Relaties Relaties

Relaties

Verder na ontrouw - deel 8


Sander2k24 schreef op 13-08-2024 om 14:11:

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn verhaal hier deelde. Dat ik sinds het voorjaar in een rollercoaster van emoties zit na de uitkomst van het bedrog van mijn partner. Sinds mijn laatste post is er weer veel gebeurd. En ik wil graag weer een beroep doen op jullie ervaringen en mening hoe om te gaan met de laatste ontwikkelingen.

Kort nadat het uitkwam zijn we begonnen met een relatietherapie traject. Samen met een therapeut hebben we gesprekken gehad hoe het is misgegaan. Ook wat EFT-patronen gebruikt als handvatten. Na een aantal gesprekken hebben we het traject afgesloten met de conclusie beter te blijven communiceren zodat we begrijpen wat er in de ander omgaat. Met name mijn partner mistte die diepere gesprekken en interesses.

Daarna zijn we op vakantie gegaan en hebben we nauwelijks nog conflicten gehad maar ook zelden die diepere gesprekken gehad. Dus ook geen diepere gesprekken over van alles en nog wat. We vinden het beide moeilijk om dit te starten.

Omdat mijn partner zelf ook wat psychologische uitdagingen heeft is zij sinds kort alleen verdergegaan met een traject om daaraan te werken met de therapeut. Dit staat deels los van de relatie perikelen. Daarnaast spreekt ze af en toe af met een vriendin om zaken te bespreken.
Nu heeft ze aangegeven dat ze deze gesprekken niet met mij wil delen. Dus haar diepste gedachtes en gevoelens deelt ze met de therapeut en ik vermoed haar vriendin. Hierdoor krijg ik het gevoel niet helemaal te weten wat er écht in haar omgaat. Ze zegt dat ik altijd mag vragen hoe het gaat, ze verwacht dit zelfs na ons relatietherapie traject, maar ik verwacht niet dat ze écht gaat zeggen wat haar gevoelens zijn. Dit geeft mij een gevoel, net als net voordat ik het ontdekte, dat er iets kan spelen wat ik niet weet. En dus heb ik de neiging om weer op zoek te gaan naar sporen dat er iets is.
Hierdoor heb ik gezien dat ze op social media weer (vorige keer was 6 weken terug) naar degene heeft gezocht waarmee ze is vreemdgegaan. Waarschijnlijk om te zien hoe het met diegene gaat. Al met al wat mij betreft weer een stap terug.

Echter weet ik niet, en dat is mijn vraag aan jullie, of ik beide situaties wel juist bekijk. Is het normaal dat wat ze met de therapeut/vriendin deelt niet met mij wordt gedeeld als partner?

De vorige keer dat ze op social media had gezocht werd het hier op het forum afgedaan als het afbouwen van de verliefdheid (prima) maar zoveel maanden verder nog steeds er mee bezig zijn, na de relatietherapie, vind ik vervelend. Hoe zien jullie dat?

Ik kan geloven dat je in de war bent omdat zij als reden voor haar vreemdgaan aangaf diepte te missen in jullie relatie, maar nu zelf die diepte uit de weg gaat. Het kan zijn dat zijzelf haar gevoelens niet onder woorden kan brengen omdat ze zichzelf niet snapt. Maar eigenlijk vind ik dat geen excuus. Gezien wat er gebeurd is en zij zegt echt met je door te willen, zal ze toch moeten proberen meer openheid te geven. En de derde persoon in kwestie, met wie ze nooit een realistische relatie heeft gehad, maar die in haar hoofd perfect is, steeds weer gaan opzoeken … nee, dat klopt niet. Hoe sterk die drang ook is, het leidt alleen tot meer misère, zowel voor haar als voor jou. Het komt steeds weer op hetzelfde neer: de vreemdganger die geen keuzes kan of wil maken. Niet af willen van het oude vertrouwde, maar toch een ander “in reserve” houden, blijven fantaseren over de onbereikbare en gefantaseerde (en daarom perfecte) liefde. Daar kun je nooit van winnen in het echte leven. Dat is ook waarom ik dat zeker nooit meer zal nemen. Wie niet overtuigend kiest voor mij, mag gaan. Bespaart een hoop tijd en energie voor elke partij. Het heeft wel enkele jaren geduurd voor ik tot deze houding kon komen. Ook ik heb een proces van jaren moeten doorlopen, omdat ik zo verrast geweest ben dat mensen die zeggen van je te houden, je zo kunnen misleiden. Dat is echt mindblowing. Dus als je vraagt hoe ik dat zie: neen, je zoekt de derde niet op op social media als je verder wil met de basisrelatie.

Anna Cara

Anna Cara

22-08-2024 om 14:00 Topicstarter

Elpisto, hoe is het nu? 

Theekannetje schreef op 21-08-2024 om 10:57:

[..]

