Relaties
Lolo
26-12-2024 om 21:06
Mijn moeder vind het fijner bij een ander gezin
Mijn moeder gaat al jaren goed om met de vrouw van haar overleden broer. Fijn vindt ik dat, omdat mijn vader pas ook is overleden. Deze vrouw (Mijn tante) heeft een gezin van drie kinderen, waarvan ik vaak moet horen hoe goed ze het wel niet hebben. Zowel mijn tante en mijn moeder vertellen dit. Grote keuken, koophuis, mooie auto en noem maar op. Mijn man en ik zijn gelukkig, niet super rijk, maar we hebben het goed. Steeds deze verhalen horen, begint mij nu de keel uit te hangen. Mijn moeder verteld altijd alles aan mij en niet aan mijn broer. Die leeft immers zijn eigen leven en neemt de telefoon niet eens op. Ik luister en vindt dit aan 1 kant heel fijn voor mijn moeder, want ze wordt veel door deze kinderen uit genodigd om te eten, of een leuke dag te beleven. Ik woon ongeveer een uur van haar vandaan, dus ga ik niet iedere dag naar haar toe.
Mijn man en ik werken, dus op stel en spong langs gaan, lukt niet altijd. Samen doen we veel klusjes voor mijn moeder.
Maar toch begint me iets te knagen. Mijn moeder zegt mij iets te vaak dat het daar zo gezellig is. Dat deze kinderen goede banen hebben en veel op vakantie gaan. Dat iedereen elkaar uitnodigt en samen zitten met alle kinderen en kleinkinderen. Dat zou mijn moeder ook zo graag willen. Mijn broer wil dit helemaal niet en ik kan en wil niet iedere dag bij mijn moeder zijn. We hebben ook een eigen leven. Het knaagt dat ze verteld hoe mooi en gezellig het daar allemaal is. Soms zeg ik dat het met ons ook goed gaat, maar daar ben ik immers mee gestopt. Ik heb een lang gesprek met haar gehad, maar ze vervalt weer terug in deze verhalen.
Hoe kijken jullie daar tegen aan en wat zou jij doen?
Kimdekim
28-12-2024 om 17:51
Waarom betrek je de verhalen van die kinderen op jezelf? Ik zou bij zijn dat mijn moeder het blijkbaar dat zo fijn heeft. Dat zij trots is op haar nichtjes en neefjes zegt toch niks over jou? Misschien zegt ze tegen die neefjes en nichtjes dezelfde dingen over jou. Ik vind echt dat je zeurt, sorry.
Anoniemvoornu
29-12-2024 om 10:31
Je wilt zelf niet meer ondernemen met je moeder, kun je niet blij zijn dat ze mensen heeft die dat wel kunnen/willen doen? Het is toch fijn dat ze na de dood van je vader niet eenzaam raakt?
MRI
29-12-2024 om 11:02
Maar zou het niet kunnen dat ze bij dat andere gezin weer mooie verhalen over jullie vertelt? Mijn moeder zat ook altijd te vitten maar op een gegeven moment hoorde ik van iemand dat ze tegen hem vertelde over hoe geweldig haar dochter was.
Lolo
30-12-2024 om 07:43
RosaMontana schreef op 27-12-2024 om 09:33:
Ik lees vooral een eenzame vrouw die graag meer contact met haar volwassen kinderen wil hebben. Haar zoon vermijdt contact en haar dochter vergelijkt zich met neven en nichten, wat helemaal niet ter zake doet, maar neemt haar moeder wel kwalijk dat ze vertelt over mensen die lief voor haar zijn en haar gezelschap en gezelligheid bieden. Ik denk dat het een wat onhandig manier is om aandacht te vragen en zou met haar bespreken hoe het nou echt met haar gaat, wat ze mist en wat jullie samen kunnen doen om jullie relatie op een leuke manier in te vullen.
Ik vergelijk me niet met mijn neven en nichten Rosa. Lees..... Ik vind het het juist fijn dat ze daar contact heeft met ze. Het is juist dat mijn moeder verteld en dat is echt de gehele visite door, hoe mooi ze het wel niet hebben. Mijn moeder draait een verhaal weer om, naar een mooie auto, hun koophuis en vooral hoeveel geld daar alles kost.
Gesprekken zijn er geweest. Ik ben een week in haar huis geweest om de hele boel te regelen toen mijn vader overleed. Er is genoeg gesproken. Ook dat dit mijn verdriet doet. Natuurlijk mag mijn moeder zeggen hoe fijn ze het daar had en wat ze gedaan heeft, het gaat om de pracht en praal verhalen. Wat zou jij doen als je moeder jouw nicht ophemelt en niet eens vraagt hoe gaat het nou met jou.
