Relaties

FruitMoeder
24-02-2025 om 09:55
Stiefzus zit ''vast'' in een relatie
Mijn stiefvader vierde afgelopen zaterdag zijn verjaardag. Zijn dochter\mijn stiefzus (28) zou ook komen alleen heeft ze op het laatste moment afgebeld. Ze heeft een aantal maanden een relatie met een man die al kinderen heeft en hij moest overwerken. Hierdoor moest zij ''oppassen'' op de kinderen en in de middag gingen die kinderen weer naar hun moeder want stiefzus moest ook de overdrag regelen. Dit liep allemaal uit en ze wilde zelf graag naar die verjaardag. Daarom belde ze mijn stiefvader huilend op. Het werd allemaal te veel voor haar en ze kon niet weg door die kinderen. Ze zei dat ze zich helemaal opgesloten voelde.
Mijn stiefvader heeft al gezegd dat ze die relatie moet uitmaken, maar ze moet de komende maand meerdere keren ''oppassen'' op die kinderen omdat haar vriend weekendjes weg gaat en met zijn werk veel moet reizen.
Ik vind het allemaal heel sneu voor stiefzus en ze neemt ontzettend veel verantwoordelijkheid op zich. Hoe kan ik haar hier meehelpen?

IMI-x2
24-02-2025 om 10:37
Ik heb nu weinig tijd, maar alvast wat vragen: Hoe lang zijn ze al samen? Wonen ze samen?

FruitMoeder
24-02-2025 om 10:46
IMI-x2 schreef op 24-02-2025 om 10:37:
Ik heb nu weinig tijd, maar alvast wat vragen: Hoe lang zijn ze al samen? Wonen ze samen?
Nog niet langer dan een half jaar. En nee ze wonen niet samen.

AlisonH
24-02-2025 om 12:22
Je kunt haar niet helpen, dat moet ze zelf doen: door een ferm nee tegen de verantwoordelijkheid voor zijn kinderen. “Nee, ik pas niet op terwijl jij met je vrienden op pad wil. Regel het met hun moeder of blijf thuis.” Dat kun jij niet voor haar doen. Je kunt hooguit ruimte geven om er met jou over te praten.

wil40
24-02-2025 om 13:17
Eens met Alison, het is fijn als je zus haar hart kan luchten bij haar vader en misschien bij anderen. Verder is het haar leven en zit ze vast niet te wachten op ongevraagde raad en tips.

Lexus
24-02-2025 om 13:29
Gingergirl schreef op 24-02-2025 om 13:20:
Niet mee bemoeien tenzij zij zelf om advies aan je vraagt.
Mee eens dat het het beste is als ze zelf om advies vraagt. Maar blijkbaar zit ze vast in iets wat ze denkt dat ze moet doen uit liefde maar er wordt gewoon gebruik van haar gemaakt. Wat is dat voor vent die zijn kinderen maar zomaar bij het volgende modelletje dumpt en zij durft geen nee te zeggen. Je kan er donder opzeggen dat als zij er mee stopt, hij binnen een maand weer een nieuw naief meiske heeft geregeld om voor zijn kinderen te zorgen. Als het mijn zus was zou ik mijn mening niet onder stoelen of banken steken: wat haal je zelf nog uit deze relatie. Hoezo ben jij nu ineens de goedkope babysit?

Gingergirl
24-02-2025 om 13:57
Lexus schreef op 24-02-2025 om 13:29:
[..]
Mee eens dat het het beste is als ze zelf om advies vraagt. Maar blijkbaar zit ze vast in iets wat ze denkt dat ze moet doen uit liefde maar er wordt gewoon gebruik van haar gemaakt. Wat is dat voor vent die zijn kinderen maar zomaar bij het volgende modelletje dumpt en zij durft geen nee te zeggen. Je kan er donder opzeggen dat als zij er mee stopt, hij binnen een maand weer een nieuw naief meiske heeft geregeld om voor zijn kinderen te zorgen. Als het mijn zus was zou ik mijn mening niet onder stoelen of banken steken: wat haal je zelf nog uit deze relatie. Hoezo ben jij nu ineens de goedkope babysit?
Mocht zij het uitmaken en hij binnen een maand weer een ander heeft, zijn dat niet haar zaken. Als zij geen nee kan zeggen is dat iets voor haar om aan te werken.
Ik kan me voorstellen dat je zoiets met je zus zou bespreken. Dit is echter niet haar zus maar haar stiefzus waar ze weinig mee omgaat ( weten we uit eerdere topics), haar stiefvader kan dit gesprek wellicht beter aan gaan met zijn dochter.

