Relaties Relaties

Relaties

E..

E..

11-12-2024 om 21:13

Man word sneller boos en agressiever

En nog  eens even wat anders. Dit is al emotionele mishandeling, browbeaten, coercive control: 
Hij word bijvoorbeeld zeer kwaad als ik perongelijk iets mors op de grond of als ik iets niet begrijp en hij moet het opnieuw uitleggen, als ik de keuken niet opruim terwijl ik kook terwijl zeer kwaad als ik perongelijkik mijn best doe, als ik niet tegoei heb gestofzuigd volgens hem .. ik moet mijn eigen telkens verantwoorden alsof ik een kind ben die verantwoording aflegt aan haar leerkracht.
ik vraag aan hem wanneer ik de wasmachine het beste kan opzetten want hij weet graag wanneer ik iets opzet thuis. Elke keer word hij zeer kwaad en ik kan/durf niet antwoorden dus ik zwijg gewoon en huil altijd. Maar hij kan ook superlief zijn en hij kookt voor mij, hij poetst als ik te moe ben.. maar die agressie ik ken mijn man zo niet ik heb al vaak gepraat erover met hem en hij zegt dan dat hij er op gaat letten maar hij zegt dan ook wel dat als ik niet zo een domme dingen doe dat hij niet zo kwaad kan worden op mij dus eigenlijk is het telkens mijn fout als ik het zo begrijp van zijn kant. De laatste maanden antwoord ik hem ook niet want hij wordt dan nog kwader.
Ik heb vaak gezegd tegen hem dat ik mij minderwaardig voel en me superslecht voel dat ik elke dag huil
en schrik heb om iets te zeggen 

Om bij dit gedrag voor te stellen om seks te hebben om hem maar te sussen is niet alleen verregaand naïef, het is ook nog eens partij kiezen voor een mishandelaar  en zijn gedrag ondersteunen. 
TO ik heb bij Blijf van mijn Lijf gewerkt en ken veel verhalen van vrouwen bij wie het zo begon en later ontaardde in fysieke mishandeling: eerst de ander klein maken daarna is er zo weinig zelfbesef over dat de vrouw niet weggaat bij de eerste klap. Ik schrok toen ik de begin post overlas want jij TO bent jezelf al voor een heel groot deel kwijt. Ga niet verder op deze weg alsjeblieft.

Mijn advies: wegwezen bij deze man! Of dit voorgoed is zal de tijd leren. Vind jezelf terug. Je bent nu al aan het verdwijnen. Je wilt hem niet kwijt, je bent wel jezelf kwijt. 
Uitvogelen waarom, hoe... deze man zeer kwaad wordt, overal de controle op wilt en jij op eieren loopt, je slecht en minderwaardig voelt? 
Dat is èn nu niet jouw prioriteit èn niet jouw verantwoordelijkheid. 
Lees het boek "Als hij maar gelukkig is" van Robin Norwood> bol.com e-boek 9,99

Als dit gedrag inderdaad twee jaar geleden is ontstaan terwijl er daarvoor nooit iets aan de hand was denk eerder aan een ontstaan probleem in de hersenen. Als allereerste moet hij dus naar de huisarts! Sterk veranderd gedrag is altijd reden voor medisch onderzoek en fysieke oorzaken moeten eerst uitgesloten worden. 
En parkeer die kinderwens, aan deze situatie moet je echt geen kind blootstellen. 

dan

dan

15-12-2024 om 09:53

AlisonH schreef op 15-12-2024 om 08:13:

Als dit gedrag inderdaad twee jaar geleden is ontstaan terwijl er daarvoor nooit iets aan de hand was denk eerder aan een ontstaan probleem in de hersenen. Als allereerste moet hij dus naar de huisarts! Sterk veranderd gedrag is altijd reden voor medisch onderzoek en fysieke oorzaken moeten eerst uitgesloten worden.
En parkeer die kinderwens, aan deze situatie moet je echt geen kind blootstellen.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

AlisonH schreef op 15-12-2024 om 08:13:

Tja de moeilijkheid is: in dit draadje maar ook in het algemeen gaan mensen maar zoeken naar de achtergronden en de oorzaken van dit gedrag. Dat is logisch en nobel maar ook contraproductief: als iemand eenmaal gedrag vertoont als TOpartner moet je als naaste handelen en de ander beoordelen op de meritus van zijn mishandelend gedrag en niet van zijn intenties of de oorzaken die er achter zitten. Als die ander daar niks aan doet, (en obv wat to schrijft, wordt hij alleen maar boos als zij een huisarts voorstelt, als ze dat al zou durven) moet je voor je zelf kiezen. Hoe langer je blijft gissen naar de oorzaak, met alle goede bedoelingen en geduld, hoe meer je hem in de kaart speelt. Zo iemand ziet waarschijnlijk niet eens je houding als goede bedoeling maar als reden er niets aan te hoeven doen, je blijft immers als hij maar weer lief is en berouw toont achteraf. Nee. Mijn advies is: weg bij hem. Als hij echt inziet dat dat hij een probleem heeft en er daadwerkelijk aan werkt, kan TO altijd nog doorstarten. Hij vertoont het gedrag van een mishandelaar (zie ook mijn post gister om 17;08) stel je acties daar op in. Al is het alleen maar om jezelf weer terug te vinden want dat is er nu bij ingeschoten door zijn acties: jij bent klein en bang gemaakt, TO, en dat verdien je niet. 

