Relaties

Henk 82
11-04-2012 om 13:13
Op vakantie met schoonouders..
Ik zit met een klein dilemma, en ik zou graag eens weten wat anderen ervan denken.
Mijn schoonouders gaan elk jaar met alle kinderen en aanhang een weekje naar Denemarken. Dit jaar gaan ze weer, en wij zijn uitgenodigd. Partner wil mee, maar ik twijfel.
Ik ben iedere keer nog meegeweest. De reden dat ik nu twijfel is niet zo heel dramatisch. Gewoon een beetje 'meh' gevoel.
Denemarken staat niet in mijn lijst van absolute droombestemmingen, en af en toe erger ik me een beetje aan bepaalde gedragspatronen die in dat gezin spelen. Maar het belangrijkste is toch wel dat ik een beperkt aantal weken vakantie heb, en altijd te weinig tijd om de dingen te doen die ik wil doen. Om dan ook nog een week op te geven aan iets wat zeker niet je eerste keus is, vind ik gewoon zonde.
Maar aangezien partner wel meegaat (en dus alleen zal zijn )en alle anderen plus partners er wel zijn, is het meteen weer zo'n 'ding'. Ik ga dan wel heel nadrukkelijk niet mee.
Hoezo gaat Henk niet mee? Vind hij het niet leuk dan? Hebben we iets verkeerds gedaan? Terwijl het echt niets is met ruzie, niks principieels of zo iets. Maar die indruk wek je wel. Moet je dan zeggen dat je het niet veel aan vindt??
Wat te doen. gewoon inslikken en toch meegaan? dan baal ik weer als een stekker dat ik die week niet aan mijn eigen dingen toe kom. Een 'smoes' verzinnen?
War denken jullie

Genista
16-04-2012 om 12:43
Verstandig besluit
Er hangt inderdaad veel van redelijkheden binnen families af. Het hangt ook van de 'klefheid' af. Nu kan ik heel goed met mijn familie overweg, maar *elk* jaar een *week* samen op vakantie? Neuh...
Overigens hebben wij wel het verschijnsel familieweekend, maar daar is weinig dwingends aan. Gewoon met z'n allen op 1 camping staan met je eigen kampeermiddel, wie komt die komt, wie niet komt, komt niet. En ter plaatse is het ook gewoon zelf weten of je gezamenlijk wilt eten/koffiedrinken/spelen/fietsen/wandelen/naar attractiepark te gaan/in de zon te liggen/spelletjes te doen/verzin nog meer activiteiten naar keuze. Dat vind ik zelf een uitermate prettige opzet.

Henk 82
16-04-2012 om 13:56
Familieweekend
"Overigens hebben wij wel het verschijnsel familieweekend, maar daar is weinig dwingends aan. Gewoon met z\'n allen op 1 camping staan met je eigen kampeermiddel, wie komt die komt, wie niet komt, komt niet"
Sja, zo vind ik het ook het fijnst. Dan gaan de gesprekken wel wat dieper dan op een verjaardag, omdat je wat langer bij elkaar bent. Op een verjaardag blijft het bij 'wat doe jij nu tegenwoordig?'
Maar geen dwingelandij, wie maar 1 avond wil komen, hoeft zich niet te verantwoorden waarom.
Overigens denk ik niet dat het een hele ruzie wordt. Mijn schoonouders zijn niet van die ruziemakers..
De keuze gaat me gewoon 20 x voor gelegd worden, kwestie van 20x zeggen dat ik echt geen tijd heb.
En @ Cobi, het is toch wel moeilijk om me er niks van aan te trekken.. Er gebeuren gewoon dingen in dat gezin waar ik me over opwind, en waarvan ik denk dat die wel eens een tijdbom kan zijn die barst als bijvoorbeeld de ouders overleden zijn. Lastig om daar dan de schouders over op te halen.

GS
17-04-2012 om 12:20
Overtuigd zijn
Mooi dat je je keuze nu hebt gemaakt. Nu heb je een lange periode voor de boeg waarin men je zal proberen om te praten (tot manipulatie aan toe?).
Hoe zekerder je overkomt in je antwoord, des te minder zal men geneigd zijn je om te praten. Je moet dus zelf 100% achter je beslissing staan en beslist niet twijfelen of schuldig voelen. Staat je partner ook achter jouw keuze? Essentieel! Anders wordt via die route druk op je uitgeoefend. Sterkte!

Henk 82
18-04-2012 om 16:06
Partner staat er gelukkig achter.
Partner staat er gelukkig achter.
Ikzelf ook, ik merk dat ik als vanzelf de neiging heb heel hard B te roepen als zij A zeggen.
Pffff normale (niet-autistische)mensen zouden zo goed zijn in het non-verbaal lezen van dingen.
Waarom 'lezen' sommige mensen dan niet, als iemand met 10024 redenen om niet te gaan op de proppen komt, dat dat misschien betekent dat die persoon gewoon geen zin heeft in die oh zo leuke activiteit?

Tirza G.
22-04-2012 om 15:04
Omdat
argumenten alleen maar tegenargumenten oproepen. Dat is nou eenmaal de discussie-techniek. Gewoon zeggen dat je niet meegaat/wilt/doet. Zonder opgaaf van redenen. Kláár.
Tirza

Henk 82
24-04-2012 om 12:22
zaadje zaaien
"argumenten alleen maar tegenargumenten oproepen. Dat is nou eenmaal de discussie-techniek"
Sja, als je mensen met een lijst van 20 argumenten moet overhalen om mee te gaan, dan is het toch duidelijk dat ze daar zelf geen zin in hebben?
Maar goed, ik heb een lange adem, maak je maar geen zorgen. En ik heb besloten een zaadje te zaaien bij schoonvader.
Uitleggen dat ze niet per se de hele familie mee hoeven nemen. En dat als ze die reis naar Schotland eens lekker met zijn tweetjes maken, dat ik dan de volgende keer weer van de partij ben.

Wilgenkatje-
24-04-2012 om 14:36
Goed idee
het is toch te zot voor woorden dat je schoonouders niet gewoon kunnen doen wat ze zelf leuk vinden, en lekker eens naar Schotland gaan. Goed idee, dat zaadje, en het regent lekker vandaag.

Henk 82
24-04-2012 om 16:06
: )
Goed idee, dat zaadje, en het regent lekker vandaag.
Laten we er voor duimen! : )

Henk 82
24-04-2012 om 22:37
Wel ruig
"Een heel goed idee, reis naar Schotland"
Ik ben wel eens in Schotland geweest, heel mooi! Wel ruig. Jij woont daar toch, geloof ik?

Henk 82
25-04-2012 om 23:17
Heb het mijn schoonouders verteld.
En ze begrepen het meteen! Mooi zoals dat gegaan is.
Groetjes, Henk