Relaties Relaties

Relaties

Partnergeweld: hoe zit het nou juridisch? (Temet?)

Naar aanleiding van het filmpje en daarop volgende aanhouding van Lil Kleine: Hoe zit het nou eigenlijk? Als ik iemand in elkaar sla, kan het OM toch vervolgen zonder dat het slachtoffer aangifte doet?
Nu roept iedereen ´ Maar Jaimy moet aangifte doen, waarom doet ze dat niet?´
Is er andere wetgeving of vervolgingsprotocollen als het om zogenaamd huiselijk geweld gaat dan als het om geweld tussen twee vreemden gaat?


Ja zover ik weet kan het OM zelf vervolgen zonder aangiftes. Slachtoffers willen dat in bepaalde gevallen niet, indien wel is dat extra belastend om iemand te vervolgen (verklaring bij politie). Het is in gevallen lastiger als je verder niet zoveel hebt om aan te voeren bij de rechtbank. 
Dus is de kans op vervolging minder en een sepo vaak al is gedaan en dus het niet zo ver gaat komen.
Nu weet ik niets van het exacte afgressieprobleem van lil kleine. En is jaimy die vriendin? Of ex? Ik had gehoord dat hij een andere persoon had mishandeld maar ik begrijp nu weer zijn vriendin? 

Lexus

Lexus

18-02-2022 om 13:02 Topicstarter

Eppos schreef op 18-02-2022 om 12:22:


Nu weet ik niets van het exacte afgressieprobleem van lil kleine. En is jaimy die vriendin? Of ex? Ik had gehoord dat hij een andere persoon had mishandeld maar ik begrijp nu weer zijn vriendin?

Oh dit is er gebeurd: van de zomer was hij al in Ibiza opgepakt op verdenking van huiselijk geweld gepleegd in een hotel. maar verder niet vervolgd.  Dit weekend kwam er een filmpje van een bewakingscamera online waarbij hij haar aan haar haren uit een auto sleurt en haar hoofd tussen de deur houdt die hij dichtslaat. Hij was die vrijdag daarvoor veroordeeld wegens een gewelddelict in het uitgaansleven. Hij is een paar dagen vastgehouden en onder voorwaarden in vrijheid gesteld. 
Nu hoor ik overal ´maar zij moet ook aangifte doen´ dat heeft ze blijkbaar nog niet gedaan, maar ik vroeg me af of dat nodig is bij zo´n overduidelijk bewijs.  

Lexus schreef op 18-02-2022 om 13:02:

[..]

Oh dit is er gebeurd: van de zomer was hij al in Ibiza opgepakt op verdenking van huiselijk geweld gepleegd in een hotel. maar verder niet vervolgd. Dit weekend kwam er een filmpje van een bewakingscamera online waarbij hij haar aan haar haren uit een auto sleurt en haar hoofd tussen de deur houdt die hij dichtslaat. Hij was die vrijdag daarvoor veroordeeld wegens een gewelddelict in het uitgaansleven. Hij is een paar dagen vastgehouden en onder voorwaarden in vrijheid gesteld.
Nu hoor ik overal ´maar zij moet ook aangifte doen´ dat heeft ze blijkbaar nog niet gedaan, maar ik vroeg me af of dat nodig is bij zo´n overduidelijk bewijs.

Nee ze hoeft geen aangifte te doen. Het om kan uit zichzelf vervolgen en zal dat ongetwijfeld ook gaan doen. Er is bewijs en hopelijk kan het stelselmatige karakter ook hard worden gemaakt. Het maakt eigenlijk niet uit of jaimy of hoe ze ook heet aangifte doet. Denk trouwens dat hun kindje ook wel gevolgd zal worden door veilig thuis. 

Inderdaad, als er genoeg bewijs ligt van mishandeling is een aangifte helemaal niet nodig.
Het Nederlandse systeem kent wel een paar zgn 'klachtdelicten', daarbij kan alleen vervolgd worden als het slachtoffer aangifte doet. Belediging (van een individu) is er een voorbeeld van. Mishandeling gelukkig niet.

Bijtje82

Bijtje82

18-02-2022 om 13:29

Ik begreep zoiets als: Als jij aangifte doet, dan breng ik andere details naar buiten. 
Iets wat blijkbaar dusdsnig nadelig is dat ze ervan af ziet. Kind kwijt etc. 

Lexus

Lexus

18-02-2022 om 13:37 Topicstarter

Temet schreef op 18-02-2022 om 13:15:

Inderdaad, als er genoeg bewijs ligt van mishandeling is een aangifte helemaal niet nodig.
Het Nederlandse systeem kent wel een paar zgn 'klachtdelicten', daarbij kan alleen vervolgd worden als het slachtoffer aangifte doet. Belediging (van een individu) is er een voorbeeld van. Mishandeling gelukkig niet.

okay, Ja dat was het woord dat ik vergeten was: ´klachtdelict`. Ik herinnerde me vaag dat toen ik 40 jaar geleden bij ´blijf van mijn lijf´ werkte dat een solidaire advocate zei: `maar partnergeweld moet ook een geweldsdelict worden, geen klachtdelict´. Blijkbaar is er dus in de tussentijd veranderd in de wetgeving. 