Lolo
30-12-2024 om 07:44
Moree schreef op 27-12-2024 om 03:08:
ik kan me voorstellen dat dat gaat irriteren.
Misschien kun je tegen haar zeggen als ze er weer over begint:
‘Zullen we over wat anders praten?’
Dank je moree, dat ga ik zeker meenemen
Lolo
30-12-2024 om 07:45
Dymo schreef op 27-12-2024 om 10:42:
Ik herken het wel hoor. Mijn moeder is inmiddels overleden, maar die kon ook heel goed precies laten weten waar je tekort schoot, door andere mensen op te hemelen. "De dochter van Willy heeft VIER kinderen gekregen, maar ze is nog heel slank" terwijl mijn buikspieren kapot waren gesneden tijdens een spoedkeizersnee. Of "Wat leuk dat je vriendin Cato in zo'n mooi groot huis woont met haar man" (lees: dat is beter dan jij met je sneue flatje omdat je zo nodig moest scheiden).
Vroeger ging ik daar snoeihard tegenin "Ja mam, de man van Cato gaat vreemd bij het leven, maar gelukkig heeft ze een groot huis" maar toen ik wat dieper ging graven kwamen die opmerkingen eigenlijk vanuit mijn moeders angst dat ik het niet zou redden in mijn eentje met kind in dat flatje, met dat verruïneerde lijf dat vast nooit meer een man zou aantrekken. Dus als ze weer begon zei ik "Ik hou ook van jou mam en op mijn eigen manier red ik het uitstekend".
Mensen van de vorige generatie letten veel meer op wat hoort en hoe de buitenkant eruit ziet. Prik er doorheen en probeer te zien wat eronder zit. Waarschijnlijk wil je moeder graag dat het goed met je gaat. Dat doet ze onhandig en dat kan je best zeggen. "Mam, ieder leeft op zijn eigen manier. Wij zijn misschien wat minder rijk dan neef/nicht, maar dat is voor ons niet zo belangrijk. We redden het prima en zijn heel gelukkig. Als jij steeds verhalen vertelt over hun rijkdom, krijg ik het gevoel dat ik ook zo moet zijn. Dat geeft me een vervelend gevoel. Maar ik ben enorm blij dat je het zo naar je zin hebt bij de familie. Ik kom volgende week zaterdag, zullen we dan gezellig samen lunchen, dan laat ik je nieuwe foto's zien van de kinderen/hond/verbouwing."
Top tip
Lolo
30-12-2024 om 07:46
Kimdekim schreef op 28-12-2024 om 17:51:
Waarom betrek je de verhalen van die kinderen op jezelf? Ik zou bij zijn dat mijn moeder het blijkbaar dat zo fijn heeft. Dat zij trots is op haar nichtjes en neefjes zegt toch niks over jou? Misschien zegt ze tegen die neefjes en nichtjes dezelfde dingen over jou. Ik vind echt dat je zeurt, sorry.
Helaas kim, dat doet ze dus niet. Als ik ze spreek weten ze dus niets van mijn nieuwe auto, of dat mijn huis nu wordt verbouwd.
Lolo
30-12-2024 om 07:47
Anoniemvoornu schreef op 29-12-2024 om 10:31:
Je wilt zelf niet meer ondernemen met je moeder, kun je niet blij zijn dat ze mensen heeft die dat wel kunnen/willen doen? Het is toch fijn dat ze na de dood van je vader niet eenzaam raakt?
Je leest niet naar mijn verhaal. Ik zou zeggen doe dat nogmaals.
Lolo
30-12-2024 om 07:48
MamaE schreef op 27-12-2024 om 12:03:
Zo te lezen doe je al wat je kunt. De andere familie doet dat ook, op hun manier. En door de afstand is dat vaker dan jij kunt bieden. Dat is prima, maar dat hoeft je moeder niet heel de tijd in je gezicht te duwen. En dat mag je haar ook wel zeggen, dat je dat vervelend vind omdat het jou het gevoel geeft dat je niet goed genoeg bent.
Dank je wel.
Anoniemvoornu
30-12-2024 om 09:04
Lolo schreef op 30-12-2024 om 07:43:
[..]
Ik vergelijk me niet met mijn neven en nichten Rosa. Lees..... Ik vind het het juist fijn dat ze daar contact heeft met ze. Het is juist dat mijn moeder verteld en dat is echt de gehele visite door, hoe mooi ze het wel niet hebben. Mijn moeder draait een verhaal weer om, naar een mooie auto, hun koophuis en vooral hoeveel geld daar alles kost.
