Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Loutje

Loutje

13-10-2017 om 10:32

Amsterdam met pubers

Goedemorgen

als nieuweling wil ik maar gelijk een topic openen en hoop ik op veel tips van jullie. We gaan vlgd wk een paar dgn naar A'dam en zitten dan in de buurt van de Prins Hendrikkade.
Wat zou leuk zijn om met 2 pubers te gaan doen? In ieder geval staat het Anne Frankhuis op het programma en de oudste van het stel wil shoppen. We komen met de trein en hebben verder nog geen ander openbaar vervoer 'geboekt'. Als Zeeuwen zijn we hartstikke groen op dat gebied.
Hoe werkt zo'n hop on hop off bus precies en kun je overall in bussen, metro en tram pinnen? Of moet daar dan weer zo'n ov kaart voor aangeschaft worden?

Alvast bedankt

paar tips

Hop on bus is vooral erg duur. Amsterdam is niet groot en heeft prima openbaar vervoer. Er zijn een paar trams die vanuit het CS als een waaier naar beneden rijden (naar zuid, west en oost) en er zijn drie trams die van oost naar west rijden. Ze gaan heel vaak
Als je nog geen ov-kaart hebt en verder nooit met de bus gaat, kun je een GVB dag- of meerdagenkaart kopen. Kijk even op de site van het GVB, zo heet het vervoerbedrijf hier. Je moet geen losse kaartjes kopen, die kosten 2,70 of 2,80 per stuk, of je nou twee haltes gaat of tien.

Anne Frankhuis heeft altijd een megawachtrij. Die kun je je niet voorstellen. Honderden mensen. Ga erheen een half uur, misschien zelfs een uur voor opening en koop kaartjes online, als dat kan.

• westelijke eilanden: Prinseneiland, Bickerseiland en Realeneiland. Mooie wandeling vanaf Prins Hendrikkade, Haarlemmerstraat
• De beste tip: boek een rondleiding bij het Gilde Amsterdam of Mee in Mokum (googletermen) en je wordt rondgeleid door vrijwilligers die je heeeeeeel veel over de stad kunnen vertellen. Kost maar weinig per persoon, niet commercieel en kundige mensen. Is dus geen toeristenfuik!
• neem de gratis pont naar Noord achter het CS. Een steekt recht over. Of je neemt de andere, die schuin oversteekt naar het NDSM-terrein, dan zit je lang op de pont en vaart over het IJ. Leuk uitzicht.
• Lastagebuurt, vlak bij waar je logeert. Mijn favoriet!
• loop vanaf de Prins Hendrikkade over de brug naar het Java-eiland, het hele eiland over naar het KNSM-eiland.
• Dappermarkt en Albert Cuijp, waarvan de laatste een beetje toeristisch is geworden.
• Ga een stuk fietsen, maar dan moet je wel assertief zijn.
• Rijksmuseum
• Stedelijk Museum
• Rondvaartboot
• naar de bovenste verdieping van de openbare bibliotheek ten oosten van het CS
• Nemo
• Waterlooplein, Kalverstraat, Vondelpark
• De buurt in Oost/centrum rond Artis
Eten bij Wagamama op Max Euweplein of in Amstelstraat!

O, ik zou nog zoveel weten, maar dit is al behoorlijk veel om te onderzoeken of het leuk is. Het centrum van Amsterdam is echt klein. Van CS naar Rijksmuseum is bijvoorbeeld maar 2,5 km. Een half uurtje lopen.

Vraag maar als je nog meer wil weten

Zomer

Zomer

13-10-2017 om 13:50

Madam Tussauds

Is ook heel leuk voor pubers! Ik zou wel even bij actie van de dag of elders op het internet voor kortingskaarten kijken. Zo jammer als je de volle pond betaald. Aan de Damrak is overigens een Primarkt gekomen!

specht

specht

13-10-2017 om 13:54

Anne Frankhuis

Als je beslist naar het Anne Frank huis wilt zou ik eerst kijken of en op welke dag dat kan.
In de herfstvakantie is het daar altijd erg druk, en het wordt verbouwd.
Bij Madame Tussaud staan ook in de vakantie ellenlange rijen.