Nu er beelden zijn van mishandeling is er vorm van bewijs los van eventuele verklaringen. Volgens mij loopt hij alweer vrij rond. 
Het blijkt ook niet alleen partnergeweld maar dus ook geweld in het uitgaansleven. Daar lijkt hij wel voor veroordeeld en een straf te hebben gekregen. Nu komt dit erbij. 
Gezien partnergeweld of huiselijk geweld is het niet vreemd dat het slachtoffer niet graag aangifte doet of een klacht indient. Het is een persoon waar je je leven aan vast blijft zitten gezien ze samen ouders zijn. Als je in zo’n relatie zit is het vaak het idee om uit elkaar te gaan niet het eerste. 
Bovendien schijnt lil kleine dan weer dingen over haar te weten die hij naar buiten wil brengen. 
Kortom ik denk dat er vast nog wel meer is. En gezien hun bekendheid krijgt het veel aandacht. Die vrouw ziet er opgespoten uit en helemaal fris voelt het voor mij niet. Maar geweld is hoe dan ook niet goed te praten. 

Lexus

Lexus

19-02-2022 om 12:45 Topicstarter

Eppos schreef op 19-02-2022 om 11:27:

Nu er beelden zijn van mishandeling is er vorm van bewijs los van eventuele verklaringen.
Gezien partnergeweld of huiselijk geweld is het niet vreemd dat het slachtoffer niet graag aangifte doet of een klacht indient. Het is een persoon waar je je leven aan vast blijft zitten gezien ze samen ouders zijn. Als je in zo’n relatie zit is het vaak het idee om uit elkaar te gaan niet het eerste.
 

Nee dat snap ik (kind, traumabonding, angst om gechanteerd of gestalked te worden etc) Maar daarom lijkt me juist dat in zo´n overduidelijk geval van een geweldsdelict het niet afhankelijk moet zijn van de aangifte van het slachtoffer of de dader vervolgd wordt. In de media wordt daar echter wel om geroepen. 

Bovendien schijnt lil kleine dan weer dingen over haar te weten die hij naar buiten wil brengen.
Kortom ik denk dat er vast nog wel meer is. En gezien hun bekendheid krijgt het veel aandacht.

Gezien hun bekendheid is het imho juist goed om als OM een voorbeeld te stellen. 

Die vrouw ziet er opgespoten uit en helemaal fris voelt het voor mij niet. 


Waarom zeg je dit?

Dat laatste zeg ik omdat het geweld nu zo hoog in de media scoort. Als ik naar haar kijk heb ik daar ook zo mijn gedachten bij. Dus ik laat het hierbij maar bij niet fris. 
Ik ben er niet bij, meeste ruzies zit wel meer achter. 
Het hele BOOS effect zie je nu ook loskomen. Het heeft deels met macht en geld en showbizz te maken. Het speelt ook op hele andere niveaus af. 
Het voorbeeld stellen had bij een doorsnee partnergeweld zaak ook in de krant gekund om af te schrikken. Het is veel belangrijker dat je de juiste hulp krijgt voor het zover komt. 
Hoofdzaak lijkt mij dat kindje wat twee ouders heeft die blijkbaar niet zelfstandig kiezen voor een geweldloze relatie. Geld zat om tenminste een goede relatiecoach te proberen, agressietraining of je weerbaarheid te vergroten. Blijkbaar doen ze er wat anders mee. 

Bijtje82

Bijtje82

19-02-2022 om 14:23

Ik ga hier heel weinig punten mee scoren.. Maar ik ben van mening dat vrouwen teveel op een gouden voetstuk worden geplaatst als zogenaamd slachtoffer. 
Het hele Metoo, grens overschrijdend gedrag gedoe.. 
Opeens komen er uit alle uithoeken van bekend Nederland verhalen uit de oude doos. Alle vrouwen hebben het opeens aan de hand gehad. Alles wat een man aan opmerkingen maakt is opeens grens overschrijdend. Maar die mannen zijn allemaal nu verooordeeld zonder dat zij zich kunnen verdedigen. 
Niemand heeft het ooit over de vrouwen die mannen als lustobject zien, zich op mannen werpen als hongerige leeuwinnen op hun prooi.
Ik irriteer me echt mateloos aan deze betutteling waarin mannen al gestraft worden voor een compliment naar een vrouw. Alleen maar omdat dat op een lust gebaseerde opmerking gaat. 

De hele focus in deze kwestie ligt verkeerd. Richt je op de echte mishandling, verkrachting en aanranding. 

Als ik een opmerking krijg van een man dat ik er goed uit zie, of een mooie kont heb. Dan steek ik die opmerking in m'n zak. En loop met opgeheven hoofd door. 

Dit staat trouwens even Los van deze zaak, waarin duidelijk fysiek geweld is gebruikt. Ben alleen wel voorzichtig met een dader aanwijzen, want ik denk dat er in deze kwestie veel meer aan de hand is. 