Ik kan geloven dat je in de war bent omdat zij als reden voor haar vreemdgaan aangaf diepte te missen in jullie relatie, maar nu zelf die diepte uit de weg gaat. Het kan zijn dat zijzelf haar gevoelens niet onder woorden kan brengen omdat ze zichzelf niet snapt. Maar eigenlijk vind ik dat geen excuus. Gezien wat er gebeurd is en zij zegt echt met je door te willen, zal ze toch moeten proberen meer openheid te geven. En de derde persoon in kwestie, met wie ze nooit een realistische relatie heeft gehad, maar die in haar hoofd perfect is, steeds weer gaan opzoeken … nee, dat klopt niet. Hoe sterk die drang ook is, het leidt alleen tot meer misère, zowel voor haar als voor jou. Het komt steeds weer op hetzelfde neer: de vreemdganger die geen keuzes kan of wil maken. Niet af willen van het oude vertrouwde, maar toch een ander “in reserve” houden, blijven fantaseren over de onbereikbare en gefantaseerde (en daarom perfecte) liefde. Daar kun je nooit van winnen in het echte leven. Dat is ook waarom ik dat zeker nooit meer zal nemen. Wie niet overtuigend kiest voor mij, mag gaan. Bespaart een hoop tijd en energie voor elke partij. Het heeft wel enkele jaren geduurd voor ik tot deze houding kon komen. Ook ik heb een proces van jaren moeten doorlopen, omdat ik zo verrast geweest ben dat mensen die zeggen van je te houden, je zo kunnen misleiden. Dat is echt mindblowing. Dus als je vraagt hoe ik dat zie: neen, je zoekt de derde niet op op social media als je verder wil met de basisrelatie.

Weer een waardevolle bijdrage. Hoe is het met je gezondheid? 

Ervaar je nog steeds veel steun van je man? 

Anna Cara schreef op 22-08-2024 om 14:00:

Elpisto, hoe is het nu?

Prima hoor. We gaan scheiden. Dat hoge woord is er inmiddels wel uit.

Staan op dit moment op de overnachtingscamping en de sfeer is verder prima. Het is wat onwerkelijk nog, maar dat komt wel. 

Het hoe en wat zal me verder wat. Ik vind het redelijk vreemd zo, vanuit het niets weer, maar ik heb niet de kracht deze keer om nog een keer te vechten. En ook zeker niet de zin om weer uit te zoeken of er iets speelt. 

Ze gaat in elk geval op zoek naar andere woonruimte en dan zullen we ter zijner tijd wat dingen moeten afhandelen. Maar zoals gezegd: de sfeer is prima. Het gevoel dat ik er alles aan gedaan heb en dat is dan ook maar wat het is. We misgunnen elkaar nu in elk geval niks en we houden van elkaar. 

Heftig zeg zeker nadat je echt er alles aan hebt gedaan. Zelfs over je eigen grens gegaan. 

Ik weet niet wat het tegenwoordig is met vrouwen. Zie het aan mijn kenniskring/ vriendinnen. Altijd onrust, ontevreden enz enz. Heel erg voor jullie kinderen. Sterkte!

Renate46 schreef op 23-08-2024 om 19:37:

Heftig zeg zeker nadat je echt er alles aan hebt gedaan. Zelfs over je eigen grens gegaan.

Ik weet niet wat het tegenwoordig is met vrouwen. Zie het aan mijn kenniskring/ vriendinnen. Altijd onrust, ontevreden enz enz. Heel erg voor jullie kinderen. Sterkte!

Huh, wat? Omdat jij er enkele in je omgeving hebt ga je meteen suggereren dat het iets met het vrouw zijn te maken heeft. Echt joh...

Pippeltje schreef op 24-08-2024 om 09:27:

[..]

Huh, wat? Omdat jij er enkele in je omgeving hebt ga je meteen suggereren dat het iets met het vrouw zijn te maken heeft. Echt joh...

Inderdaad, hier juist alleen maar mannen in de omgeving met ‘de kolder in de kop’…

MRI

MRI

24-08-2024 om 10:37

Elpisto schreef op 23-08-2024 om 19:05:

[..]

Prima hoor. We gaan scheiden. Dat hoge woord is er inmiddels wel uit.

Staan op dit moment op de overnachtingscamping en de sfeer is verder prima. Het is wat onwerkelijk nog, maar dat komt wel.

Het hoe en wat zal me verder wat. Ik vind het redelijk vreemd zo, vanuit het niets weer, maar ik heb niet de kracht deze keer om nog een keer te vechten. En ook zeker niet de zin om weer uit te zoeken of er iets speelt.

Ze gaat in elk geval op zoek naar andere woonruimte en dan zullen we ter zijner tijd wat dingen moeten afhandelen. Maar zoals gezegd: de sfeer is prima. Het gevoel dat ik er alles aan gedaan heb en dat is dan ook maar wat het is. We misgunnen elkaar nu in elk geval niks en we houden van elkaar.

Goh, ik vond het toch wel een schok toen ik las dat jullie gaan scheiden. Ik hoop dat alles rustig verloopt en julie een mooi nahuwelijk hebben. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.