nog steeds eens heen, maar dat is er tot nu toe nog altijd niet van gekomen.

Musicals etc zal vermoedelijk lastig worden, maar kijk anders eens naar voorstellingen in het Muziekgebouw aan het IJ (het gebouw alleen al is spectaculair) , of, andere kant op, de Kleine Komedie. En er zijn uiteraard bioscopen zat, mocht je daarvoor kiezen dan is Tuschinski natuurlijk de aangewezen plek en dan bij voorkeur de grote zaal.

Groeten,

Temet

rutiel

rutiel

23-10-2017 om 12:22

Joods kwartier

Zelf ben ik de laatste paar keer vooral naar musea geweest in het joods kwartier: verzetsmuseum, holocaustmuseum, Hollandsche Schouwburg. Allemaal de moeite waard wat mij betreft, en zeker ook geschikt voor mijn pubers denk ik. Maar je moet er natuurlijk wel 'zin' in hebben: het zijn niet de meest gezellige musea.

dit schreef ik

dit schreef ik vorige week toen iemand ongeveer dezelfde vraag had

misschien zit er nog wat voor je bij

paar tips

Hop on bus is vooral erg duur. Amsterdam is niet groot en heeft prima openbaar vervoer. Er zijn een paar trams die vanuit het CS als een waaier naar beneden rijden (naar zuid, west en oost) en er zijn drie trams die van oost naar west rijden. Ze gaan heel vaak
Als je nog geen ov-kaart hebt en verder nooit met de bus gaat, kun je een GVB dag- of meerdagenkaart kopen. Kijk even op de site van het GVB, zo heet het vervoerbedrijf hier. Je moet geen losse kaartjes kopen, die kosten 2,70 of 2,80 per stuk, of je nou twee haltes gaat of tien.

Anne Frankhuis heeft altijd een megawachtrij. Die kun je je niet voorstellen. Honderden mensen. Ga erheen een half uur, misschien zelfs een uur voor opening en koop kaartjes online, als dat kan.

• westelijke eilanden: Prinseneiland, Bickerseiland en Realeneiland. Mooie wandeling vanaf Prins Hendrikkade, Haarlemmerstraat
• De beste tip: boek een rondleiding bij het Gilde Amsterdam of Mee in Mokum (googletermen) en je wordt rondgeleid door vrijwilligers die je heeeeeeel veel over de stad kunnen vertellen. Kost maar weinig per persoon, niet commercieel en kundige mensen. Is dus geen toeristenfuik!
• neem de gratis pont naar Noord achter het CS. Een steekt recht over. Of je neemt de andere, die schuin oversteekt naar het NDSM-terrein, dan zit je lang op de pont en vaart over het IJ. Leuk uitzicht.
• Lastagebuurt, vlak bij waar je logeert. Mijn favoriet!
• loop vanaf de Prins Hendrikkade over de brug naar het Java-eiland, het hele eiland over naar het KNSM-eiland.
• Dappermarkt en Albert Cuijp, waarvan de laatste een beetje toeristisch is geworden.
• Ga een stuk fietsen, maar dan moet je wel assertief zijn.
• Rijksmuseum
• Stedelijk Museum
• Rondvaartboot
• naar de bovenste verdieping van de openbare bibliotheek ten oosten van het CS
• Nemo
• Waterlooplein, Kalverstraat, Vondelpark
• De buurt in Oost/centrum rond Artis
Eten bij Wagamama op Max Euweplein of in Amstelstraat!

O, ik zou nog zoveel weten, maar dit is al behoorlijk veel om te onderzoeken of het leuk is. Het centrum van Amsterdam is echt klein. Van CS naar Rijksmuseum is bijvoorbeeld maar 2,5 km. Een half uurtje lopen.

