Relaties
FruitMoeder
26-11-2024 om 07:23
Kerst valt in het water
Wij hadden met de hele familie in augustus al afgesproken dat wij eerste kerstdag met z'n alle kerst gingen vieren bij mij thuis. Iedereen was het daarmee eens en de plannen zijn getrokken. Nu heeft mijn stiefzus een nieuwe vriend gekregen (het is pas een maand of 2 aan) en ze willen samen kerst vieren. Helemaal prima. Wij kunnen makkelijk een extra stoel aan de tafel zetten. Maar stiefzus bedoelde eigenlijk dat zij met haar vriend samen met zijn familie kerst wilde vieren en je raadt het al dat moet op eerste kerstdag zijn.
Mijn moeder en stiefvader willen dolgraag met z'n alle kerst vieren en stelde voor om het dan tweede kerstdag te doen. Stiefzus kon dan wel. Maar ik en mijn man hebben dan al plannen om dan met zijn familie kerst te vieren. Nu is mijn moeder pissig op mij omdat ik niet flexibel genoeg ben.
Ik heb het zo gehad. Eerste kerstdag is afgesproken. Ik kan\wil de plannen met schoonfamilie voor tweede kerstdag niet veranderen. Heeft iemand hier nog tips?
MamaE
26-11-2024 om 17:46
Daglichtlamp schreef op 26-11-2024 om 17:37:
[..]
Weet je stiefzus had toen de afspraken gemaakt werden nog geen relatie toch? Laat een ander toch gewoon de vrije keuze. Waarom zou een leuke kerst moeten afhangen van wie er komt. Ik heb nog geen idee wie er bij mij komt met kerst. Ik wacht het wel af.
Natuurlijk kan stiefzus besluiten liever naar haar nieuwe schoonfamilie te gaan. Het ding is dat moeder nu vindt dat het op tweede kerstdag moet en dat TS de plannen met haar schoonfamilie maar moet afzeggen of verzetten.
Kikki39
26-11-2024 om 17:51
vreemd dat jij nu niet flexibel zou zijn. Gewoon op eerste kerstdag houden, je stiefzus moet zich aanpassen, jij niet!
yasmijn27
26-11-2024 om 17:56
MamaE schreef op 26-11-2024 om 17:46:
[..]
Natuurlijk kan stiefzus besluiten liever naar haar nieuwe schoonfamilie te gaan. Het ding is dat moeder nu vindt dat het op tweede kerstdag moet en dat TS de plannen met haar schoonfamilie maar moet afzeggen of verzetten.
Maar daar kan TS dan toch gewoon haar schouders over ophalen en doen zoals het haar past?
Kersje
26-11-2024 om 17:57
Ik zou, in dit geval, toch eens een goed gesprek met mijn moeder hebben. Zojuist nog even je andere topic gelezen (over je verjaardag) en het lijkt erop dat je moeder nogal geforceerd happy family wil ‘spelen’ en dan, met name, vooral ten koste van de gevoelens van haar eigen dochter!
Ze zal toch echt moeten gaan beseffen dat hier sprake is van van een samengesteld gezin met volwassen personen met ieder hun eigen levens en gezinnen. Kun je het nu wederom wel weer stilhouden om de lieve vrede te bewaren, maar lijkt mij beter gewoon open kaart te spelen.
Ik zou mn poot dus stijf houden vwb 1e Kerstdag en niet alles gaan omgooien om je moeder tegemoet te komen. Laat je stiefvader dit maar regelen met zijn dochter en zo niet, jammer dan.
Ben trouwens sowieso heel benieuwd of jouw stiefvader dit ook zo’n probleem vindt?
Valeria
26-11-2024 om 18:00
1e kerstdag: je moeder komt bij jou
2e kerstdag: jij gaat naar je schoonfamilie, en je stiefzus komt bij je moeder
libelletje75
26-11-2024 om 19:05
ik krijg de kriebels van kerstafspraken in Augustus. Ben blij dat ik daar vanaf ben sinds we in het buitenland wonen. Met eigen dochter zijn we daar heel flexibel in. We hoeven elkaar ook niet perse op de kerstdagen zelf te zien. Wat een gedoe allemaal zeg. Ik had er om die reden vroeger bij voorbaat al geen zin in. Ik vermaak mij ook prima met mijn man alleen.
elledoris
26-11-2024 om 20:40
Valt in het water? Ik heb 3 kinderen die allemaal geen tijd hebben of niet af willen spreken. Dus ik zit gewoon alleen met kerst. Wil je ruilen?
Moederkareltje
26-11-2024 om 20:46
elledoris schreef op 26-11-2024 om 20:40:
Valt in het water? Ik heb 3 kinderen die allemaal geen tijd hebben of niet af willen spreken. Dus ik zit gewoon alleen met kerst. Wil je ruilen?
Afschuwelijk. Ik ken wel meer mensen die hun bloedeigen moeder niet bezoeken waaronder een broer van me en de dochter van de buurvrouw. Pijnlijk, verdrietig en ik vind het persoonlijk egoïstisch en ondankbaar, alleen al de gedachte dat mijn kinderen later me dat flikken..