Gesprekken zijn er geweest. Ik ben een week in haar huis geweest om de hele boel te regelen toen mijn vader overleed. Er is genoeg gesproken. Ook dat dit mijn verdriet doet. Natuurlijk mag mijn moeder zeggen hoe fijn ze het daar had en wat ze gedaan heeft, het gaat om de pracht en praal verhalen. Wat zou jij doen als je moeder jouw nicht ophemelt en niet eens vraagt hoe gaat het nou met jou.
Ik lees veel jaloezie over de dure auto's en huizen , je titel is mijn moeder vind een ander gezin fijner, maar je verhaal gaat niet over dat ze leukere dingen doet met hun maar dat ze veel verteld over hun luxe leven.
kaatjecato
30-12-2024 om 09:38
Anoniemvoornu schreef op 30-12-2024 om 09:04:
[..]
Ik lees veel jaloezie over de dure auto's en huizen , je titel is mijn moeder vind een ander gezin leuker, maar je verhaal gaat niet over dat ze leukere dingen doet met hun maar dat ze veel verteld over hun luxe leven.
TO is niet jaloers op de dure auto's en huizen. Ze vindt het moeilijk dat haar moeder over weinig anders kan praten maar weinig interesse in haar leven toont. Dat is heel iets anders.
Ik snap wel dat dit pijnlijk is, TO. Het zegt volgens mij weinig over jou en vooral veel over je moeder. Namelijk dat ze niet zo goed is in verbinding met jou aangaan, zich verdiepen in een ander en echte interesse tonen, en meer bezig is met oppervlakkige tekenen van hoe het met iemand gaat. Is dit vroeger ook zo geweest? Of is dit iets van de laatste tijd?
Je hebt het kennelijk al eerder aangekaart en dat heeft niet geholpen. Dan kan het op een gegeven moment beter zijn om te accepteren dat zij bepaalde dingen misschien niet zo goed kan. En het met korte zinnetjes afbuigen, zoals anderen al opperden. En het van je af laten glijden en beseffen dat het niets met jou te maken heeft. Hoe pijnlijk het ook is.
Anoniemvoornu
30-12-2024 om 09:54
kaatjecato schreef op 30-12-2024 om 09:38:
[..]
TO is niet jaloers op de dure auto's en huizen. Ze vindt het moeilijk dat haar moeder over weinig anders kan praten maar weinig interesse in haar leven toont. Dat is heel iets anders.
Ik snap wel dat dit pijnlijk is, TO. Het zegt volgens mij weinig over jou en vooral veel over je moeder. Namelijk dat ze niet zo goed is in verbinding met jou aangaan, zich verdiepen in een ander en echte interesse tonen, en meer bezig is met oppervlakkige tekenen van hoe het met iemand gaat. Is dit vroeger ook zo geweest? Of is dit iets van de laatste tijd?
Je hebt het kennelijk al eerder aangekaart en dat heeft niet geholpen. Dan kan het op een gegeven moment beter zijn om te accepteren dat zij bepaalde dingen misschien niet zo goed kan. En het met korte zinnetjes afbuigen, zoals anderen al opperden. En het van je af laten glijden en beseffen dat het niets met jou te maken heeft. Hoe pijnlijk het ook is.
Zelf vind ze het ook belangrijk, want nicht is niet op de hoogte van to haar verbouwing ,nieuwe auto maar ze geeft ook aan dat haar moeder meer en ander contact zou willen met haar kinderen en dat to en haar broer dat niet zien zitten, te ver weg , eigen leven enz . Dus ik lees geen moeder die geen interesse heeft in haar kinderen maar iemand die gewoon weinig heeft om over te vertellen , Hier een oma die uren kan vertellen over hoe knap de kinderen zijn van de buurvrouw en hoe keurig ze er altijd bijlopen, heeft niets met ons gezin te maken maar met het feit dat ze die meiden elke ochtend naar school ziet gaan en dat 1 van de weinige dingen is die ze ziet van achter de geraniums
kaatjecato
30-12-2024 om 10:59
Anoniemvoornu schreef op 30-12-2024 om 09:54:
[..]
Zelf vind ze het ook belangrijk, want nicht is niet op de hoogte van to haar verbouwing ,nieuwe auto
Dit was een antwoord van TO op de suggestie van een forummer dat haar moeder wellicht ook over haar vertelt bij haar neven en nichten. Dat zegt niets over of TO deze materiële zaken zelf belangrijk vindt.
Anoniemvoornu
30-12-2024 om 11:23
kaatjecato schreef op 30-12-2024 om 10:59:
[..]
Dit was een antwoord van TO op de suggestie van een forummer dat haar moeder wellicht ook over haar vertelt bij haar neven en nichten. Dat zegt niets over of TO deze materiële zaken zelf belangrijk vindt.
Maar dat ze weet dat haar nicht dat niet weet betekend dat ze dat zelf toch ook bespreken met elkaar