Vraag maar als je nog meer wil weten

Sinilind

Sinilind

23-10-2017 om 17:24 Topicstarter

Wow wat een tips

Heel veel is bruikbaar! Bedankt ik laat jullie weten eat het geworden is!
Sini

Ludo Holleman

Ludo Holleman

23-10-2017 om 18:03

Ton Ton club

Houd je zoon van gamen? Ga dan samen naar de Ton Ton club! Met allemaal oude (retro) video-games. Heel gezellig en gemoedelijk.

Er is een vestiging in de Sint Annendwarsstraat, op de Wallen (spannend, zo tussen de hoeren) en ook een op het terrein van de Westergasfabriek (ook leuk, als je bijvoorbeeld nog een live aflevering van Pauw wilt meemaken).

Meer informatie: https://tontonclub.nl

winkel

Schoot me ineens te binnen: misschien vindt hij Pop Cult wel een leuke winkel. Allemaal merchandise die te maken heeft met games en comics. Denk: Mario Bros t-shirts, Deadpool-jacks, Hyrule-petjes, sleutelhangers, sokken, enzovoort enzoverder. De prijzen zijn wel wat aan de hoge kant (vind ik, maar ik ben gierig). Er zijn in elk geval 3 vestigingen: eentje op het Damrak, eentje op de hoek Spui/Rokin en eentje in de Leidsestraat.

groeten,

Temet

Bansky

Schuin tegenover het rijksmuseum, aan parkzijde, is een tentoonstelling van het werk van Bansky.
Een bij de jongeren populaire spottekenaardie ook in scholen wordt aangehaald om de boodschap in zijn werk te bestuderen. Vaak schoppen tegen onrecht in de maatschappij op creatieve manier.

Sting

In de Kalverstraat is een winkel van Sting. Ook heel populair onder de jongeren, een leuke sweater als souvenir?

ophouden

en nu moeten we ophouden.
Sini wilde maar een dagje

Sinilind

Sinilind

23-10-2017 om 20:47 Topicstarter

en het is geworden!

Eerst een bezoekje naar Henk of Ton Ton op de Wallen!
Dan de tentoonstelling Kunstenaar in Parijs bij het Van Gogh museum
Daarna etentje bij het Hard Rock Café
en als laatste René van Meurs (cabaret bij Bellevue Theater)

Als dat niet een leuk dagje uit wordt...
Bedankt voor alle tips!
Sini

Amsterdamse

Amsterdamse

23-10-2017 om 21:11

Henk!

Henk is te gek, al mijn gezinsleden komen regelmatig bij Henk!

Veel plezier Sinilind, dat gaat wel lukken, je hebt een leuk programma samengesteld. Ben wel benieuwd naar je keuze voor het Hard Rock Cafe. Ben daar 1x binnengeweest, was toen een toeristending. Is het nu iets bijzonders?

Sinilind

Sinilind

23-10-2017 om 22:07 Topicstarter

Amsterdamse

Nee, dat vindt mijn zoon leuk! Was niet mijn keuze geweest maar
hij mocht kiezen.
Sini

koffieadres

Veel plezier Sini! Wat betreft de Wallen, dat is voor een deel een aaneenschakeling van deprimerende snackschuren en Nutellatenten, maar als je ergens wil zitten voor koffie oid schijnt Latei leuk te zijn, op de Zeedijk, maar dan vlakbij de Nieuwmarkt (aan dezelfde kant als Henk maar dan dus meer aan het eind van de straat). Het is een koffietent die gedecoreerd is met allerlei tweedehands spullen, die ook nog allemaal te koop zijn. Zelf nooit geweest maar het bestaat al heel lang en ziet er van buiten best gezellig uit.

Groeten,

Temet

en, hoe ging het?

En, hoe is het bevallen? Viel het Hard Rock Café nog een beetje mee?

Groeten,

Temet

Amsterdamse

Amsterdamse

25-10-2017 om 12:33

A'dam Toren: schommelen

Misschien te laat, maar voor de volgende keer: je kunt schommelen bovenop de Adam toren, en de schommel gaat over de rand.
Kost wel geld, maar lijkt me wel spannend.

