Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
24-02-2025 om 09:55
Mijn stiefvader vierde afgelopen zaterdag zijn verjaardag. Zijn dochter\mijn stiefzus (28) zou ook komen alleen heeft ze op het laatste moment afgebeld. Ze heeft een aantal maanden een relatie met een man die al kinderen heeft en hij moest overwerken. Hierdoor moest zij ''oppassen'' op de kinderen en in de middag gingen die kinderen weer naar hun moeder want stiefzus moest ook de overdrag regelen. Dit liep allemaal uit en ze wilde zelf graag naar die verjaardag. Daarom belde ze mijn stiefvader huilend op. Het werd allemaal te veel voor haar en ze kon niet weg door die kinderen. Ze zei dat ze zich helemaal opgesloten voelde.
Mijn stiefvader heeft al gezegd dat ze die relatie moet uitmaken, maar ze moet de komende maand meerdere keren ''oppassen'' op die kinderen omdat haar vriend weekendjes weg gaat en met zijn werk veel moet reizen.
Ik vind het allemaal heel sneu voor stiefzus en ze neemt ontzettend veel verantwoordelijkheid op zich. Hoe kan ik haar hier meehelpen?
27-02-2025 om 05:00
IMI-x2 schreef op 26-02-2025 om 11:58:
[..]
Ja, maar ook niet te voorzichtig. Toen ik in een moeilijke relatie zat, had ik het heel fijn gevonden als mensen naar me toe waren gekomen met hun zorgen over wat ze zagen.
Wie zegt dat TO (of liever nog: hun vader) dat niet tactisch kan brengen? Natuurlijk moet je niet op tafel gooien dat je haar vriend een eikel vindt. Maar je kunt best zeggen wat je ziet en dat je je zorgen over haar maakt. En dan vragen hoe ze haar relatie beleeft.
Het kan best zij dat deze vrouw niet met haar familie kan/wil praten, maar dan kun je haar ook nog aanraden ten minste met één andere persoon te praten over haar relatie: een goede vriendin, de huisarts, een collega?
Dit
Je kunt er niet altijd standaard vanuit gaan dat iemand wel om raad zal vragen, als ze dat nodig hebben. Ook al ben je 28. Mensen kunnen zich overspoelt voelen, zich vast voelen zitten en even niet weten hoe en wat. TO schreef dat haar stiefzus huilde en aangaf aan de telefoon dat ze zich opgesloten voelde. Als ik zoiets zou horen zou ik daar wel verder op ingaan. Vragen hoe het met haar gaat. Wat ik heb opgemerkt en dat ik me zorgen maak.