Bolmieke
26-11-2024 om 21:07
Ik vier nooit kerst en mijn kinderen ook niet, mijn beste vriendin ook niet. Heerlijk! Toen mijn moeder en schoonouders nog leefden was het altijd een vreselijk gedoe met wie en welke dag.
Ik vind kerstmis een nepfeest met allemaal verkeerde verwachtingen, overconsumptie en irritaties.
TrefleQ
26-11-2024 om 22:51
Moederkareltje schreef op 26-11-2024 om 20:46:
[..]
Afschuwelijk. Ik ken wel meer mensen die hun bloedeigen moeder niet bezoeken waaronder een broer van me en de dochter van de buurvrouw. Pijnlijk, verdrietig en ik vind het persoonlijk egoïstisch en ondankbaar, alleen al de gedachte dat mijn kinderen later me dat flikken..
Egoïstisch en ondankbaar? Ik ben voor warme familiebanden maar mensen zijn toch echt vrij wat mij betreft hoe, waneer en met wie ze hun tijd door brengen. Dat geldt ook voor mijn eigen kinderen.
Dat neemt niet weg dat ik mezelf ook enigszins verplicht voel naar mijn ouders, maar ik zal een ander, die niet gaat, daar nooit om.beroordelen. Je hebt geen idee wat hun beweegredenen zijn.
Kimdekim
26-11-2024 om 23:00
Moederkareltje schreef op 26-11-2024 om 20:46:
[..]
Je weet toch helemaal niet wat er gebeurd is? Ik zie mijn vader nauwelijks een daar heb ik een goede reden voor. Mijn broer ziet mijn vader ook niet btw. Als al je kinderen je niet willen zien heeft dat meestal wel een reden. Wat niet wegneemt dat het pijnlijk is hoor, maar egoïstisch en ondankbaar vind ik wel erg kort door de bocht
kenfan
26-11-2024 om 23:15
Spreek je tegen je moeder ook van stiefvader en stiefzus? Misschien dat je moeder haar verwachtingen van een heppiedepeppie samengesteld gezin bijstelt als je dat niet meer doet. Je bent geen familie,jullie zijn niet samen opgegroeid. Jullie zouden geen eens vriendinnen zijn. Je hoeft niets met elkaar. Leuk voor haar dat ze een partner heeft. Ik hoop dat haar schoonfamilie wat minder claimend is. Kerst al vastleggen in Augustus. Arme 'stiefzus' ik krijg het er Spaans benauwd van als ik het alleen maar lees.
Kikki39
27-11-2024 om 07:34
wij leggen het ook in september oktober vast, anders zit het restaurant vol. En ze hebben dit toch zo gepland, ik vind het dan heel raar dat je dan in een keer naar de andere familie gaat.
Hemf
27-11-2024 om 07:58
kenfan schreef op 26-11-2024 om 23:15:
Spreek je tegen je moeder ook van stiefvader en stiefzus? Misschien dat je moeder haar verwachtingen van een heppiedepeppie samengesteld gezin bijstelt als je dat niet meer doet. Je bent geen familie,jullie zijn niet samen opgegroeid. Jullie zouden geen eens vriendinnen zijn. Je hoeft niets met elkaar. Leuk voor haar dat ze een partner heeft. Ik hoop dat haar schoonfamilie wat minder claimend is. Kerst al vastleggen in Augustus. Arme 'stiefzus' ik krijg het er Spaans benauwd van als ik het alleen maar lees.
Nou idd, vreselijk. Ik snap stiefzus wel.
En dan is je moeder maar boos, je bent volwassen, zoiets onbenulligs laat je dan toch van je afglijden.
Gingergirl
27-11-2024 om 08:51
To, het probleem zou ik als ik jou was terugleggen bij je moeder. Deze 1e kerstdag is al lang geleden zo afgesproken en gebaseerd daarop heb jij andere plannen op 2e kerstdag. Ik kan me voorstellen dat jouw schoonfamilie ook niet ineens kan ruilen, zij hebben waarschijnlijk ook plannen 1e kerstdag. Evt kun je het navragen.
Als je moeder iedereen samen wil hebben met kerst dan zal ze zelf een oplossing kunnen bedenken; kerstavond? 3e of 4e kerstdag? Of wel 1e kerstdag bij jullie of bij hun maar bv een kerstlunch/ brunch; dan kan stiefzus daarna naar familie van vriend en hebben jullie de avond met jullie eigen gezin, accepteren dat stiefzus er dit jaar niet bij is. Je moeder moet zelf maar iets bedenken.
Ik kan me van stiefzus best voorstellen dat ze graag bij haar nieuwe vriend is als je net samen bent en heel verliefd bent en in augustus hadden ze nog geen relatie. Maar goed feitelijk is afspraak=afspraak. Wellicht voor volgend jaar: plan het niet al maanden van te voren, dat werkt in de praktijk vaak niet is ook mijn ervaring. Soms is het noodzakelijk bv met een restaurantreservering zoals Kiki39 schreef, maar als je het thuis viert...