Bijtje82 schreef op 19-02-2022 om 14:23:

Ik ga hier heel weinig punten mee scoren.. Maar ik ben van mening dat vrouwen teveel op een gouden voetstuk worden geplaatst als zogenaamd slachtoffer.
Het hele Metoo, grens overschrijdend gedrag gedoe..
Opeens komen er uit alle uithoeken van bekend Nederland verhalen uit de oude doos. Alle vrouwen hebben het opeens aan de hand gehad. Alles wat een man aan opmerkingen maakt is opeens grens overschrijdend. Maar die mannen zijn allemaal nu verooordeeld zonder dat zij zich kunnen verdedigen.
Niemand heeft het ooit over de vrouwen die mannen als lustobject zien, zich op mannen werpen als hongerige leeuwinnen op hun prooi.
Ik irriteer me echt mateloos aan deze betutteling waarin mannen al gestraft worden voor een compliment naar een vrouw. Alleen maar omdat dat op een lust gebaseerde opmerking gaat.

De hele focus in deze kwestie ligt verkeerd. Richt je op de echte mishandling, verkrachting en aanranding.

Als ik een opmerking krijg van een man dat ik er goed uit zie, of een mooie kont heb. Dan steek ik die opmerking in m'n zak. En loop met opgeheven hoofd door.

Fijn voor je Bijltje. 
Als jij denkt dat het hier gaat om complimentjes dan ben je een gezegend mens. En van een minderheid wat vrouwen betreft. 

Ik ben echt super blij dat er nu een soort van kentering is. Waarbij er zeker hier en daar misbruik gemaakt zal worden van deze ontwikkeling. Idioten heb je altijd en overal. 
Maar ik ben het misbruik echt helemaal beu en ook het normaliseren ervan. Het eerste zullen we niet kunnen tackelen maar het tweede misschien een beetje, daar ben ik nu wat hoopvoller over. 

En dat ‘alle vrouwen’ het aan de hand hebben gehad, hoe kan het dat je dat niet wist? Nooit met vriendinnen het hierover gehad? Het was me al lang duidelijk dat ‘alle vrouwen’ dit aan de hand hebben gehad. 

Pinokkio schreef op 19-02-2022 om 14:31:

En dat ‘alle vrouwen’ het aan de hand hebben gehad, hoe kan het dat je dat niet wist? Nooit met vriendinnen het hierover gehad? Het was me al lang duidelijk dat ‘alle vrouwen’ dit aan de hand hebben gehad.

Ja, als je erover praat met anderen, jong of oud, hebben alle vrouwen meerdere vervelende ervaringen. 

Dat het ook bij mannen gebeurt, daar ben ik het zeker mee eens. 

Bijtje82 schreef op 19-02-2022 om 14:23:

Ik ga hier heel weinig punten mee scoren.. Maar ik ben van mening dat vrouwen teveel op een gouden voetstuk worden geplaatst als zogenaamd slachtoffer.
Het hele Metoo, grens overschrijdend gedrag gedoe..
Opeens komen er uit alle uithoeken van bekend Nederland verhalen uit de oude doos. Alle vrouwen hebben het opeens aan de hand gehad. Alles wat een man aan opmerkingen maakt is opeens grens overschrijdend. Maar die mannen zijn allemaal nu verooordeeld zonder dat zij zich kunnen verdedigen.
Niemand heeft het ooit over de vrouwen die mannen als lustobject zien, zich op mannen werpen als hongerige leeuwinnen op hun prooi.
Ik irriteer me echt mateloos aan deze betutteling waarin mannen al gestraft worden voor een compliment naar een vrouw. Alleen maar omdat dat op een lust gebaseerde opmerking gaat.

De hele focus in deze kwestie ligt verkeerd. Richt je op de echte mishandling, verkrachting en aanranding.

Als ik een opmerking krijg van een man dat ik er goed uit zie, of een mooie kont heb. Dan steek ik die opmerking in m'n zak. En loop met opgeheven hoofd door.

Dit staat trouwens even Los van deze zaak, waarin duidelijk fysiek geweld is gebruikt. Ben alleen wel voorzichtig met een dader aanwijzen, want ik denk dat er in deze kwestie veel meer aan de hand is.

Daar hoef je niet voorzichtig mee te zijn. Die Kleine is dader, duidelijk te zien op beeld. Wat zij wel of niet heeft gedaan maakt dat niet anders. 

Bij elk compliment is het de toon die de muziek maakt. Een man die zegt dat ik er leuk uit zie, prima. Een man die zegt dat ik een lekkere kont of tieten hebt, dat hoeft voor mij niet. Zeker niet als het een man is uit een leeftijdscategorie dat het mijn vader had kunnen zijn.
In al dit soort zaken gaat het ook om machtsverhoudingen. Mensen zijn afhankelijk van iemand met een belangrijke positie en die persoon weet dat en maakt daar misbruik van. Daar gaat het fout. Niet bij een willekeurige voorbijganger

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.