Relaties
Creatief-chaotisch
19-11-2024 om 05:09
Man ziet ons niet staan?
Hii, ik ben even hard op zoek naar meningen.. het zit namelijk als volgt:
Mijn man en ik hebben 3 jonge kinderen. Ik ben thuisblijf moeder en hij werkt fulltime door de weeks tot 17:00.
Maar hij is 9/10x te laat thuis voor het eten. Hij werkt in de buurt, dus kan met een half uur thuis zijn. Maar vandaag (en dit was niet de eerste keer) kwam hij pas 3 uur later thuis (hij laat nooit weten dat hij later is). De kinderen lagen al lang op bed.. ze vragen niet eens meer of papa ze nog dag komt zeggen, want inmiddels zijn ze gewend dat hij er praktisch nooit is.
Dat vind ik om te huilen! 😓
Bij dochter was vandaag haar 1e tand eruit gegaan, dat wilde ze zo graag vertellen! Maar uiteraard kwam papa niet..
Toen hij vanavond thuis kwam en mij chagrijnig op de bank aantrof lag het natuurlijk allemaal aan mij. Ik begreep hem niet, want hij moet toch ook sociaal kunnen doen op z’n werk.
Tuurlijk. Snap ik. Maar 3 uur lang?!
Hij begrijpt gewoon niet dat de kinderen hem nodig hebben, ze hun verhalen willen vertellen. Ik heb me er al heel lang geleden bij neergelegd. Moet eerlijk toegeven dat het zonder hem een stuk relaxter in huis is 🫢 ik red het allemaal wel in m’n 1tje.
Maar ik baal er zo van dat hij niet inziet dat z’n gezin ook sociaal contact nodig heeft..
Verlang ik nu echt te veel van hem?
Een tijd geleden heb ik geprobeerd een afspraak met hem te maken: zorg in ieder geval dat je dan ma-do op tijd voor het eten bent. Vrijdag is borrel avond en dat is prima. Maar zelfs op de andere dagen wil hij “niet vast zitten aan verplichtingen”. Als het gezellig is wil hij niet zomaar afhaken.
Oftewel: wij als gezin zijn niet gezellig genoeg om voor thuis te komen, voelt het voor mij. 😓
Wat zouden jullie doen?
Scriptos
18-12-2024 om 00:46
Jonagold schreef op 17-12-2024 om 19:38:
[..]
Jij vergeet hierbij voor het gemak alleen wel even dat een thuisblijfmoeder niet maar 8 uur per dag werkt, maar 24/7 aanstaat, alle dagen van het jaar. Dat is niet te vergelijken met welke zware baan dan ook. Dus nee, als thuisblijfmoeder ben je niet volledig verantwoordelijk voor huishouden en kinderen, je buitenshuis werkende partner is dat net zo goed. En nogmaals nee, als je kiest voor zo'n rolverdeling weet je van tevoren echt niet waar je aan begint. Je denkt allemaal dat je die kinderen 'er wel even bij doet'. En het is vreselijk frustrerend dat je op een dag al blij moet zijn als je zelf onder de douche bent geweest, de boodschappen zijn gedaan en er eten op tafel staat!
Ik heb daarom ook zo'n schurfthekel aan 'papadagen'. Want papa past dan alleen op, gaat lekker met de kinderen zwemmen, naar de speeltuin of dierentuin. En moeder kan in het weekend met de poetslap door het huis, want tja, daar heeft papa op zijn papadag geen tijd voor gehad natuurlijk.
En voor je daar tegenin gaat: ja, ik heb ervaring. Mijn man realiseerde zich pas hoeveel tijd en energie kinderen en huishouden kosten toen hij het een tijdlang in zijn eentje moest doen. Inclusief het denkwerk en organiseren rond dokter/tandarts/ortho/partijtje/lunchpakket en gymtas. Hij heeft toen met terugwerkende kracht begrepen hoe ik me regelmatig gevoeld heb. En met terugwerkende kracht heeft hij wel de waardering voor me gehad die ik in de jaren daarvoor zo vaak gemist heb. En ik was niet eens thuisblijfmoeder, ik werkte ook nog 3 dagen per week.