Sinilind

Sinilind

25-10-2017 om 13:21 Topicstarter

Uiteindelijk

Werd het Ton ton (leuk!) VanGogh museum (aanrader) en eten bij Hap-mmm (tip van een vriend van mij, geweldige ervaring!) René van Meurs was grappig. Kortom: een geweldige dag met zoon.
Sini

leuk

Ik had nog nooit van dat restaurant gehoord (hoewel ze kennelijk in het Parool zijn genoemd), maar dat klinkt best aardig en heeft (ik heb even de site bekeken) zo te zien de sympathiekst geprijsde kaart van de hele hoofdstad. Klinkt veel beter dan Hard Rock Café.

Die TonTon tip zal ik ook proberen te onthouden, zoon is er met 12 jaar misschien nog een tikkie jong voor, maar dat is over een jaar of twee denk ik wel anders.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

25-10-2017 om 22:14

Temet (ot)

Als het dan toch over restaurants en hoeishetbevallen gaat: ik heb je ooit restaurant Jun aangeraden en was benieuwd of je er ook daadwerkelijk geweest was (en of het beviel)

Tijgeroog

Ik heb er nog niet gegeten en moest het even opzoeken, en nu zie ik ook waarom we daar nooit gegeten hebben: de locatie was voor ons telkens niet handig. Maar nu ik de menukaart bekijk krijg ik er trek van. Een paar originele gerechten ook. Ga hier thuis maar eens een balletje opgooien ...

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

25-10-2017 om 22:38

Temet

De locatie is voor ons ook niet handig, anderhalf uur rijden. Vroeger wel vaak bij de kok gegeten in Frankrijk, op de camping van zijn partner. Was altijd heerlijk, en heel gezellig, dus ik hoop er nog eens een keer wat dichter in de buurt te zijn.

Ludo Holleman

Ludo Holleman

26-10-2017 om 15:45

Ton Ton

Wat fijn om te horen dat mijn Ton-Ton-tip zo goed uitpakte. Het is altijd zo lastig, als je zelf ergens iets leuks beleefde, of anderen dat ook leuk vinden.

Op zich - qua inhoud - stelt het immers niet zoveel voor, die club. Het was vooral de sfeer (toen ik er was met mijn puberzoon) die toen zo leuk was. En zo'n sfeer laat zich vaak moeilijk reproduceren. Het kan van de ene dag op de andere weer anders zijn. Het zijn de mensen die 't 'm doen.

Wat dat betreft heb je sowieso natuurlijk een probleem met uitgaanstips (en reisgidsen, etc.) Iemand heeft een fijne tijd gehad, ergens, en vertelt daar enthousiast over, terwijl het wel de toevallige omstandigheden waren die die plek tot zo'n succes maakten.

Eigenlijk raad ik dus iedereen aan om gewoon zelf nieuwe dingen te beleven, die nog nooit door anderen beschreven zijn. Dat zijn altijd de leukste belevenissen.

Temet

Tonton kan prima met 12 jaar hoor. Ik ga al sinds mn dochter 9 is. Dikke pret! Vooral airhockey is favoriet.

Mia9

Mia9

30-10-2017 om 20:56

Tijgeroog

Wat leuk, wij kennen hen ook van de camping, 1x bij Jun geweest, erg leuk en lekker.

Mia9

Mia9

30-10-2017 om 20:58

Temet

Latei is idd een aanrader, heerlijke appeltaart en broodjes, echt de plek van de locals itt de Waag bvb.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-10-2017 om 21:44

Mia

Wat leuk. Toen de kinderen klein waren zijn we er een paar keer geweest, daar hebben we allemaal hele goede herinneringen aan. De enige camping waar we zo vaak terug geweest zijn. Nu de kinderen groter zijn trekken we graag de bergen in, en dan is er aan die kant van Frankrijk niet zo veel meer te beleven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.