Een hersentumor is ook een mogelijkheid inderdaad. Of vroege dementie. Of hij is ongelukkig en reageert het op zijn vrouw af.

Lexus schreef op 15-12-2024 om 10:26:

[..]

Tja de moeilijkheid is: in dit draadje maar ook in het algemeen gaan mensen maar zoeken naar de achtergronden en de oorzaken van dit gedrag. Dat is logisch en nobel maar ook contraproductief: als iemand eenmaal gedrag vertoont als TOpartner moet je als naaste handelen en de ander beoordelen op de meritus van zijn mishandelend gedrag en niet van zijn intenties of de oorzaken die er achter zitten. Als die ander daar niks aan doet, (en obv wat to schrijft, wordt hij alleen maar boos als zij een huisarts voorstelt, als ze dat al zou durven) moet je voor je zelf kiezen. Hoe langer je blijft gissen naar de oorzaak, met alle goede bedoelingen en geduld, hoe meer je hem in de kaart speelt. Zo iemand ziet waarschijnlijk niet eens je houding als goede bedoeling maar als reden er niets aan te hoeven doen, je blijft immers als hij maar weer lief is en berouw toont achteraf. Nee. Mijn advies is: weg bij hem. Als hij echt inziet dat dat hij een probleem heeft en er daadwerkelijk aan werkt, kan TO altijd nog doorstarten. Hij vertoont het gedrag van een mishandelaar (zie ook mijn post gister om 17;08) stel je acties daar op in. Al is het alleen maar om jezelf weer terug te vinden want dat is er nu bij ingeschoten door zijn acties: jij bent klein en bang gemaakt, TO, en dat verdien je niet.

Daar heb jij weer gelijk in. Het gedrag dat hij vertoont is niet acceptabel, wat er ook achter zit, en TO moet uit die situatie. Goed hart of niet, zijn gedrag is schadelijk en hij is de enige die er wat aan kan doen. Ik vond alleen de plotselinge verandering wel iets om te benoemen. 

Ik heb het helemaal eens met Lexus. Als hij serieus aan zichzelf gewerkt heeft, kun je altijd kijken of het mogelijk is toch samen door te gaan. Maar misschien/hopelijk heb je dan al een lievere, stabielere en betrouwbaardere partner gevonden.

AlisonH schreef op 15-12-2024 om 11:28:

[..]

Daar heb jij weer gelijk in. Het gedrag dat hij vertoont is niet acceptabel, wat er ook achter zit, en TO moet uit die situatie. Goed hart of niet, zijn gedrag is schadelijk en hij is de enige die er wat aan kan doen. Ik vond alleen de plotselinge verandering wel iets om te benoemen.

Ja en zeer waarschijnlijk heeft hij ook een goed hart. Maar dat is juist het gevaarlijke: als iemand alleen maar een $%*zak is ga je eerder weg. Nu heb je als partner de neiging denigrerend en agressief te pikken omdat je weet dat hij ook lief kan zijn. Maar hij heeft een contrast in zichzelf waar TO nu de dupe van is maar wat aan hem is om op te lossen. 

Plotselinge verandering: ja met je eens dat dat interessant is. Maar dat kan ook op afstand en door hem zelf uitgezocht worden. 

Vrijwel niemand is altijd alleen maar een akelige kl**tzak. En dat is precies waarom zoveel mensen in toxische relaties blijven hangen. Zulke types kunnen heel geslepen zijn: heel af en toe krijg je een kruimeltje van de lieve versie van vroeger te zien (die misschien ook wel gespeeld was en is) en daar put je dan weer hoop uit. En zo worden je grenzen steeds verder opgerekt, wordt je zelfvertrouwen ondermijnd en verdwijn je uiteindelijk in een diepe depressie of erger.

Stap eruit nu het nog kan. Run baby, run.

AlisonH schreef op 15-12-2024 om 11:28:

[..]

Het kan dat het een medische oorzaak heeft maar vaker, ik spreek jammer genoeg uit ervaring merken we de signalen veel te laat, doen we het af als liefde/verliefdheid terwijl het gewoon controlerend gedrag is

Ik zou zeggen, lees dit topic eens door: Man is niet te genieten na geboorte dochter | Ouders.nl
En zie dan vooral ook de reactie van de TO 7 jaar na het starten!

Ik heb zo maar het idee dat dit jouw verhaal zou kunnen worden (als dat het al niet is). Dus heel snel je biezen pakken en absoluut niet aan een gezin beginnen met deze man!

Haaika schreef op 19-12-2024 om 13:38:

Ik zou zeggen, lees dit topic eens door: Man is niet te genieten na geboorte dochter | Ouders.nl
En zie dan vooral ook de reactie van de TO 7 jaar na het starten!

Ik heb zo maar het idee dat dit jouw verhaal zou kunnen worden (als dat het al niet is). Dus heel snel je biezen pakken en absoluut niet aan een gezin beginnen met deze man!

Heel goed advies. Ga dat eens lezen.

Als je al constant moet huilen dan grote kans dat er al sprake is van mishandeling want je zou toch eerder boos worden als iemand je steeds onredelijk behandeld. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.