mijn favo's

Ik ga altijd graag met mijn tienerdochters naar Amsterdam. Lopen inderdaad veel, nemen af en toe n tram (ovkaart kopen en opgeladen meenemen!). Deze keer wil ik de fietsen meenemen in de auto en daar ter plekke fietsen. Let heeeeel goed op de trams, voor je t weet lig je eronder. Wat ik altijd een heel leuk buurtje vind is misschien heel toeristisch maar super leuk winkelen: de 9-straatjes. Ninestreets wordt het voor de toeristen genoemd.Ligt vanuit t station recht naar voren en dan rechts; kleine onafhankelijke zaakjes, en kleinschalige horeca. Eten bij de MarQt daar is een belevenis; helemaal ingericht op 1-persoons huishoudens kies je allerlei bakjes met heel gezond en biologisch eten en bij de uitgang zijn er tafels en krukjes waar je t kunt opeten, zelfs een magnetron om t warm te maken. Je bent een fractie kwijt van een lunch in een schattig eettentje.
Verder dwalen wij altijd graag rond de grachten, en vermijden t anne frank en madam tussauds, want geen zin in een middag in een rij staan. Ook de Kalverstraat, Leidscheplein, Rembrandtplein of al die andere toeristen dingen niks voo mij. Maar misschien willen jullie t eens gezien hebben? Neem voor de gein gewoon eens een straatje erachter, of de afslag en je ziet zo'n ander Amsterdam. Eten kun je superleuk in Amsterdam; mijn favo lunch stek is een noodle-bar genaamd Fou Fow Ramen aan de Elandsgracht (ook een geweldig leuk buurtje). Heel druk, maar super lichte noodles soepjes, noodle gerechten, salades en gekke drankjes. Mijn tieners vinden dat heel leuk en lekker. We bestellen altijd vanalles en delen en lachen als t niet zo lekker is dan we hoopten en smullen als t lekker is. Vooral de drankjes kunnen heel apart zijn hahaha. Ze worden geroemd overal.
Diner is bij Envy aan de Prinsengracht 381, om de hoek bij Fou Fow, hele kleine gerechtjes, zeg maar meerdere voorgerechtjes. Heel trendy, heel vers, en licht. Echt niet goedkoop, maar als je combineert met de lunch bij MarQt??? Oei, heb alleen maar culinaire dingen opgeschreven hahahaha. Nou ja, dat waren mijn tips. Ow ja, en parkeer bij het Dok, bij Nemo. Best betaalbaar en je bent zo in de stad. Ow ja, nog een tiop; een hofjes rondleiding; kun je bij t VVV kopen of vooraf uitzoeken op internet. Heel leuk en je ziet een totaal andere kant van Amsterdam.

Alison

Alison

14-10-2017 om 02:32

Fietsen?

Fietsen in Amsterdam? Ik vond lopen daar al linke boel. Fietsen zou ik daar nooit durven met al die trams en auto's en vooral al die mensen die gewoon oversteken hoe het ze uitkomt. En dan nog heel veel andere fietsers en brommers die overal tussendoor duiken. Ik woon in een middelgrote stad en ben echt wel wat gewend maar fietsen zou ik daar nooit doen.
Wat betreft tips, daar heb ik misschien een afwijkende smaak in. Ik vond de Blond winkel erg leuk en ik was zwaar onder de indruk van het Rijksmuseum. Daar wil ik ook erg graag nog eens heen. Verder heb ik genoten van de rondvaart door de grachten. Bij Loetje hebben we een heerlijke biefstuk gegeten. En langer geleden aten we bij een sushi restaurant met een lopende band. Was gewoon grappig en had ik nog nergens anders gezien. Maar dat is al dik 6 jaar geleden. Zo'n band zal nu wel normaal zijn.

Gerber

Gerber

17-10-2017 om 14:22

Body world!

Dit voorjaar ben ik met 3 pubers naar Body world aan het Damrak geweest. Ze vonden het erg boeiend, en dat wil wat zeggen! Google er maar eens op.

Was echt zo leuk

Ik had afspraken in de stad en met de fiets was een feestje! Wel flinke hellingen die bruggen. Dus t was nog n flinke work out. Heb n grachtenpand van binnen gezien en heerlijk gegeten bij Loetje. Volgende keer neem ik weer de fiets mee!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.