IMI-x2
24-02-2025 om 14:07
Ze is zijn vriendin, niet de gratis kinderoppas. Ik vind het sowieso niet kunnen om de nieuwe partner maar te bombarderen tot oppas (vader is zelf verantwoordelijk voor de opvang van zijn kinderen), maar nu ik weet dat ze elkaar nog naar zo kort kennen, vind ik het helemaal not done. Ik vind het al vrij bizar dat ze zijn kinderen nu al ontmoet heeft. Dat ze verwacht wordt een heel weekend op te passen, vind ik zelfs onverantwoord.
Je zusje kan gewoon tegen hem zeggen dat ze niet op de kinderen wil passen. En nooit meer haar plannen veranderen of afzeggen voor hem. Het zijn niet haar kinderen. Hij regelt maar een oppas, naschoolse opvang, logeerpartijtje of ruilt met de moeder van de kinderen. Je zusje is niet de gratis nanny.
Ik zou haar aanraden 3 stappen terug te zetten en alleen nog maar met hem af te spreken op dagen waarop de kinderen bij hun moeder zijn. Vindt hij dat niet leuk en doet hij moeilijk, dan weet ze tenminste waarom hij haar wilde: als oppas.

MamaE
24-02-2025 om 14:18
Ik vind het ook vreemd dat hij dit allemaal maar verwacht en zus haar eigen agenda er blijkbaar niet toe doet. Hij gaat daarmee over haar grenzen, anders belt ze niet huilend haar vader op zijn verjaardag.
Als de kinderen die dag toch naar moeder zouden gaan, waarom dan niet gewoon wat eerder?
Toch moet je stiefzus zelf leren om nee te zeggen en grenzen te trekken. Zij is niet verantwoordelijk voor de opvang van zijn kinderen. Hij kan dat vragen, maar 'nee' is ook een antwoord.

FruitMoeder
24-02-2025 om 14:37
Lexus schreef op 24-02-2025 om 13:29:
[..]
De relatie tussen mijn stiefzus en mij is niet al te goed. Dus ik kan niet te eerlijk zijn. Ik vond sowieso die vriend al niets. Maar nu dit erbij...

wil40
24-02-2025 om 14:51
FruitMoeder schreef op 24-02-2025 om 14:37:
[..]
De relatie tussen mijn stiefzus en mij is niet al te goed. Dus ik kan niet te eerlijk zijn. Ik vond sowieso die vriend al niets. Maar nu dit erbij...
Hoe lastig ook, het is haar vriend, niet die van jou. Je kan niet iedereen leuk vinden. Nee, je hoeft niet "te eerlijk" te zijn. Het is jouw mening over hem en hun relatie die je beter niet kunt uiten.

RoodVruchtje
24-02-2025 om 14:59
[..]
Gezien je eerdere topics over deze stiefzus, zou ik me er helemaal niet mee bemoeien. Jullie contact is sowieso al niet zo goed, dus waarschijnlijk zit zij ook niet op jouw ‘bemoeienis’ te wachten. Ze is een volwassen vrouw en heeft 6 maanden een relatie met deze man, ze zal vast snel tot de conclusie komen dat deze relatie m niet gaat worden.

Izza
24-02-2025 om 15:54
[..]
Nou dan verder niet druk over maken toch? Niet jouw probleem. Richt je op je eigen leven.

Annaniem2023
24-02-2025 om 19:30
IMI-x2 schreef op 24-02-2025 om 14:07:
Ze is zijn vriendin, niet de gratis kinderoppas. Ik vind het sowieso niet kunnen om de nieuwe partner maar te bombarderen tot oppas (vader is zelf verantwoordelijk voor de opvang van zijn kinderen), maar nu ik
Die opvang heeft hij toch geregeld? Zijn vriendin annex onbetaald kindermeisje.

Kimdekim
24-02-2025 om 19:49
Ik vind dat er nogal van het negatieve uitgegaan wordt. Misschien heeft stiefzus wel helemaal niet gezegd dat ze het oppassen op de kinderen veel vindt. Misschien doet ze het ook wel graag voor hem maar voelde ze zich schuldig omdat ze ook graag naar haar vader had gewild.
Je kan er niks van zeggen en je kan je er ook niet mee bemoeien. Raar ook dat haar vader zegt dat ze het uit moet maken, we hebben het hier over een volwassen vrouw toch?