Ik ben daarom voor een regelmatige evaluatie. Want situaties en meningen veranderen. Eens gekozen blijft gekozen vind ik enorm kortzichtig en geen recht doen aan de ontwikkeling die mensen normaal gesproken in hun leven doormaken. In een goede relatie heb je oog voor elkaar, elkaars wensen, noden, energie en behoeften. En bespreek je regelmatig of ieder nog gelukkig is. Als man roepen dat je geen zin hebt om aan de behoeften van je vrouw en, nog erger, je kinderen, tegemoet te komen vind ik echt neigen naar egoïsme, egocentrisme en zelfs narcisme.
Als je zoals jij aangeeft drie dagen werkt is het al wat anders dan als je daadwerkelijk verder niks te doen hebt behalve huishouden en zorg voor de kinderen. Ik ben zovaak hele dagen bij onze zoons en dat zijn echt geen brave schoothondjes. Vind het wel gezellig. Huishouden doe ik er bij. Als je elke dag wat doet ben je daar ook geen uren zoet mee. Realiseer me hoe kort ze eigenlijk zo klein zijn en intens blij met een simpel bezoekje aan de kinderboerderij of krijspaleis. Daarbij heb ik duidelijke regels, iets waar ik het persoonlijk bij veel vrouwen ook nogal aan vind schorten. Mijn lieftallige vrouw inclusief. Die kan echt zeuren dat de kinderen niet luisteren naar haar maar ze heeft op die momenten ook vaak zelf geen positieve houding naar hun toe en laat teveel op het beloop.
Weet je zeker dat het niet eens kwestie is van misgunnen? Omdat je ook aangeeft een hekel te hebben aan papadagen. Dat is toch wel heel zuur hoor als je zo in het leven staat.
Scriptos
18-12-2024 om 00:49
Voor mij zou een scheiding en co ouderschap verschrikkelijk zijn. Zou depressief worden dat ik die gasten niet meer elke dag zou zien.
Maar voor sommigen is het kennelijk wel aanlokkelijk want dan heb je tijd voor jezelf. En belangrijker je kerel heeft ze de helft van de tijd dus moet die ook echt aan de bak. Lekker voor m.
Bizar.
Anoniemvoornu
18-12-2024 om 08:25
Scriptos schreef op 18-12-2024 om 00:37:
[..]
Normaal volgens wie of wat precies? Wist niet dat daar een standaard voor was.Heb jij je vent ook aan de halsband toevallig of mag hij zelf bepalen hoe hij zijn leven inricht?
Vervolgens gaat zij in de weekenden regelmatig de hort op en is hij bij zijn kinderen.
Waar lees je dat zij regelmatig de hort op is ? In mijn ogen is het normaal om zeker de helft van je vrije tijd met je kinderen door te brengen, wel of geen huisvrouw/man thuis ,deze kerel is 7 avonden per week vrij dan is 3 of 4 avonden voor je kids houden nog weinig in mijn ogen.
Ik heb mijn vent niet aan een halsband maar zonder overleg je eigen ding doen dat zit er niet in met een kind laat staan meerdere. Maar mijn man is dan ook betrokken met zijn kind en niet het type dat gewoon maar thuiskomt wanneer hij zin heeft , die belt gewoon als het uitloopt, zoiezo belt hij als hij wegrijdt van zijn werk/of ergens anders maar dat is weer een heel ander verhaal
Zeker dat mijn man zelf mag weten hoe hij zijn leven inricht , juist daarom ben ik huismoeder. Maar mijn situatie is niet te vergelijken met die van to, mijn man raakte zwaargewond in een auto ongeluk tijdens mijn zwangerschap , en brak o.a. zijn bekken , ik had niet alleen de zorg voor de kleine maar ook voor mijn man , die pas sinds een half jaar , langere stukken kan lopen. We hebben het geluk dat mijn man een goedbetaalde kantoorbaan heeft en ik meer dan 10 jaar ervaring als verzorgende hierdoor kon ik thuisblijven. Maar als mijn man tot voor kort niet zou overleggen had hij ook geen chaufeur enz, hij is afhankelijk van mij en ik van zijn loon zoals jij zegt
Pippeltje
18-12-2024 om 10:22
Oh Scriptos, je weet niet eens wat je allemaal uitkraamt. Je had het over vrouwen die niet werken.